Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI - koneen mahdollisuudet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 TDI - koneen mahdollisuudet

    Siis, 132kw 2.5TDI - kone jatkettuna automaattilaatikolla (A4 Avant Q). Tehon/väännön lisäämisen mahdollisuudet kiinnostavat. Viritysvaihtoehdot lievästä miehekkääseen? Laatikon suhtautuminen tilanteeseen?

    Kiitoksia!

    #2
    Kyllähän noita viripajoja löytyy ja hintahaarukka vaihtelee. Harinen on ainakin hyvä ja hinnaltaan edullinen. Oma autoni (-00) on ollut Audin tuotekehityksessä ja siitn on vakiona ollut 150 hv ja siihen on laitettu joku Audin oma ohjelma, jota LMS ei pystynyt selvittämään. Perstuntumalla he sanoivat tehoja olevan enemmän kuin heidän tiukimmassa paketissa 209 hv/430 Nm. Mulla on manuaalilaatikko ja hyvin on kaikki kestänyt. Ajotyyli ja revittely ratkaisee aina auton kestävyyden.

    Comment


    • #3
      Laatikko menee todennäköisesti ohjelmointiin myös.
      Kokeileppas Oulun Autosähköasennusta.
      Hinta / laatu /takuu kuulostaa olevan kohdallaan

      Comment


      • #4
        Nuo lastu/chippiviritykset ovat tutumpia ja tehon/väännön lisäys on rajallista. Ymmärtääkseni useimmat peruslastut eivät puutu ahtopaineeseen ollenkaan (mutua).

        Kiinnostaisi kuulla mahdollisuuksista ja konsteista lastuviritysten jälkeen. Mitä seuraavaksi? Polttoainepumppua? Turboa/painetta? Antaako laatikko periksi?

        Onko joku ottanut asiakseen tehdä vastaavalle koneelle isompia viilauksia?

        Comment


        • #5
          Ei tuolle V6 koneelle mutta vanhalle rivivitoselle eli AEL koneelle tuli aikanaan teetettyä toinen ahdin yhdistämällä kahden eri sukupolven parhaat puoliskot eli näin saatiin happihuolto kuntoon.
          Sen lisäksi Wetterrauerin lastu( 140>174hv) ohjaimeen ja sen päälle sellainen johdon väliin laitettava viriboxi (+20Kw). Olipahan vääntä kohdallaan! Tuossa vireessään en ikinä penkittänyt mutta perstuntuma sanoi että paukkua kyllä oli. Huipputeho oli tuskin yli 200 hummaa mutta vääntöä piisasi. Ja luonnollisesti savua putken päästä. Aivan valtavasti! 80-120 nykäisy nelosella oli herkkua, selvästi alle 5 sekuntia. Mutta niin vaan meni läpi päästötestistä hienoilla arvoilla.
          (mielestäni aivan turha testi, eihän sieltä mitään tule pihalle jos kuormittamatonta konetta ryntäytellään)
          Hinta virille oli kohtuullinen.
          Yhdellä tutulla on vastaava kone ollut volvossa noin 230-250 humman vireessä ja sillä ajettiin noin 300.000 km ilman ongelmia.

          Comment


            #6
            Törmäsin Saksan Ebay:ssä tämmöiseen lastuun, jonka saa suoralla kaupalla 39 eurolla. AEL-koneeseen luvataan tuolla lisäheppoja +35hv ja +60Nm vääntöä. Kellään ei taida olla moisesta kokemuksia?

            http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...977360143&rd=1

            Sitten toinen: Luvataan +35hv, 70Nm ja hintaa olisi 45e. Ko. myyjä on ainakin aiemmin saanut hyvää palautetta myymistään piireistä:

            http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...977753277&rd=1

            Eli noita piirejä tuntuu saavan Saksan maalta halvalla, mutta mikä on niiden laatu? Onko se tyyliin eurolla euron osa? Jos +70Nm vääntö tämän koneen tapauksessa ei aiheuta kaksoismassavauhtipyörän jyrinää niin mikä sitten? Miten muuten nuo EEPROM-piirit ovat piirilevyssä kiinni? Onko jalat juotettu piirilevyn läpi vai onko piirilevyllä kanta, johon piiri painetaan(ja lukitaan?)?

            Edit: Tämä nyt tuli näköjään hiukan väärään keskusteluun, koska nuo piirit ovat 5-pyttyiselle koneelle, mutta kyllä niitä muutaman kympin lastuja löytynee samalla lailla V6-koneellekin. Tässä esimerkki:
            http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...976948908&rd=1

            Comment


              #7
              Kallista kikkailua sanon minä. Markalla saa markan osan ja se voi rikkoa monen tonnin moottorin.

              Comment


              • #8
                Kyllä tuohon V6 koneeseenkin ilmeisesti saa potkua ja aika kivasti.
                Tuolta FFP:n puolelta löytyy yks topicci aiheeseen liittyen http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=36673

                Ilmeisesti jotku Scanian suutimet sopii V6 TDI:hin ja alkaa ruokaa kulkemaan tarvittava määrä. Sitten isompaa turboa ja ohjelman päivitys niin alkaa varmasti olemaan melko vireä paketti.

                Comment


                • #9
                  Juu ei oikotietä onneen ole. Jos tehoa meinaa TDI:stä saada, on suuttimien vaihto homma numero 1. Tämän jälkeen haaveillaan lastusta ja ehkä isommasta turbosta.

                  Comment


                    #10
                    Automaatin vääntömomentin kestoraja on kuulemma siellä 450 Nm:n tietämillä.

                    Muutenkin tuossa moottorissa nokka-akselit ainakin kannattaa tarkastaa ennekin aloittaa sen suurempia virittelyjä

                    Comment


                      #11
                      Sanoit kuulemma. Kuinka varmaa tietoa tuo on?

                      Comment


                      • #12
                        ZF:n nettisivuilta löytyy tietoa, samoin eri laatikkotyyppien datalehdet, esim:

                        5HP19FLA Tmax @ 3500r/min 319Nm
                        5HP24 Tmax @ 4200r/min 420Nm

                        Ks:

                        http://www01apps.zf.com/kst827/ZF_Pr...p/5hp19fla.pdf

                        Comment


                          #13
                          Selviääkö laatikon tyyppi muuten kuin ryömimällä auton alle? Esimerkkiautona A6Q V6TDI 132kw kone:BAU vm -04.
                          PS. Totesivat huollossa, että tuossa konemallissa on rullanokat jo tehtaalta lähtiessä, joten taitaa kulumisviat olla historiaa??

                          Comment

                          Working...
                          X