Laitan tankilliseen kevyen kulauksen, n. pari korkillista pienestä Diisel-taskumatista ;) hyvin riittää eikä tarvitse olla ihan säännöllistä, kesällä varsinkaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Dieselin laatuerot
Collapse
X
-
Vaikka auton pa-säiliöt ei niin kamalan suuria olekaan, niin dieselöljy, samalla tavoin, kuin lentopetrooli on huomattavasti bensaa herkempi lämpötilan vaihtelun aiheuttamalle tiheyden muutokselle.
Lentokoneissa maanalaisista säiliöistä tankataan kesähelteessä seisoneeseen koneeseen tankit kiloina, eikä litroina siksi, että lämpöarvo riippuu tavaran massasta, eikä sen tilavuudesta. Kun kesällä lentokoneeseen vedetään tuhansia kiloja - piri pintaan, niin hetken päästä ne huohottaa isohkojakin määriä platalle lämpölaajenemisen vuoksi.
Itselläni on nyt ensimmäinen diesel-auto omana, ja olen ollut huomaavinaan tämän pistoolin ylitankkaussuojan lauettua. Dieseliä ei kannata lypsää ekan naksun jälkeen täyteen, niin kuin bensa-autoa, koska kahvan pois ottaessa näyttäisi siltä, että maanalaisesta säiliöstä tankin syöttöputkeen jäävä polttoaine turpoaa ja tulvii näpeille pistoolin pumppuun asettamisen ja korkin sulkemisen välisenä aikana.
Comment
-
Vieras
-
Kyllä nyky dieselit/pööt minunkin mielestä kuohuaa vähemmän. 10l nokalliseen polttoainekannuun tankkaillut pitkään ja sen saa todella helposti ja odottelematta isotuottoisestakin pumppu/kahva paketista täyteen. Naapurit on montakertaa puhunu että sillon ennen hyvään ja vanhaan aikaan diiselikin oli paljo rasvasempaa, tiedä sitten johtuisiko kuohuaminen tuosta "rasvaisuudesta".
Comment
-
Tuohon Petterin viestiin niin kyllä Bensiinillä on suurempi tilavuusmuutos suhteessa dieseliin samalla lämpötilavälillä.
Ja dieselöljyn kuohumista tai vaahtoamista tankatessa on saatu vähenemään lisäaineistuksilla. Ehkäpä tuota ei Venäjän puolella ole koettu ongelmaksi mihin kannattaa panostaa :)
Comment
-
Näitä laatueroja tuli vähän selviteltyä tässä yksi päivä, ja tässä ainakin jotain eroja:
Syttymistä kuvaava setaaniarvo, isompi parempi:- EN590 perusdiesel, setaaniluku oltava vähintään 51
- ST1/Shell Diesel plus (EN590), setaaniluku 60+
- Neste Pro Diesel (WWFC5), setaaniluku 55 (tyypillinen arvo)
Voitelevuus:- EN590 perusdiesel, korkeintaan 460 µm
- Neste Pro Diesel, tyypillinen arvo 380 µm
Voitelevuudessa pienempi arvo on parempi, voitelevuus mitataan HFRR -testillä (High Frequency Reciprocating Rig) ja ilmoitettu luku on syntyneen kulumajäljen halkaisija (wear scar diameter). Toisin sanoen pienempi arvo tarkoittaa pidempää ikää pumpulle ja suuttimille.
Venäjän dieselissä lienee enemmän rikkiä, kuin EU:ssa myytävässä? Rikin poistoprosessi poistaa myös dieselin luonnollisesti voitelevia komponentteja, ja voitelevuutta joudutaan parantamaan lisäaineistuksella. Tuo voisi selittää sitä rasvaisuutta?
Comment
-
Mulla alkoi VP44 kiukuttelemaan vuonna 2009. Ennakonsäätömäntä jumitteli, piti ennakot pielessä aiheuttaen savutusta ja vaihteiston vikatilaa. Forte-käsittelyllä pumppu pelasi taas jonkin aikaa, tankkailin yleensä Seo/ST1. Kerran reissussa tankkasin Teboililla ja pumppu alkoi toimia. Tankkailin Teboililla sen jälkeen kun tajusin eron, ja takertelut loppuivat. Kuitenkin taas tien päällä joskus jouduin tankkaamaan Nesteellä, ja oireet palasivat n. 100km ajon jälkeen - Seuraava tankkin Teboililta - oireet poissa. Kokeilin tätä ihan muutaman kerran, ja aina sama virsi, joten dieseleissä ON eroja.
