Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AKE 2,5 TDI V6 nokkahommista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jassi, voitko valottaa enemmän mitä siellä sinun tapauksessasi oli lopunpeleissä rikki.

    Ploplotusta kun kävin miettimään tarkemmin niin eikös jos venttiili jää auki niin siitä se voi syntyä? Mutta jos venttiili jää auki, niin eikös silloin siellä ole jonkun osan pitäny jumittaa jousen venttilitapin väliin jotta jää auki... Muutenhan jousi painaisi kyllä venttiilin kiinni... Vai?

    Comment


    • Saga jatkuu. Pienen soittokierroksen jälkeen on muutamalta asentajalta tullut vaihtoehtoinen näkemys siitä että vika voi olla se, että joku ilmaputkista tms. olisikin poksahtanut / pois paikaltaan. Kuulemma tyypillistä tämäkin.

      Itsekin tuumasin juuri tuota että miten yhtäkkiä voisi joku imuventtiili lukittua auki nokkahommien takia ja sitten alkaa plotpottamaan imupuolelle. Mene ja tiedä.

      Kommentteja?
      Viimeksi muokannut jta; 9.11.2010, 08:06. Perustelu: Ei allekirjoituksia kiitos

      Comment


      • Noin mäkin toivoin, mutta en usko että noin helpolla pääset. Just soitin asentajalle ja kyselin sen tarkan vikadiagnoosin joka mulla oli: nokat olivat niin lopussa, että keinuvipuja oli päässyt luiskahtamaan paikoiltaan jonka seurauksena ainakin yksi pakoventtiili oli koko ajan kiinni. Sen vuoksi kyseinen pytty ampui paineen väkisin imupuolelle. Siitä ploplotus.

        Comment


        • Jassi, ok, kiitos. Loogista tuokin. Eiks toi kuitenkin vaadi sen että yhden pytyn molemmat pakoventtiilit pitäisi olla kiinni... Mahdollista sekin. Tää siis tarkoittaisi sitä että kiesissä on ollut keinuja ennestään jo paikoiltaan ja nyt vasta jämähti yhden pytyn pakopuolen molemmat kiinni?

          Katsotaan nyt millainen remppa tuosta tulee. Kiesi hilataan telakalle tänään ja ehkä huomenna jo on tietoa siitä missä vika.

          Comment


          • Jeap, mulla kaivettiin magneeteilla tms.useampia keinuvipuja/palasia talteen. Joten mulla oli ainakin varmuudella useita keinuja kaputt.

            Comment


            • Jes. Noh sieltä tulee vastaan mitä tulee. Mä kun en ole kansispesialisti, niin kuinka helpolla kannesta palaset päätyvät jonnekin "hankalaan / veemäiseen paikkaan".

              Meneekö kannesta sopivat röörit öljypohjaan saakka? Mites niitä palasia sieltä ronkitaan? Kone ylös ja pohja auki?
              Viimeksi muokannut jta; 9.11.2010, 08:06. Perustelu: ei allekirjoituksia kiitos

              Comment


              • Itsekin ymmärrän noista myllyistä yhtä paljon kuin astrofysiikasta, mutta foorumia vuosia lukeneena voin lohdutukseksi sanoa etten ole yhdestäkään V6 2,5 tiissellistä kuullut, josta nokat olisivat isoa tuhoa saaneet aikaan. Ilmeisesti ne keinunpalaset pysyvät melko jämptisti siellä venakopan sisällä irrallaankin...

                Comment


                • Jassi, taisit olla oikeassa ja mun optimismin puuska vain turhaa toiveajattelua...

                  Tänään illalla hovimekaanikko tsekkas kiesiä ja totes vaan että "todella pahalta kuulostaa". Epäili että kone ois onnistunut hyppäyttämään hammashihnaakin pari pykälää tai muuten ajastus pielessä ja että enemmänkin voi olla solmussa. Eli ei tainnu olla ihan pelkkä potpottava letku...

