Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 -09 2.0TDI Ei lämpiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 -09 2.0TDI Ei lämpiä

    Moi!
    Onko normaalia että tuo kakslitrainen diiseli ei lämpiä kovinkaan äkkiä pakkasilla? 30min maantieajon jälkeen lämmöt oli vielä 50C ja 90C välissä. Pakkasta oli -15C ja auto oli 1½h lohkolämppärissä ennen lähtöä. Mielestäni moinen ei oo enään normaalia..

  • #2
    Kyllä ainakin oma vanhemman mallinen 2.0TDI kämpiää kohtuullisen nopeasti sinne 90 asteeseen. Arviolta noin 10 min kovilla pakkasilla.

    Comment


    • #3
      "Lohko"lämmitin ei kauheesti auta, eli on öljpohjanlämmitin. Vaatii riittävää kuormitusta, eli meikäläisen taloudellisuuteen pyrkivällä ajotavalla vauhdin pitää olla +80km/h että parinkympin pakkasilla lämpenee täyteen arvoonsa, ja lämmöt alkaa tippua kun vauhti tippuu kuudenkympin tienoille.

      Kokemukset saman pohjalevyn autosta 1.9 tdi:llä vm -08, ilman eberin käyttöä.

      Comment


      • #4
        No ihan p***eestähän se on sitten suoraan sanottuna. Onko se termarista vai mistä kiinni ettei se lämpiä. Vai onko muka niin hyvä hyötysuhde ettei lämpöä yksinkertaisesti synny? Onko audissa "lohko"lämmitin vai öljypohjassa??

        Comment


        • #5
          Dieselit nyt vaan on sellaisia, että vaikka olisit pakkasella kauankin töötänny maantietä niin, että moottori on normilämpöinen, ja tulet taajamaan/kaupunkiin, niin kyllä se lämpö siitä laskee.

          Mutta kyllä kait nuo uudetkin pitäis puolen tunnin maantieajon jälkeen olla lämmenny 90 asteeseen.

          Comment


          • #6
            Kulutus on tiputettu niin pieneksi, ettei enää moottori kehitä tarpeeksi lämpöä. Monethan ovat joutuneet laittamaan jälkeenpäin lisälämmittimen. Ja käsittääkseni joissain merkeissä on sähkövastus tuomassa lisälämpöä.

            Comment


            • #7
              Autoon on kyllä tulossa webasto, mutta ei sen tehtävä oo ajon aikana moottoria lämmittää, muutakun kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän aikaa. Merkillistä touhua. Vaikka onhan siinä se hyvä puoli että kulutus on pienempi.
              Mä oon taas huomannu sellasen ilmiön että maantieajossa lämmöt nousee hitaasti, kun taas taajamassa/kaupungissa lämmöt nousee nopeammin kun tarvii kiihdytellä useasti. Motarilla taas lämmöt pysyy normaalina. Mutta 80km/h alueella lämpiää _hitaasti_ :/

              Comment


                #8
                Pienet kierrokset + jonkin verran vauhtia = tosi tehokas jäähdytys.

                Samaa ominaisuutta olen kiroillut omassa vanhemmassa laitteessa. Tarvii tosiaan sen 2k+ kierroksia, että pysyy lämmöissä kovemmilla pakkasilla, jos pysyy sittenkään..

                Comment


                • #9
                  Itsellä kanssa sama auto ja motti. Viikonloppuna ajoin edestakaisin Tahko-Nilsiä-Tahko (n. 25km) ja tossa ajassa öljynlämpötila nousi 64 asteeseen. Lähtötilanne oli -17C ja auto oli ollut noin tunnin roikassa ennen starttia. Kyllä toi on ihan nykydieselin ominaisuus.

                  Kyllä se auto sitten pitemmässä ajossa lämpenee.

                  Ihan ei kyllä ainakaan uudenkarhealla motilla pääse luvattuun kulutukseen. Viikonlopun Tahkon matka pk-seudulta ~1000km meni 5,2l/100km. Keskinopeus n. 85km/h. Ajotietokone näytti menomatkalla 4,8l/100km ja paluumatkalla 4,4l/100km. Eli n. 0,6l/100km liian vähän tuntuu näyttävän.
                  Autossa oli kyllä 3 aikuista+2 lasta ja kontti täynnä.

                  Comment


                  • #10
                    tossa ajassa öljynlämpötila nousi 64 asteeseen
                    Vai jäähdytysnesteen?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
                      No ihan p***eestähän se on sitten suoraan sanottuna. Onko se termarista vai mistä kiinni ettei se lämpiä. Vai onko muka niin hyvä hyötysuhde ettei lämpöä yksinkertaisesti synny? Onko audissa "lohko"lämmitin vai öljypohjassa??

