Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9 Tdi hummailee kierrosten kanssa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.9 Tdi hummailee kierrosten kanssa.

    Auto: Audi A4 2002 1.9Tdi 74Kw Aj. 223Tkm

    Oire: Käyntiin laittaessa kierrokset käy parissa tonnissa ja laskevat ryntäyksen jälkeen tyhjäkäynnille(n.950rpm mittarin mukaan).

    Välillä kierrokset nousee reiluun tonniin kun auto pyörii tyhkäkäyntiä ja sitten laskee takaisin tyhjäkäynnille.

    Ei häiriövaloja.

    Missä vika?

  • #2
    Vikakoodeja luettu?

    Tuli mieleen heti kaasupolkimen potikka, mutta enpä osaa sanoa mitään varmaa tuosta.

    Comment


      #3
      lämpötila-anturi voi olla viallinen

      Comment


      • #4
        Miten tuo liittyy lämpötila-anturiin?

        Comment


        • #5
          Sama oire ilmenee satunnaisesti myös omassa 96kW TDI:ssä.

          Oire on tullut esiin ehkä max. 5 kertaa ja ainakin muutaman kerran on tullut huomattua, että hehkutuksen valo ei sammukkaan siinä normaalissa 1-2 sekunnissa vaan palaa edelleen kun alkaa starttaamaan. Moottorin käynnistyttyä kierrokset ryntää hetkeksi sinne 1500 -2000 r/min seutumille. Hehkun valo kuitenkin sammuu heti kun auto käynnistyy ja kierroksetkin putoavan samantien normaaliin joutokäyntiin.

          Comment


          • #6
            Siis ei sammu lämpimälläkään koneella "hetkessä" tuo hehkun valo?

            Comment


              #7
              Hmm... saattaisi liitty lämpöanturiin joo... Mulla tekee tuota silloin tällöin nimen oman lämpimällä moottorilla. kylmänä ei ongelmia.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                Siis ei sammu lämpimälläkään koneella "hetkessä" tuo hehkun valo?
                Juu, ei tosiaan sammu "virheen ilmetessä" se valo edes lämpöisenä.

                Nyt on alkanut tulla uudenlaisia oireita...
                - Välillä esim. risteykseen rullatessa kierrokset ei putoa heti tyhjäkäynnille vaan hummaavat hetken 1000-1200r/min paikkeilla
                - Puolilämmin auto alkoi tyhjäkäynnillä tallin edessä nostaa kierroksia jälleen tuohon 1000-1200r/min paikkeille. Ulkopuolella ollen moottorin nakutus oli aika karkeaa, samanlaista kuin tyhjäkäynnillä kuormitettaessa. Oire kesti ehkä 15 sek.

                Comment


                • #9
                  Ne vikakoodit kannattais lukea, ehkä niistä vois jotain selvitä.

                  Toi hehkuvalojuttu ainakin saattais tosiaan kertoa siitä, että lämpöanturi on sekaisin, eli rikki.

                  Comment


                  • #10
                    AGR 1,9tdi seatissa ainakin oli lämpötila-anturissa vika, kun noin oireili. Kesähelteelläkin saattoi hehkuttaa helvetin pitkään ja satunnaisesti ryntäili tuolla 1000-1200 kierrokset. VAG-COMi kerto muistaakseni lämpötila-anturin -kosketusvian. Vaihtamalla anturi loppu ryntäily.

                    Comment


                    • #11
                      Tää vaiva loisti taas poissaolollaan ja sen jo melkein unohdin. Nyt sille kuitenkin meinasin jotain tehdä. Joku varmasti voisi heittää koordinaattia, että missäkohdin tuo lämpötila-anturi fyysisesti sijaitsee? Ja jos osanumero olisi jollain siinä lähellä....

                      Comment


                        #12
                        sen pitäisi sijaita moottorin takana, kunhan otat ilmanputssarikotelon pois tieltä, niin näet paremmin. Ahtimen öljyputken alapuolella - lohkon takanurkalla vesiputkessa on muovisella hevosenkenkä sokalla kiinni 4-napainen liitin. EGR:n putki voi olla jonkun verran tiellä. Virtaliitin kannattaa irrottaa ensin, sitten vasta anturi. Sokka irtoaa alaspäin vetämällä, lähes sormivoimilla.