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja Jassi Näytä viesti
                    Itsekin ymmärrän noista myllyistä yhtä paljon kuin astrofysiikasta, mutta foorumia vuosia lukeneena voin lohdutukseksi sanoa etten ole yhdestäkään V6 2,5 tiissellistä kuullut, josta nokat olisivat isoa tuhoa saaneet aikaan. Ilmeisesti ne keinunpalaset pysyvät melko jämptisti siellä venakopan sisällä irrallaankin...
                    Minulla on kyllä kokemusta yhdestä AKE Passatista, jossa keinuvipu oli pudonnut paikaltaan ja joutunut nokka-akselin ja kannen väliin. Seurauksena se, että kannesta halkesi palanen --> kansi vaihtoon. Toki tässä tapauksessa omistaja oli soitellut "asiantuntevalle" pajalle kun oli koneen ääni ollut hiukan ihmeellinen ja neuvona oli että annetaan vaan kierroksia kun on vaan hiukan joku venttiili jumissa.

                    Comment


                    • 2 autoa tiedän joista on menny koko motti kyseisen komplikaation seurauksena, sillonkun kone menee mäntiä myöten niin on hankala sanoa mikä oli se ensimmäinen asia joka antautu... ketju reaktiohan siellä syntyy ja jälki on sen mukaista...

                      Comment


                      • Noniin, AKE moottorin oikea venttiilikoppa otettu auki.

                        Nokat vielä paikallaan, mutta alla havaintoja:

                        - neljä keinuvipua pois paikoiltaan. 2 imupuolelta ja 2 pakopuolelta.
                        - nokka-akselien laahauspinnat kaikki siistit, kulumaa tuskin havaittavissa, arvio max 0.1mm.
                        - hydraulinostimien päät ottaneet iskua ilmeisesti keinun poisluiskahtamisen yhteydessä.
                        - ongin yhden keinuvivun ylös. Laahauspinta siisti ja kiiltävä, kulumaa ehkä max 0.2mm. Joitakin skraadeja jotka erottuvat pinnassa... Hydraulinostimen kuppien pinta mielenkiintoisempi. Kupin reunat siististi kiillottuneet, mutta syvemmältä sitten skraadista pintaa... Ikäänkuin hydraulinostimen pää olis päästyään kovasta pinnasta läpi syönyt itselleen koloa ja hinkannut yksisuuntaisesti vivun liikkeen kanssa itsensä väljäksi? Eikö nostimien pitäisi voida pyöriä jotta kuluu tasaisesti?
                        - keinuvun muut pinnat pronssisen ruskeat, eli lienee jollain tapaa päällystetty/karkaistu?
                        [COLOR="Red"]
                        Pahimmat kulumavauriot näyttäis olevan siis hydraulinostimen päässä sekä vastaavassa keinuvivun kupissa... Oisko (taas) keksitty yks uusi paikka näiden koneiden nokassa joka ei kestä... Viittais kyllä voiteluongelmaan... Yleensä hydraulinostimet sentään vehkeissä pelanneet...[/COLOR]


                        No joka tapauksessa ei toistaiseksi tullu vastaan suuria vaurioita... Mutta vasemmassa kannessa ilmeisesti on sitten se potpotuksen tekevä yhden sylinterin molemmat pakoventtiili pois pelistä...

                        Alla kuvia. Lisää kuvia: http://www.finnaccuracy.com/AKE/


                        Laahauspinta about siisti, muutama vino skraadi???


                        Huomaa nostimen kupissa yhdensuuntaiset skraadit...
                        Viimeksi muokannut msalmenp; 9.11.2010, 22:01.

                        Comment


                        • Jatkan tätä pohdintaa itsekseni...

                          Yllä olevan keinuvivun laahauspintojen kuluma on marginaalinen. Samoin nokka-akselissa oleva kuluma. ==> voisi siis olettaa että näistä syntyneet välykset eivät ole aiheuttaneet keinuvivun putoamista paikaltaan.

                          Hydraulinostimen pään ja keinuvivun kupin välinen kuluma lienee siis merkittävämpi tekijä. Sittenkin ihmetyttää luiskahtaminen paikoiltaan - kuppi on nyt syvempi ja hydraulinostajan pää terävämpi, eikö silloin keinuvivun pitäisi olla syvemmällä kolossaan?

