Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 Avant 1.9tdi ja Eberspächer

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 Avant 1.9tdi ja Eberspächer

    Sain nyt vihdoinkin aikaiseksi asentaa jo jonkun aikaa varastossa lojuneen Eberin EasyStart R+ kauko-ohjaimella profiilin A4:ään AWX-koneella. Lämmitin löysi paikan koneen vierestä kuskin puolelta. Imuletkun vedin puskurin sisään ja pakoputken kardaanitunneliin, mutta vielä pitäisi neste- ja polttoaineletku sekä sähköt vedellä.

    1.) Missä sijaitsee B6:n tankin korkki, johon Eberin pa-letku laitetaan? Takapenkin vai takakontin verhoilun alla?
    2.) Eberi kytketään koneelta lämppärin kennolle menevään letkuun, mutta mikä se tarkkaan ottaen koneen takapäässä olevista letkuista on? Toinen on tietysti tulo ja toinen meno, vaan kumpi on kumpi?
    3.) Millaisia kokemuksia sisäilman lämpöanturin paikoista väellä on? Kävi mielessä jos vetäisin sen kattovaloon piiloon. Olisiko parempi paikka sittenkin keskikonsoli?
    4.) Missä on paras paikka vetää sähköt konetilasta kabiiniin? Ajotietokoneen pesurinesteanturin vedin ECU-boksin kautta, mutta en viitsisi koko Eberin johtosarjaa alkaa sitä kautta vetämään.

    Sähköt ovat vielä hieman haussa, mutta eivätköhän ne selviä kytkentäkaavioita ihmettelemällä. B6:ssa ei kuitenkaan ilmeisesti tarvitse kuin vetää Eberin ohjausjohto ilmastoinnin pinnille D10, eli puhaltimen relettä ei tarvita?

    Muutenkin kaikki vinkit Eberistä B6 ympäristössä ovat tervetulleita!

  • #2
    1. Takapenkin alla mut ainakin B5:ssa on toiminut ihan hyvin kun on haaroitettu juuri ennen putsaria.
    2. kannesta lähtevä letku
    3. mutua että saattaa verhoilu eristää aika tavalla anturin lämpeemistä
    4. Samasta paikasta, taitaapa tuossakin tarvita sen releen sinne eli kolme johtoa pitää vetää sisälle

    Comment


      #3
      1. Kontin verhoilun alla (ainakin etuvetoisessa), pumpparikoneissa ei taida toimia suodattimelta haaroitus koska siirtopumppu tankissa.

      B6 ei vaadi relettä, pelkkä ohjausvirta riittää
      Viimeksi muokannut TDIq; 28.10.2008, 06:21. Perustelu: tarkennusta

      Comment


        #4
        Lämpötilan mittauksesta sen verran, että mitä lähempänä lattiaa, sen lämpimämmäksi ilma kerkeää katon rajassa.
        Ja se anturi kannattanee sijoittaa siten, että se mittaa haluttua ainetta, siis ilmaa eikä esim kattopellin tai -verhoilun lämpöä. Toki saahan sen lämmityksen ohjauksen sovitettua.

        Comment


        • #5
          1) Takapenkin alla. B6 TDIq:ssa ainakin oli molemmilla puolilla, laitoin vasemmalle.
          2) Kannen takana, eli oikeanpuoleisin letku
          3) Itse laitoin B7 ohjeen mukaisesti kuskin jalkatilaan keskikonsoliin kiinni
          4) Ota vasen sisälokari irti niin näet virallisen paikan viedä johdot sisään

          Comment


          • #6
            Tämän kommentin kyseenalaistaa ilmastonmuutos, nimittäin toisinaan mukana tuleva kirkas pa-letku ei riitä -25 kylmemmillä pakkasilla tankista vedettynä SC:lle, vaan olisi laitettava sinistä muutaman kympin suurempihalkaisijaista letkua.

            4B:ssä jouduin joskus vaihtamaan. Jos ei ole SC, niin kirkas riittää kun erillinen siirtopumppu.

