On siinä ainakin se hyväpuoli, että Saksassa ne kuluu vähän hitaammin, kun talvi ei siellä sitä öljyä pistä liruksi heti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AKE 2,5 TDI V6 nokkahommista
Collapse
X
-
Runkonumerolla pitäisi löytyä VAG:n huoltohistoria, jos on merkkikorjattu. Mun edellisestä Passatista oli koko litania ylhäällä. Se vehje oli merkkihuollettu ainakin siihen asti kun se multa lähti..
Muistanko ihan väärin, vai onko noissa(kin) kuminen venttiilikopan tiiviste? Siinä tapauksessahan tuon voisi laittaa samalla tiivisteellä takaisin, joten tarkistus olisi siinä mielessä helppoa. Olisihan se myyjäliikkellekin varmaan ihan hyvä 'laadun varmistus' aukaista ja tarkistaa nuo nokat.
Comment
-
Ok. Kiitos infosta.
Käyn ensi viikolla neuvottelemassa vaihdosta, voin ottaa runkonumeron ylös. Mihin soittamalla voisi tiedustella historiaa?
Juu toki voin ehdottaa myyjälle venttiilikopan irtikäyttämistä, mutta itse maallikkona en kyllä osaa sanoa onko nokat kuluneet vai eivät...:)
Comment
-
Kuluneista nokista löytyy kuvia tältäkin foorumilta. Haku ainakin auttaa.
VAG:n huoltotiskiltä löytyy huoltotiedot, jos vaan antavat niitä ulos. Saattavat haluta omistajan suostumuksen tietojen luovuttamiseen. Varmaan parhaiten onnistuu, kun kävelee huollon tiskille ja esittää asiansa.
Comment
-
Eivät antaneet meikäläiselle huoltohistoriaa edellisen omistajan ajalta Laakkosella. Jos auton myyjä antaa tarkistaa nokkien kunnon, niin sijoitat esim. 50-70 eur kopan poistoon ja homma on kutakuinkin varma jo toisen puolen avaamisella. Pellinpala nokan päälle ja, jos rakotulkki näyttää 0,3 mm tai enemmän jossakin nokassa, niin esität -3 tEUR hinnanalennusta. Jos ei onnistu niin : "pidä tunkkis ". Sillä alennusrahalla vaihtuu myös remmit ja vesipumppu. Jos ei käy, niin tappio on kuitenkin vain se 50-70 eur.
Comment
-
-
Niin oma "katselmus" tehtiin siis vain toiselle puolelle ja ko. korjaamon tuntiveloitus on juuri siinä viiden kympin tienoilla. Tiiviste maksaa muistaakseni kolmen kympin nurkilla Laakkosella, jos se on vaihtokunnossa. Aika paksu ja pehmeä kumitiiviste se on, joten ei välttämättä kannata ostaa etukäteen, jos marmoritiski on lähimaastossa.
Comment
-
Kuten tälläkin foorumilla on todettu, niin se ei välttämättä kerro edes puoltakaan totuutta, jos "katselmuksen" suorittaa vain öljykorkin puoleisesta kopasta.
Jos olen ymmärtänyt oikein niin se toinen koppa on sitten huomattavasti vaikeampi irroittaa.
edit: niin tämä jälkimmäinen ei ole sitten faktatietoa, eikä tarkoituksena ole pelotella :)
Comment
-
Oge, yritän ehdottaa jos vaihtokauppoja aletaan hieromaan tosissaan niin kaupan ehtona on, että avataan toinen koppa ja mitataan nokkien kulumat.
Auto kun on kotiseudultani n. 300 km päässä ja ensi viikolla menen käymään muissa asioissa kyseisessä kaupungissa. Ajattelin vaihtaa menopeliä siinä samalla reissulla, mutta kun en viitsisi ostaa shittiä valmiiksi niin tämä kopan avaaminen ja nokkien mittaus olisi helpottava ja selventävä asia kauppoja hierottaessa.
Vielä pientä selvennystä siihen pellin palalalla mittaamiseen. Eli tarkoitatteko koko nokan levyistä pellin palaa vai vain kosketus pinnan levyinen pala ja sen alta mitataan rako?
