Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AKE 2,5 TDI V6 nokkahommista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Saatiinhan ne nokat kouraan. S-Techin asiakaspalvelu pelasi myös noviisin kanssa. Ongelmanahan alunpitäen oli, ettei myyjällä ollut spesifistä rahtihintaa Suomeen, joten kokonaiskauppasumma ei ollut tiedossa. Myyjä lisäsi kulut ja homma alkoi toimia.

    Osat ovat mitä pitää, Elringin tiivisteitä ja INAn nostajat + laaharit. Itse Campron nokat jäivät vähän hämmästyttämään. KAmeraa ei ollut käsillä, kun auoin paketin, mutta minusta akselin valujälki oli melko karkea ja huokoinen. Samoin koneistusten reunat olivat paikoin melko karkean oloiset ja ainakin paikoin viistämättä. En päässyt vertaamaan vielä alkuperäiseen. Miten muilla, onko vastaavaa tullut vastaan?

    Comment


    • Tervepä terve.

      Lipposen esimerkkiä noudattaen ajattelin itsekin pelata varmanpäälle ja ostaa jo valmiiksi nokkavikaisen 2,5TDI:n. Eipähän ainakaan tule yllätyksiä;)

      Kilometrejä diudissa on 276tkm, pumppu on vaihdettu muistaakseni jossain 250tkm kohdilla ja turbo hetimmiten Saksasta tuonnin jälkeen 150tkm kohdilla. Joten tuo puoli luultavammin on kunnossa. Venttiilikopan kannet avasin tuossa lauantaina ja olihan siellä vielä pari keinuvipua tallellakin. Toinen jopa paikallaan. Vivut ja nostajat oli vaihdettu 240tkm kieppeillä, mutta nokka-akseleissa oli silmämauserilla mitattuna noin millin kulumat nokkien kohdalla. Toisissa hieman vähemmän. (Olisiko keinut tippuneet jo jonkin aikaa sitten.. mene ja tiedä)

      Nyt on herännyt kolme kysymystä:

      Ensinnäkin arvoisa herra Lipponen esitteli viimetalvena erään foorumilaisen projektia, jossa oli tehty lisävoitelujärjestelmä nokka-akseleille. Onkohan kenelläkään tietoa mistä tuo projekti löytyisi, sillä en searchilla sitä löytänyt?
      Itse ajattelin laittaa sähköisen hydraulipumpun kierrättämään öljyä ja mahdollisesti kierroslukureleen tiputtamaan pumpun pois käytöstä joillain kierroksilla. Esim. 2500rpm.

      Toinen kysymykseni koskee osien nitrausta. Onko kenelläkään kokemuksia siitä? Normaali nitraushan ei juuri mitään maksa ja luulisin, että mustanitraus ei ole paljonkaan kalliimpi. Siinä saisi samalla kovemman ja liukkaamman pinnan.
      Tuossa oli vaan puhetta, että nitrauksella saisi nokka-akselit jotenkin pilalle.. Onkohan siinä mitään perää? Osaako joku sanoa?

      Kolmas kyssäri koskee tuota venttiili määrää.. Tarviiko tuollainen kilkatin tosiaan 24 venttiiliä? Vai pitäisikö suosiolla jättää ne susinokat, joissa nokka painaa suoraan nostimen päältä, pois. (Ainakin kuulisi heti äänestä jos jokin sylinteri lakkaisi pelittämästä.)

      ps. Ihmettelen suuresti tuota suunnittelua. Tuohon oravankynnen kokoiseen keinuunhan kohdistuu aivan valtava momentti ja nostajaan paine, kun nokka painaa melkein suoraa nostajaa. Lisäksi jos aivan pakko on 24V olla, niin olisihan ne nokat voinut olla tuplasti tiheämmässä ja pitkillä keinuilla ja yhdellä nokka-akselilla/puoli. Ja onhan tuo keinun muotokin aivan nurinkurinen. (ylöspäin kaarella) Meinasin silmät pudota päästä kun tuon viritelmän ensimmäistä kertaa näin.

