Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AKE 2,5 TDI V6 nokkahommista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AKE 2,5 TDI V6 nokkahommista

    V 2001 Quattrolla ajettu 225 tkm ja piakkoin remmin vaihto edessä. Hajonneista nokista ja sen mukana jopa koneista on tarinaa kirjan verran näillä palstoilla. Kuvattuja hajoamisen esioireita ei kokematon dieselkorvani ole havainnut. Jotenkin vaan tuntuu, että kun jakopää avataan, niin jos varalta kuitenkin satsais lisää... Tarkoitus kun on ajaa 2-3 v vielä tällä pannulla. Hintatietoja löytyy monenlaisia. Vuonna -06 käydyssä keskustelussa joku kertoo maksaneensa remontista vain 2800 e (remmit+nokat jne) "halpakorjaamossa" ja Audiliikkeen pyytäneen samasta 4500 e. Tänään Laakkonen Lahdessa pyytää 4000 e ja paikallinen AD 2700 e !! Osat 2120 e ja työt 10x58 e. Sanoi kaveri vielä, että nokat on "uutta mallia" ja niissä on rullakeinut ??? (käykö rullat siis 2001:n kanteen ?) Teppo lupasi tässä kesällä koko setin hinnaksi Saksasta 2050 e. Aika lähelle pääsee AD , vai voiko sisällöissä olla suuriakin eroja eli miinoja ? Ko. AD-korjaamo kertoo muuten tehneensä useita 2,5tdi-nokkaremontteja ja Laakkonen taas edellisen yli vuosi sitten !!! Olisko hinnoittelu vienyt asiakkaat ?

    #2
    Hinnoittelu varmasti verottaa asiakkaita. Rullakeinut sopii kyllä tuohon koneeseen ja niillä ei ole samoja tyyppivikoja.
    Toisaalta ajotavalla on suuri merkitys tuon koneen kohdalla. Perusvika on se, ettei öljyä tule nokille matalilla kierroksilla, kuten tyhjäkäynnillä, tarpeeksi. Myös käytetyllä oljyllä on merkitystä.
    Täten siis voi olla 400tkm ajettuja ilman remppaa tai sitten menee alta 200tkm:s.

    Comment


    • #3
      Joo: Asiaa on tässä kanssa hieman tullut pohdiskeltua, sillä olen aikeissa hankkia ko. koneella varustetun pirssin. Ajattelin jotta kun tuossa on hihnanvaihto edessä aikalailla pian, otan venttiikopat auki samontein. Ja jos nokissa on yhtäänkään kulumaa, niin otan ne irti ja vien korjaushiontaan.
      Lisäksi olen harkinnut jos niihin teettäis erikoispinnoitteen vielä varmemmaks vakuudeks, niin sais sellaset nokat että ennen kuluu ovista saranatapitkin poikki, kuin koneesta nokat. Hintaa operaatiolla vain murto-osa uusien "yhtä surkeiden" nokkien hinnasta.Tietenkin laaharit uusiksi samalla. Öljykysymys on hieman auki, mutta jotain sellaista mikä kestää kovia pintapaineita. Esim. Kendallin GT1 on hyvä kesäöljy, mutta talvella taitaa mennä liian puuroksi. Ainakin Alfa-Romeoista häipyivät nokkamurheet noilla öljyillä. -Tiedä sitten kuinka diiseliin sopivat.
      Naftapumppuongelmiin on kanssa lääkkeitä kehitteillä. Ensimmäiseksi koko suodatinpaketti päivitykseen. Niin kauan kun järjestelmään kuuluu se hiusneulasokalla kiinnitettävä suodattimen lämmityskiertosysteemi, on pumpussa aina ilmaa. Tämän ongelman kanssa painittiin riittävästi aikoinaan 1,9 sdi:n kanssa. Nys autossa toisenlainen suodatin ja ei mene letkussa kuplan kuplaa.
      Hieman meni sivuun nokista, mutta luulenpa että kiinnostaa v6tdi-kuskeja.