                      Käsittääkseni audissa on myös öljypohjanlämmitin. Ja onhan näissä niitä sähkövastuksiakin puhallusilmalle. Eli sisällä yleensä tarkenee ja lasit pysyy sulina.

                      Tuolle öljypohjanlämmittimelle muuten suositellaan 3h lämmitystä kun on kylmää, eli kivakiva näiden ajastinkellojen kans..

                      Hukkalämpöähän varmasti olisi riittävästi mutta sitä pitäisi ottaa käyttöön eri menetelmillä kuin perinteisellä jäähdytysnestekierrolla.

                      Comment


                      • #12
                        Tuota ajotietokoneen valikoista löytyy kohta engine oli temperature ja sitä oeln katsellut. Ei se yli 90 asteen mene ajossakaan. Aika lailla se menee käsi kädessä ton jäähdytysnesteen kanssa. Tota lukemaa on vain helppo seurata, kun sen näkee digitaalisena kun taas jäähdytysneste on analogimittari.

                        Comment


                        • #13
                          Onhan se vaikeahkoa se lämpiäminen, etenkin kaupunkiajossa ei tahdo pakkasella päästä sinne 90 asteen pintaan kunhan on 10 astettakin pakkasta, maatiellä 80 alueilla jos lähdetään ihan ilman lämmityksiä liikkeelle niin hyväpä on jos 15 kilsan matkalla pääsee normilämpöön, kun ainakin itse pidän pakkasellakin ilmastoinnin hanat +22 asteen vauhdissa ja meikäläisenkin kokoisen rotiskon kajuutan lämmittäminen sieppaa melkoisesti moottorinlämmöstä.
                          On toki kokemusta tuollaisesta bentsiinimoottoristakin ja tokihan se hieman nopsempaa lämpenee kun oli A4 korilla. Siellä päälle 20 asteen pakkasessa kuitenkin ei tarvinnut olla kaksinen myötäle kun viisari alkoi painua alle 90, TDIssa en ole kyllä havainnut samaa, eli tuolla maantiellä pysyy viisari paikallaan.

                          Termarin kunto nyt on kovin helppo katsastaa tuolla tien päälläkin, kunhan pysää ja kokeilee kädellä ylävesiletkua ja jos hiemankin lämpiää ennen aikojaan, eli ennen kuin mittari on 90 asteen pinnassa niin se on selvä merkki että termari vuotaa ja jokaisella on silloin lupa päätellä mitä parhaaksi näkee...

                          Comment


                          • #14
                            Tarvinee sitten näköjään tunkee pahvia syylärin eteen jos ei muu auta. Sehän on se vanha konsti. Vanhassa toyotan maasturissa on oikeen vakiona rullaverho minkä saa vetää syylärin eteen. :)

                            Ite oon huomannu kyllä vähä sellasta että taajamassa lämpiäis nopeemmin kun maantiellä kun ajoviima jäähdyttää eikä tule jatkuvia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Hyttiin alkaa kyllä puskeen lämmintä melkein heti, mutta moottorilämpö nousee kovin verkkaisesti.

                            Comment


                            • #15
                              Tuohon kaupukilämpiämiseen ilmeisesti vaikuttaa kierrokset joilla ajetaan. Omallani ei oikein voi huudattaa 2000 kierrosta tai lähellekään sitä sillä silloin mentäisiin jo toista sataa, kun on automaatti niin ajetaan automaatilla...
                              Eli täytyy siinä 1000 ja 1200 kiekan kieppeillä pyörittää, eikä ajotyylini enää juuri pääse sport-kategoriaan ja jätän ne risteysten kiillottamiset nuoremmille, eikä se ESP päällä oikein onnistukaan ja kitkarenkailla...

                              Ei se ajoviima meinaa juurikaan jos termari pitää eikä leftit pyöri omine lupineen, eli kantsii katsastaa sitä termaria alkaako se päästää liian aikaisin läpi, sekin kun on mahdollisuuksien rajoissa...

                              Comment


                                #16
                                Tuossa meikäläisen rohjossa on termari vaihdettu syksyllä, joten ei se välttämättä sitä sano. Puhaltaahan se ajoviima muutenkin sen koneen kylkeen jäähdyttäen sitä.

                                Tai kuka sen sanoo, etteikö tuo termari voisi olla taas sökö..

