Heilahtelu alkaa olemaan aikamoinen koneella,kun vauhdissa nostaa kaasun pois ja taas painaa.Kummastako päästä alan ettimään vaihdettavaa kiinnitys systeemiä.Näin lumikelillä kun lähtee hätäsesti ja pito ei ole tasasta alakaa heluttaan konetta edes takas.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorin kiinnitys 2,5tdi AAT-93
Collapse
X
-
Moottorin etupuolella on yksi tuki ja moottorin molemmin puolin ne hydrauliset tyynyt. Onko http://www.vagcat.com tuttu? Sieltä löytyy hyvä kuva Engine, Clutch / Securing parts for engine
Oletko heilutellut konetta käsin tai vaikkapa väännättänyt vaihde pääällä varovasti jarrua vasten?
Resonoiko konehuoneessa mikään?
Samaan aiheeseen liittyen... Minulla ongelmana selllainen että varsinkin kone kylmänä kuuluu auton sisään todella kova resonointi ääni jostain konehuoneesta (todennäköisesti etuoikealta). Konehuoneesta sitä on vaikeahko huomata moottorin käyntiäänen alta, mutta käsin sen voi tuntea värinänä. Moottorin lämmetessä ääni hieman muuttuu. Saattaa jopa lämpimällä kelillä hävitä välillä kokonaan.
Kun auton keulaa heiluttelee/painelee käsivoimin kuuluu resonointi selkeämmin myös konehuoneenpuolellla. Jos auton ajaa kallelleen, kuten se on nyt tuolla parkissa polanteen takia, niin resonointi häviää. Tasainen veto päällä ei resonoi, mutta jos päästää rullaamaan resonoi. Peruutusvaihteella jarrua vasten "väännätettäessä" resonoi hyvinkin voimakkaasti ja jos moottoria painaa etuosasta alaspäin resonointi kasvaa. Ylöspäin nostettaessa aivan kuin resonointi vähenisi.
Käynnistettäessä/sammutettaessa ei erityisemmin kuulu mitään räminöitä/kolinoita, pakoputken pitäisi olla kunnolla kiinni. Konehuoneessa käsin osia kokeilemalla ei löydy mitään mikä suoraan tuon aiheuttaisi. Onko keulan tukikumia vain rajoitin moottorin nousemiseen ylöspäin vai tukeeko sekin moottoria johonkin tiettyyn asentoon.
Juu, tiedän. Varmasti vähän vaikeaita tällaiset, mutta jos teillä kokeneimmilla autonrassaajilla sattuisi olemaan joitain hyviä vinkkejä.Viimeksi muokannut Rusty; 21.1.2009, 18:07.
-
Täällä ajettu vasta 400 rikki, joten timmiä, kokemusta ei. Kuitenkin ehdotan että mölykoppa irti koneen päältä. Jos vielä resoo, niin putkenpätkä korvaan ja paikallistaa suuntia sillä. Voi olla vaikka "pohjapanssarin" kiinnikkeet takapäässä, jos kaikki ei ole asianmukasesti kiinni. Tulipa vielä mieleen, että 6-v aat edeltäjässä resonoi pakilla, syy oli ei-original kumi yhdessä pakoputken kiinnikkeessä.Viimeksi muokannut jamietti; 23.1.2009, 22:11.
Comment
-
Ainakin välijäähdyttimeltä tulevaa letkua kun taivuttelin ja heiluttelin/painelin moottoria samaan aikaan moottorin etuosasta niin sillä oli selkeä vaikutus tuohon resonointiin. Eli ainakin sillä suunnalla on jotain... Ihan on sellainen kutina, että jakopään huollon jälkeen tuo on jotenkin kuulunut selvemmin. Moottorin suojakoppa oli irti.
Comment
-
Tyhjäkäynnillä antaa moottorin lepattaa ja jämähtää tonnin yläpuolella ettei rytki tehoilla. Tämä oli jo 2,4d 100:ssa 90-alussa.
