Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkahihna ja kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nokkahihna ja kulutus

    Terveeks

    Ostaessani autoni siihen oli tehty nokkahihnan uusiminen plus muut siihen liittyvät työt (ei merkkihuollossa). Olisin nyt tiedustellut, että pitääkö -03 A4 TDI:n rempan yhteydessä säätää ruiskutusennakoita tai jotain muuta vastaavaa?

    Edellisessä (-98 A4 TDI) kuulemma (Laakkosen mukaan) piti. Tämä nousi mieleeni kun kävin tankkaamassa autoani ja kulutus lähes säikäytti. Auto oli haukannut 80%:ssa mantieajossa 6.5 l/100km. Mitä olen kysellyt muutamalta tutulta, joilla on myös ollut multitronic -vaihteistolla varustettuja Diesel audeja (kaikki 96kW), heillä kulutus on ollut lähempänä 5.5-5.8 l/100km.

    Vai mistä osaisin ihmetellä vikaa tai syytä korkeampaan kulutukseen, vai onko vain ihmeteltävä?

    ...tokset etukäteen...

  • #2
    Oikeestaan tuo taitaa olla vielä tarkempi nokan ajoitukselle

    Comment


      #3
      96kw on pumppusuutindiesel, ja siellä ei samanmoisia ajoitusjuttuja ole kuin jakajapumpullisissa.
      Eli siis jako säädetään "erikoistyökaluin" kohdalleen.
      Nokka-akselin päähän tulee laatta, joka lukitsee sen oikeaan asentoon ja kampiakselille tulee oma lukitustyökalunsa.

      Ajoitus on aina täten kohdallaan, jos vain asentaja osaa hommansa.

      Kantsii hieman sulatella noita kysyttä kulutuksia, koska ylensä kerrotaan se pienin lukema mitä nyt tulee mieleen.

      Kulutukseen vaikuttaa ajotapa, lämpötila, renkaat, ilmanputsari, takkuileva vnt, ikääntynyt Maffi, tukossa oleva imusarja jne.

      Comment


      • #4
        Mutta onko tuota nokkaa lukittu?
        Jossain oon nähny et on vaan merkattu tussilla asennot ja uusi hihna vaan paikoilleen.

        Comment


        • #5
          Varsin yleinen tapa korjaamoillakin tuo Putkon tussisysteemi.

          Comment


            #6
            Mulla tuo työkalusatsi on, mutten ole sitä käyttäny koskaan.
            En siis muista onko tuo nokka-akselin kalu sellanen tavallinen laatta kuten vanhemmissa, vai onko ura ns vinossa.

            Luulisi tuon huomaavan myös vedottomuutena, jos nokka-akseli on väärässä asennossa.

            Comment


              #7
              Eikös pumppareissa nokka lukita jakopäästa ~8mm tapilla?
              Ja lopuksi luonnollisesti tarkistetaan testerillä. :)

              Edit. 6,5l kulutus taitaa olla vielä "normaalia"..

              Comment


              • #8
                Juu, pyöreää tappia siihen PD:n nokkapyörän asemointiin käytetään.

                Comment


                • #9
                  Ok. Hyvä tietää, näin ollen jatkan kulutuksen ja oman ajotavan seurailua. Edellinen autoni vain vei nelilovisella tomaatilla samassa ajossa vähemmän, joten aloin epäillä. Ja kyllä tuossa tuntuisi kaikki riemu olevan konehuoneesa tallella.

                  Tietysti nuo vinkuintiaanien valmistamat talvirenkaat, jotka autoon oli uusittu voivat olla se yksi suuri tekijä, jota epäilin jo heti alkuun.

                  Comment


                    #10
                    Musta taas tuntuu, että pumpparit on suurempikulutuksisia kuin vanhemmat jakajapumpulliset AHU/AFN.
                    Tokihan vääntöä ja tehoa on huomattavasti enemmän uudessa, ja ilmastahan sitä ei kuitenkaan taiota.
                    Sitä en tiedä, että onko B5 sedan paljokin B6:sta raskaampi. Luultavasti on.
                    Mainostavat muuten, että DSG tiputtaisi kulutusta. Mitä arvosteluja autoista olen lukenut, niin enemmän DSG-laatikkoinen vie kuin manuaali. Multista nyt puhumattakaan.

                    Comment


                    • #11
                      -03 96Kw Multitronic A4:n omistajana voisin kommentoida, ettei nuo 5.5L 100km kulutukset ole mitään "parhaasta päästä" lukeamia. Nyt talvirajoitusten aikaan olen itse ajellut Tampere-Turku väliä 5.1L/100km kulutuksella ja tuo sisältää ~50km moottoritieajoa. 5.5L satkulla on täysin tyypillinen kulutus kuormatulle autolle, vaikka ihan reippaasti ohittelisi (Tku-Oulu väli reippaalla ajolla 2 ihmistä ja viikon matkatavarat 5.4/100km kesänopeuksilla). Jos pääosin ajelee moottoritiellä niin sitten tuo 6.5L alkaa olla normaalilla tasolla. Renkailla ei merkitystä Hakkapeliitta 5:t tai Continental Sport Contactit.

                      Comment

                      Working...
                      X