Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Auto B8 manuaali CAPA-koneella, mittarissa 167tkm. Eilen suolistettiin DPF ja tulpattiin EGR, molemmat disabloitiin softasta Findieselin avustuksella. Samalla suorituskyky parani, noin 300hp/650Nm pitäisi löytyä. Kytkin sekä kaksoismassapyörä eivät aiheuttaneet ongelmia, joten tehoja ei tarvinnut leikata alakierroksilta. Kytkin kuulemma kestää 850Nm ok. Kulkee... kiitettävästi ja en huomannut aamulla moottorin lämpeämisessä muutosta EGR:än disabloinnin johdosta (ulkolämpötila 4 astetta, kone 90 astetta noin 15km/10 min päästä).
Edit: kulutus laskenut vähintään 0.5 l/100km tietokoneen mukaan.
Viimeksi muokannut TN69; 20.11.2015, 20:54.
Perustelu: Lisätietoja
Moro kaikki. Uutena audin omistajana ajattelin kirjottaa
Omat kokemukset lastutuksesta 2005 audi 3.0 tdi quattron kohdalla. autooni tehtiin putkimuutokset, hiukkasloukku, katit, imusarjan läpät koodattiin pois, ja moottorin hydrauliset kumityynyt koodattiin pois myös.
Alavääntö parani huomattavasti, laatikon käyttäytyminen aivan eriluokkaa, haittana tiptronicissa tuli vaihtojen tiheys. Nykyään 50 kympin vaudissa 5 vaihde päällä ja 70 kympissä lyö 6 vaihteen päälle ja kierrokset tippuu 1000rpm. Jännää on kuitenkin että auto alkaa vääntämään 1000 kierroksen jälkeen 6 vaihteellakin.
En vain ois uskonut että semmonen pieni nyrkkipaja pystyy tekemään edes noita hommia. Kaveri suositteli ku teki sen q7 samat hommat.
Kun kyselin tehoja tekijä osannut oikein sanoa. Mulle hepreaa mutta sano että jos tahtoo lisää ni etanoli ruiskulla ja ahtimen vaihdolla saa. Muuten alkaa savuttaa.
Unohtui sanoa että voiko toi kulutus mittari pitää paikkaansa ku maantiellä mennään 5-6 välissä muutosten jälkeen. Jotenkin järjen vastaista että kulutus tippuu ja tehot kasvaa.
No kyllä se maantiekulutus yleensä hieman putoaa. Ei pintakaasulla yhtään enempää voimaa tuoteta kuin ennenkään. Miksi kumityynyt koodattiin pois? Täriseekö auto nyt enempi kuin ennen? Kannattaa laskea kuluts tankkamalla, ja sitten tarvittaessa säätää ajotietokoneen näyttämä kohdilleen, mikäli tarvetta on. Omanikin näytti 10% liikaa.
Itse asiassa pintakaasulla tuottaa enemmän voimaa kuin ennen. Huomattavasti enemmän. Siis tuo kulutus on laskettu keskikulutus.
Vaihdettiin eri auton hydr. Kumityynyt sähköisten tilalle. Hävisi kaikki värinät autosta kerralla. Aiemmin värisi kuin veturi konsanaan.
Ukolla oli aika erikoiset näkemykset muutenkin autoja kohtaan. Kaikki mikä aiheuttaa ongelmia hän poistaa omasta autostaan. Hankki audin 3.0 tdin sen takia kun on ensimmäinen audi missä on oikea moottori. Koittaa saada autostaan vain mieleisen omaan makuun.
Oudolta kuulostaa näin omasta mielestä kun ajattelee että tehtaalla on suunniteltu jotain autoon. Ja ensitöikseen tämä mies kaapii ja ohjelmoi kaikki omasta mielestä ylimääräiset toiminnot pois kokonaan
Omaankin tuli viime viikolla uusi softa. Tekijä puhui ettei näissä CR-koneissa enää voi juurikaan tuota normaaliajon kulutusta optimoida, toisin kuin vanhemmissa vehkeissä.
Tästä omasta keissistä (A4 B7 3.0 tdi ASB, 6v manuaali, DPF-off) sen verran, että aiempi DPF poisto oli tehny kyseenalaisia keinoja käyttäen, ja ECU oli käytännössä jatkuvassa vikatilassa. Vaati useita tunteja säätämistä että päästiin "incompatible software" herjoista eroon, ja purkki toimimaan. Itse säätöön ei sitten jäänytkään juuri aikaa, ja tällä hetkellä nyt koeversio sisässä. Nyt selvitellään, olisiko mahdollista saada alkuperäinen softa jostain (Laakkoselta?), että homman pääsisi tekemään puhtaalta pöydältä.
Viipeltäjän ohjelma kuulostaa siltä että suutinkartasta on kovasti huijattu lisää syöttöä, siksi vaihtaminen muuttui noin ja kulutus näyttää pieniä lukemia.
Tosin kyllä noista saa kulutusta jonkin verran oikeastikin alaspäin.
