on niistä huollolle hyötyä, 2000€ ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Keraaminen hehku poikki
Collapse
X
-
Taisimpa näistä iloista mainitakkin jossain TDI-keskustelusta, ja kukaan ei silloin uskonut noita hehkujen katkeamisia ja meinasivat urbaaniksi legendaksi tai huonoksi pajaksi. No hyvä että tuli ny muustakin suusta :)
Comment
-
Tuosta ajamisesta, kun hehku on poikki, niin kyllä itselläni lähti käymään ihan hyvin auto vaikka olikin yksi hehku poikki. Räki vaan pakokaasua vähän hehkun reiästä ja kabiinissa haisi pienoinen pakokaasu. Mutta hyvin pystyi ajamaan korjaamon pihaan, ei siinä mitään.
Eli en ite lähtisi vetämään tai trailerilla siirtämään auto halvempaan huoltoliikkeeseen. "Pahimmassa" tapauksessa sylinteriin kertyvä paine ampuu hehkun ulos reiästään.
Comment
-
Auto on ajossa koko ajan,hehku on paikallaan ja kärki ei kuulema tipu sylinteriin, joten hirmu kiire ei nähtävästi ole.
Tuo lause ""Pahimmassa" tapauksessa sylinteriin kertyvä paine ampuu hehkun ulos reiästään"
pitäisi olla ""Parhaimmassa" tapauksessa sylinteriin kertyvä paine ampuu hehkun ulos reiästään"
Maahantuoja kertoi että he eivät tule vastaan missään nimessä, oma vika kun Audin ostit.
Heidän mielestään liike joka Audin möi, olisi pitänyt kertoa tällaisesta vaarasta. On se mukava, kun pidetään asiakkaista huolta.
Comment
-
Jos se siellä kierteellä on, ei se sieltä itsestään tule.
Itse kysyisin tuolta valtsun mainitsemalta pajalta. Jos ei onnistu, niin ei onnistu. Se tunkeumaneste olisi pitänyt laittaa ennen aukaisu yritystä, mutta voisi se helpottaa hommaa tässäkin vaiheessa.
Comment
-
hehku ei ole kierteellä kiinni eli vain se kuvan musta kärki on siellä ja siellä on kaksi hehkua poikki, tosin käyntiin lähtee ihan normaalisti. Hehkujen irroitukseen varauduttiin laittamalla forte käsittely polttoaineen sekaan ennen irrotusta ( 69? ). Niin Valtsun pajalta kyselin, ei onnistu heiltä, oli vastaus.
Nyt seuraavaksi pitää sitten yrittää jos pääsisi tiedotusvälineisiin. Itsellä tuli mieleen kunigaskuluttaja ohjelma, sitten joku kiertokirje jossa varoitetaan audin ostajia piilevästä kustannuksesta huollon yhteydessä, onko muita vaihtoehtoja. Entäs tämä foorumi, löytyykö täältä joukkovoimaa?
Comment
-
Mikälie lukihärö iskenyt, mutta olin käsityksessä, että ne olisi edelleen kierteellään.
Ei kai tuossa enää paljon vaihtoehtoja ole..
Oletko kysynyt tulppien valmistajan mielipidettä asiaan? Vieläkin ihmetyttää, miten se voi olla poikki? Varsinkin, jos kierre ei ole leikannut. Eihän sen kierteen alapuolelle pitäisi enää mitään vääntöä kohdistua tulppaa käännettäessä? Väännön pitäisi kaiken (tai ainakin minun) järjen mukaan kohdistua pulttikannan ja seuraavan kitkaa kohtaavan kohdan (kierre) väliin. Vai ottaako tuo kärki kiinni kanteen tiivistäen tuon hehkun kolon?
Comment
-
Se hehkun kärki jää jumiin juurikin karstan vuoksi. Tuolla forte käsittelyllä pyritään juuri tuohon karstan poistoon näin ainakin ymmärsin. Se hehkun kärkiosa on siis täysin keraaminen joten sen jäädessä kiinni ei voi paljon kiertää kun se katkeaa.
Tähän kysymykseen ei taida tietää kukaan vastausta " Keramiikka-hehkutulpat pitää polttaa ennen irrotusta vianlukulaitteella toiminnossa komponenttidiagnoosi." onko tämä poltto sellainen jossa kaikki tulpat poltetaan samanaikaisesti vai poltetaanko vain se irroitettava hehku?
Nyt sitten, imoitelkaa jos tiedätte korjaamoja Kuopiossa, joilla riittää tieto taito tuohon "hehkun"/kannen irroitukseen, niin alan kysellä hinta arvioita.Viimeksi muokannut jhir; 27.1.2009, 09:50.