      Comment


      • #4
        Apropot, tuossa parisen tuntia sitten pilkittiin paikallisen vw-korjaajan kanssa -99 mallin 2,5tdi A6:n konehuoneessa. Oli koneesta mennyt laturin remmi tiemmä poikki ja jakohihnan väliin??! Lienee tuokin jollain lailla mahdollista. Tämän seurauksena jako oli pompannut oikein kunnolla. Kuitenkin koneesta oli toinen venttiilikoppa irti ja näky oli lohduton: Suurinpiirtein kaikki laaharit sekä hydraulisäätimet tuusan p*skana, mutta kas kummaa nokat aivan hyvässä kunnossa. Autolla oli mittarin mukaan ajettu 240tkm ja oli kuulemma saksasta tuotu. Liekö nokat vaihdettu jossain vaiheessa, siitä ei ollut tietoa.

        Comment


          #5
          Olen kuullut 1,9:ssä käyneen samoin, joskin ko. tapauksessa selvittiin ilman isompia vaurioita. Juho valottanee tarkemmin.

          Comment


            #6
            Eikai se laturinremmi sinne väliin pääse ellei riko jakohihnan suojakoteloita?

            Comment


            • #7
              -Tuntuu itestäkin aika uskomattomalta. En ruvennut kurkkimaan sinne jakopäähän sen kummemmin, mutta pompannut tuo oli ja useamman hampaan. Omat intressit kohdistuivat niihin nokkiin.
              Tänään sitten tuli käteltyä taloon -98 passatti 2,5 tdi tiptronic. "Oli pakko ko evukkaasti sai ja ol vähillä kilometreillä". Ekaks olis meininki tehdä jakopääremontti ja samalla ottaa nokat pöydälle. Lähetetään nokkatohtorille ja hiovat raadit pois jos niitä ilmenee. Samalla uudet laaharit ja lopuksi jotain castrolin tekemää öljykorkista sisään niin avot!

              Comment


              • #8
                Taisin olla itse osallisena tuossa 2006-vuoden keskustelussa. Silloin tuli laitettua omaan '00 AKE:een vajaat 200tkm ajettuna uudet nokat ja heebelit normaalin remmiremontin yhteydessä "ihan varmuuden vuoksi". LMS laittoi paikalleen Saksasta ostetut "tarvikeosat". Kun nuo nokat ja nostimet yms. maksoi tasan tonnin/laaki ja niiden asennustyö oli muutaman satasen lisää remmiremppaan niin minusta oli ihan perusteltua teettää ilman sen suurempia oireita kun kerran paikkoja purettiin.

                Sen verran tein tosin itse ennakkoselvittelyä että otin toisen venttiilikopan irti ja panin sitä kautta merkille sen, että oli niissä vanhoissa nokissa selvästi kulumaa. Ei niin paljoa että se kone olisi heti kilahtanut mutta silti... Tuo vähän toista tonnia ylimääräistä 200tkm kilometrin jälkeen ei minusta ole järin kohtuutonta.

                Comment


                • #9
                  nykyään helpottaa kummasti kun saa marmorilta tiedot saksan huoltohistoriasta. eli siellä on jo tallennettu huollot sähköiseen muotoon pidempäänkin.. omassa kulkineessa helpotti kun sai tietää että remmi on edes vaihdettu ajallaan.

                  Comment


                  • #10
                    Jep ! Samaa ideologiaa, kuin allekirjoittaneellakin. Ens viikolla on tarkoitus paikallisella pienkorjaamolla tutkia pienen pieni oikealta puolelta kuuluva "klopotus" soratiellä ja jarruttaessa jarrupolkimessa tuntuva "väpätys" (vain veto päällä). Nämä eivät varmaankaan liity nokkahommiin, mutta samalla saavat aukaista venttiilikopan , jotta nokkien status tulee tarkastettua. Onko siis riittävän laaja otanta, jos vain toinen puoli katsotaan eli kaksi nokka-akselia ? Marmorin tiivistehinta on n. 20 e / puoli. Laakkosen työarvio oli 1 h / molemmat kopat, jos siis heillä tehtäisiin.