                        Tee anturin vaihto vasta kun moottori on jäähtynyt, ja huomaa että musta O-rengastiiviste ei välttämättä tule anturin mukana pois, vaan jää paikoilleen. Ja sieltähän sitten tulee nesteet ulos, joten vauhdilla uusi anturi paikoilleen.

                        Comment


                        • #13
                          Itse pari kertaa tuon vaihtanut, tosin muuhun VAG kulkineeseen. Kone on tosiaan hyvä olla viileä, ettei nesteet ole kiehumispisteessä. Sitten kun vetäiset anturin kolostaan pois, työnne sormi reikään tukkimaan nesteiden tulo, niin ei karkaa niin paljoa nesteitä. Ja jos anturissa ei näy sitä mustaa o-rengas tiivistettä, sormella se tulee näppärästi pois sieltä kolostaan. Ei paha keissi ollenkaan.

                          Comment


                            #14
                            B5 koreissa anturin sijainti moottorin huohotinputken alla takana, myös 3B passatit. Uudemmissa vastaavalla paikalla ilmeisesti polttoaineen lämpötila-anturi.

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä on sama ongelma Audissa, lämpöanturikin vaihdettii mutta eipä näyttänyt riittävän vian korjaamiseen. Kertokaahan mikähän voisi olla vielä vikana ja miten olette saaneet tämän ongelman korjattua. En ole aivan varma saatiinko lämpöanturin vikakoodi nollattua ajotietokoneelta kun auto kävi ihan pajalla kun muutakin laitettiin samalla (ei siis ollut merkkihuolto). Voisiko tuo vikakoodi vielä aiheuttaa sitä vaikka anturi toimisikin?

                              Täällä oma threadi tästä kun en silloin löytänyt tätä :)
                              http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=71893
                              Viimeksi muokannut Micce84; 11.3.2009, 08:22. Perustelu: Linkki lisätty

                              Comment


                              • #16
                                Jos se vikakoodi on sinne jäänyt, niin se ei aiheuta ongelmia mikäli kaikki on kunnossa.
                                Mutta mikäli sitä ei saa nollattua, niin sitten se saattaa aiheuttaa ongelmaa.

                                Olisikin hyvä saada se auto piuhan päähän.

                                Comment


                                • #17
                                  Eli siis toisin sanoen: Jos koodia ei saa nollattua niin anturikaan ei toimi oikein.

                                  Pitäis varmaan sit alkaa tutkimaan anturin johtoja, tänään kävi meinaan eber huollossa ja päävirtajohdosta löytyikin aika mielenkiintoinen viritys... Sulake oli laitettu suoraan liittimiin kiinni ilman sulakepesää ja sinnehän se sulake oli sulanut ja pikkusen kärtsänny teippejäkin vierestä... Kun eikös tuolta anturilta tule eberillekkin joku johto?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tarkemmin en tiedä miten eber kytketään mutta sisätilan puhallusta se ei kait kytke ennen kuin nesteen lämpö n. 30 astetta.
                                    Joten kai tuolta anturilta on sillekin tietoa tultava.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eli vieläkin vika piinaa, nyt yleistynyt aika paljon ja alkaa olla aikamoinen päänvaiva jo. Eli kylmänä käynnistyy mukavasti eikä ongelmia. Hetken ajon jälkeen nostaa kierrokset tyhjäkäynnillä tuonne 1000-1200rpm tienoille ja samalla oireena myös "kaasun jumitus", eli jos painaa kaasua ja nostaa polkimen ylös niin jää vetämään n.2sek vaikka poljin jo ylhäällä. Eberin käytön yhteydessä näyttäisi ilmenevän ehkä hieman pidempi kestoisena tämä vaiva kun muuten. Ehdotuksena tuli myös ilmaa pa-järjestelmässä, tuleekohan siitä moisia oireita? Vai vieläkö olette lämpöanturin puolella tässä viassa? Alkaa jo aiheuttaa harmaita hiuksia...

