Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Siis, 132kw 2.5TDI - kone jatkettuna automaattilaatikolla (A4 Avant Q). Tehon/väännön lisäämisen mahdollisuudet kiinnostavat. Viritysvaihtoehdot lievästä miehekkääseen? Laatikon suhtautuminen tilanteeseen?
Kyllähän noita viripajoja löytyy ja hintahaarukka vaihtelee. Harinen on ainakin hyvä ja hinnaltaan edullinen. Oma autoni (-00) on ollut Audin tuotekehityksessä ja siitn on vakiona ollut 150 hv ja siihen on laitettu joku Audin oma ohjelma, jota LMS ei pystynyt selvittämään. Perstuntumalla he sanoivat tehoja olevan enemmän kuin heidän tiukimmassa paketissa 209 hv/430 Nm. Mulla on manuaalilaatikko ja hyvin on kaikki kestänyt. Ajotyyli ja revittely ratkaisee aina auton kestävyyden.
Nuo lastu/chippiviritykset ovat tutumpia ja tehon/väännön lisäys on rajallista. Ymmärtääkseni useimmat peruslastut eivät puutu ahtopaineeseen ollenkaan (mutua).
Kiinnostaisi kuulla mahdollisuuksista ja konsteista lastuviritysten jälkeen. Mitä seuraavaksi? Polttoainepumppua? Turboa/painetta? Antaako laatikko periksi?
Onko joku ottanut asiakseen tehdä vastaavalle koneelle isompia viilauksia?
Ei tuolle V6 koneelle mutta vanhalle rivivitoselle eli AEL koneelle tuli aikanaan teetettyä toinen ahdin yhdistämällä kahden eri sukupolven parhaat puoliskot eli näin saatiin happihuolto kuntoon.
Sen lisäksi Wetterrauerin lastu( 140>174hv) ohjaimeen ja sen päälle sellainen johdon väliin laitettava viriboxi (+20Kw). Olipahan vääntä kohdallaan! Tuossa vireessään en ikinä penkittänyt mutta perstuntuma sanoi että paukkua kyllä oli. Huipputeho oli tuskin yli 200 hummaa mutta vääntöä piisasi. Ja luonnollisesti savua putken päästä. Aivan valtavasti! 80-120 nykäisy nelosella oli herkkua, selvästi alle 5 sekuntia. Mutta niin vaan meni läpi päästötestistä hienoilla arvoilla.
(mielestäni aivan turha testi, eihän sieltä mitään tule pihalle jos kuormittamatonta konetta ryntäytellään)
Hinta virille oli kohtuullinen.
Yhdellä tutulla on vastaava kone ollut volvossa noin 230-250 humman vireessä ja sillä ajettiin noin 300.000 km ilman ongelmia.
Törmäsin Saksan Ebay:ssä tämmöiseen lastuun, jonka saa suoralla kaupalla 39 eurolla. AEL-koneeseen luvataan tuolla lisäheppoja +35hv ja +60Nm vääntöä. Kellään ei taida olla moisesta kokemuksia?
Eli noita piirejä tuntuu saavan Saksan maalta halvalla, mutta mikä on niiden laatu? Onko se tyyliin eurolla euron osa? Jos +70Nm vääntö tämän koneen tapauksessa ei aiheuta kaksoismassavauhtipyörän jyrinää niin mikä sitten? Miten muuten nuo EEPROM-piirit ovat piirilevyssä kiinni? Onko jalat juotettu piirilevyn läpi vai onko piirilevyllä kanta, johon piiri painetaan(ja lukitaan?)?
Edit: Tämä nyt tuli näköjään hiukan väärään keskusteluun, koska nuo piirit ovat 5-pyttyiselle koneelle, mutta kyllä niitä muutaman kympin lastuja löytynee samalla lailla V6-koneellekin. Tässä esimerkki: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...976948908&rd=1
Ilmeisesti jotku Scanian suutimet sopii V6 TDI:hin ja alkaa ruokaa kulkemaan tarvittava määrä. Sitten isompaa turboa ja ohjelman päivitys niin alkaa varmasti olemaan melko vireä paketti.
Juu ei oikotietä onneen ole. Jos tehoa meinaa TDI:stä saada, on suuttimien vaihto homma numero 1. Tämän jälkeen haaveillaan lastusta ja ehkä isommasta turbosta.
Selviääkö laatikon tyyppi muuten kuin ryömimällä auton alle? Esimerkkiautona A6Q V6TDI 132kw kone:BAU vm -04.
PS. Totesivat huollossa, että tuossa konemallissa on rullanokat jo tehtaalta lähtiessä, joten taitaa kulumisviat olla historiaa??
Comment