                    P.S. Tarkoitin siis tuota Joukon kommenttia...
                    Viimeksi muokannut Kalastelija; 17.10.2008, 22:48.

                    Comment


                      #11
                      Lainaan topiccia, kun tämä voi (?) hyödyttää nokkavaivoja epäileviä / potevia. Tammer Diesel Oy oli lähestynyt viime viikolla mainoskirjeellä:

                      "Autosi on Audi A4-A6 2.5 TDi vm. 1997-2004: tiesitkö että nokka-akselin kuntotarkastus ja ajoissa tehty korjaus voi säästää sinut jopa yli 5000 euron remontilta!" Mainoksessa kerrotaan myös, että ko. vuosimallien Audeissa on "tyypillistä, että moottorin nokka-akseli kuluu huomattavan nopeasti..."

                      Tarjoavat siis lääkkeeksi "129 euron hintaista n. kahden tunnin kuntotarkastusta (+tiivisteet)" sekä mahdollisuutta teettää 2595€ hintainen korjaus sisältäen akselit, keinut, nostajat, tiivisteet ja vaihtotyöt. Suosittelevat samalla jakohihnan, rullien, pumpun ja nesteiden kunnon tarkistusta (ja hehkutulppien vaihtoa). Tuon jakohihnapuolen työ + osat ovat muun remontin yhteydessä 595€ ja hehkutulppien hinta 15€ / kpl.

                      Kirjoittelin pitkästi, josko noista olisi jotain hyötyä jollekin. Tosin suurin osa foorumilaisista taitaa tehdä nämä hommat itse.

                      Comment


                        #12
                        Juupajuu, Tammer Diesel tekee jopa rullakeinuisesta mottoristasi rikkinäisen!

                        Totuus nokka-akselien ja liukukeinujen kulumisesta aiheutuneiden ongelmien lisäksi on, että lokakuusta 2001 alkaen näissä moottoreissa on nokka-akseli vahvemmasta materiaalista eli jopa koodiltaan A -alkuiset moottorit sekä kaikki B- alkuiset ovat jo 'paranneltuja' versioita em. ajankohdasta lähtien. Ja myöhemmin (tarkka ajankohta tuntematon; 2002 loppuvuosi?) moottorit ovatkin näitä rullakeinuisia (kaikki B -alkuiset, poislukien BFC jossa vielä liukukeinut), joista tätä nokka-akselien kulumisongelmaa ei ole ilmeisesti lainkaan raportoitu.

                        Mutta Tammer Diesel kertoo ystävällisesti kaikkien 2.5 TDI V6 -koneiden olevan vaarassa hajota käsiin. Olisikohan maahantuoja kiinnostunut tällaisesta mainonnasta?

                        Kitinästä huolimatta hyvä mainosläpyskä niille, joilla on -2002 auto kyseisellä moottorilla ja epäilee nokka-akselien tilaa. Kohtuullisen edullinen kustannus tarkastuksesta.

                        Comment


                        • #13
                          Laakkosen tarkastushinta-arvio 1h eli 84 e + tiivisteet 40e. Samoissa siis kuin Tammerin. Jos Laakkonen kuitenkin tarkastuksessa toteais, että "mä en tällä kyllä ajais kilsaakaan", niin onneks AD/Bosch on 700 m:n päässä :) Nojoo - AD:n hintatarjous osineen on joka tapauksessa 2700e sisältäen jakohihnan sun rensselit ja Tammerilla 3190e, jos oikein tajusin. Tammer kyllä tosiaankin lietsoo paniikkia ainakin tarkastuttamaan jopa 2004 vm asti , joka ei kai ole ihan perusteltua 2002 jälkeisille koneille. Onko toisen puolen tarkastus riittävä laajuus, vai voiko se olla OK ja toinen puoli "ihan finaalissa" ?

                          Comment


                            #14
                            > Rullakeinut sopii kyllä tuohon koneeseen ja niillä ei ole samoja tyyppivikoja.

                            Onko tuo 100-varma juttu? Sittenhän ei ole mitään järkeä vaihtaa liukuheebeleitä ja nokkia sinne vaan ne B* -koneen osat. Kenellä on käytännön kokemusta asiasta?

