Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusien dieselien tiukemmat savutusarvot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uusien dieselien tiukemmat savutusarvot

    Aken katsastusperusteista seuraavaa:

    K-arvo yli 1,5 (raskaat euro 4- ja -5 moottorit ja kevyet euro 4-moottorit sekä 01.07.2008 jälkeen käyttöön otetut ks. as. 2003/987)

    Tuosta seuraa siis hylkäys

    Eli ilmeisesti EURO 4 tuli henkilöautoille voimaan 2006 alusta.
    Onko tämä aiheuttanut ongelmia, mites optimoiduissa/muuten vireistetyissä on pysyneet savut hallinnassa?

  • #2
    Ei näyttäis tällä hetkellä aiheuttavan ongelmaa edes vanhemmalle lastutetulle ja paljon ajetulle dieselille, omassa oli joulukuussa k-arvo 1,03.

    Comment


    • #3
      minuakin pelotti arvot leimalla, kun on maisema mustana kun polokasee, mut 0.76 oli leimalla. eli pitää saada lisää soppaa

      Comment


      • #4
        Minulla AEL:ssä leimalla 0.91 eikä tuo savuta juuri ollenkaan. Eli olisi varaa vissiin säätää syöttöä kovemmalle. Kuinkahan yhteismitallisia eri mittauspaikkojen laitteet ovat? Pitääpä melkein mittauttaa huvikseen toisessakin paikkaa.

        Comment


        • #5
          ...itellä ajettu rapiat 410tkm ja tulos oli viime viikolla 0,22...puhasta menoa *peukkuhymiö* Ei savuta ja muutenki kulku kohilhan. Ilman lastuja ja muita viritelmiä, "tehastekonen" 132kW.
          Viimeksi muokannut toimeve; 16.2.2009, 15:15. Perustelu: korjattu K-arvon sadasosa kohilhen

          Comment


          • #6
            AAT 482 000km. Aelin kamppeet. k-arvo 0.85.... ihan hyvä mielestäni

            Comment


            • #7
              No mulla taitaa olla sitten melko huono tuo k-arvo, jos näihin vertaa.
              Johtuuko sitten lastusta, pätkäajosta, vai mistä.

              Comment


              • #8
                Ihan samaa mietin omastani. Tarzilla ja Pyjiksellä taitaa olla kuitenkin vähän normaalia virkeämpiä nuo pelit...
                Viimeksi muokannut Rusty; 16.2.2009, 22:12.

                Comment


                • #9
                  Omassani ensimmäinen katsastus ja 0,25 oli savutusarvo.
                  Viimeksi muokannut Matts; 15.2.2011, 12:35. Perustelu: edit

                  Comment


                  • #10
                    EI mulla edes katti ole enää käytössä, tyhjänä ammottaa. EGR on myös pois. ja silti vain tuon 0.85. Annat A6tonen kunnolla leipää vehkeelles niin kyllä ne arvot tippuu ;) kattikin jos on tukossa vaikuttaa lisäävästi savutukseen.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja tarzi90 Näytä viesti
                      EI mulla edes katti ole enää käytössä, tyhjänä ammottaa. EGR on myös pois. ja silti vain tuon 0.85. Annat A6tonen kunnolla leipää vehkeelles niin kyllä ne arvot tippuu ;) kattikin jos on tukossa vaikuttaa lisäävästi savutukseen.
                      ...tiiä sitten onko/oliko merkitystä tuolla, kuten tarzi90 kirjotti, mutta mulla on tapana näitten dieseleitten kans käyttää reiphasti kierroksia noin muutenki silloin tällöin, ja varsinki ennen konttorille menoa vejin nytki liki punasella kohtuullisia pätkiä.

                      Joskin ei pukannu mustaa usvaa taustapeilin täyveltä kuten joku aikasempi diesel on teheny =o)

                      Comment


                      • #12
                        Tietysti kannattaa ennen katsastusta varoiksi polkaista katti ja putket puhtaaksi jöijystä. Savutusarvollahan mitataan pelkästään pakokaasun valonläpäisevyyttä. Eipä tuolla ole hirveasti reaalimaailman päästöjen kanssa tekemistä, kun testi tehdään ilman kuormitusta. Perinteiseen katsastustylliin pääasia, että kovasti mitataan (ja laskutetaan) ja täysin ruoskan voi sitten narauttaa.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
                          No mulla taitaa olla sitten melko huono tuo k-arvo, jos näihin vertaa.
                          Johtuuko sitten lastusta, pätkäajosta, vai mistä.
                          Ei niissä sun katiskan päästöissä mitään vikaa ole. Mun vastaavan ratsun k-arvo oli kesäloman jälkeen jotain 2,5 -luokkaa ja alle kolmen päästiin vasta toisella polkaisulla. Sekään ei kyllä savuttanut, paitsi tasa-ajon jälkeen täyskaasukiihdytyksissä. Inssi tuumasi että "et ole ainakaan käynyt motarilla polkemassa".

                          Comment


                            #14
                            Tänään käytin omani (2.5v6) katsarissa, joka sai hylsyä jarrupaloista, mutta savuista kehuja.
                            K-arvo: 0.04 ja tuoki vasta jollain 5. tai 6. ryntäyksen jälkeen.

                            Comment


                            • #15
                              Ex pasuuna 2.0tdi dpf BMP koneella oli rek.katsastuksessa k-arvo 0,02... Silloin ajettuna 138tkm.

