No mulla ei kyllä ollut ongelmia tarkenemisen kanssa maantieajossa -18 asteessa. Motti nyt ei kauhean nopeasti lämpene, mutta ei mulla mitään onglmeia sisätilojen lämpenemisen kanssa ollut.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 -09 2.0TDI Ei lämpiä
Collapse
X
-
Kenni, kun nyt sulla on uus auto niin sinuna menisin sinne marmoritiskille huolien kanssa.
Käskee nyt kattoa sen termarin ja ilmata nesteet tai jotain. Kyllä se pitäs kuitenki tuommosen eberöinnin jälkeen nousta lämmöt yhdeksäänkymppiin ja jos säätää lämmöt täysille, niin ei pitäis talvivaatteissa kylmä olla.
Comment
-
Näin oon vähä suunnitellukkin. Mielestäni ei kyllä oo normaalia tollanen. Ymmärrän kyllä että ei uudet dieselit lämpiä lämpiä äkkiä mutta nyt on kyllä kyseessä jotain muutakin. En ennen oo törmänny autoon mikä lämpiäis noin hitaasti. Vaikka kaiken näkösiä romuja on tullu nähtyä. :/ Katsotaan mitä tuleman pitää. Asiaa sivuten. Tota webastoo käytettäessä kun laittaa virrat päälle lämpömittari nousee piirun verran ja öljyn lämpö on 60~C sitte ku lyö koneen tulille niin lämmöt laskee minimiin ja öljyn lämpö laskee 10~C tienoille.
Öljyn lämmön laskun kyllä ymmärrän, eihän se siellä kierrä ennenku laittaa koneen käyntiin, mutta jäähdytysnesteenhän pitäis kiertää eikö? Vai jäähdyttääkö se motti sitä kun se lähtee oikeesti kiertään? Lisäks lämmityksen aikana puhallin puhaltaa mun mielestä ihan liikaa varmaan puolella teholla. Sen ei tarvis puhaltaa ku parin pykälän verran. Mahtaako sitä saada säädettyä kun menee aina automaatti päälle kun laittaa eeberin päälle?
Että sellasta.. vähä kyllä kyrsii...
EDIT: Niin semmonen viä että huomasin että vaikka ajais 30km ja lämmöt olis pysyny koko matkan 60~70C tienoilla, mutta kun ottaa n. 10 sek täys kiihdytyksen niin lämmöt nousee melki samantien sinne 90in tienoille. Yhessä mettä raktorissa mitä ajoin niin oli vähä samaa, että jos lähti pakkasilla ajeleen ja ajeli normi kierroksilla niin lämmöt ei noussu mihinkään, mutta sitten kun ajeli melki kaasupohjassa niin lämmöt nousi normaaliks ja pysy normaalina koko lopun päivää. En viipyny talossa niin pitkään että olisin saanu selville mikä siinä oli vikana. Onko muuten teidän lisälämppäreissä sellanen ominaisuus että menee päälle kun käynnistää kylmänä ja sammuu kun sammuttaa auton? Meidän transitissa on näin mutta audissa ei. Onko se joku päälle kytkettävä ominaisuus vai riippuuko polttimesta?Viimeksi muokannut kenni_; 5.2.2009, 18:02.
Comment
-
Niin semmonen viä että huomasin että vaikka ajais 30km ja lämmöt olis pysyny koko matkan 60~70C tienoilla, mutta kun ottaa n. 10 sek täys kiihdytyksen niin lämmöt nousee melki samantien sinne 90in tienoille.
Comment
-
A3:n lisälämmitin on ilmeisesti jälkiasennettu, eli se ei kattele koneen lämpöjä käynnistyäkseen itsekseen. Toki tiputtaa tehoja jos moottori alkaa olemaan tarpeeksi lämmin käytön aikana. Transiteissa taitaa olla kaikissa tehdasasenteinen webasto joka lämmittää konetta apuna?
Traktoriluokan koneita ei kannattane sotkea tähän, on hiukka erikokoiset myllyt ja nestetilavuudet, ja traktoreissa on monesti varsin matalat termostaatin avautumislämmöt, esim 75 astetta ihan tavallinen.