      Tuskin housuissani pysyen, vastauksia odotellessa:)

      Comment


        Toisen imukanavan funktio on luoda ilmavirtaan pyörre parantamaan sekoittumista. Toimeen tulee periaatteessa ilmankin.

        Comment


        • okei..

          ja saadaanhan sillä tottakai enemmän pinta-alaa verrattuna yhteen imu-/pakoventtiiliin. Pieneksihän se venttiilipinta-ala tietysti jää, kun niitä siellä on käyttämättömänä, mutta eiköhän tuota voisi kompensoida turbon paineita nostamalla:P

          Vaikuttaakohan se kuinka paljon kulutukseen ja polttoaineen palamiseen.?

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja K1rkkis Näytä viesti
            Lipposen esimerkkiä noudattaen ajattelin itsekin pelata varmanpäälle ja ostaa jo valmiiksi nokkavikaisen 2,5TDI:n. Eipähän ainakaan tule yllätyksiä;)
            Nyt on herännyt kolme kysymystä:

            Ensinnäkin arvoisa herra Lipponen esitteli viimetalvena erään foorumilaisen projektia, jossa oli tehty lisävoitelujärjestelmä nokka-akseleille. Onkohan kenelläkään tietoa mistä tuo projekti löytyisi...
            Kyllähän sinä K1rkkis hyvä tiedät että kun omistaa VAG laitteen ei elämä käy tylsäksi. Siksihän minä myin Toyotan pois koska siinä ei mitään vikaa koskaan ollut. Tylsä peli kaiken kaikkiaan.

            Mutta niin. En itsekkään foormin viittausta tuohon 2.5tdi:n lisävoitelu järjestelmään löytänyt mutta se löytyi kyllä opinnäytetyö haulla. Tässä linkki kaikille kiinnostuneille. Kyseisessä opparissahan tehtiin erillisellä sähköpumpulla toimiva voitelujärjestelmä, joka pumppaa öljyä nokille tyhjäkäynniltä 1200rpm asti. Tuon kierrosluvun jälkeen todettiin että auton omankin järjestelmän paineet riittävät voitelemaan nokkia.

            Tuo nitrauksen hyödyllisyys kiinnostaisi itseäkin. Vallankin jos hinnat ovat noin alhaiset. Olisikohan innokkaita osallistujia nokkasatsien kimppatilaukselle ja nitrautukselle? Jos halukkuutta on niin laitelkaa YV:tä niin voin koettaa järjestellä.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja K1rkkis
              ja saadaanhan sillä tottakai enemmän pinta-alaa verrattuna yhteen imu-/pakoventtiiliin. Pieneksihän se venttiilipinta-ala tietysti jää, kun niitä siellä on käyttämättömänä, mutta eiköhän tuota voisi kompensoida turbon paineita nostamalla:P

              Vaikuttaakohan se kuinka paljon kulutukseen ja polttoaineen palamiseen.?
              Kovempia paineita tehdessä turbo joutuu tekemään enemmän töitä = enemmän energiaa = enemmän soppaa. Samoin kovemmassa paineessa imuilman lämmöt kasvaa ja täytös hunontuu. En jättäisi itse käyttämättä niitä kanavia.

              Muutenkin turbokonetta tehdessä tahtoo unohtua, että hyvin virtaava kansi on hyvä juttu ahdetussakin. Se kompensointi kun on ns. helppoa.

              Comment


              • Toinen kysymykseni koskee osien nitrausta. Onko kenelläkään kokemuksia siitä? Normaali nitraushan ei juuri mitään maksa ja luulisin, että mustanitraus ei ole paljonkaan kalliimpi. Siinä saisi samalla kovemman ja liukkaamman pinnan.
                Tuossa oli vaan puhetta, että nitrauksella saisi nokka-akselit jotenkin pilalle.. Onkohan siinä mitään perää? Osaako joku sanoa?
                - Nitrattu on, ei ole ihan ongelmaton tehdä kun on ne krympätyt rattaat akseleilla. Nokat hiottiin uuteen uskoon ennen nitrausta.
                Nyt on ajeltu osasympaattisilla mobileilla kohta 50tkm ja nätisti kiiltää nokkien kärjet. Kyllä siellä kansissa öljyä on jos vehkeet on kunnossa. Pitää vaan olla sopivanlaista rasvaa.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja vitonen Näytä viesti
                  ... ja nätisti kiiltää nokkien kärjet...
                  Eli onko nokka lähtenyt kulumaan nitrauksesta huolimatta?

