Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5tdi (AFB/AKN) utelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,5tdi (AFB/AKN) utelua

    Mahdollisena tulevana ko. motikalla varustetun passatin omistajana ajattelin vähän udella kokemuksia tästä hyvämaineisesta koneesta.
    "Söörtsillä" jo löysinkin yhtä sun toista, mutta nyt kiinnostaa lähinnä paljonko ajettuja koneita Audeista löytyy? Lisäksi jos kertoilisitten onko nokkia/pumppua vaihdettu ja millä öljyillä on ajeltu.
    Toki kaikki muukin asiaan liittyvä tieto on tervetullutta.

    Noista nokista on karuja kuvia netissä tullut katseltua, mutta en jaksa silti uskoa että volkkari totaalisen pommidieselin olis kehittänyt. -Se on enemmän foordin heiniä. Ne kun onnistuvat kerran toisensa jälkeen tekemään naftakäyttöisen verkonpainon. Luulin jo kun näin ekat kuvat aikanaan mondeon 2,0 tdci koneesta että joko joko, mutta taas tuli tehdyksi uusi "pesämuna" ; )
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 13.10.2008, 16:57. Perustelu: Kappalejakoja lisätty.

    #2
    Suurin virhe varmaan noissa koneissa on noudattaa longlife-ohjelmaa.
    Oma kulkineessa on mittaris jo 235kkm. Nokat muistaakseni vaihdettiin
    tossa 170kkm kohdalla ja siin samois suunnilleen meni syöttöpumppukin.
    Nokkiin tekee kutaa hyvät oilit 10kkm välein. Joku Castrolin edge tms.
    Itselläni rullaa Castrolin longlife nyt sisällä, löytynee varmaan merkki-
    pajalta suoraan. Syöttöpumppuun ei osaa sanoa hellyyttävää hoito-
    muotoa. Siinäki taitaa suurin vika olla että pumpun aivot ylikuumenee.
    Ehkä se vaan kaipaa kovaa ajoa vaan, et käy viima konehuoneessa. :)

    Kyllähä nois kaikissa koneissa on pikkuvikaa. Tässä vaan se pikkuvikaki
    voi tulla kalliiksi, kun kaikki osatkin on about tuplasti hinnakkaampia kuin
    johku "perus"koneseen. Kunhan pitää huolen, että on varaa joku yllättävä
    remppa tehdä, niin hyvin pärjää.

    Ja mun käsittääkseni AKN on jo hieman parempi kone kuin AFB. Tiedä sitten.

    Tässä näin pikaisesti jotain.

    Comment


    • #3
      Tossa pollin tapainen kestävyydestä:
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=ake

      Comment


      • #4
        Mulla a4 2.5tdi akn koneella, ajettu nyt 392tkm ja ei ainakaan merkintää ole että ois nokkia vaihdettu. Hyvin kulkee, ainakin vielä :)

        Comment


          #5
          Tos on ollut puhetta, et toi öljy ei kiertäis kunnolla nokille asti tyhjäkäynnillä.
          Tuo ehkä tukis sistä teoriaa, et jos on ajettu paljon esim. motaria tai muita
          teitä, jossa ei tarvi paljoa käyttää tyhjäkäynnillä, niin voi hyvin ajaa pidempia
          matkoja noilla nokilla.

          Comment


          • #6
            Nampis: - mitä öljyjä oot käyttäny/ millä vaihtovälillä? Entäs se syötöpumppu, onko ryttyillyt? Mulla on selvittelyt hiukan vaiheessa, mutta yks suurin syy pumpun elektroniikan kuolemaan näyttäis olevan sen sijoitus sinne veen "haaroväliin" ja vielä turbon kaveriks. -Kehitteillä on eräänlainen ruiskupumpun eloonjäämispaketti, joten kaikki tieto aiheesta tervetullutta. -Ketään ei varmasti kiinnosta parin tonnin pikavoitto pumpun kanssa. Ei ainakaan itseäni :)

            Comment


              #7
              No eihä se pumppu kyl ole lähelläkään turboa, vai mitä meinasit?

              Comment


              • #8
                Riippuu siitä mikä on lähellä ja mikä ei. AFB-koneessa on vajaan vaaksan päässä. Tosin on siinä pelti välissä, mutta onneksi on se muovinen katto koko komeuden päällä ettei vaan vahingossakaan pääse se lämpö mistään poistumaan vallankaan hitaammissa nopeuksissa.

                Comment


                • #9
                  Auto ollut mulla noin vuoden ja mobilin öljyillä on menty. 15tkm välein vaihdettu. Syöttöpumppu on pelannu hyvin, eikä siitäkään oo merkintää että ois koskaan vaihdettu. Auto on saksan tuontia ja kuitteja löytyy alusta asti. Vuosimalli 1999/2000

                  Comment


                    #10
                    Onko kellään tietoo miten moottorit eroo toisistaan? Käyköhän moottorinohjaimet keskenään? Olisi vaan AFB:n boksi lastulla ylimääräisenä ja toisessa autossa on moottorina AKN, jotka kumpikin vakiona 110kw.