                                      E: Niin ja huomasin tuossa että kun on paikallaan ja painasee kaasua kun tyhjäkäynti oireilee niin kierrosten laskiessa "tyhjäkäynnille" auto heilahtaa pariin otteeseen. Tämä siis kierrosten laskiessa 1500rpm -> 1100rpm vaikka polkasisikin ihan reippaasti kierrosta. Taitaa olla normaalia?

                                      Comment


                                        #20
                                        Et vielä vikakoodeja ole tarkistanu. Ko koneessa on kuitenkin sähkökaasu, niin voiskohan polkimen anturi sitten temppuilla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo, vaikea tuosta on enää mennä sanomaan.
                                          Pitäis saada vag-comilla katottua kaikkea mahdollista.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo, ei oo vikakoodia luettu vieläkään. Näköjään äsken tuli Elekmalta mailia että on kaapeli lähtenyt liikenteeseen, sitä odotellessa siis. Vag-comillahan näkee polkimen anturin "asennon"? Mutta ylihuomenna viimeistään opettelemaan vag-comin saloja...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nonni, nysse selvis... VAG-COM kiinni ja diagnostiikka-ajolle... Jäähdytysnesteen lämpötila eteni normaalisti n. 55-asteeseen asti ja sit se tapahtu... Lämpötila napsahti ku salamaniskusta -37-asteeseen... Vika paikallistettu. :)
                                              Viimeksi muokannut Micce84; 20.3.2009, 16:36. Perustelu: Typo

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuo lämpöanturi joka vaihdettiin, niin oli ilmeisesti tarvikeosa?
                                                Jos näin, niin voi joutua ostamaan marmorilta uuden tilalle ellei johdoissa/liittimissä sitten ole jotain hapanta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tarvikeosa on tilalla, soitin huollon tehneelle kaverille joka sanoki et sieltä anturin liittimeltä oli vähän pätkitty piuhoja ja laitettu uusia tilalle, ilmeisesti eberin asennuksen yhteydessä. Tästä kohtaa siis uskotusti piuhat kusee linssiin. Marmorille tuli soiteltuakin ja tilattua uusi liitin ja korjausjohtosarja tähän. Toivon mukaan tällä lähtee jo pelittämään.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voi argh. Nyt on korjaus johtosarja tilalla ja anturin kotelokin vaihdettu mutta ei. Vieläkin oikuttelee... Vika koodiakin pukkaa, tokihan sen saa nollattua mutta takaisin se kuitenkin tulee. Olisko mahdollista (kuulostaa melko hakuammunnalta kylläkin, auto kuitenkin muuten toimii hyvin) että ajotietokoneessa olisi jotain häikkää ja se ymmärtäisi anturin lukemat väärin? Vai pitäisiköhän tässä alkaa niitä piuhoja tutkimaan enempi, korjausjohtosarja kun ei ollut kun liittimet anturille ja n.10cm pätkät siitä...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ajotietokoneella tarkoittanet moottorinohjausyksikköä, eli ecua.

                                                      Kyllä kävisin ne johdot niin pitkälle läpi kuin mahdollista, eli ecuun saakka.
                                                      Jostain varmaan sähkökuviakin löytyisi tuohon.

                                                      Edit: Volkkarissa lämpöanturilta ruskea-valkoinen johto menee ecun nastaan 54 ja ruskea-harmaa ecun nastaan 70. Illalla saan tsekattua Audin mutta varmaan samanlainen siinä.
                                                      Viimeksi muokannut A6tonen; 2.4.2009, 10:22.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        A3 8p kierrokset nousee

                                                        Koitin ettiskellä vastaavia vikoja, mutten varmaankaan osannut vaan lukea.

                                                        1.9tdi BLS 77kW nostaa esim. liikennevaloissa kierrokset 800-->1400rpm ja seuraavissa valoissa saattaa olla normaalit taas. Kaasuläppä putsattu, eikä vaikutusta asiaan. Vikakoodeja ei anna.

                                                        Disukan kulutus tuntuisi, että olisi noussut, mutta en voi mennä vannomaan, kun vaihdoin renkaat juuri sopivasti samaan aikaan....

                                                        Yhtään vinkkejä?

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X