Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Edit:(googlea käytetty)
Motonetti tarjoaa VAG:lle vain 32x47x10 kokoista tiivistettä ja jostain näin maininnan että tuo olisi oikean kokoinen. Voiko joku vahvistaa että AKN-koneeseen menisi tuo tiiviste?
Onhan tuo jo vuodelta 2011. Ihan hyvää pohdintaa, mutta olisin odottanut kuitenkin korkeakoulutasoista tekstiä kaverilta.
Tyyppi tyrmää kaikki muut toteutustavat mahdottomana ja pitää omia arvailujaan absoluuttisina totuuksina.
esim.
Suunnittelun aikana selvisi nopeasti, että erillinen voitelujärjestelmä nykyisen, moottorin oman voitelujärjestelmän rinnalle oli ainut realistinen vaihtoehto.
Muitakin esimerkkejä on useita, mutta jokainen joka ko. opinnäytetyön lukee käyttäköön lähdekritiikkiä.
Sitä en sano, etteikö lisävoitelujärjestelmä olisi toimiva ratkaisu enkä väitä ettei kyseinen versio siitä toimisi.
Sen kyllä voin sanoa, että lisävoitelu ei varmasti ole ainut vaihtoehto nokkien eliniän pidentämiseen.
Tuosta huonontuneen käynnin syystäkin voisi olla montaa mieltä. Diffaksen projektitopikissa on dataa tuosta noston vaikutuksesta virtaukseen. Monesti vaurio tulee esiin vasta, kun yhdestä sylinteristä on molemmat imu- tai pakoventtiilit kiinni. Vain toisen aukeamattomuus on aiheuttanut lähinnä nuhaisuuden tunnetta, eikä aina edes sitä.
Tuli muutaman viikon tauon jälkeen harrastettua Audin purkamista. ELSA kun neuvoo vaihtamaan jotkin öljyn pidätysventtiilit (oil retention valve), mikäli venttiilit ääntää. Sellaista mahdollisuuttahan ELSA ei tunne, että nokat kuluisivat urille. Nokkien päittäis-/ pitkittäisvälystä kyllä käskee mitata ja 0,30mm johtaisi vaihtoon. Näin maallikkona ajattelisin, että myös pitkittäisvälys saattaa keinuja pudotella. Varsinkin tässä, jossa hammaspyörät vinoon hammastetut (-> akselin suuntaisia voimia??)
Kävin nyt kumminkin marmorilta nämä venttiilit ja huohottimen suodattimen (nimellä tiivistesarja), sillä se on samalla kätevä vaihtaa. Ei näiden uusiminen varmaan tee pahaa, vaikka Audini ennättäisi saadakin ne uudet nokat ennen koneen totaalihajoaimista.
Venttiilit oli 30€ kpl ja molemmille kansille on omansa. Venttiilit sijaitsee öljynsuodatinjalan alla, eli aika paljon joutuu purkamaan. Turbo ja EGR-venttiili ensin irti. ELSAn mukaan suutinputkia ei tarvitsisi, mutta en minä olisi kyllä muuten saanut etummaista öljynsuodatinkannen ruuvia auki (silti oli tarpeeksi haastava). Tämmöinen harrastelija sai harrastaa noin 6 tuntia kyseisessä operaatiossa. Onneksi se jakaantui tasan kahdelle päivälle, sillä muuten olisi alkanut osat hajoamaan.
Palasin rikospaikalle nyt puoli vuotta myöhemmin. Ei ole tullut tehtyä sitä nokkaremonttia. Se kun tuntuu lähestyvän vaihtomoottorin hintaa. Ei tunnu olevan korjaamoiden toivehomma myöskään. Lisäksi on tullut luettua monia kokemuksia, joissa nokkaremontti ei ole ollut tae huolettomista kilometreista. Sysäsin siis 20 tkm lisää mittariin ja ajattelin, että hajotkoon halutessaan. Se hajoaminenkin on monilla ollut vähemmän dramaattinen tapahtuma.
Syksyllä olin eräänä päivänä vähemmän nuukalla tuulella ja tein sitten RVS käsittelyn moottorille - 2* D6. Eipä siitä mitään välitöntä huomannut: kylmänä kuulostaa aika pahalta ja lämmin kone käy suht siististi. Hevoset tuntuu olevan tallessa ja kulutus normaali - ihan kuten ennen käsittelyä. Taskulampun avulla öljykorkista katsomalla olin huomaavinani, että jotain olisi ilmaantunut nokkiin.
Kesällä päädyin hölmöyksissäni kahden uuden nokka-akselin omistajaksi ja päätin nyt avata venttiilikopan uudestaan. Tuntui venttiilit raksuttavan sen verran kovasti pakkasella, että ajattelin näistä akseleista olevan enemmän hyötyä kopan alla kuin komerossa.