Kävin tuossa kolmisen tuntia sitte TDI:llä vajaa 50km reissun, pakkasta -15, tuulta toistakymmentä metriä sekunnissa ja lunta tulee. Auto oli vajaan pari tuntia roikan nokassa, katoksessa, eli hiukan auttaa sillon toi öljypohjalämmitinkin, ja sisälle ei ole tarve yrittää täysillä huurteenpoistoa. Noin 15km meni että mittari näytti 90c, alkuun pari kilsaa kyläajoa alle 70km/h, sitten 5km 80km/h ja sitten satasta, jolloin lämmöt tuli täyteen. Ei tippunut ihan heti lämmötkään vaikka reilun parinkymmenen kilsan päässä oli hidasta ajoa ja joku pysähdyskin.
Tuo minusta toimii niinku pitää, tosin raja on ohut ja jos pakkasta ois se 25-30, niin ei välttämättä ois liian lämmin tuossakaan. Mutta kyllä pitäis alle kahdenkympin pakkasilla lämmetä yhdeksäänkymmeneen ja sisällä lämmön riittää.
Comment
-
Onko teikäläisellä uudemman mallin Commonrail vai pumppari TDI. Täähän on ihan uus tää CR kone, joita oli kuulemma hyytyny pari tuhatta Saksaan kun sielä oli ollu kovempia pakkasia. Ja paremminhan kone lämpiää kyllä kun motarilla ajaa.
Juu on jälkiasennettu. En tiedä foordista, Webaston lisälämmitin siinäkin on. Kello on vaan vähän erilainen.
Jos tuollainen lämpiäminen on normaalia, niin omani taitaa olla aika kaukana normaalista. Näillä parinkin asteen pakkasilla ei tahdo lämmöt nousta vaikka ajais täältä tampereelle (n.45km) sivu, vaikka olis ollu puoltuntia lämppäri päällä. Saati sitten ~parinkytä asteen pakkasilla. Koko matka on siis 80km/h aluetta.
Hassua tässä on se, että työmatkan aikana (helsingin alueella) auto tuntuu lämpiävän paremmin.. Osa syynä on kyllä se että matkasta on motaria. Taidanpa tänään soittaa autoliikkeeseen ja sanoo että korjaa asian kuntoon. Katotaan asiaa sitten uudestaan kun/jos auto tulee kuntoon.Viimeksi muokannut kenni_; 6.2.2009, 09:52.
Comment
-
Noniin, nyt kävi audi sitten huollossa. Eikä mitään vikaa löytyny. Sanoivat vaan että tarvii käyttää webastoo ajaessa että lämpiää. Vähän kyllä mun mielestä ihmeellistä että auto ei lämpiä talvella. En halua edes kuvitella kuinka kauan tolla sais ajaa et lämpiäs kunnolla ilman webastoo. Eihän tuossa lämpiämisessä muu arvelluta muu kuin että kuinka paljon moottori kuluu enemmän kun se käy "kylmänä" pitkään..?
Olis ollu mielenkiintosta nähdä miten pärjäis TM:n talviauto testissä.. ;)
No eipä siinä mitään näillä mennään. Jos lastu auttais asiaa.. ;D
Comment
-
Esimies tuossa mainitsi eilen, ettei 1,9 PD -Passat tahdo oiken lämmetä ilman Eberin käyttöä, kun pakkasta on vähänkään enemmän. Onko se nyt vaan hyväksyttävä tämä nykydieselien hulppea hyötysuhde ja käytettävä sitä lisälämmitintä silloin, kun sitä tarvitaan?
Tutkin eilen tuota oman lämpeämisongelmaa tarkemmin. Paljastui, ettei mitään ongelmaa oikeastaan ole, vaan lämpömittari näyttää välillä mitä sattuu. VAG-Com antoi moottorin lämmöksi 90,9 astetta, kun mittari näytti noin 70. Sisätilan huonoon lämpenemiseen on syynä saattaa olla tukkeutunut kojelaudan anturin kanava. Kojelaudan anturi kun mittasi 23 astetta katon anturin näyttäessä 9.