                  Comment


                  • Mitenkäs ne keinut ja niitten nitraus?

                    Osa noista osista tai ainakin osassa noista osapaketeista, oli osia jotka oli nitrattu. (tulipas monta kertaa osa:) Oliko nimenomaan keinut yleensä nitrattu vai nokat.. siis valmiiksi. Vai peräti molemmat?

                    Noista ahdoista ja venttiileistä. Toki hyvin virtaava kansi on aina plussaa.. etenkin kun otetaan huippu tehoja. Mutta tässä 2,5TDI:ssä ei todellakaan puhuta mistään korkeaviritteisestä koneesta.

                    Omassa 1,8T A4:ssakin on 212Hv ja 334Nm, joista kumpikin hakkaa mennen tullen tuon vakio 2,5TDI:n, mittarissa 1,8T:ssä 368tkm ja ainoastaan yksi puola on tarvinnut vaihtaa. Tarkoitan vain lähinnä, että olisihan tuon 150hv varmasti saanut 12 venttiililläkin tuon kokoisestä dieseli järkäleestä.. ja paljon enemmänkin. (kieltämättä ehkä hieman huono vertailu kohta, mutta entäpä bmw e46 2,0d 150hv ja 330Nm) Eikä tuo kone taida olla edes se kaikkein taloudellisin. Toivottavasti ne äänet, laaja vääntökäyrä, talvi ja quattro kuitenkin rokkaa.. ja niinhän ne epäilemättä rokkaa.. kunhan nyt saa ensin tuosta masiinasta savut pihalle. Toki tätä nyt on turha itkeä, kun se nyt sattuu olemaan se 24V ja itsekin aivan tietoisesti siihen sekosin.

                    Eikä siinä mitään. Homma on ihan ok. Ihmetyttää vain herra sakemannin, yleensä niin terävän järjenjuoksun takertelu.. olisiko olleet kesälomat lähellä tuota suunnitellessa. Ja onhan tuossa alussa ihan oikein kysymystäkin yritetty värkätä. Väkisinkin meinaa vaan höpönlöpöö tulla.
                    Viimeksi muokannut K1rkkis; 25.7.2012, 01:40. Perustelu: lisää plaastausta

                    Comment


                    • Eli onko nokka lähtenyt kulumaan nitrauksesta huolimatta?
                      Nokat ovat kiilloittuneet, eivät kuluneet. -Ovatten kaksi eri asiaa...

                      Comment


                        Yhden imukanavan koko on niin naurettavan pieni tuossa moottorissa, että kyllä se tarvii ne molemmat. Kurkkaappa myös imukanaviin, etteivät olisi puolillaan tukossa öljy/egr-noki karstaa. Laskeskelin muistaakseni joskus piruuttani, että v6 tdi:n yhden sylinterin imukanavien pinta-alat ovat yhteensä suurinpiirtein samaa luokkaa kuin r5 tdi:n yhden kanavan pinta-ala.

                        Comment


                        • Ootkos Terho koskaan vertaillu noiden koneiden venttiilipinta-aloja? - Ihan noin kuriositeettina kun puheeks tuli.

                          Comment


                          • Täällä yksi nokkaremontin tarpeessa oleva lisää. 230 tkm ja naputtaa ajoittain, kylmällä koneella lähinnä.

                            Nuukana koitan taas väärästä paikasta säästää, eli voiskos ne alemmat (pakopuolen?) nokat vaihtaa jakopäätä purkamatta? Ajoitus siis tyyliin "sillä lailla kuin vanhakin akseli oli". Porukka on tehnyt remontin yleensä asiallisesti kokonaan, eikä tämmöistä tullut hakemalla vastaan. Hihnoilla olis vielä kilometrejä rutkasti jäljellä.