                          - Onko siis mahdollista että hydraulinostaja on ollut kyvytön nousemaan kulumaa vastaavasti riittävän ylö pitämään keinuvipua paikoillaan?

                          - Onko mahdollista että hydraulinostaja olisi jumittanut paikoilleen, ts ei noussut tästä syystä ylös?

                          - Uusi teoria. Venttiili on jumittanut auki asentoon, jolloin on mahdollista että keinuvipu on jäänyt alas ja vivussa on selvä väljä nokka-akseliin nähden. Kysymys, onko mahdollista että venttiili jumittaa auki? Mikä sen aiheuttaa? Kuinka suuri voima venttiilijousessa on, eli onko teoriaa ajatella sen valossa jumien syntymistä jos jousi on kunnossa?

                          On musta loogista olettaa että luiskahdus pääsee syntymään vain siinä tilanteessa, että keinuvivun ja nokka-akselin välissä on selvä rako. Tapauksessani kulumat laahauspinnoissa eivät selitä tätä luiskahdusta, joten kuinka todennäköiseltä yllä mainitut viat kuulostavat välyksen synnyttäjinä? Jos tää pitää paikkansa, niin sitten lienee syytä nokkaremontin yhteydessä aina tarkistella venttiilien kunto?

                          Comment


                            Laahari putoo paikaltaan, kun se ei ole nokan ja hyden välissä kiilattuna. Mulla oli muutama pakoventtiilin laahari pudonnut aika pian nokkien vaihdon jälkeen, mut nostettiin paikalle ja niista yksi vena jäi vähän naputtaa. Siitä se olis varmaan lähtenyt uudestaan kävelee, joten jätettiin pois koko hässäkkä. :)

                            Comment


                            • Diffas,

                              Hyvä huomio. Toi sun tapaus vahvistaa mun teoriaa koko hommasta.

                              Mutta nyt oleellinen kysymys konespesialisteille on se, että mikä tuon kiilautumisen puutteen aiheuttaa jos kerran uusillakin nostimilla ja keinuilla luiskahtelee. Jäljelle jäis siis:
                              - venttiilin jumittaminen auki hetkellisesti
                              - häiriö hydraulinostimissa ja niiden toiminnassa - voiko tän takana olla öljynkierron häiriö? Ei tuu painetta jollekin nostimelle => ei toimi? Ainakin tää tukis diffaksen yleislääketeoriaa, pitää antaa hanaa koneelle = painetta niin pysyy röörit auki... :D

                              MSa

                              BTW. löysin dokarin Febiltä, jossa sanottiin että ei oo pahaksi hydraulinostimien vaihdon tai koneremontin jälkeen käyttää konetta 2500kierroksen tuntumassa 4 minuuttia ja sitten varmistaa että venttiili ei naputtele? Tällä ajetaan ilmeisesti mahdollise ilmat pois asennuksen jäljiltä?

                              Comment


                                Mulla oli tippunut pakoventtiilin laahari juurikin jumittavan venttiilin taikia. Venttiilin ja ohjurin väliin oli mennyt karstaa. Kasasin laaharin pariinkin kertaan takasin paikoilleen ja joka kerta ku pyöräytti konetta kierroksen tippui kyseinen laahari pois. Jousi ja venttiilivarren kumi pois ja jollain crc:llä putsailin liikuttaen venttiilia samalla.

                                Comment


                                • -Se eegeeärrä kannattais ensimmäisenä tärvellä tiedottomaks. Sittemmin liottelee konetta fortella esim. jokatoisen öljynvaihdon yhteydessä. Kone ei saa naputtaa koskaan tyhjäkäynnillä, ei koskaan. Se tietää ikävyyksiä jos alkaa venttiilikoneisto nassuttelemaan tyhjäkäynnillä. Ja se on totta että kunnolla löylyä kiville aina välillä. Varsinkin tipillinen pirssi menee koomaan jo muutaman päivän kaupunkiköröttelyillä etenkin kun luistonesto hakkaa tehot pois ja katti on kilometrin päässä koneesta ja lähes jäässä ;)

                                  Comment


                                    Viittiskö joku ystävällisesti kertoa miten se EGR laitetaan toimettomaks AKE:sta? Vaikuttaako koneen lämpöihin miten paljo?