No pieleenhän tämä remontti meni heti alkumetreillä: ebaystä on nyt ekaa kertaa myyty mulle sutta ja sekundaa. Kampiakselin lukitustapista on kierre sileänä:
Tämä asia ilmeni minulle, kun yritin laittaa sitä paikalleen. Olisin laittanut uuden hihnan samalla, kun 5 vuotta tulee täyteen. Jätin keulan laittamiset huoltoasentoon ja vaihdoin oikean pakopuolen nokan kilkkeineen ilman näitä. Ei se nyt ollutkaan niin paha minusta: puolisen milliä on nuo syvimmät urat.Keinut oli oikeastaan kuluneemman näköiset. Bemari ainakin kesti paljon syvemmät urat, ennenkuin katkoi keinut :)
Ei siellä kyllä näy, että RVS olisi uria täyttänyt/ siloitellut. Sen sijaan venttiilikopan alla oli kyllä mielestäni paikat paljon puhtaampana kuin viimeksi. Yksi nostaja oli tämän alta selvästi antautunut: pystyi ihan sormin kevyesti painamaan pohjaan. Tuurilla saattoi siis raksutus vähentyä tälläkin remontilla.
Edellisestä postauksesta sen verran, että saattoi olla turha juttu sen huohottimen suodattimen vaihto: siellä kun oli alkuperäinenkin jo uutta mallia. Todennäköisesti ei siis olisi tullut ongelmaa sen kanssa.
Jaahas, sit en osannut. Hyvä, että en ennättänyt reklamoida asiasta. Muodostui välittömästi selvä mielipide, kun katsoin tarkemmin noita kierteitä siellä hallilla. Pyöritin meisselillä startin kehältä mielestäni sen kolon kohdalleen. Tällöin ot-merkki oli öljykorkin aukon reunassa. Oikean puolen nokan urat kyllä ihan kohdallaan.
Onko kellään infoa missä tuo nokkahomma hoituisi pk-seudulla? Ja jos hintalappu jäisi vielä kohtuulliseksi. Tuntuu ettei tosiaan kovin moni tuota innokkaasti tee, enkä viitsisi kaikkia paikkoja soittaa läpi. AD-autokorjaamot kai ainakin muualla suomessa tekevät?
"Onko sinulla Audi A4 tai A6 2.5 TDI vm 1997-2002". Kohdemainontaa parhaimmillaan. Juuri sain mainoksen nokkaremontista Tammer Dieselissä. Näyttää hintana olevan 2295e (nokat, keinut, nostajat). Kai tuohon päälle tulee tiivisteet yms. Jos tuossa yhteydessä vaihattaa jakopään hilut niin se on +545e ja jos termarinkin niin vielä +129e. Hintalapun kohtuullisuudesta en osaa sanoa, mutta sijaitsee mm. ainakin pk-seudulla.
Tuo 2300e kuulostaa omaan korvaan aika poskettomalta hinnalta. Nokkasatseja saa kuitenkin Saksasta alkaen 600e ja vähän paremmatkin alle tonnilla. 1300e työstä kuulostaa...no aika kannattavalta. Luin jostain että porukka oli vaihdattanu noita kokonaisedulliseen 1500e hintaan, joka kuulostaa huomattavasti paremmalta. Itse vaihtaminen on vähän huono, tallipaikkaa ei ole, eikä oikein parkkipaikalla nokkarempan tekeminen houkuta.
Näillä mentiin kahtasataa. Ei vaan lähteny enää käyntiin -30 pakkasella lämmittämättä.Ja käyntiääni on karkea silloin kun nokat on kunnossa.Jos nokat on siliänä niin käynti on niinku tulpattomassa mopossa.Venttiilin nousu oli noin 3 mm. Ebaysta Campron nokat kaikkine kilkkeineen 725€ kotiovelle kipattuna .Ei paha.
Aika perkeleen kuivana käy kyllä. Pelottavan kuivana.
Kun puhutaan pitkistä tyhjäkäynti-jaksosta niin kuinka pitkä tyhjäkäynti on jo haitallista laahainkoneille? Normaalista n.2min tyhjäkäynnistä kylminä aamuina ei luulisi vielä tulevan haittaa.
Mikäs tässä AKEn kansi med rullakeinut projektissa ei mätsää? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun aloin googletella kyseistä projektia saksaksi ja joku nahkahousu kehuskelee kasanneensa AKE:n kansilla ja rullakeinuilla?
Jos rullakeinullisen nokkien kiinnitykset yms. samat sekä hydrauliset nostajat käy ristiin rastiin niin mistä tuo jää sitten kiinni?
Mielenkiinnosta kyselen kun aikeissa päivittää tuo AKE rullakeinuille jossain vaiheessa.
EDIT: Ilmeisesti venttiilit (+jouset) eripituiset rullakeinullisessa.
Tällaisen käsityksen minäkin sain kun noita Saksanmaan foorumeita hieman tutkiskelin.
Mites, kun BAUn (180hp) kansi käy kaikkineen AKEen, niin käykös nämä 120kW-moottorimallien rullakeinulliset kannet myös? Nokkasarjat myydään ainakin kaikkiin B-alkuisiin samoina (paitsi tämä BFC).
EDIT: 120kW, ei 132kw
EDIT2: Ainakin imu- ja pakovenat samat 120kW ja 132kW malleissa. Joten voinen etsiä B-mallin kansia myös 120kW malleista.
Comment