Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneeseen evry

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAT koneeseen evry

    missäs se liitin sijaitsee, johon johdot evrystä kytketään? eikös se oo joku 8-10 johtoinen liitin? jossain pumpun johtosarjassa? laitetaanko 2 ja 3 johdon väliin siinä nuo vastukset ja katkaisija?

    niin ja onko säätövastuksista 1kohm vastus hyvä, vai 0,5kohm?

    kiitokset tiedoista

    #2
    Oletan, että olet lukenut http://audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=57112 ?

    Pumpun määräsäätimen pinnien (2 & 3) väliin siis se potikka. Kannattanee laittaa sarjaan joku luokkaa 300-500 ohm vastus ja potikka. Kilon tai puoli, ei oikeastaan väliä. Puolen kilon on tarkempi ja pelaa varmaan ihan hyvin, kunhan sen sarjavastuksen muistaa laittaa, ettei pääse vastus vahingossa liian pieneksi.

    Alaraja ainakin R4-koneissa ollut luokkaa 500 ohm, mitä noista olen lukenut.

    Comment


    • #3
      eli se on pumpun takana... tuossa puhuttiin ael koneesta, onko aat koneessa siis samassa paikassa? eli vakiona on 500 ohmin luokkaa? ja siitä alaspäin aletaan säätämään?

      Comment


        #4
        Vakiopumpussa ei ole mitään ylimääräistä vastusta määränsäätimessä, vaan noilla jälkikäteen lisätyillä vastuksilla huijataan ECU luulemaan, että tavaraa suihkutetaan vähemmän kuin mitä sitä todellisuudessa menee. Tästä seuraa, että ECU nostaa ruiskutettavan polttoaineen määrää, mikä näkyy voiman kasvuna (ja savun määrän).

        Se noin 500 ohm on kokemuspohjaisesti ollut ainakin neloskoneissa se raja, jolloin kone alkaa ravistaa tyhjäkäynnillä. Mitä pienempi vastus, sitä enemmän soppaa. Kun soppaa tulee liikaa, koneen käynti häiriintyy. Ihan liiasta himppasen takaisin (isompi vastus) on maksimi syöttö.
        Säätövastuksella (=potikka) on paljon helpompi hakea optimi vastusarvo, kuin että alkaa kokeilla bulkkivastuksia sarjaan kolvaten, mikä olisi sopiva arvo.

        AEL- ja AAT-koneiden eroista (jotka on pieniä) löytyy foorumilta tarinaa jonkin verran. Haku toiminto auttaa.

        Comment


        • #5
          Omassani tais olla 150ohm luokkaa minimi.
          Mieluummin niinpäin että kiinteä minimi vastus ja säädöllä saa enempi tai vähempi iloa. Muutoinhan sen voi vahingossa säätää liian pienelle ja esim. ohitustilanteessa kun auto sammuu niin voipi olla aika ikävä tunne...

          Comment


            #6
            Oho. Aika pieni.

            Voihan sen minimin ensin hakea pelkällä potikalla ja sen jälkeen liittää sarjaan 'varmistusvastuksen'.

            Comment


            • #7
              eli 0,5kohm potikka, ja sen avuksi vaikka 200 ohminen vastus?

              Comment


                #8
                Esimerkiksi. Kannattaa kokeilla ensin vaikka pelkällä potikalla isommalta vastukselta pienempään säätäen. Jos rynkyttää samantien, siis täydellä vastuksella, tarvii enemmän kuin 500 ohm ja sen 200 ohmisen voi hyvillä mielin tinata jatkoksi.

                BTW. Mitä tarkempi potikka, sen tarkemmin saat pienimmän mahdollisen vastuksen, eikä kytkentä ole niin arka tuon potikan 'heilahteluille'.

                Comment


                • #9
                  Onhan tuollainen evry ihan kiva mut eipä sillä saa lisää vetäviä kierroksia....
                  Pienin vastus millä oon saanu toimimaan ilman pätkimistä on ollu jotain alle 100ohm, tosin se riippuu ihan siitä paljon IQ on alunperin.

                  Comment


                  • #10
                    juuu. täytyy nyt eka ostaa se 500 ohminen. ja sit vaikka 200 ja 300 ohminen vastus siihen rinnalle, kattoo sit kumman niistä laittaa..

                    Comment


                      #11
                      Eurolla saa euron virityksen, sanovat. Eli komppaan kyllä Mikkoa.
                      Kaikkilla ei toisaalta ole varaa/halua sijoittaa uuteen softaan, jolla niitä kierroksia saadaan.