                            Koitan nyt ensin itse kurkata sinne koppien alle. Olen myös kiinnostunut hyvistä tarjouksista varsinaisen vaihtotyösuoritteen osalta (pk-seudulla/ Kuopiossa).

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja Iivari
                              Koitan nyt ensin itse kurkata sinne koppien alle. Olen myös kiinnostunut hyvistä tarjouksista varsinaisen vaihtotyösuoritteen osalta (pk-seudulla/ Kuopiossa).
                              Jos Siilinjärvi ei oo liian kaukana, niin soitappa Hokkas Antille. Ikänsä on VAGgineita rukannut ja varmasti tekee hommat asiallisesti ja aikaa säästäen asiakkaan eduksi. mm. mulle vaihtoi ohjaustehostimen hihnapyörän ilman että tarvitsi keulaa ottaa edes huoltoasentoon(!). Että ois varmasti miehestä ollut gynekologin hommiinkin jos ei rasvahommat olisi kiinnostanut.

                              Comment


                                Lahdessapäin tuo homma luonnistuis semmoi 1500e hintaan (työt+nokat+nokkahilut)

                                Comment


                                • Kiitokset vinkistä! Ei ole Siilinjärvi liian kaukana minulle, eikä toivottavasti vielä Audillekaan. Täällä Helsingissä löytyy on yhteiskäyttöiset korjaamotilat. Koitan saada sinne ensi viikolle muutaman tunnin ajan tutkimusta varten. Siellä tietty tekis koko rempankin, mutta ei taida itseluottamus riittää. Auto pitäis kumminkin saada illalla pois muitten tieltä.

                                  Vaihtuuko Lahdessa kaikki neljä nokkaa tuolla 1500 eurolla?

                                  Comment


                                  • Kestipä hiukan kauemmin taas, mutta sain viimein vänkärin puolen koppaa raotettua tänään. Tuommoista siellä (puhelimen kameralla):



                                    Tämä reunimmainen nokka oli pahiten kulunut. Ja toisin kuin muissa, ei kuluminen ollut tasaista, vaan urilla. Se nyt tietysti olisi nimenomaan pakonokka tuo, mutta on imupuolellakin semmoiset kynnellä tunnettavat urat.
                                    Olinkin varautunut yhdellä uudella nokka-akselilla ja kuudella setillä: nostaja + keinu + laahari. Jotain nyt meni taas pieleen. Nimittäin mallailin sitä tuohon viereen ja nokat osoitti silmämääräisestikin eri lailla. Tarkoitettu toiselle puollelle?
                                    Onkos nyt niin, että vänkärin puolella on sylinterit 1-3?

                                    niin joo, keinut oli kyllä kaikki paikallaan
                                    Viimeksi muokannut Iivari; 9.8.2012, 21:32. Perustelu: täydennys

                                    Comment


                                      Onkos nyt niin, että vänkärin puolella on sylinterit 1-3?
                                      Juurikin näin.

                                      Comment


                                      • Tarkistin tilauksen sähköpostista:
                                        1 Nockenwelle Auslaßseite 1-3 AUDI A6 (4B, C5) 2.5 TDI 180 Ps AKE
                                        Pitääpä tutkia pakkausta, jos kumminkin ovat toisen lohkon nokan laittaneet. Sillä ei sitä pystynyt vastaavaan asentoon saamaan. Jos siis laittoi tietyltä paikalta nokan samaan asentoon kuin paikallaan olevassa akselissa, olivat muut nokat eri lailla kuin alkuperäisessä

                                        Comment


                                          Siis mikäs täs hommas on ideana oikein? Kyl se kannattaa ihan ne kaikki vaihtaa.

                                          Comment


                                            Saako tässä vaiheessa mainostaa että jonkin sorttinen kimppatilaus on viritteillä tuolla kimppatilaus osastolla.
                                            Jos siis jolla kulla tuollaiselle nokkien korjaussarjalle on tarvetta.