Lisään vielä, että vanhassa satasessa ohjaus tuli laturin w-navasta ja n. 1200rpm rungossa tuntui kevyt jysäys kun veti tyynyt kiinni. TDI vehkeissä jäkistys tapahtuu selvästi ylempänä +1500rpm ja silloin tätä ei huomaa, kun moottori käy jo varsin tasaisesti.
Comment
-
Kai se kierrosluvun mukaan ohjautuu. Täältä muistan joskus lukeneeni että 1800rpm niin silloin pitäisi jäykistyä, voi olla että muista sadalla tai parilla pieleen!
Itselläni kummatkin ovat olkaneet pikku hiltaa tihkua öljyä ulos mutta viellä tuntuu toimivan!
Comment
-
Päältäpäin katsottuna omassani ei ainakaan näy murtumia tms ja on kyllä tosi jäykät. Tänään jos illalla pääsen nosturille niin pitää katella altakin päin noitakin.
Meinasin tuolla "minkälainen ohjaus" sitä että mitä noista piuhoista pitäisi löytyä mittaamalla eli riittääkö mittaukseen yleismittari (vai tarvitseeko ihan skooppia)?
Onko näihin vanhempiin malleihin jotain Audin? tekemää "kuinka-vermeet-toimii" dokumentteja, ilmeisesti noihin uudempiin ainakin löytyy?
Comment
-
Eipä näkynyt murtumia, eikä niistä mitään näyttänyt vuotavan. Heiluttelin ja roikuin. En mittaillut pistokkeista ohjauksia, kun en löytänyt edes yleismittaria käsiini.
Vaihdelaatikonkin luona olevat tuet ihan kunnossa, kimmoisat.
Pakoputkeakin saa heilutella ihan tosissaan ja sittenkin resonoi vain jälkiasennetut putkenpäät takapuskuriin. Joku siellä etupäässä etuoikealla resonoi ja siihen vaikuttaa auton asento+ moottorinlämpö+ulkoilmanlämpö+moottorin kierrokset+auton liike+ym ym.
Tuolla etummaisella tukikumilla näyttäisi olevan tuota vapaata tilaa melko paljon ja sen lisäksi se joustaa vissiin melko paljon. Onko kokemuksia onko tuollainen rikki vasta sitten kun se on riekaleina? Linkki kuvaan http://kuvablogi.com/nayta/1702611/. Onkohan tuossa jotain hämminkiä kun tuo ei ole aivan keskellä tuota aukkoa?Viimeksi muokannut Rusty; 26.1.2009, 12:21.
Comment
-
Noin kuuluu ollakin, ehkäpä tukee osaltaan ettei anna liikaa kääntyä moottorin vääntöä vasten. Yleisesti aika ikua taitaa näissä olla moottorinkumit, mikäli eivät ui dieselissä tai muussa öljyssä.
Oletko tarkistanut moottorin ilmaputket; imusarja, turbo voiko antaa jollekkin resonanssia? Onko ilmanputsarikotelo ja cooleri kiinni ja paikoillaan? Coolerin takana lokari irti coolerista ja hyvin kiinni?
Comment
-
Cooleri tuntuisi olevan kiinni, imusarja myös. Imusarjalle tuleva letku on joskus korjattu jatkeella, joten se saattaisi periaatteessa olla hieman väärissä "asemissa", aika ahtaa tilat sillä on tuolla mennä.
Coolerin takana lokari ei ole kovin hyvin kiinni ja ilmansuodatinkotelokin heiluu vähän. Ilmansuodatinkotelon ei kyllä pitäisi aiheuttaa tuota ääntä, koska sitä kokeilemalla ääni ei muutu.
Tuota turboa mietin että voisiko se jotenkin aiheuttaa tuota kun on tosi (=liian) lähellä runkoa. Silloinhan koko koneen pitäisi olla väärissä asemissa (voiko tuon jotenkin mitata?) Äänen kyllä pitäisi luultavasti olla huomattavasti kovempi (ehkä?).
Mutta pitää jatkaa tutkimista kunhan joutaa. Ei varmaan haittaisi jos käyttäisi tuon välijäähdyttimen pois ja vaikka putsaisi sen samalla.
Comment
Comment