                            Comment


                              #15
                              Käytännön kokemuksia ei ole, mutta eipä ole nokkaremontoituja rullakeinukoneitakaan tullut vastaan. Ja niitä on ollut jo kauan ja löytyy paljon ajettujakin, joten pitäishän niistä silloin juttuakin olla.

                              Itse ainakaan ole kuullut rullakeinuisissa olevan ongelmia.

                              Comment


                                #16
                                Mitenkähän lie rullakeinullisten nostajien asennus liukumallisten tilalle? Kannet vaihtamalla saa käsittääkseni rullahilut, mutta voiko alunperin liu'uilla varustettuihin rullat? Tai siis sopiiko ne?

                                Comment


                                • #17
                                  "rullakeinullisten nostajien asennus liukumallisten tilalle?"

                                  Tämähän se on näköjään ollut nyt se iso kysymys ja lähti siitä, että AD Lahdessa sai allekirjoittaneen 2001 AKE:n huoltokirjan käteensä teki sen pohjalta tarjouksen ja kertoi uuden setin olevan rullakeinuilla. P.Koskinen vahvisti tuolla ylempänä , että "rullakeinut sopii kyllä tuohon koneeseen". Varmistan tietenkin asian vielä, kunhan on se koppa avattu ja mietitään nokkien päivityksen tarvetta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mutta ei mun mielestä ole mikään pakko vaihtaa rullakeinuja, koska jos autolla on kilsoja jo 225tkm, niin uskallan väittää noiden ns. paranneltujen osien kestävän auton lopun eliniän.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Rullakeinut toki on varmemmat ja kestää varmaan tyhjäkäyntiäki. Onko hintaero kovinki huima rulla vs laahain?

                                      Comment


                                      • #20
                                        -Pyysin Tampereen AD varaosamaailmasta joutessani tarjouksen nokkasetistä. Lapulla oli hinnat neljälle nokalle, mutta siihen se sitten hyytyikin. Ei tietoa onko rullaset vaiko laahurit. Lisäks koko puljusta ei löytynyt minkäänlaisia keinuvipuja koko mottiin. Mistään sarjasta on siis tässä tappauksessa turha puhua.

                                        Comment


                                          #21
                                          Rullakeinuilla tuo on itse asiassa halvempi rempata. Nokatkin on kyllä siinä tapauksessa eri versiot kuin laahureille.

                                          Minulta laahurikamoilla koko setti jakopään romuilla sis. stefat, pumpun jne. yhteensä inan päälle 2000e

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jees- yks koppa oli auki tänään ja nokat oli enemmän tai vähemmän urallisia. Mitattu syvin kuluma oli n. 0,4 mm, joten on siitä varmaan se kovin pinta lähtenyt eikä kuluminen varmaankaan hidastu. Kävin sitten saman tien Bosch Servicessä (Renkomäki, Lahti) varmistamassa annetun tarjouksen sisällön. Keinut siis rullamallia ja kepit sun remeleet asiaan kuuluvat + nokkaremmit pumppuineen etc.. Sanoi olevan tarvaran suoraan Saksasta ja samoja kuin alkuperäiset... Hinta siis 2700 e koko juttu. Sanoin tässä aiemmin erheellisesti, että olis AD-korjaamo kyseessä. Kyllä se on Bosch-huolto vaikkakin AD:n katon alla. Siispä pannu menee päivitykseen. Taidan tehdä takaikkunatarran "Mulla on rollaattorit", jotta edes joku valistunut <2002 audisti olis kateellinen ;)

                                            Comment


                                              #23
                                              Oliko nokkien kulumisessa eroa etu ja takapään välillä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                ot: Tai laita sinne "Korjasin toimivan auton, 2700e" niin ei ole kukaan kateellinen. Se on parempi tilanne ;)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiva kommentti - joku kestää 100 tkm joku 400 tkm, omasta on vaikea sanoa. Olis ollu pari kuvaa "toimivasta" nokka-akselistosta, mutta antaa olla... Paikallinen pienkorjaamo sanoi, että ääni ei kuulosta ihan terveeltä - tiedä näistä.
                                                  Ei siis se. joka korjauksen tekee !
                                                  Viimeksi muokannut Kalastelija; 24.10.2008, 21:49. Perustelu: Tarkennus !