Incompatible software -herjasta pääsee EDC16:ssa eroon kun nyppää paine-eroanturilta ja kahdelta viimeiseltä pakolämpöanturilta piuhat irti. Tai koodaa ECUn sellaisella nrolla joka on ei-DPF ECUssa alunperin. Tai sitten softasta puukottamalla, kuten ilmeisesti alunperin on tehtykin, ehkä vähän isolla puukolla sitten?
Ymmärsin kanssa, että liian isoa puukkoa on heiluteltu. Osa kartoista oli ilmeisesti jostain EU3 vehkeestä peräisin? Joku yksinkertainen 'switch' tuolla softassa kuulemma on, jolla tehdaskin hoitaa dpf-poiston, mutta tähän oli ilmeisesti käytetty kaikki kikkakolmoset. Yläpäästä puuttui ennen softaamista tehoakin n. 15 hp, dynossa antoi 216 hp.
Nyt hämmennyin. Voiko karttoja huijata jollain? Olen ymmärtänyt näin että ilma ja polttoaine kulkevat käsi kädessä. Pelkkä ilma ei riitä ja pelkällä syötöllä saadaan savua aikaan. Mutta autoni ei savuta yhtään, vaan tulee pieni pöllähdys putkesta ja lähtee kuin ns.raketti alkuperäiseen verrattuna.
Savutus pidetään kurissa lambda-takaisinkytkennällä, ellei savurajoja ole menty kovasti kopeloimaan.
Suutinohjausta huijaamalla ecu luulee ruiskuttavansa vähemmän kuin todellisuudessa koneeseen menee.
Softat voi yleensä tehdä kahdella tavalla, oikein tai väärin. Jos laatikon toiminta muuttuu oleellisesti ECU:n ohjelmoinnin jälkeen, on jotain mennyt väärin.
siis ei laatikon toiminta muuten ole muuttunut mihinkään muualla kuin alapäässä. laatikko toimii vain jotenkin paremmin omasta mielestä :). Toisaalta edeltävä autoni oli bmw:n diesel joka nyt tuntui toimivan ihan miten sattuu :) paluuta ei enään siihen ole, se on varmaa. Ja toisaalta auto on minulle niin uusi että en kyllä rehellisesti sanottuna osaa sanoa miten auton laatikon kuuluisi edes toimia.
voiko samalla tehty laatikko öljyn vaihto vaikuttaa tuohon laatikon toimintaan?
kun tuntuu että auto muuttui konkreettisesti tuon rempan jälkeen. laatikko luisti ennen ja nyt pitää aivan eritavalla
Voisin omalla kohtaa puhua melkein litran kulutuksen pienenemisestä. En tiedä mikä on todellinen kulutus, mutta ajotietokoneen virhe lienee pysynyt samana ennen ja jälkeen muutoksien.
Viimeksi muokannut TN69; 1.12.2015, 14:07.
Perustelu: Kulutuskommentti
Lukemani perusteella hiukkaspäästöjä voi mitata vain vtt. Korjatkaa toki mutta miten he voivat muka tietää onko tyhjennetty muutenkuin koputtamalla loukkuun mitä on jo helsingissä tällä hetkellä tehty ?
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun ei tuohon omaani todellakaan ollut halpa vaihtoehto vaihtaa uuteen.
Omassa ei laatikon toiminta ei muuttunut mihinkään, vaihtaa edelleen täsmälleen samoin kuin aiemmin. Tietokone valehtelee nyt 0,8L entisen 1L sijaan. Kulutus muuten ei tippunut yhtään, vaan on samalla tasolla 8,9 l/100km seka-ajossa. egr+dpf off.
No joo.
Aj-techille Seinäjoelle varattu aika tammikuussa tuohon 3.0tdi BMK vehkeeseen.
Saas nähdä...
Customsofta, dpf deletoidaan samalla.
Samaan konkurssiin egr ja läpät...
Toiveena oli ns. maksimit järkevästi...
Mitä tehoja tipin omistajilla on käytössä ja mikä tippi versio.
Kun olen ymmärtänyt että 600Nm on se raja mitä 6hp19 askit kestää, vai onko tämä todettu vääräksi?
Kiinnostaisi oman B7:n tehojen lisäys, mutta nyt jo on yhden ohjelmoinnin käynyt ja pitäisi se 550Nm olla, seuraava etappi olisikin siellä lähempänä 700Nm, mutta onko turha haaveilla tuolla askilla?
Jotain huhupuheita olin lukevinaan että tuohon askiin olisi vahvistus sarjaa joltain valmistajalta tulossa, jollain tietoa tästä?
A4:ssä 6HP19 ja vakio tehot oli se 450Nm, ei kesto, tuo 21 taitaa olla A6:ssa?
En nyt ulkoa muista noita loppu kirjaimia tuohon 19 askiin, ehkä FLA? Mutta kertoi sen että oli specattu tavallista korkeammalle väännölle ja sellainen jo 3.0TDi perässä on.
Mutta onko tuolla 19 askilla 600Nm ylittäminen ongelmien kerjäämistä, kitkalevyt sulaa yms? Selviäisikö siitä lisä jäähdytyksen järjestämisellä, jolloin öljytilavuuskin kasvaisi?
Comment