                    Comment


                      #11
                      Ei oikein toimi keskenään noi, kun ovat periaatteessa samoja koneita, mut sit eroaja on kuitenkin paljonkin. Perusmoottori on sama.

                      Comment


                      • #12
                        AFB täälläkin. 207tkm lasissa ja syöttöpumppu + nokat rallattaa toistaiseksi. (koputtaa puuta)

                        Turpo piti vaihtaa alkutalvesta kun otti siipeensä, nyt tehdasuusi tilalla Fin-Turbon toimesta. Vanhasta oli tarkoitus alunperin tehdä viriahdin tilalle, mutta finturbon poikien mielestä oli VNT tekniikka jo niin kulunut, että suosittelivat uuden laittamista.

                        Joidenkin mielestä varmaankin nokat aivan mouhuna ja metallisilppu öljyjen seassa, joka rikkoi sitten turbon ja auto on nytkin varmaan kiinnileikkaamispisteessä. Tuon kuvan ainakin saa kun näitä juttuja täältä lukee. Lankomiehen tutun serkun mies kertoi, että Ruotsista tuotu 100tkm Audi ei ollutkaan niin hyvä kun piti, tiptronic paskana, ruiskupumppu sökö, nokat muhjuna, kuskinpenkki puhki, ratti kulunut loppuun, alusta kolisee, pyöränlaakerit loppu, ABS yksikkö sökö, vettä valuu jalkatilaan, polttoainemittari näyttää väärin, moottorinlämpötilamittari ei nouse lainkaan, Concert I menee välillä täysille ja puolilämpöisenä ei lähde käyntiin. Unohtuiko vielä jokin "tyyppivika"? Ja kappas autokin oli miljoonan ajettu vanha taksi.

                        Comment


                          #13
                          Mitähän kaikkea täytyy sitten vaihtaa että saa sen moottorinohjaimen vaihdettua? Kumpikin auto on ajokuntoisia mutta toinen jää varaosiksi, juurikin se mikä on lastutettu eli AFB.

                          Comment


                            #14
                            Pumpun ja ajoneston kanssa taitaa enimmäkseen tulla ongelmia. Kaikkihan on varmasti
                            ratkaistavissa, joten varaosa-autosta osat toiseen. :)

                            Comment


                            • #15
                              Kokeile, sillä se selviää.

                              Jos tulee jotain kummallisia vikoja esim, lasit alkaa laskeutua kun laittaa valot päälle vaikka on veivi-ikkunat niin kannattaa vaihtaa takaisin.

                              Ittellä tässä kohta testissä afb-cjx-tiptronic yhdistelmän vaihteistoboxin vaihto ack-cjz boxiin. Saas nähdä kuin käy.

                              Comment


                              • #16
                                ^ veekutosessa kaikki on mahdollista :)))

                                Comment


                                  #17
                                  Silloinhan ecujen _pitäs_ käydä suoraan jos ovat numeroiltaan identtisia. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo näihin veekutosiinhan on laitettu kaikki susi osat tietenkin, pyöränlaakerit kuluu nopeemmin, alusta lahoaa ja mittaristot ovat vikaherkempiä...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ecuissakin pitää olla Audin numerot samat. Boxit lähtee boschilta ohjelmoimattomina, ja audi ajaa sinne ohjelman. Joka moottori-vaihteisto-kori paketeille oma ohjelmansa kaksi ekaa merkkiä määrittää korin ja kirjain perässä moottori-vaihteisto paketin.(näin siis tcuissa ainakin)

                                      En tiedä käytännössä mitä eroa on vaikkapa afb-cjx-A4 vs. afb-cjx-A8 ecuilla. Mutta eipä tiedä kukaan muukaan.. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ajonestoa varten pitää vaihtaa ainakin mittaristo ja virtalukko, voi saada merkki liikkessä koodaamalla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Riitti kun vaihtoi virtalukon ja mittariston niin rupes pelaan. Ei tarvinnut pumppuun koskea.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ostattelemassa itse vm. -01 2.5TDI a6:sta. On kuitenkib -02 facelift-malli joten onkohan siihen paranneltu koneen puolelle tehtaalla vielä mitään? Miten noiden nokkien epäkuntoisuus ilmenee näin maallikolle?

                                            Comment


                                              #23
                                              Ostattelemassa itse vm. -01 2.5TDI a6:sta. On kuitenkib -02 facelift-malli joten onkohan siihen paranneltu koneen puolelle tehtaalla vielä mitään?
                                              Lienee vielä perinteisellä koneella. Ainakin omassa -02 mallisessa A4:sessa vielä "vanha kunnon" AKE-moottori.

                                              Katso auton konekoodi, siitä se selviää. Jos moottorikoodi B-alkuinen, niin sitten lienee motista se parannettu versio autossa. Moottorikoodin näkee esim. auton manuaalissa olevasta "tarrasta".

                                              Comment

                                              Working...
                                              X