Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5TDI V6 oireilee: korkea kulutus, voimakas käyntiääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5TDI V6 oireilee: korkea kulutus, voimakas käyntiääni

    Terve,
    Mulla on Audi A6 -98 2.5TDI 110kW, 244tkm. Oireena on kova käyntiääni, yhdistetty kulutus 10l/100km, alaväännöt hukassa, ei käynnisty kovin hyvin etenkään kylmänä. Mielestäni tämä auto ei kuitenkaan erityisemmin savuta.

    Ensimmäiseksi tarkastin nokka-akselit, koska olen kuullut surullista tarinaa niistä. Avasin oikeanpuoleisen venttiilikopan kannen, koska mielestäni ääni kuuluu ennemmin moottorin oikealta kuin vasemmalta puolelta. Useimmissa nokka-akselien kärjissä ei ollut yhtään kulumaa, mutta parissa tuntui kynnellä ehkä noin 0,5mm kulumaa. Voiko tälläinen kuluma jo aiheuttaa näitä oireita?

    Voisiko mahdollisia muita syitä näihin oireisiin olla virheellinen polttoaineensyöttöennakko tai virheellinen nokka-akseleiden ajoitus (jakopää hampaan verran pielessä)? Mikä muu voi olla pielessä?

    #2
    Tuo ainakin oireili hieman samalla tavalla:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=69632

    Ennakoiden (ja säätimen toiminnan) tarkistus nyt ensimmäiseksi. Taitaa tältä forumilta löytyä toinenkin tapaus johon säädin vaihdettu.

    Comment


    • #3
      Oireena on kova käyntiääni
      -Millä tavoin "kova" ? Rapiseeko yläkerta, vai onko ns. diiselin nakutus voimistunut? Jälkimmäisessä tapauksessa mieleen tulis äkkipäätä joko suuttimien oikuttelu, tai takkuava ennakonsäädin. Ensiapuna voisit laittaa fortea tankkiin jos ei ole aiemmin jo kokeiltu. Parantaa ainakin suuttimien toimintaa.
      Toki puolen millin kulumat nokissa alkavat olla sitä luokkaa, että keinuvivuissakin on jo aikamoiset kuopat. -Ei aukee kaikki venttiilit enää kunnolla ja voima hiipuu, mistä seuraa kulutuksen kasvua.
      Tässä nyt jotain ajatelman tynkää aiheen tiimoilta noin niinkuin siteeksi.
      Edit: Jani oli näemmä nopeempi! No, siinä jo toinen ääni säätimelle...
      Viimeksi muokannut vitonen; 17.2.2009, 07:40. Perustelu: Edellä mainittu.

      Comment


      • #4
        Kiitos näistäkin avuista, kenties kuitenkin jollakulla tulee vielä jotain mieleen.

        Käyntiääni on siten kova, että auton sisäpuolellakin kuulostaa traktorilta.

        Mittaristossa ei pala yhtään vikavaloa, mutta saako Vag-comilla jotain selville?

        Comment


          #5
          Jos ei ala vikaa löytymään, niin mittaa/mittauta puristukset.

          Comment


          • #6
            Kävin tänään Autosähkö- ja dieselhuolto Häkkisellä. Ahdot olivat alakierroksilla alhaiset, ilmamassa yläkierroksilla alhainen. Alavääntö hukassa ja koneen ääni epänormaali oli Häkkisenkin mielipide. Päätettiin nyt ensiavuksi laittaa fortea öljyn joukkoon, koska ääni vaikutti hiukan venttiilinostajavialta. Täytyy varata aika jatkotutkimuksia varten. Kenties tässä onkin useita vikoja eikä vain yhtä...

            Comment


              #7
              Ottaiskos pakoputki runkoon kiinni jostain ?

              On aika tarkka sille, että jos putki on ollut irti tai löysättynä, että se lämmitetään ensin ja sitten löysätään ja kiristetään, muuten jää kantamaa jostain vika paikasta ja äänet tulee sisään.

              Olis halpa remontti eikä kovin harvinainen VAG-traktoreissa.