Comment
-
Edelleenkin siitä katselmuksestani sen verran, että omastani irroitettiin se öljykorkiton eli oikea puoli. Ylempän on "AKE-tilastoa"-tiedosto, jossa näkee, että molemmin puolin on enemmän tai vähemmän kuluneita nokkia. Yhdessä asennossa ei kaikki nokat tietenkään ole mitattavissa, mutta kai sitä voi hieman pyöräyttää , että näkyy ne pimeätkin ? Omaa ei pyöräytetty, kun heti näkyi jo pari 0,4 mm:n uraa. Se pellinpala voi olla vaikka vain 3 cm leveä eli yltää nokan leveyden yli.
Comment
-
No niin, tänään kävin koe-ajamassa kyseistä -98 A6 TDI:ä ja hintaansa nähden oli kohtuu kunnossa oleva tuontipeli.
Kävi minusta normaalisti vaikka en kyllä tiedäkkään miltä kuulostaa epänormaali, ei savuttanut vaikka polki sen mitä 150hv lähtee.
Tiptronikki toimi normaalisti.
Kopan irroittaminen ei onnistunut kun pelkkää venttiilikopan tiivistettä ei kuulemma enää saa vaan pitää ostaa koko venakoppa joka sisältää tiivistiin...mystistä!
Yritin öljykorkin aukosta hieman ruuvarilla kokeilla nokissa mahdollisesti olevaa kynnystä mutta en semmoista tuntenut.
Täytyy miettiä uskaltaako hieroa kauppoja...vai hieronko kauppoja riisseli Suobista..:)
Comment
-
Kun joku taas koneestaan kuluneet nokat löytää niin mulla on täydellinen huoltosarja hyllyssä, 2100e sis. myös jakopään kamat.
teppo.kalske@iki.fi
Comment
-
Näitä juttuja täällä lukeneena,vaikuttaa siltä että "pysy kaukana v6 2.5 tdi
Audista " ! ??
Comment
-
Jos pumppu on uusittu siinä normaalissa haarukassa (200...250 tkm) ja nokat on kunnossa, en itse keksi mitään syytä, ainakaan moottorin puolesta, jättää väliin. Onhan autossa toki paljon muutakin huomion arvoista, mutta nuo on ne kalleimmat yksittäiset.
Jarrut, alusta, ilmastointilaitteisto jne. tulevat jossain kohtaa tarvitsemaan huomiota ihan kaikissa kulkineissa. Auto itsessäänhän on vallan mukava kulkine.
Comment
-
Ei kannata ostaa ei ..
Mutta,kun Halut olis niin Kovat juuri tollaiseen Audiin.. :-)
Itselläkin oli mielessä että vältä V6 tdi:tä, mutta kun kävin koeajamassa niin suoraan "täytyi" marssia tekemään papereita. Enkä ole päivääkään katunut!
Comment
-
Jos jotain negatiivista on vielä pakko keksiä, niin voishan tuo V6 kuluttaa hieman vähemmän polttoainetta.
Tehoa ja vääntöä kun ei juuri ole enempää kuin tuossa 130hp 1.9:ssä, johon saa helpommin vielä lisää virtaa.
Kun ottaa viivalle taloudellisuuden ja mahdolliset +3000te maksavat remontit, niin pitääkin olla mahtava ajettava :)
Comment
-
-
Ja kohta tulee joku joka sanoo, että menee kesät talvet alle 6l.
Edit: Renkaina 245/40/18 kesällä ja talvella samankokoiset nastat...
Tehoa ja vääntöä kun ei juuri ole enempää kuin tuossa 130hp 1.9:ssä, johon saa helpommin vielä lisää virtaa.Viimeksi muokannut Dieselman; 20.5.2009, 23:03.
Comment
-
Jos tässä olisi sinkku ja koiraton niin auton valinta olisi helppoa. Mutta näin ei ole.
Siksi tuo 2.5:nen on tietyn ikäluokan peleistä melkein ainoa vaihtoehto. Ja kun ei noita nokka- ja pumppuvikoja oikein hermot kestäisi niin taitaa ainoa vaihtoehto olla sellainen jossa ne jo on vaihdettu?
C5:n loppupään tuotokset ei kiinnosta, koska hinnat nousee suhteessa korimallin ikään liikaa.
Tai sitten yritän pätkytellä Golffilla vielä parivuotta (Ou jee) ja odottaa 2.7/3.0tdiq A6:n hintojen hieman tippuvan.
Comment
Comment