Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pumppusuutinkoneiden nokat kuluvat myös?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pumppusuutinkoneiden nokat kuluvat myös?

    Tuollaiseen ketjuun törmäsin ffp:n puolella.
    http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=108111

    Toivottavasti tieto ei lisää tuskaa pd koneiden omistajilla.

    Kai joku kohta hoksaa ettei ole vag dieselkonetta, jossa tätä ongelmaa ei olisi...

  • #2
    taitaa olla nää kylmät kelit suomen kirous.. noissa pumppusuutin vehkeissä on kovat pintapaineet nokka akseleille, vaatii oikeesti voitelua..

    en tiiä miten auttas jos fortea laittas aina ennen öljynvaihtoa.. halpa hinta jos nokat säästyy.. oli tuossa viime keväänä seati 1.9pd 140 heppanen, en muista koneen tyyppiä, mutta kuitenkin pakonokka yksi hioutunut tasaseks.. ajettu oli satku ja vähän päälle..

    Comment


      #3
      Aika vähässä taitaa olla nuo nokkavikaiset PD-koneet. Oma arvaus noiden vaurioiden syyksi on joko väärät öljyt tai kylmäkäynnistysten suuri määrä.

      EDIT:

      Luin tuon Ffp:n topikin nopeasti läpi ja tuo LTR:n epäily tuosta koneen kallistuksesta kuulostaa kyllä ihan järjelliseltä. Huomion arvoinen seikka, ettei joukossa ole yhtään pitkittäiskonetta.
      Eikä niitä vissiin niin vähän olekkaan, risoja siis..
      Viimeksi muokannut arto s; 10.11.2008, 14:48.

      Comment


      • #4
        LTR:n listassa ei ollut pitkittäiskoneita, muuten kyllä ketjuun oli pari pitkittäistäkin listattu.

        Comment


        • #5
          Harvemmassa tuntuu olevan nuo ongelmat pitkittäisissä ja juurikin tuota koneen kallistusta epäiltiin LTR:n kans syyksi.

          Paljon huonommin toimii paininkuppien ja nokan välissä tuo roiskevoitelu jos kone on enemmin kallellaan.

          Kenties sillä on seuraavassa moottorissa öljyruutat kannessa :)

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
            LTR:n listassa ei ollut pitkittäiskoneita, muuten kyllä ketjuun oli pari pitkittäistäkin listattu.
            Mmjoo, Freak mainitsi puol-Gkm ajetun pitkitäis AJM:n.
            Ei sillä, en sano, etteikö se sama ongelma voi iskeä pitkittäiseenkin, mutta tuolla otannalla näyttää riski olevan paljon pienempi, kuin poikittaisissa.

            Ilmeisesti VAG on tehnyt huonoja materiaalivalintoja tuossa vuosituhannen taitteessa, muissakin kuin vain V6-TDI-koneissa..

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
              Ilmeisesti VAG on tehnyt huonoja materiaalivalintoja tuossa vuosituhannen taitteessa, muissakin kuin vain V6-TDI-koneissa..
              Kuinkas paljon se rakenne ja materiaalit eroavat R4 (tai R3 niin kuin mulla oleva ATL..) ja V6 -TDI:n välillä. Jos siellä on samat alihankkijat toimittamassa osia niin materiaalikin saattaa olla samaa. Ja sama koskee suunnittelua.

              Comment


                #8
                Ilmeisesti ei mitenkään, tai ei ainakaan merkittävästi.

                Toisissa koneissa ei kai vaatimukset ole niin kovat, kun kestävät toisaalla pidempään.

                Tästäpä tuleekin mieleen, mitenkähän mahtaa tuon kallistus-asian kanssa noissa V-koneissa? Onko siinäkin kansi samassa asennossa, kuin poikittais-R4:ssa, josta sitten juontuisi ainakin osaksi nuo nokkaongelmat?

                Comment


                • #9
                  Taitaa olla vielä enempi kallellaan.
                  Noh.. Minäpä kerron missä vika..

                  Omalta osaltani otanta on jo sen verran suuri että seuraavia faktoja on tullut esiin:

                  Pumpparin nokka paininkuppien osalta ei ole suoranaisesti voideltu. Kova nokka-akselin materiaali yhdistettynä kapeaan pinta-alaan tekee hirveän pintapaineen, jo vakiona tuplajouset. Iso perusympyrä saa kovan kehänopeuden aikaan.

                  90-luvun loppupuoliskolla kun VW suunnitteli pumppusuutinkonetta oli INAN valmistamissa paininkupeissa nokan voitelureikä keskellä paininkuppia. Tätä kautta paineöljy voiteli nokkaa tismalleen oikeaan paikkaan ja myös paininkupin öljy vaihtui.

                  2000-luvun alussa INA luopui paininkuppien öljyreiästä kaikissa merkeissä, mutta tätäpä ei ole otettu vw:llä huomioon mitenkään.

                  Onko kyseessä selvä suunnitteluvirhe muuten todella vahvassa moottorissa?
                  Mitäs mieltä olette..

                  Jos tuon haluaa saada kestämään niin kansi pois ja öljykanaviin tarkkuusporalla esim. 0,75mm reiät suihkuttamaan öljyä suoraan paininkuppiin sivusta niin eipä hajoa nokka enää.

                  Kaikkihan on siis suoraan verrannollista moottorin käyttöalueeseen. Tehokkaat vakiomallit kiertävät iloisemmin korkeammalle, joka aiheuttaa kaiken em. rasituksen kasvamisen potenssiin. Lopputuloksen tietää sitten itse kunkin kukkaro vai olisiko jonkun kanteen paikka?
                  Lainattu LTR:ltä FFP:n puolelta

                  Comment

                  Working...
                  X