            Comment


            • #7
              Tuossa omassa tuli sininistä PA-letkua mukana. Muutenkin Eberin perusasennussarja tuntuu sisältävän melko kattavasti lähes kaiken tarvittavan. Kiinnitykseen käytin muutaman oman nyloc-mutterin.

              Kiitokset kaikille avusta! Projekti jatkunee taas huomenna letkujen vedolla. Onko sähköihin mitään vinkkiä tai ns. hyvä tietää juttuja? Koneen ympäri kiertävän ahtoputken joutuu nähtävästi irrottamaan. Onko klemmareiden irroitukseen jotain erikoisniksiä ettei tule turhaan rikottua paikkoja?
              Viimeksi muokannut turbokiisseli; 28.10.2008, 11:18.

              Comment


              • #8
                Ahtoputken irrottaminen tuo paljon lisää tilaa operoida. Itse irrotin sen vesiputkenkin kokonaan, niin sai tehtyä liitokset kunnolla.

                Polttoaineputken irrotuksesta tankin kannesta ei sitten tarvita voimaa eikä juuri työkalujakaan, ainoastaan tekniikkaa. Siellä ihan juuressa on klipsi joka pitää painaa sisään, niin putki nousee ylös. Ymmärtänet kun näet liittimen.

                PA putken vedin pohjan suojamuovien alla jarruputkia seuraillen. PA pumpun johdon taas vein kynnyskotelossa sisäkautta tankin lähistölle.

                Comment


                • #9
                  Mulla on onneksi D4WSC malli, eli PA- ja vesipumput ovat samassa. Mietin myös tuota nesteletkujen jatkamista ja tulin siihen tulokseen, että parempi on vetää kokonaan uusi letku koneelta Eeberille kuin jatkaa vanhaa.

                  Comment


                  • #10
                    Saatat joutua muuttamaan mielipidettäsi koska letkun koneen pää on pikaliittimellä. Lisäksi putki ei ole läheskään suora, joten helpoimmalla pääset kun vaan kylmästi käytät alkuperäisestä putkesta kummastakin päästä tarpeeksi pitkän pätkän.

                    Comment


                    • #11
                      Aivan. Täytyy katsella huomen illalla mitä tuosta tulee. Enemmän juuri nyt huolettaa nuo sähköt, muu alkaa olla suunniteltu päässä aika hyvin.

                      Otan myös kuvia projektiosastolle tulevaisuutta varten. Tällaiset projektit kuitenkin kiinnostaa aina ja monia.

                      Comment


                      • #12
                        Jos otat ahtoputken irti, niin sellainen kannattaa huomioida että sen päissä olevat lukitus sokat/langat eivät ole samanlaisia... menee kyllä paikoilleen väärään päähän, mutta ei lukitse-----> ahtoputki pullahtaa irti----> kone vikatilaan...
                        Nimimerkillä kokemusta on ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Eipä ollut siirtopumppu takapenkin alla! Takapenkin alla on kyllä kaksi mustaa kantta, jotka ovat molemmat kolmella ruuvilla kiinni, mutta kuskin puoleisen alla on pakoputken lämpöpelti ja repsikan puoleisen alla on ilmeisesti suoraan tankin pinta? Auto on siis etuvetoinen Avant.

                          Comment


                            #14
                            Itseäni toistaen:
                            1. Kontin verhoilun alla (ainakin etuvetoisessa)

                            Comment


                            • #15
                              6-Avanteissa luukku takapenkin selkänojan takana tavaratilassa oikealla. Samassa kohtaa oli myös sedan A4:ssä. Siirtopumppu löytyy perus TDI:ssä vain quattroissa, ettei sammu ojia ylittäessä, pumppareista en tiedä.