              Comment


              • #8
                Juu pitää tarkistaa tuo pakoputkikin. Korkeaa kulutusta ja laimeaa alavääntöä se ei tosin voi selittää. Virheellinen polttoaineensyötön ajoitus ilmeisesti voi. Onko kellään tietoa miten sitä säädetään?

                Comment


                • #9
                  Vag-comilla saa ennakon tsekattua. Kalibrointiin tarvittaisiin erikoistyökalut. Tosin epäilen että jos olis niin paljon pielessä että nostais kulutuksen noin korkeelle, ei ecu antais lupaa edes käynnistyä. Jumiva ennakkomäntä tuollaisen voi tehdä, jolloin tehot katoo ja kulutus kasvaa.
                  Oma passatti tosin ei käynnistynyt kunnolla kun hehkuja oli pimeenä. Tehot ja kulutukset sekoitii tukkeutunut katti. Testerissä kattivika näytti juuri siltä että ei ahda kunnolla. Maffivikaa ehdoteltiin usealta eri suunnalta. Mutta syyksi paljastui se että pulloon ei voi puhaltaa...

                  Comment


                    #10
                    Laitettiinko sitä autoa huollossa laisinkaan testeriin kiinni ? Noilla oireilla vikakoodin luku ja ennakoiden tarkistus olisi ihan hyvä lähtökohta, molemmat onnistuvat vag-comilla hetkessä.

                    Dieselhuolloilla taitaa olla myös lukija jonka saa suoraan pumpun pistokkeeseen kiinni, jollakin ovat ainakin irtopumpuista koodeja lukeneet.

                    Comment


                    • #11
                      Testeri laitettiin huollossa kiinni, ei vikakoodeja. Ennakko aavistuksen myöhässä.
                      Tuo kattivika voisi olla tosiaan yksi vaihtoehto. Auttaako siihen muu kuin uusi katalysaattori?

                      Comment


                      • #12
                        Tommonen tuli mieleen. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...orin+puhdistus .
                        Toisaalta eihän sitä tarttee dieseliautossa ollenkaan, eli katin voi tehdä toimimattomaksi, poistamalla sisukset.

                        Comment


                        • #13
                          Audi meni vielä neljäksi tunniksi takaisin liikkeen vianselvitykseen. Valitettavasti tuli liikkeen vianselvityksen aikana sellainen lisävika, ettei auto kulje kuin hädintuskin 50km/h eikä meinaa pienilläkään vaihteilla kiertää yli 1500RPM. Lähtee kyllä hyvin käyntiin. Valkoista savua tulee paljon. Mikähän nyt olisi pielessä?

                          Ja lisäisin vielä, että myöskin huohottimen suodatin on vaihdettu 1tkm sitten.
                          Viimeksi muokannut okkim; 21.2.2009, 10:06. Perustelu: Älä tee uutta viestiä jos edelliseen ei ole vastattu.

                          Comment


                          • #14
                            Audi meni vielä neljäksi tunniksi takaisin liikkeen vianselvitykseen.
                            -No mikäs vika liikkeessä selvisi? Eikö ennakoissa ole mitään vikaa? Tässä juuri taannoin yksi pumppu oireili samalla tavoin ja syynä jumittunut ennakkomäntä.

                            Comment


                            • #15
                              Muistutin korjaamolle, että heidän aikaisemman vianselvityksen perusteella oli ennakko hiukan myöhässä. En nyt sitten tiedä yritettiinkö sille asialle tehdä jotain tässä jälkimmäisessä vianselvityksessä.

                              Jälkimmäisessä vianselvityksessä pohjimmainen syy miksi vein autoni huoltoon varmaan ratkesikin: yksi keinuvipu oli pois paikoiltaan viallisen nostajan vuoksi. Sen verran kallista remonttia tuo korjaamo tyrkytti, että pyysin heitä kokoamaan venttiilikopat takaisin paikalleen, jotta voisin ajaa auton tähän kilometrin päähän hallille ja korjata vian itse. Tuo kilometrin matkakin oli ongelmallista ajaa, kun auto ei kertakaikkiaan kulkenut kuin max 50km/h. Ennen huoltoon viemistä auto oli sentään käyttökelpoinen sikäli, että se toimi kohtuullisen hyvin.