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
                                  Tai kuka sen sanoo, etteikö tuo termari voisi olla taas sökö..
                                  Uudessa autossa? No miksei. Ei olis kyllä mitään ihmeellistä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Keppihämmenteisellä koen toisinaan tarvetta saattaa kone 90 deggiin reissullansa: ajoa hetki 4. vaihteella, vaikka ei nuo laitteet korroosiolämpötiloihinkaan kuole, ennemmin tapahtuu kaupunkipätkässä kun sammutettuna seisoo pidempään 60-70 asteessa. Ketsupinkin laitan hetkeksi hyrräämään 3:lla, kun 50 asteen katseluun kyllästyy. Molemmat yli 10v kutosavantit.

                                    On myös eberit, mutta eipä näillä talvilla ajossa tarvitse, kun sähkö auttaa kabiinissa ja siten lämmittää moottoriakin. Egr on toiminnassa ael -koneessa talvella, mutta varsin pieni lämmönlisä vaikuttaisi olevan. Afn:ssä egr toimii tehokkaammin, myös vag-comilla katsottuna.

                                    Pahvit jää keräykseen, ranskan ihmeissä taitaa vieläkin tulla talvilappuja mukana?

                                    q etuja tässäkin, luonnostaan vähän enempi kitkaa siellä sun täällä - lämpenee paremmin :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joop. Tänään tuli auto webaston asennuksesta, saa nähä kui lähtee pelittään.
                                      On kuulemma sellasta vikaa noissa uusissa CR koneissa että kylmällä kelillä ei ymmärrä ottaa pakokaasujen jäähdytystä(vai mikähän se oli :) ) pois ja menee joku venttiili jumiin ja moottorin valvonta syttyy ja häviää tehot. Itelle kävi ainakin kerran näin n. 150km ajon jälkeen n. -16C pakkasella. Mikä toi Egr on?

                                      Comment


                                        #20
                                        Exhaust gas recirculation = pakokaasun takaisinkierrätys, ts. tuuppaa pakokaasua imusarjaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omassani nousee aika pienellä ajolla 90 asteeseen ja pysyy siinä kyläajossakin. Lastulla voi olla merkitystä 2-3 astetta nostavasti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lastulla saattaa joo hiukan olla vaikutusta asiaan...
                                            Nyt ollu sen verran pikkusia pakkasia ettei oo päässy kunnolla webastoo testaileen. Mutta ainakin hyttiin puhaltaa hyvin lämmintä. :)

                                            Comment


                                              #23
                                              EGR:n tulppaaminen aavistuksen vaikuttaa tuohon lämmön nousuun kylmillä keleillä ja teitenkin päinvastoin lämpimillä. Se todellakin hidastaa koneen lämmön saantia kylmillä keleillä jos sen on tulpannut. Tässä EGR:n tulppaus "ohjeet" ja foorumilta lisätietoa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vaan eipä toimi nuo vanhat konstit näiden uudempien koneiden EGR:n kanssa..
                                                Tai ainakaan yhtä helposti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Niin siis mitä käytännön hyötyä tosta tulppaamisesta oikein sitten on??

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Imusarjaan ei keräänny sitä mustaa mönjää enää.
                                                    Suorituskykykin hieman pitäisi parantua.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitenkäs päästöjen laita?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        En tiedä vaikuttaako.
                                                        Itsellä tuon vanha jakajapumpullinen oli jokin aika sitten katsastuksessa.
                                                        EGR laipattu ja lastukin löytyy, savutusarvo oli 1,03.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Voi ajan oloon savumittaustulos parantua kun karsta vähenee. Eivät mittaa NOx (typen oksideja, aiheuttaa hengityselin oireita herkemmillä ja muuttuu ilmassa typpihapoksi - acid rain) joita EGR vähentää.

                                                          Uudemmissa OBD katsastuksen yhteydessä kertoo EGR:n toiminnasta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mjoo. Tuli sit koitettua tota eeberiä kunnon pakkasilla. -18C 45min lämppäri päällä. n. 20 min maantieajoo ja osa siitä nelosella kun ei tuntunu lämpiävän. Ja vasta ihan ajon loppuvaiheilla alko oleen sen verran lämmin että alko hyttiin puhaltaan kunnolla lämmintä. Kyllä on suoraan sanottuna SURKEE lämpiään toi auto! Ei näköjään oo talvi auto ollenkaan (vaikka harvoin on tollasia pakkasia) Mutta silti vaadin kyllä autolta että se lämpiäis talvella, varsinkin kun on vähän laadukkaammasta merkistä kyse. Tarvii laittaa pahvi syylärin eteen jos edes vähän auttais.....

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X