                      Ei sillä, omaani en EVRYä ala tekemään. Ei kiehdo tuo johtosarjan silpominen. Saahan tuohon toisaalta liittimetkin, ettei sitäkään tarvitsisi tehdä, mutta tuo minun katiska savuttaa muutenkin ihan tarpeeksi.

                      Comment


                      • #12
                        joo no opiskelijabudjetilla ei oo varaa mihinkään softaan, toi nyt on vaan väliaikaratkaisu. joskus sit softa. kaverilla 110hp tdi golffi, siinä ainakin huomaa eron kyllä. mielestäni iha ok viritys. dont kill me if im wrong :D

                        näin tällä kertaa, joskus sit rikkaana softa.

                        Comment


                        • #13
                          ja kyllä tuo toki nyt savuttaa jo ihan tarpeeka ael- koneen suuttimilla, ei meinaa välillä taakseen nähä kun kiihyttää kakkosella-kolmosella :D

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä multa puuttuu vielä savu perästä

                            Comment


                              #15
                              Jos sulla on jo AEL:n suuttimet ja se vakio K16-puhallin, jättäisin evryn suosiolla tekemättä. Eiköhän se jo kakkua saa..

                              Comment


                              • #16
                                kyyl sen vois laittaa, ei se nyt niin kamalasti savuta loppuen lopuksi. ahtoja lisään, kenties turbonkin vaihdan jos vaan löytyy sopiva..

                                Comment


                                • #17
                                  ahtoja lisään, kenties turbonkin vaihdan jos vaan löytyy sopiva..
                                  Kyllä muuten tuut vaihtamaan vaikka ei sopivaakaan löytyis.
                                  Yläkierroksille pikkusen lisää ennakkoa niin toimii paremmin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    niin, kestää niin kauan kun kestää. tarkotus olis se 1.1 maks 1.2 ahtoja. sit vaihdetaan jos hajoaa :D

                                    Comment


                                      #19
                                      Varmistelehan ennen Evryn väsäämistä IQ-arvo ja anna tarvittaessa vasaraa. Arton kanssa ihan samaa mieltä, että tuskin siellä ruoka koneelta tuolla suutin/ahdin -yhdistelmällä loppuu. Parantele ilmansaantia ja putkistoa, se savu kun ei autoa minnekään kuljeta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla AEL-suuttimet 1.9tdi:ssä ja "viriboksi" teki jumalatonta savutusta, mutta kulkua ei tullu kuin aivan alun kiihdytyksiin.
                                        Eli tavallaan tukehtuu sitten esim ohituksissa.

                                        Nämä siis meikän muuten vakiopelillä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos ei ole varaa ohjelmaan, ei ole varaa turboonkaan, ainakaan uuteen. Käytetyt hyväkuntoisetkin tuppaa pyörimään vähintään lastun hinnoissa.

                                          Tuossa AAT-viritopikissa on hyviä tärppejä. Kahlaa läpi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            evryn tarvikkeet on tuossa nyt. laitan kiinni ja katotaan mitä tapahtuu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              ja putkistoa parantelen kunhan pääsen taas nosturille hommiin!

                                              Comment


                                              • #24
                                                ja turbo joutuu aina vaan tiukemmalle.......

                                                Comment


                                                • #25
                                                  eikös se hajoa muutenkin jossain vaiheessa?

                                                  ja tottakai ahtomittari laitettava..

                                                  on nää turbovehkeet tuttuja, ekana autona oli toyota supra turbo, sitä tuli laiteltua, eli tuttua on. kyllä ahtimet kestää sen 0.2 nostaa paineita, ei ehkä miljoonaa enää aja turbolla mut kyllähän niitä sit muutamaan sataan saa jos hajoo..

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Imusarjan ja -putkiston + kuulerin puhdistus ensiapuna hengenahdistukseen.
                                                    Omassa edessä. Tiivisteet on jo hommattuna.

                                                    Ja pakopainemittari olisi melkein yhtä tärkeä. Älä suotta särje sitä puhallinta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      juuu meinasin laittaa sekä ahto että pakopainemittarin, kunhan sais vaikka noi suuttimet tai puskurin myytyä....

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itse en noista suuttimista luopuisi, jos en sitten olisi vaihtamassa vielä isompiin..

                                                        Kahlaa läpi tuo AAT-viritopikki. Siellä on aika hyviä vinkkejä, mitä kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä jne.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          siitä vanhasta on halvempi teetättää isompi kun se on ehjä

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            jooo meinasin kans jos tosta vanhasta teettäs isomman... nyt alkuun mennään tuolla... tai sitten se AEL turbo, tuosta aat viritystopicista en saanut vaan selvää onko ne nyt eri vai samanlaiset...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X