                              Comment


                              • #16
                                Olen useasti ihmetellyt, että onko se hyvä, että savuarvo on pieni?

                                Noissa omissa kulkuneuvoissa tuo savuarvo ja alavääntö ahtamattomalla alueella tahtoopi kulkea käsikädessä.

                                Comment


                                  #17
                                  Niin no eikai se se savuta jos hakkaa rajotinta vasten mis on syötöt jo nollissa. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Savu muodostuu ryntäytyksessä juuri alakierroksilla ennen kuin turbo lähtee mukaan, mikäli kone on yhtään oikeissa säädöissään. Siitä tulee mittauksen max. savuarvo. Jos esim. huonot suuttimet niin savuttaa läpi alueen, myös max kierroksilla (jossa syötön määrä riittää ylläpitämään sallitut kierrokset)

                                    Jos on minimaalinen savuarvo, niin kone on dieseliksi kuristettu säädöiltään ja olematon alavääntö lisää herkkyyttä sammumiseen liikkeelle lähdettässä jalkatoimiesella kytkimellä varustetuissa.

                                    Em. poislukien ainakin DPF:t, tuplaturbot sekä 2.7 ja siitä isompien laivojen moottorit, joissa tketsupit, massa riittää ja työtahteja tulee vähintään 3/kierros.

                                    Olenko jäljillä?

                                    Comment


                                      #19
                                      400tkm+ ajettu 1Z AEL suuttimilla ja katsastuksessa 1.44. Viime vuonna oli 1.22. Vakiosoftalla varustettu. IQ:n koputtelin katsastukseen 6:n pintaan.
                                      Ei pölläytä polkastaessa nähtävästi juuri ollenkaan.

                                      Alkaa epäilyttään hieman, että onkohan tuo katti hieman tukossa. Imusarja putsattu ja egr laipattu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Aika hyvin savut riippuu tuosta IQ:sta, mikä arvo oli silloin ja nyt.

                                        Onko katti heti turbon takana ennen downpipeä vai auton alla? Nuo poikittaismoottorit aika hepreaa. Jos on auton alla, niin on viileämmässä ja taipumusta reunoilta tukkia.

                                        Brakleenia suihkuttaa täyteen, 30min kuivatus ja vaikutusaika sitten varovaisesti liikkeelle ja lopuksi max. vetoa. Uutta vastaava lopputulos tuolla, voi toki hajottaa katin ja elää sen kanssa, niin minäkin ennen :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Lähtökohta oli jossain 2:n paikkeilla jos muistelen oikeen ja katti on auton alla.
                                          Eipä tuolla sinänsä väliä ole kun raja on tulevaisuudessakin se 3.
                                          Eka polkasu oli kyllä 2.4 tms ja siinä alko vähän jo ihmetyttää.

                                          Comment


                                          • #22
                                            jamietti on mielestäni jäljillä.

                                            Comment


                                              #23
                                              On tos varmaan toinenkin jälki. Omassa on säätö niin paljon kun vakiosuuttimet antaa periksi, ahdin herää vakioahdinta huonommin, toki antaa sitten ilmaa enempi kierroksilla.
                                              Ei ole dpf:ää, ei katalysaattoria ja yksi pikku läpivirtaava vaimennin. 3" putki koko matkan. Paperiin merkattiin 800/4900rpm, oliha se tavallaan vähä ikävän kuulosta kun 5kertaa
                                              vedettiin 10 sekkaa rajotinta vasten paukutellen. Yleensä on kerta riittänyt. Viime vuonna tais olla 0.24 tms. Tosin nyt onkin melko onnistuneet virit tullut koneseen, kun kulutuskin
                                              on tippunut 3l/100km parhaillaan - siitä mitä se oli kun ostin. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Diffas, entäs jos saisit hieman pakokaasuja sinne ahtamattomalle, niin heräiskö paremmin?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No nyt tuol on syöttöä sen verran herättämässä, että 6:lla ahtaa 1.4bar @ 1700rpm.
                                                  Vähän jopa ehkä liikaakin. :) Niin siis huonommin tarkoitti tässätapauksessa ~300kiekkaa...
                                                  eli kun vakio lähti työntää tosta 1300->

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Muotoillaan kysymys uudelleen eli, jos saisit hieman pakokaasuja sinne ahtamattomalle, niin heräiskö aikaisemmin?

                                                    Jos tuo heräisi aikaisemmin niin sais varmaankin alkaa katteleen voimansiirtoa jostain scaniasta tai vastaavasta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei nyt sentään varmaan scaniasta, nythän kuitenki puhutaan suht vaatimattomista
                                                      tehoista kuitenkin. Pakokaasun määrän lisääntymisellä toki ahdin heräis aikaisemmin,
                                                      mut sitten olisi varmaan koko kylä mustanakin. :) Se ei puolestaan ole ihan toivottu
                                                      ominaisuus, vaikka pienehkö musta pöly pitää putken päästä tulla, ettei kukaan luule
                                                      maaliohenneautoksi.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ainakaan AKE:n mukaan tuota Euro 4 - rajaa ei vielä sovelleta koska katsastajalla ei ole olemassa varmaa tapaa selvittaa auton Euro-luokitusta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          eilen käytin leimalla omaa ja pakokaasun mittauksesta 0,38. autossa tyhjennetty katti ja egr tukittu.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X