Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Eihän tuo sitten paha ole, ei vie yhtään enempää kuin C4 I5 koneet. :) Omallani tosin en vielä alle 7 ole päässyt, Etuveto taitaa mennä sinne 6-6.5 haarukkaan.
Kaupungissa huristellessä, onoff tyylillä edellinen tankkaus oli 7½l / 100km. Nyt näyttäis
menevän jopa tuonkin alle, vaikka tulee aika rehdisti painettua. Ihmeellistä kyllä.
Maantiellä on semmoista 6l / 100km, jos malttaa körötellä sitä 80-90km vauhtia.
Kyllä tän koneen hyötysuhteen kasvattaminen on pudottanu kulutusta aika dramaattisesti.
150hp -> 150kw. Kulutus kaupungissa 9l -> 7½l (talvella oli 8 - 8½).
Kaupan päälle saa vielä mahtavat sounditkin, jota ei 1.9tdi ikinä tarjoa ja laajempaa
käyttöaluetta. tjeu
Samalla tekniikalla kuin Artolla mutta satku ja paku eli ilman takapenkkiä niin 75%motaria/25%taajamaa ajolla kesällä 5,6-5,8l/100km, talvella reilulla eeberöinnillä 6,3-6,9l/100km.
Maksimissaan ajan 110km/h todellista nopeutta ja motarin rampit ja isot risteykset todella reilulla kaasulla!
Arctoksen ja retulaisen kanssa samalla tekniikalla olevassa kulutus sekalaisessa ajossa 5.8-6.3 maantie/kaupunki/motari ja matka- ajossa sain menemään 5.3 maantie/motarilla. 5gang ja rivi-vitonen. Ihan hyväksyttävä kulutus. Yleensä huitelee siinä 6-7 välillä kun tulee poljettua jonkin verran.
Renkaat on 225 leveet eli se saattaa nostaa myös kulutusta.
Mulla meni talvella 8,3-8,6 205 nastoilla ja nyt 225 suvikumeilla sain kulutuksen painumaan 6,8 asti samoilla reiteillä ja kun sitten oli vähän kiireempää niin tuli kulutukseen 0,5 lisää. Tip ja vakio kone, ajan talvella teillä joilla neliveto on tarpeellinen.
Ymmärsinkö nyt oikein, että kyseinen moottori on "turvallinen" vaihtoehto rullakeinujen osalta, kun on vuosimallia 2002? On hankinnan alla A4 B6 132kW V6 TDI -moottorilla. Kiitos etukäteen!
Eipä se ole niin, rullakeinut tuli vasta 2003 ja silloinkin ei kaikkiin.
Rullakeinuissa on sama voiteluongelma, ne vaan kestää selkeesti pidempään ku keinut.
Oon suunnittelemassa vaihtoehtoista voitelukanavaa kanteen, josta myöhemmin lisää.
Itselläni on noin 95tkm ajetut nokat, josta 5 keinuvipua oli tippunut pois paikoiltaan
kulumisen johdosta. Oon moisella ajanut jo kaksi vuotta, käy ja kukkuu hyvin noinkin.
Merkillepantavaa on sekin, että kulunneet oli imupuolen nokat jotka ovat kannessa
ylempänä kuin pakopuolen nokat. Eli tyhjäkäynnit ja matalilla kierroksilla ajot ovat murhaa.
Itse kun ostin oon käyttäny vaan castrolin öljyjä ja 10tkm välein vaihtanut, ehkäpä siksikin
nuo ovat pysyneet kasassa noinkin kuluneena. Edellinen omistaja selkeesti pitänyt pitkiä
tyhjäkäyntijaksoja.
Tänään sain paketin saksasta joka maksoi posteineen 750e, jossa koko nokkasetti.
Laakkosella vaihtotyo 600-650e. Kannattaa käyttää nitrauksessa noi heebelit jokatapauksessa,
ennen asennusta, josta sitten tulee viel hieman lisäkustannusta. http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/uudet_nokkaheebot/ - tälläinen tuo saksan paketti.
