Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDi ja hehku poikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 TDi ja hehku poikki

    Piti hehkut vaihtaa, toisen hehkun kohdalla kaikki hyvi. Sitte alan uutta kiristelee paikoillee, muutaman kierroksen ehti uppoon, jonka jälkee totaalinen stop. Ajattelin että otanpa auki ja uudelleen. Totaalisen jumissa tuntui olevan myös aukipäin, jonka jälkee kuitenkin naksahtaa taas aukipäin. Mutta, oliki hehkun runko ku katkes, eikä kierteeltä lähteny. Hehkun päätyosan sai purettu pois, mutta itse hehkun pätkä jäi sisään ja kierreosa poteroon. Hyviä vinkkejä miten tuon saisi tuolta pois? Tilaa ei isoilla työkaluille oikein ole.

    Hehkun katkaisu ja jonkin vastakierteen ruuvaus sisään ehkä auttaisi, mutta pitäisi saada se hehku sisältä katki ensin.

    kuvia

    #2
    Maahtuuko hitsaamaan mutterin?

    Comment


      #3
      Tuon sisustan saat katki ihan lukkopihdeillä.
      Voi olla ettei vastakierretappi auta, joskus noita on joutunut porailemaankin, tarvitsee vaan kunnon ohjurin jonka kanssa touhuta.

      Comment


        #4
        T-haarallinen, sopiva putken pätkä halkaisijaltaan, joka auki sivusta hehkun puoleisesta päästä, että voit hitsata pitävän hepin ja kiertää varovasti auki päin. CRC:tä kierteeseen hitsauksen jälkeen.

        Mitäs ainetta hehkutulppa on?

        Comment


        • #5
          VAG dieseleissä harvinainen mutta mesen CDI-koneissa tuiki tavallinen tapaus, onneksi olkoon vaan...

          CDI:ssä toimii seuraava resepti: LUJA ote lukkopihdeillä hehkun sielusta ja muutama 90 asteen pyöritys niin sielu katkeaa ja irtoaa hehkun kärkiosan sisältä (siellä on kavennus).

          Porataan hehkun runko-osaan 5,2mm poralla n.20mm syvyydelle (CDI) ja kierteytetään reikä M6 tapilla.

          Poistetaan hehkun runko-osan kierre poraamalla se pois 8,5mm poralla ja siivotaan jämät 10x1 tapilla.

          Pitkä M6 ruuvi tai kierretanko itse tehtyyn jenkaan ja liukuvasaralla hehkun jämä naks-pois.

          Comment


          • #6
            Laita ainakin WD-40 tai CRC:tä ensi yöksi.

            Minkä pytyn toi on, 3 tai 4?
            Ei taida ruosteenirroitusainehoidon jälkeen päästä tekemään lovea ja varovasti kokeilla talttapäisellä meisselillä takomista?

            Comment


            • #7
              Tuon ei ruosteessa pitäisi mitenkään olla, koska on uusi hehku kun rikkoutui. Tuskin meni väärälle kierteelle kuitenkaan, koska alkuun pyöri normaalisti kiinnipäin. Sitten väin jämähti, eikä edes avautunut.. Pitää huomenna metsästellä parempia työkaluja, ja kokeilla uudelleen.

              Keulasta katsottuna 2 pytty. Eli ei sentään ahtain mahdolline paikka.

              Comment


              • #8
                Meinasin vaan jos ne aineet kuitenkin vähän liukastaisi, vaan mahtaako se tosiaan tuossa materiaalissa auttaa paljon.
                Kun se hitsaa kiinni, niin se hitsaa kiinni.

                Comment


                • #9
                  Taas laitteet laulaa, välillä laittaa hanttiin, mutta joskus onnistuu :-)

                  ratkaisu: keskinatsa katkesi pienellä hemputelulla, jonka jälkeen poraa perään, ja yrittämään reikää, jonne saisi torxin tai vastaavan avaimen kiinni. (Kuulemma myös siihen hehkun yläpäähän sopiva mutteri, joko jengalle tai kempillä, ja sitten liukuvasaraa perään, saa sen langan murtumaan sieltä sisältä mukavasti). Tässä kohtaa jo kovasti yrittänyt jos jotain avainta, torxia isoa ja pientä, lisää reikää ja uudestaan.. Vaan ei, aina muljahtaa tyhjää. Loppujen lopuksi, ratkaisu oli laadukas *köh*. Würthin suora meisseli, rälläkällä poikki, pientä hiomista ja vasaralla koputella reikään. Enää ei luistanut, vaan naksahti auki. Kovassa tuntui olevan, irti on.

                  Lopuksi vain 10x1 tapilla kierteet putsaten.

                  Seuraavat kaksi hehkua eivät enää vastustelleetkaan, joten loppu homma sujui varsin mutkattomasti. Tosin, tuossa ATJ koneessa tarvii purkaa polttoainesuodattimen jalka pois, jotta ne pari viimeistä pääsee vaihtamaan, muuten on hivenen edessä.

                  Comment


                    #10
                    Itse asiassa 3 saa vaihdettua, mutta yksi on niin suodattimen jalan takana, ettei mitään toivoa saada ilman irrotusta vaihdettua.

                    Ja mulla ei meinannu kädet mahtua irrottamaan sen jalan muttereita. Ainakin naarmuja tiedossa, kun sitä alottaa tekeen, mutta ainahan rempoissa tulee jälkiä käsiin :)

                    Comment


                      #11
                      Helpottaa se jo kolmosenkin kohdalla tuo jalan poisto. Takaisin laitossa "suuret" miehet jättää osan pulteista laittamatta ja korvaa yläkiinnityksen tukevammaksi. Miksiköhän alapulttien tilalle ei ole suunniteltu pinnapultteja.

                      Comment


                        #12
                        Itekkin jätin jonkun mutterin laittamatta jalkan pultteihin kiinni kun ei se halunnu lähteä oikeille jengoille. Tukevasti se silti tuossa istuu.

                        Comment


                        • #13
                          mikä on muutes bossilaisten hehkujen varaosanumero ? ajattelin ku olis yhdet tulpat tallis octavian josko ne sopis audiin

                          Comment


                          • #14
                            Eikös noihin 1.9 moottoreihin ole melkein kaikkiin samat hehkut. Ainakin motonetin mukaan.

                            Comment


                            • #15
                              no samoilta ne kyllä näyttää . joten mitä sitä murehtimaan laitetan kiinni ja katsotaan sitte :D

                              Comment

                              Working...
                              X