Comment
-
mersun cdi koneissa tuo on varsin normaali tapaus .Että kierteen alapuolelta poikki... Niitä on mennyt melko monta poikki ja joutunut irrottelemaan vaihtelevilla menetelmillä. Yksi oli että timantti terällä pieniä reikiä hehkun ytimen ympärille kolme kappaletta ja suuttimen reiästä koko ajan paineilmaa pyttyyn , jolloin paineilma tuo roskat pois pytystä ja keraaminen kärki irtoaa , kun reunapaine hellittää. Toinen oli että vd40 tai jotain muuta irroittavaa ainetta hehkunreikään ja sen jälkeen konepelti pystyyn ja cdi koneeseen kierroksia ,jolloin yleensä kuuluu haulikon laukausta muistuttava pamaus ja kärki lähtee aikas kauas... Yhtään ei ole jäänyt vielä kiinni. Eikäs kansia ole tarvinnut irroittaa hehkujen takia.
Comment
-
Itekkin olisin tuolla kannalla, että älyttömät liuotin myrkyt vaan sinne hehkun reikään ja jonkunaikaa liuotusta ja sitten armoton mylly päälle! Pitäs lähtee varmaankin, jos pelkkä kärki koneessa!
Itelläni tuo hehku oli siis kierteenjälkeisestä metallista kiinni. (kuusiokoloavain minkä survaisin rikkinäisen hehkun sisään ja otin tällä hehkun melkeen jo pois, niin oli laajentanut hehkun niin ettei mahtunut ulos.)
Comment
-
Tuossa on toisella kotimaisella jonkun tarinaa samaisesta aiheesta:
http://www.motor-talk.de/forum/a6-3-...-t1587396.html
Hehku oli tippunut korjaamolla sisään, elikkäs moottori pois, purki ja takas kasaan. 3500 eur oli ollu Saku-korjaamon lasku, mutta taitaa olla jo kaverilla asianajajat asialla.
Kai tämä on taas niitä kohteita, joissa pitäisi ensin itse tietää miten vaihto tehdään ja sitten saada vielä korjaamo uskomaan se ja sitten vielä saavillinen tuuria, että lähtee ehjänä pois.
En vaan tiedä onko järkeä vaihtaa jo "ennakolta" pois, voihan ne kai silloinkin hajota ??? Aikamoisen pommin ovat rakentaneet noista hehkuista.
Comment
-
"Jos ei ole rikki älä korjaa" ohje käy tähänkin. Keraamistenhehkujen pitäisi olla kestävempiä kuin metallisten ja metallisetkin kestävät sen 150 -300 tkm joten ei kannattane vaihtaa ennakkoon.
Tuo WD-40 kikka kiinnostaisi kokeilla, tosin merkkihuollossa kertoivat tuota kokeileen, siihen minua edeltäneeseen autoon, huonoin tuloksin.
Onkohan olemassa keramiikalle happoa yms. joka ei ole happo metallille. Sullattas koko kären pois.
Audin 3.0 tdi koneissa noita keraamisiatulppia käytettiin vain vähän aikaa 2004 vuosimallin autoissa.
Sitten nähtävästi huomasivat keraamisten tulppien riskit ja muuttivat ne metallihehkuiksi. Tuo kiinnijääminen lienee moottorin suunnittelijan vika sillä niitä käytetään yleiseti uusissa diesel autoissa. Esim. uusin Volvo diesel kone on varustettu keraamisilla tulpilla, mikäli netistä lukemaani ymmärsin. Uudet diesel koneet ahdetaan voimakkaasti ja tämän vuoksi pursitussuhde on alhainen. Matala puristussuhde diesel moottoreissa huonontaa kylmäkäynnistyvyyttä ja tätä kompensoidaan keraamisilla hehkuilla.Viimeksi muokannut jhir; 28.1.2009, 07:58.
Comment
-
Oletkos Jouni miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että jos poraisit keraamisen pään keskelle reiän ja samalla paineilmaa antamalla sylinteriin, jolloin purskeet tulisivat tuolta reiästä pois samantien!
Sitten kunnon liuottimet sisään, jolloin menisi varmasti sylinteriin asti -> Karsta liukenisi ehkä hieman. Jonkun puolentunnin liuotushoidon jälkeen pirssi tulille ja kunnolla kierroksia koneeseen! Hehkun pään jännite pitäisi kyllä antaa periksi, kun keskellä on reikä?
Nuo hehkut on muuten semmosia, että kun ne menee rikki. Niin alkaa karstaa kertymään helvetisti siihen hehkun päähän, koska se ei enää kuumene -> karsta ei irtoa hehkusta.
Comment
-
liotinta ja ajoa. Tulpanreikään iskunvaimennus elemetti jotta hehkunpää ei tule konepellistä läpi (elemettiin on patetti hakemus menossa ;)). Niin se toinen on siellä vielä, nyt olisi vasta toinen kansi pelastettu mikäli muut tulpat lähtevät ehjänä irti. Onko tietoa onko Kuopiossa jollakin autokorjaamolla ultraääni iroitin käytössä.
Comment
Comment