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Omasta -98 passatista (AFB) tiirailtiin öljyluukun kautta nenien kuntoa ja ainakaan niissä kahdessa ei ollut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Sopis olettaa että jos siellä kannen perukoilla on kulkenut edes tippa öljyä silloin tällöin, niin lieneekö näkymä sen kummempi sieläkään. Autolla on ajettu tosin vasta 130tkm, jonka vuoksi tein periaatteistani poiketen pitkän harkinnan jälkeen poikkeuksellisen ratkaisun:
                                                    Kaadoin eilenillalla tiptronicin öljynvaihdon yheydessä RVS-d6 litkut koneeseen. Nyt ajellaan muutama sata kilsaa ja vaihdetaan rasvat. Toinen satsi uusiin öljyihin sisään ja avot. Venakopat on tarkoitus avata myöhemmin syssyllä kun on paremmin aikaa. Silloin selvinnee kaksi asiaa:
                                                    -Onko RVS muodostanut nokkien pintaan luvatun pinnoitten???
                                                    -Ovatko nokat jo noilla kilsoilla kuluneet vaihtorajaan?
                                                    Sitten tehdään päätös jatketaanko ajoa, vai uusitaanko nokat.
                                                    Luulenpa että jos tuo RVS aikaan nokkiin kovan ja liukkaan pinnan ja näin pidentää niiden kestoikää, ei ainakaan Audimiehille tarvitse selitellä aineen tehoa ;) Senverran arka ja tunnettu aihe ne piireissä ovat. Itse en odota vanhana pessimistinä mitään, mutta nyt oli tilanne sellainen että periaatteessa ei ole mitään hävittävää. -Aika näyttää...
                                                    Edit: Kone käy todella nätisti, sitä ovat kuunnelleet eräätkin VW-huoltajat. Öljyt vaihdettu 15tkm. välein joten oli tarkoitus ottaa tuolla aineella "tilanne hallintaan" ennenkuin enempiä vaurioita syntyy. Pilalle kuluneita osia kun ei mikään muu korjaa kuin uusi vastaava. Jos jotakuta kokeiluni kiinnostaa, voin kuvata yläpään jakka olen käsittelyn tehnyt ja saan kopat auki. Siihen tosin voi mennä muutama viikko.
                                                    Viimeksi muokannut vitonen; 25.10.2008, 09:33.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      RVS:hän ei siis muodosta pinnoitetta vaan muokkaa pintaa molekyylitasolla tms :)
                                                      Eli ei ole mitään motoruppia. Tai näin he omilla sivuilla väittää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        OT: Onko Volvon käyttämä 2.5 TDi kone muuten sama kuin tuo Audin? Eli, onko kyseisessä Volvon koneessa samaa tyyppivikaa nokkien kanssa?

                                                        Jostain olen kuullut, että myös noissa Volvon koneissa tulisi ongelmaa varsinkin, jos ne seisovat tyhjäkäynnillä paljon, esim. tolpalla.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Siis Volvon käyttämä 2.5l kone on R5:nen ja käytännössä sama kuin VAG AEL-kone. Jotain apulaite jne eroja on, mutta peruskone on ihan sama.

                                                          Uudemmissa Volvoissa (2.4D/D5) taas taitaa olla ns Volvon oma kone.

                                                          Tässä on kyseessä V6:nen ja sellasta ei taida olla juuri muissa kuin VAG-konsernin vehkeissä käytössä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            R5-TDI-koneiden eroavaisuuksista löytyy keskustelua foorumin uumenista.

                                                            Volvossa mosa on keulalla poikittain, (T)Audissa pitkittäin. Siitä aiheutuu joitain kannake- ja anturieroja. Lohkon kyljessä komeilee kaikissa kuitenkin neljä rengasta..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X