No joo ei kannata enää nokkien pelosta jättää autoa ostamatta. Jos syöttöpumpusta on paperit siis vaihdosta. Se taitaa kuitenkin hajota siihen 250 tkm mennessä. Sopii takuun tai katotaan nokat jos ei suostu ei kannata ostaa. Noita nokkasatseja saa nyt tosissaan tohon 750 €. Mulla itellä oli just toi söttöpumppu remppa ja samalla katottiin noi nokat. Ajelen nyt minkä ajelen ja vaihdan ne nokat sitten kun on seuraava jakohihnaremppa. Jos on tarvista sittenkään se on toi öljy niin kun täällä on puhuttu paljon sitä kallista castrolia mullakin koko koneen iän juotettu. Sitten sitä runttua välillä reilummin.
Diffas, oliko myös keinut kuluneet vai pelkästään nokat? Entä onko ne edelliset nokat vaihettu sun aikana, vai onko ne vaihettu edellisen omistajan tms. toimesta? Ihmeellistä että miten noin äkkiä voi kulua vaihtokuntoon.
Saatko vielä jostain kaivettua niiden vanhojen akseleiden osanumerot?
Mistä nuo saksassa tehdyt huollot saa selville? Mikä tuo Marmori on?
Edit: Soitin Audiliikkeeseen ja kysyin Saksassa tehdystä huoltohisoriasta. Sanoivat:"Olemme saaneet ohjeen, ettei Saksassa tehtyjen huoltojen historiaa saa antaa eteenpäin!"
Viimeksi muokannut matt; 4.8.2009, 20:14.
Perustelu: kts Edit kohta
Diffas, oliko myös keinut kuluneet vai pelkästään nokat? Entä onko ne edelliset nokat vaihettu sun aikana, vai onko ne vaihettu edellisen omistajan tms. toimesta? Ihmeellistä että miten noin äkkiä voi kulua vaihtokuntoon.
Saatko vielä jostain kaivettua niiden vanhojen akseleiden osanumerot?
Keinut tuntui olevan viel enempi kulunneet kuin nokat itseasiassa. Nokat on mun
autoon vaihdettu edellistä edellisen omistajan toimesta ... ainakin kuittien mukaan.
Niin siis, eihän noista tiedä että ovatko vaihtokunnossa, kun auto ei oireile mitenkä.
Huomattiin asia vasta kun piti isompaa suutinta laittaa koneseen. Ihan hyvin näillä
voi mennä viel toiset 90tkm.
Vaikuttais tosiaan siltä että ensin pettää keinuvivusta pinta ja sitten menee nokat. Ja se on juurikin tuo imupuoli jota painellaan ihan sen hytikan vierestä eli kova on pintapaine. Kun laahari kuluu tarpeeksi, osuu nokan kärki nivelkupin ulkoreunaan ja sylkee laaharin pois paikaltaan. Oma epäilyni on että homma saa alkunsa takkuavista hytikoista, jolloin suuresta välyksestä johtuen laahariin kohdistuu iskevä kuorma. Öljykalvo pettää ja siittä se lähtee...
Ps: Nitraamalla on väännetty tiemmä monet nokat pilalle. Kannattaisko Soitella SRT:lle Riihimäelle ja tiedustella mitä maksais laaharien liukupinnan timantointi? Teettävät moisia hommia Ranskassa alihankintana. On luultua edullisempaa touhua, ja kokemukset ovat mykistäviä :) Ainakin ite aion aikanaan näin menetellä.
Mitenhä ne nokat pilalle menee nitraamalla. Tuleehan siihen paljon parempi pinta, kuin karkaistuna.
Ja niin kyl noille keinuvivuillekin jotain pintaan pitäs varmaan iskeä.
-Tuohon osais tarkemmin varmaan vastata Virtasen Mauri Kylmäkosken Erikoismoottorista.
Mulle joskus asian selitti ja uskoin kun sanottiin. Lämpö vääntää aksilan mutkalle vissiin?!
-Eikun siitä vaan rohkeasti kokeilemaan sitten. Saadaan hyvää tuotekehityskokemusta! Ite olin aikoinaan arempana kaverina taipuvainen uskomaan äijää joka on tehnyt elämäntyönsä nokka-akseleiden parissa.
voidaan tehdä empiiristä tutkimusta, itse kun laitoin tuon nokkasetin ihan sellaisenaan paikalleen. kutoskoneessa olis hyvä olla läpinäkyvät venttiilikopat, ni tarkkailu olisi helpompaa:) kyseisten koneitten ostopäätöksetkin kävis nopsempaan ilman turhia pähkäilyjä.
kutoskoneessa olis hyvä olla läpinäkyvät venttiilikopat, ni tarkkailu olisi helpompaa:)
Juu, menee samaan kategoriaan kun aikoinaan diiseli-pösöihin (504) piti tulla siipimutterikiinnitys kannelle jotta olis helpompi vaihtaa tiiviste. Söi niitä kuin leipää..