                              Laitoin itse uuden venttiilinostajan ja keinuvivun paikoilleen, mutta edelleen auto kulkee sen 50km/h.

                              Vika korjattu: kaksi n. 12mm paksua letkua oli laitettu väärin päin korjaamolla. Kesti kyllä aika kauan selvitellä itse, että missä vika...
                              Nyt myös moottori käy paljon nätimmin, kun on uusia venttiilinnostajia ja keinuvipuja asennettu.

                              Edit:
                              Moottori käy nyt lämpimänä kohtuullisen nätisti, mutta kylmänä dieselin nakutus on todella kova: ihan vanhalta Zetor-traktorilta kuulostaa. Kylmällä moottorilla ei ole voimaa koneessa kertakaikkiaan yhtään. Lämpimällä moottorilla vääntöä on ehkä suunnilleen yhtä paljon kuin vanhassa 1.9TDI:ssä, mutta 3500RPM jälkeen tehoa ei tule yhtään. Olisiko se nyt sitten se ilmamassa-anturi rikki?
                              Viimeksi muokannut V2476; 19.3.2009, 21:28. Perustelu: Vieläkin tuntuisi olevan vikaa

                              Comment


                                #16
                                Oli kanssa keinuvipu tippunut pois paikoiltaan ja syynä oli jumittunut imuventtiili. Käynnissä en kyllä huomannut mitään eikä tehojakaan mielestäni paljoa uupunut. Keinuvivun huomasin olevan pois paikoiltaan kun rupesin öljykopantiivisteitä uusimaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Eipä noita huomaa niin vaik olis viisikin poissa. :) Rupee vaan miettii, et mitähä varten noit on tonne laitettu.

                                  Mul tosin oli kaikki 5 pakovenoja mitä oli pois. Eli ylemman nokan alimmat laaharit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ilmamassa-anturi tosiaan tahtoo tehä tuon, että tehot hukassa. Pahintahan tuossa on että teho hiipuu hiljalleen, eikä kuski sitä huomaa, kun tehoon tottuu. (siihen vähyyteen myös.) Parasta olisi kun ottasit jonkun kaverin kyytiin, jolla on VCDS ja osaa kattoa tuon MAFfin toiminnan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Olikin sitten kanssa toi pakoventtiili. Kuvittelin et se olisi imu mutta eipä ollukkaan. Jännästi menee venttiilit. Olisko kellään hyvää konstia saada vena liikkeelle ilman kannen irroittamista? Kai se voi olla ihan vaa karstasta jumittunut vai voiko? Venttiilin saa painamalla alas mutta tulee hitaasti ylös ja välillä pitää kammeta meisselillä, hiukan on keventyny sen liike kun olen sitä liikutellut.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mä jätin yhden pakovenan vaan kylmästi pois pelista. Voihan siin olla että on ottanu vähä osumaa männästä ja vähä vääntynyt jumiin. Syytä siihen kosketukseen voi olla venttiilijousivika esim. Sitähä vois tietty ujuttaa laaharin paikoilleen ja pyörittää konetta koppa auki startilla, jos se siit vaik vähä herkistyis? Jos vika jouses, niin luulis tekevän saman uudelleen. Ite oon täs vähä miettiny seuraavaa askelta mitä tekis. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Pyörittelin konetta kampiakselista ja keinuvipu tipahti muutaman liikkeen jälkeen pois ja venttiili jäi auki. Voikohan tolla olla jotain suurempaa haittaa jos sen jättäis kans pois? Kun ei huvittas rupee aukoo kansia ainakaan vielä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Poistuuhan se pakokaasu vähä huonommin sit yhdestä pytystä, mut melkein se parempi näin päin on et pako uupuu pelista. Kyl se parisata hepoa siit lähti vaik viisi pakovenaa puuttui. :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Sainpahan venttiilin liikkeelle. Mäntä ylös, venttiilin jousi pois ja venttiilinvarrenkumi. Mäntää alas ja venttiilin ohjurin sisään jotain crc:tä ja liikeelle. Lopuksi akkukoneella letkunpätkällä pyörittäen.:D

                                              Comment

                                              Working...
                                              X