Pumppu kiukutteli viimeisen kerran 2013, jolloin vaihdoin pumpun, mutta edelleen tankkaan Teboililla.
Comment
-
Teboilin omistaa venäläinen Lukoil, mutta mitään tarkempaa tietoa en löytänyt netistä, että mistä Suomessa myytävät tuotteet tulevat.
Ainakin Kotka - Hamina suunnalla St1, ABC ja Shell -asemien säiliöitä käy täyttämässä Kuljetusliike La-Sa Oy:n autot. Heidän sivujen mukaan kuljetettavat tuotteet on NEOT öljytukun, jonka omistaa sok ja st1. NEOT:n sivujen mukaan tärkeä hankintalähde on St1:n öljyjalostamo Göteborgissa, mutta käyttävät myös muita Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Puolassa sijaitsevia jalostamoita.
Comment
-
Googlesta mainospuhetta ja politiikkaa.
http://www.dieselbakteeri.fi/
"Biodieselin („FAME“) käyttöönoton jälkeen dieselissä ja lämmitysöljyssä tämä ongelma on saanut aivan uuden ulottuvuuden"
"Erikoiset bakteerit, kuten sulfaatinpelkistäjäbakteerit (SRB), voivat syödä itsensä metallin läpi ja tehdä reikiä tankkiin."
Suomikin on lisäämässä kovaa vauhtia ekobio polttoaineiden käyttöä.
Saa vain nähdä, mitä hauskaa siitäkin kokeilusta tulee seuraamaan.
Vielä on Teboilin Terra muistissa, kun moottoreista jäi venttiilit auki ja seurauksena käynnistymisvaikeuksia.
Biodieselillä ja dieselbakteerilla on selvä syy-yhteys.
Asia voi olla vähän vaarallinen, kun moottorista katoaa yllättävästi suurin teho pois. esim. ohituksessa.
Comment
-
Jätteistä valmistettu diesel tuli myyntiin – Neste: "Sillä on puhdistava vaikutus"
#uutisvahti
http://yle.fi/uutiset/jatteista_valm...ikutus/9393914
Onkos kukaan ehtinyt koittamaan?
En myöskään löydä tietoa että miltä asemilta tätä saa...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Dmind Näytä viestiEn myöskään löydä tietoa että miltä asemilta tätä saa...
Comment
-
Tuossa vielä linkki tuotesivulle. Sinne varmaankin päivittyy myös asemaluettelo, josta sitä saa, jos niitä tulee lisää.
http://nestemy.fi/
Tai tietysti voi rajata asemahausta tuotteiden mukaan.Viimeksi muokannut panu; 10.1.2017, 04:38.
Comment
-
Vieras
Onko tuo verrattavissa BioDieseliin jota euroopassa myydään ja jota ei ole aiemmin saanut käyttää VAG dieseleissä?
Comment
-
Tuo on tekniikan maailman mukaan biodieseliä, mutta valmistajan mukaan se on tietenkin "kaikilta ominaisuuksiltaan parempaa tai vähintään yhtä hyvää kuin maailman parhaat...".
http://tekniikanmaailma.fi/autot/nes...n-biodieselin/
Jos se täyttää EN590 standardin niin kai se sitten? Edit: http://nestemy.fi/tarina mukaan tämä ei ole FAME- ja/tai RME-pohjainen bio-PA, joka on aikaisemmin aiheuttanut ongelmia.
Comment
-
Maksaa 15 senttiä enemmän kuin mikä? Itse tankkailen pääsääntöisesti tätä ABC:n smart dieseliä, väliin käväsee aina tankki tai pari Nesteen Pro Dieseliä. Erehdyin kokeilemaan jossakin välissä nesteen perus futuraa, niin kummasti alkoi auto eri tavalla käyttäytymään. (Tai sit se oli vaan korvien välinen asia...)
Jos hinnaltaan sama kuin Pro Diesel niin käyn pari tankkia kokeilemassa.
Comment
Comment