Mitäs onko jostain ebaysta tai jostain saatavilla päivityspakettia, joka sisältäis rullakeinu yläkerran kokonaisuudessaan? Ei tuolta saksan ebaysta oikein osaa hakea, kun on kovin vieras kieli. :|
Herätellään tätä ketjua taas eloon pienen tauon jälkeen. Epäilen että liityn joukkoon tummaan nokka-hommien kanssa.
Kiesi siis parkissa odottamassa kansien avausta ja tarkempaa vianmääritystä. Ajattelin tässä sunnuntain epätietoisuuden vallassa kirjoittaa tännekin ja kysellä kommentteja...
- Allroad 2003
- Kone 2.5L V6 TDI AKE
Tapahtumakuvaus:
- startti aamulla lämmitetyllä koneella. Ajoa 30km ja stoppi kaverin pihalle.
- Uudelleen startatessa välittömästi kuului tyhjäkäynnillä "lotkotus" konehuoneesta, ikäänkuin joku venttiili olisi koko ajan auki...
- Nostin pellin auki ja kuului selvästi imuilmapuolelta/turbon suunnalta, kone kävi tasaisesti eikä mitään "kallista kolinaa kuulunut".
- Otin MAFfin levyn auki ja starttasin uudelleen, sama homma mutta toki lotkotus kuului nyt selvästi juuri avonaisesta MAF luukusta.
==> tässä kohtaa tajusin olla enempää käyttämättä ja päätin nokka-akselihommista peloteltuna, että jätetään kiesti tähän ja tutkitaan.
No auto on mulla vain pari kk ollut, hieman taustaa siltä ajalta:
- Huollettu muhun saakka merkkiliikkeessä (LongLife, stana!) ja 182tkm nyt mittarissa.
- Öljyntäyttökorkin kohdalla, nokka-akseleissa EI mitattavaa kulumaa kahdessa näkyvässä pinnassa, toki otanta pieni ja kerro välttämättä mitään muiden kunnosta kuten täällä on todettu.
- Kylmänä vähän "raplattavan" oloinen tyhjäkäynti - mutta niin ne muutkin koeajamani V6 TDIt tuppasi kuulostamaan ex-mersumiehen korvaan "karkeilta".
Onko arvon nokkamiesraadilla jotakin arvausta tähän missä vika? Varmaan niitä nostimia paikoiltaan jne muuta kivaa tulossa. Eräs VAG asentaja tuossa päivällä jo arvasi lennosta että jokin nostin(?) olisi pompannut paikaltaan ja totesi että onneksi oli pihalla eikä 120km/h vauhdissa. Kannet joka tapauksessa avataan nyt ja sitten diagnosoidaan tarkemmin ja ruvetaan hommaamaan tarvittavia osia.
- Jos ja kun laitetaan kaikki hilut uusiksi, niin mistä kannattaa tilata?
- Onko kokemusta tarvikevalmistajien laadusta? Ettei menis taas heti vaihtoon.
- Mites, jos kerran avataan, niin kannattanee laittaa samalla nokka-remmit yms heebelit vaihtoon. Remmi vaihdettu 70tkm sitten.
- Muuta huomioitavaa?
Lisäksi onko suosituksia osaavista korjaamoista / alan miehistä Lohjan suunnalla?
Oireet ovat täysin identtiset oman koneeni kanssa, kun viime kesänä startatessani moottorin ensimmäinen kaasunpainallus toi mukanaan mukavan "ploplotuksen".
Eihän siinä miettimisen varaa jäänyt, ebaysta nokkasatsi tilaukseen ja auto korjaamolle. Samalla avauksella tietenkin jakopää kuntoon.
Nurmijärven Bosch Car Servicellä noista kokemuksia on, joten uskallan suositella. Eivät pelänneet edellisen kasini vaihteisto/turbiinijumppaakaan...
Comment