Sattuipa tuossa viikonloppuna, että oli siskon TDi Seatti seisonut kaksi viikkoa pihalla ilman lämmityskaapelia. Laittoi sitten ukko auton tulille kaapeleilla (akku tyhjänä) ja armoton kaasuttelu heti päälle. Hetken päästä puski mustat mömmöt pakoputkesta pihalle ja tuntui että koko kone tukehtuu... Yritin siinä vieressä sano, että ei taida tehdä hyvää tuollainen kaasuttelu. Totesi vaan, että ei näitä vehkeitä rikki saa, varsinkaan kun on turbot ja kaikki. Mitä mieltä olette?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.9 TDi ja kylmänä kaasuttelu...
Collapse
X
-
Onkos kyseessä 90hp koneella, eli 1Z/AHU/joku?
Itellä 1Z ja sen saa kyllä kylmänä tukehtumaan jos ryntäyttää. Liittyi urbaanin legendan mukaan venttiilin jousiin, jotka ei enään ole niin timmit tai vanhemmissa ei taida olla edes tuplajousia.
Ja kyllä sen tuolla tavalla rikki saa. Palamatonta tavaraa on niin paljon, että sitä menee turbolle ja katille asti varmasti.
Comment
-
Jotakuinkin tuonsuuntaista. Kylmänä öljynpaineet on korkealla, liiankin ja tämä aiheuttaa venttiilin/venttiilien kantamisen. Riippuu hydraulisien painimien kunnosta, käytettävästä öljylaadusta, yksilöstä...
Muistaakseni ongelmaa, jos moiseksi on yltynyt, on joissain yksilöissä korjattu reiän poraamisella johonkin öljykanavassa. En kyllä enää tarkemmin muista mihin.
Comment
-
Tuli perjantaina töistä lähtiessä kiire kun yritin päästä isolle tielle ja rako oli pienehkö. 6 tuntia seissyt auto ei edes hehkuttanut startissa, mutta kun risteyksestä löi lapun ns. lattiaan, ei kerennyt edes vaihdetta vaihtaa kun se puutui ja horisontti oli sinisenä. Kytkimen nosto ei auttanut vaan auto oli ohjattava pientareelle.
Pari starttausyritystä, joilla kone pyöri todella vaivalloisesti. Pelti auki, ei mitään näkyvää. Pumpun hihna ehjä, samoin apulaitehihnat. Jakohihna omassa rasiassaan, en katsonut sisälle asti. Uusi starttiyritys ja kone käy.
Ei kun liikenteeseen. Ei ylimääräisiä ääniä ja vetokin kuin ennen. Taisin siis selvitä säikähdyksellä. Ettei vaan ollut samasta kyse, eli älkää antako kylmälle koneelle liikaa soppaa!
Comment
-
Moottorinohjain tiputtaa jostain syystä jälkihehkun pois päältä jonkun kierrosluku/kuormitus-funktion mukaan juuri tuollaisissa tilanteissa. Jonka jälkeen soppa ei enää pala, ja maisema täytyy savusta.
En ymmärrä miksi noin tehdään, ehkä se on epäonnistunut yritys pienentää laturin kuormaa voimaa tarvittaessa. Samaan tapaan kuin ilmastointikompura otetaan pois päältä kuormituksen noustessa riittävän korkeaksi (ei siis suoraan pedaalin asennon mukaan ainakaan manuaalilaatikolla).
Kakkoselle vaihtaminen ja hetken aikaa köhiminen on toistaiseksi aina korjannut tilanteen. Joo kylmänä ei kannata kuormittaa liikoja, mutta joskus tosiaan tulee ajolähtö. Kaikki tapaukset on mulla sattuneet alle 300 metrin ajolla, ja lähtölämpötila saa olla vaikka autohallin +15 astetta.
Comment
-
Nyt kun tarkemmin muistelee, olen joskus aiemminkin ihmetellyt tuollaista kakomista lähdön jälkeen. Kotipihatie kun on kylän päätien varressa ja sopivasti mäen alla, on noita ajolähtöjä pari tullut. Aiemmin se ei ole ihan noin vakavasti oireillut.
Selvisipähän tämäkin. Ja tietääpä, ettei kylmällä koneella tarvitse pieneen rakoon yrittää, vaan lähtee vähän rauhallisemmin.
Comment
-
Joo kylmänä ei kannata kuormittaa liikoja, mutta joskus tosiaan tulee ajolähtö. Kaikki tapaukset on mulla sattuneet alle 300 metrin ajolla, ja lähtölämpötila saa olla vaikka autohallin +15 astetta.
Comment
Comment