                              Tankissa antureiden "korkkiin" saa eberin imupillin porattua ja tökättyä PnP.
                              Viimeksi muokannut jamietti; 30.10.2008, 11:36. Perustelu: lisäys

                              Comment


                              • #16
                                Jani Forss, vielä selvennyksenä: Onko korkki takakontin muovisen pohjan alla vai jomman kumman sivuverhoilun alla? Ei huvittaisi purkaa koko konttia :)

                                Comment


                                  #17
                                  Toinen sivuverhoilu pois ja sitten mahtuu lattiaverhoilu irtoamaan. Ei nämä niin huvittavia juttuja aina olekaan nämä asennukset :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Löytyihän se tankin korkki sieltä. PA-letkut ja sähköliittimen sain irti helposti, mutta miten ihmeessä tuo itse korkki irtoaa!? Onko siinä korkin ympärillä oleva muovinen rengas tosiaan mutteri kun tuntuu olevan todella tiukassa, vai onko tuohon jokin niksi?

                                    Comment


                                    • #19
                                      ruuvaamalla se irtoo jos on niinku b5 . se on tiukassa . mä ainakin naputtelin vasaraa ja ruuvaria käyttäen sen irti ku anturin vaihdoin täs joskus .

                                      Comment


                                      • #20
                                        isot siirtoleukapihdit olis suuri apu

                                        Comment


                                        • #21
                                          Naputtelemalla sain kannen irti, mutta oli se kyllä tiukassa! Nyt on PA-putki paikoillaan, mutta vielä pitää käydä nosturilla vetämässä letku konttiin asti. Toivottavasti liitos ei vuoda.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sähköistä vielä varmistukseksi: Ilmeisesti releeltä lähtevä musta johto, joka on merkitty liitettäväksi auton sulakepaneelin kautta puhaltimen moottorille ei B6:ssa ole tarpeen vaan ainoa liitettävä johto on violetti-musta, joka menee ilmastoinnin pinnille D10? Johtosarjan johdot 1-5 näyttävät liittyvän EasyStart R+:n keltaiseen liittimeen.

                                            Sulakkeet ja releen ajattelin sijoittaa akkukaukaloon ja johdot vetää kabiiniin sittenkin ECU-boksin kautta.

                                            Comment


                                              #23
                                              Aivan oikein olet ymmärtänyt, sen releen kantoineen voi jättää kokonaan pois niin johtoviidakko selkeytyy.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No nyt meni taas pasmat sekaisin :) Ymmärsin, että rele kyllä laitetaan, muuta siltä lähtevää mustaa johtoa ei kytketä mihinkään vaan pelkkä violetti-musta suoraan ilmastoinnille. Sain johdot äsken muuten laitettua, mutta vielä on edessä niiden veto konehuoneesta sisälle ja siellä kytkeminen. Ei pitäisi olla enää paha homma.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sorry epäselvä tekstini, ei ole kytkentäkaaviota käsillä jotta muistaisin nuo johtovärit. Itse kuitenkin kytkisin suoraan ilmastoinnin ohjaimelle (D10) sen johdon joka antaa tiedon lämmittimen päälläolosta, en releen kautta koska tuossa piirissä ei niin paljon virtaa kulje.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No nyt on sähköt vedetty muuten paitsi ilmastoinnin piuha. Onko kenelläkään osanumeroa ilmastoinnin johtojen liitimille? Hain jo aikaisemmin ajotietokoneprojektin aikana Laakkoselta jonkun VAG korjausjohdon, mutta tämän liittimet ovat ilmastointiin liian pienet ja Eberin mukana tulleet liian suuria.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sinne se nyt heilahti paikoilleen ja eilen otin savut :) Otin releen suosiolla kokonaan pois ja ohjausvirran suoraan Eberin musta-punaiselta johdolta. Hyvin tuntuu pelittävän.

                                                      Aika paljon tuo kyllä käryää vaikka esim. pakoputki ei ota mihinkään kiinni. Liekö sitten uutuuttaan. Putkea ajattelin sittenkin jatkaa vielä muutaman sentin sillä nykyisellään sen pää jää juuri pohjapanssarin yläpuolelle.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X