Comment
-
PD passat ja -20c pakkases tarkenee kuten aina eli lämpöä piisaa. Kun mennään lähemmäs -30 pakkasille alkaa tarve ajella 100:sta jotta kone pitäis lämpönsä 90:ssä. Ajelet 80 ja varmasti tippuu lämmöt samalla kun alkaa tulla vilponen autossa.
Tuo 105hp caddy taas on vielä kylmempi värkki. Toki tilavuutta on enemmän kabiinissa, mutta kun mennään -20 asteen tuntumaan pitää laittaa webasto laulamaan. Muuten tulee vilponen, vaikka moottorin lämpö ei tipahda maantienopeuksissa. Taajamissa tipahtaa kyllä.
Comment
-
Jos öljyn lämpö pyörii siinä sadan asteen hujakoilla, niin en ressailisi koneen puolesta jos vaan kulutus on kohdallaan. Vähän reilu sata on hyvä lämpö, kiehuu kondenssivedet pois öljyä pilaamasta.
Comment
-
Ajelin yksi viikonloppu meiltä kotoa turkuun (n.90km). Aamulla lämpömittari näytti -18 ja auto oli sentään laitettu lohkolämppäriin, mutta normaalien moottorilämpöjen saavuttamiseksi vaadittiin 50km ajomatka... :/ Moottorina 90hv 1.9TDI 1Z.
Syylärin kokoinen pahvi keulalle ja alkoi lämmetä pienemmilläkin matkoilla sen jälkeen.
Ihmettelen silti, voiko moottorilla kestää noin kauan saavuttaa oikea toimintalämpö vaikka vauhtia oli n. 90km/h eli suht ripeästi liikuin??
Comment
-
Tuo -18°C ja 25 m/s tuuli viilentää kyllä paljon verrattuna niihin hassuihin muutamiin kilowatteihin mitä tarvitaan pitämään auto tuossa vauhdissa. Vastannee -60°C tuulettomissa olosuhteissa. Joku termodynamiikkaa lukenut voi varmaan kertoa tuon tuulen jäähdytystehon kilowateissa. Paljon se on kyllä.
Comment
-
Ei Golffi 1Z koneella tolleen toimi. -18 asteessa nousee kyllä 90 ja pitää siellä normi maantienopeuksissa.
Caddyn puolustuksesti taas pitää todeta, että alkoi lämpö piisaamaan kun laittoi raitisilmasuodattimen kotelon kunnolla kiinni. Nyt se puhalsi ulkoilman suoraan apukuskin jalkatilaan kun oli jossain huollossa ilmeisesti jätetty luukku laittamatta kunnolla kiinni
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Toitschwanen Näytä viestiAjelin yksi viikonloppu meiltä kotoa turkuun (n.90km). Aamulla lämpömittari näytti -18 ja auto oli sentään laitettu lohkolämppäriin, mutta normaalien moottorilämpöjen saavuttamiseksi vaadittiin 50km ajomatka... :/ Moottorina 90hv 1.9TDI 1Z.
Syylärin kokoinen pahvi keulalle ja alkoi lämmetä pienemmilläkin matkoilla sen jälkeen.
Ihmettelen silti, voiko moottorilla kestää noin kauan saavuttaa oikea toimintalämpö vaikka vauhtia oli n. 90km/h eli suht ripeästi liikuin??
Comment
-
Rouwalla on A4 CR 2.0 TDI:llä ja ei siinä ole ikuna kylmä tullut. Muutama kilsa menee, että rupeaa jonkinlaista lämmintä kovilla pakkasilla tulla.
Ainakin maantiellä (about 80 km/h) 5-6 km:n päässä tulee jo oikeasti lämmintä. Ja vartin päästä voi -20C:ssä varmasti ottaa pipon ja rukkaset pois. Puolen tunnin päästä auto olisi täydellä lämmityksellä jo niin kuuma, ettei siellä olisi kuva olla.
Ei ole mitään ylimääräisiä pahveja.
Autossasi on selvästi vikaa, älä usko merkkarin sepityksiä vaan vaadi toinen samanlainen auto kokeiluun vaikka koeajoon.
Comment
Comment