                                            Comment


                                            • Ideana hommassa oli siis korjaamon hämärässä salaa ja ohjeiden vastaisesti vaihtaa pelkät pakopuolen nokat purkamatta jakopäätä.
                                              Säästyneillä rahoilla voisi maksaa hinausauton sitten, kun imupuolelta on keinu poikki. Ei kai siinä järkeä paljon olekaan, mutta nyt onkin savolainen asialla.....
                                              Jakohihnaremontti kannattanee tehdä samalla. Mulla on ajettu vasta 40 tkm sitten edellisen, koska edellinen omistaja rikkoi syylärin ja teetti silloin myös jakopään.

                                              No Campro osanumerolla CP10243 vastannee Audin 059109022P osaa. Ei tosin selviä Campron katalogista, mutta google antaa semmoisia tuloksia. Osan olisi pitänyt olla 059109022Q.

                                              Comment


                                                Ymmärräthän sä sen ettei täs ole mitää pako tai imunokkia erikseen?
                                                Samalla nokalla on yks imu ja yks pako vena / pytty.

                                                Comment


                                                • En ollut ymmärtänyt. Luulin tosiaan, että olis pako ja imu erikseen. Nimitykset siis tulee pelkästään siitä, kummalla puolella kantta akseli on. Ei siitä, mitä akseli käyttää. Ja näitä imu-/pakopuolen nokka -nimiä käytetään vaan osien identifioimiseen.

                                                  Tammer-Diesel tarjosi ~4500€, nokat ja kannen osat + jakopää + öljypohjan puhdistus. Eivät kuulemma laita asiakkaan omia osia. Maksoin autosta vähemmän.....
                                                  Siellä muuten sanoivat myös asentaneensa kokonaan uusia rullakeinukansia, mikä tuossa hintaluokassa on tietysti vaihtoehto.
                                                  Viimeksi muokannut Iivari; 10.8.2012, 13:21. Perustelu: lisäys

                                                  Comment


                                                    Mitkäs kaikki kannet käy esim. AKN-moottoriin plug and pray tyylisesti? 2.5tdi perheestä noi rulla keinulliset mutta entäs esim 2.7 tai 3.0 tdi kannet?

                                                    Comment


                                                      ei käy.

                                                      Comment


                                                      • Huhhuh, Tammeri on sitten laittanu suut makeeks kertaheitolla.

                                                        Comment


                                                          Joo ei kyl on aika jäätävä hinta :D

                                                          Comment


                                                          • En muista oliko Tammer-Diesel (muistelisin että oli) missä kaverin auton nokat vaihtui. Eivät olleet (kuulemma) ennen vaihtaneet ja meni pari päivää. Eikä tuosta ole kuin muutama vuosi aikaa. Miten lie olivat selvinneet kertaakaan tekemättä diesel huoltamona tuollasesta "perus" hommasta noiden 2.5TDI koneiden kanssa. Sitä sillonkin jo ihmettelin, kun kuulin asiasta. Liekkö sitten hinnat niin hyvät että näissä remonteissa siirrytään muualle. Mutta noin muuten sen remontin hinnan perusteella tuo 4500€ kuullostaa ihan saman suuntaiselta osineen noista Antin listaamista huolloista.

                                                            Comment


                                                            • Tässä Tammerin pisteessä oli kyllä huoltopäällikkö heti kartalla asiasta ja monia olivat tehneet kuulemma. Hinta on siis siten tehtynä, kuin hänen mielestään on ainoa oikea tapa. En siis pyytänyt kirjallisena eriteltyä tarjousta (alkoi huimata). Jälkeenpäin tuli mieleen, että tämmöinen dieselpaja saattaa haluta tehdä jotain leipälajiinsa kuuluvaa ekstraa esim. vaihtaa venttiilivarren tiivisteet tai ropata kannet irti kokonaan. Sillä ehkä pyrkivät erottautumaan tavan korjaamoista ja perustelevat hintaa ("ei tule hyvä muuten").

                                                              Huoltopäällikön mielestä syynä nokkien kulumiseen on voitelun pettäminen kuumana huonoilla/ long-life öljyillä. Itse ajettelin, että kylmällä koneella kestää ennen kuin öljy kiertää kunnolla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X