                                    Comment


                                      Peltilätkä liitoksen väliin, en ole ainakaan havainnut lämmöissä ongelmaa 150tkm matkalla.

                                      Comment


                                      • -Jos laiskottaa, leku irti kellolta ja sopiva pultti letkun päähän. Ohjelmasta kun käy dutycyclen naputtelemassa minimiin niin tippiläisessä muuttuu toiminta huomattavasti asiallisemmaksi.

                                        Comment


                                        • kaverin autossa olisi kyseinen remontti edessä päin ja tuolla alussa oli puhetta nokkien korjaushionnasta... onko kellään kokemuksia kyseisestä systeemistä? eli missä hiontaa tehdään, missä hinta luokassa pyörii? onko siinä joku tietty raja kulumissa jottei hiontaa voida tehdä? ja ylipäätään kannattaako edes käyttää nokkia hionnassa? kiitos jo etukäteen....

                                          Comment


                                            Riippuu kuinka pahasti on kulunnut. Pieni kuluma pystytään hiomaan. Esim R-koneistus tekee moista. Se on sitten mietittävä et hiottaako (80-100e/nokka) vai ostaako koko setin uusia hilppeineen(700e).
                                            Viimeksi muokannut diffas; 19.11.2010, 18:07.

                                            Comment


                                            • ok... pitää välittää sanaa eteen päin... mistäs nokkia saa noin halvalla? kaveri oli kyselly niin lähelle 2000€ tulis hilppeet maksamaan...:(

                                              Comment


                                                ebay.de - sinne ne osat menneet on. :)

                                                Comment


                                                • Niin se tuli ittelläki laitettua tässä allroud 2.5 AKE koneella, tarkistutin aikapian nokkia ja saldo= 2 keinuvipua poikki ja nokat vaihtoon.. Jospa ei isompia murheita enää..

                                                  Comment


                                                  • ilez1, mä oon kanssa uusi allroudisti ja oon kyllä tän 2 kk mittaisen taipaleeni aikana jo henkisesti alistunut siihen että remontteeraaminen ei välttämättä heti lopu. Lisäksi mitä tahansa korjataan niin se on aina sen 2500e. Tippi, kannet, pumppu, jouset. Turbon taitaa saada jonnin verran huokeammalla.

                                                    Eli niin tai näin, mutta kallis ja vikaherkkä kiesi tuntuu olevan...

                                                    MSa

                                                    Comment


                                                    • Kannattanee laittaa koneeseen, vaihteistoon ja Dieselin sekaan RVS mömmöt. On nimittäin sen verran hyvää palautetta keskustelufoorumeilla. Saisi lisää elinikää pumpulle ja nokille ja miksei myös lisää tehoa / vähemmän kulutusta.

                                                      Comment


                                                        Mitähän on mahtanu sattua? Toki myynnis ilmeisesti vain toinen kansi.

                                                        http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-L-ko...item483da6fe88

                                                        Comment


                                                        • No niin, ei sitten laakkonen saanu hommattu imupuolennokkia, edes saksasta!! 27.12 olisi tullut vasta ruotsiin sieltä saksasta ne nokat ja sekin oli vasti arvio... huoh huoh... No AD:lta löyty koko sarja 4kpl nokat, keinut ja muut hilppeet paketissa hintaan 1600 eur.. en tiedä paljolla ois saanu e-baystä mut paljon tulee halvemmaksi kun laakkoselta.. :)

                                                          Comment


                                                          • No voi elämä...Eihän se Laakkonen niitä sieltä halua edes tilata, kun ei saa prosenttejaan välistä.
                                                            Itsehän ne pitää ostaa ja Paypalilla yms.maksaa. Itse tilasin heinäkuussa satsin muistaakseni hintaan 699?. Kotiin kuljetettuna.
                                                            Ehkä provoa mutta menköön...

                                                            Comment


                                                            • Jos ei jaksa itse kaivella ebay:stä, niin kokemuksesta suosittelen foorumilaista Teppoa (tmi Teppo Kalske) - mulla osat hoitu siististi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X