Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Calix öljypohjaelementti (2.5 TDI)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Calix öljypohjaelementti (2.5 TDI)?

    Menneen kesän saksantuliainen (A4 2.5 TDI -03) pitäisi ilmojen kylmetessä pikkuhiljaa saada johdon nokkaan. Defa ja Calix näyttävät molemmat tarjoavan ensisijaiseksi vaihtoehdoksi öljypohjan alle tulevaa vastuselementtiä. Calixilla se taisi taulukon mukaan olla peräti ainoa vaihtoehto.

    Onko kyseisistä virityksistä kenelläkään käytännön kokemusta; toimivuus, lämmitysaika, (anturi)ongelmat, ym... Koetin jo useammalla haulla etsiä keskustelua ko. myllyn lämmityksestä, mutta kaikki löytämäni keskustelut koskivat lohkoon tai letkuun tulevia elementtejä.

    Webaston laittaisin mutta kun ne loputkin rahat menivät autoveroon ja tulevaan 120000 huoltoon...

  • #2
    AFB-passatissa defan 300 wattinen säteilylämmitin tuntuu pelittävän ihan kivasti. Kait se jotain lämmittää kun konepelliltäkin lumet sulaa vielä pikkupakkasilla. Tiedä sitten miten kylmemmillä keleillä teho riittää. Lisää lämmitysaikaa vaan niin eiköhän se siitä.

    Comment


      #3
      Hyvin tuntuu öljypohja lämpiävän jos lumet sulaa konepelliltä. Itse en ole huomannut mitään eroa onko ollu roikassa 2,5h tai ei ollenkaan, mutta eipä tuo vastus ole vielä ollut paikallaankaan ku pari viikkoa ja ajoa aika vähän.

      Comment


      • #4
        V6 onkelmana suurimpana olt letkulämppärien kansa epätasaane lämpiäminen eli neste ei lähre kiertämään niin hyvin toisessa lohkossa. Josta sitten seurauksena jonniinlaista tietokoneen "sekoilua" laitaakos hehkut päälle vai ei.... Luultavasti ei enää sen tahii ole tätä öljynlauhruttimen vesiletkuun tulevaa letkulämmitintä. Koneen "tyyppivian" tahii laita vain tämä öljypohjaan tuleva säteilylämmitin niin ainakin yläkerta saa nopiampaa notkiaa voitelua....

        Comment


          #5
          Omassa on ilmesesti letkulämppäri, niin kyllä siellä on koko konehuone lämpösenä kun on vaan yönyli roikassa. Parhaillaa joku 60 ollut koneen lämpö aamulla kun ollutki muutama aste pakkasta yöllä.

          Comment


          • #6
            öljypohjan lämmitin ei ole kyl mitenkään verrattavissa vedenlämmittimeen - mutta tyhjää parempi, notkeampi öljy voitelee heti startista paremmin ja starttikin jaksaa pyörittää paremmin.

            siirtyyhän sitä lämpöä toki lohkoakin myöten veteen jne, mutta ei se ole kovin tehokas niinkuin esim sitä toivoen että auton sisätilat lämpenisi nopiammin.

            Comment


            • #7
              Päivitetäänpäs vähän... Alkuperäinen kyselyni oli vuodelta 2008 ja viime viikonloppuna sain sitten niin paljon aikaiseksi, että lähdin vihdoinkin asentelemaan öljypohjan lämppäriä. Hitaita ovat herrojen kiireet.

              Calixin kikkare on nyt paikoillaan muttei alkuunsakaan siellä missä sen ohjeiden mukaan pitäisi olla. Kysymys kuuluukin, että onkohan kukaan oikeasti laittanut lämmitintä jälkiasennuksena sinne ohjeen osoittamaan öljypohjan syvennykseen moottorin takapäässä, jonne se mukana tulevan latukan pätkän avulla on tarkoitus ankkuroida? Lämmitintä öljypohjaa vasten painava rauta siis kiinnitetään tällöin yhdellä moottoria ja vaihteistoa yhdistävällä pultilla.

              Nimittäin siinä montulla kun alettiin tarkemmin tutkia asennuspaikkaa, se osoittautui olevan tasan apurungon poikkipalkin päällä tilassa, jonne ei edes näe saatika saa mahtumaan sormia tai minkäänlaisia työkaluja mitään kautta. Kaikkien mahdollisten vaihtoehtojen punnitsemisen jälkeen päädyttiin siihen tulokseen, että ohjeen mukainen asennus vaatii käytännössä moottorin ja vaihteiston irrottamisen autosta.

              Ihan ei kuitenkaan vielä innostuttu tuosta ajatuksesta, joten elementti on nyt pienen pähkäilyn jälkeen kiinni öljypohjan etukulmassa. Kiinnitysraudan joutui vääntämään uusiksi vähän eri muotoilulla, mutta tulipa sekin tehtyä saman tien paskaraudan sijaan rosterista. Kunhan saadaan johdotus vielä vedettyä, niin sitten aletaan jännäämään tarvitseeko pohjamuovin ja lämmittimen väliseen rakoon sovittaa jotain alkeellista lämpökilpeä.

              Takuuhan ei tietenkään ole voimassa kun asennus on tehty ohjeiden vastaisesti...

              Comment


                #8
                että ohjeen mukainen asennus vaatii käytännössä moottorin ja vaihteiston irrottamisen autosta.
                Helpommalla pääsee kun laskee apurunkoa niin että saa asenneltua.
                Toki tuossa kohtaa joutuu moottoria tukemaan niin ettei tipu rungon mukana.

                Comment


                  #9
                  Tai toinen hyväksi havaittu keino on nostaa konetta ylöspäin.

                  Comment

                  Working...
                  X