Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katalysaattorin helppo puhdistushuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Katalysaattorin helppo puhdistushuolto

    Löytyi toimiva ja helppo keino puhdistaa tukkeentunut dieselkatti. Katalysaattorin toiminta myös palautui, esim. pistävää hajua ei tule enää lainkaan lämpimän koneen käydessä.

    Kohteena oli 394tkm ajettu A6 2.5TDI R5 AEL Aut -96. Havaittuja ongelmia oli noin litralla kohonnut matka-ajon kulutus (6,0) johon en löytänyt syytä ja kierrosten loppuminen 4100rpm, kun punaraja 4500rpm. Tämä aiheutti automaatin miettimistä vaihdoissa kaasu pohjassa sekä lyhentyneet ylös vaihtamisnopeudet. Näissä vanhemmissa katti on käsijarrun kohdalla ja ehkä viileämpänä taipuvainen tukkeutumaan.

    Huolto meni näin:

    1. Auto pukille keula hieman koholle, runsaasti WD40:ä kolmeen katin etupulttiin ja jäähtymään 30 minuutiksi.

    2. Mutterit on kuparia ja helmi ruostumatonta terästä, joten kaikki kelpaa sellaisenaan takaisin. Avattu liitos laskeutuu itsestään niin, että kännykkälampulla näkee katin etuosaan. Tukossa oli n. 2/3 pinta-alasta ja pisaramaisia klönttejä nokea kennon reunoilla.

    Lisäys: Jos on paineilmaa saatavilla, niin 150mm pitkä pilli, tai suutin letkun päähän riittää ja saa esipuhdistettua katin hyvin. Pakoputkesta tulee sitten kunnolla mustaa. Katti nokeutuu ja tukkeutuu vain edestä, takaosasta ei tarvitse puhdistaa. Jos ei ole liitosta katin etupuolessa, niin pari 8-12mm reikää riittää että saa puhdistettua, kunhan saa ne sitten tulpattua kestävällä menetelmällä.

    3. Ruiskutettiin (VNT-huollosta) sattumalta jäljelle jäänyt 2/3 purkki Liqui Moly Schnell Reiniger kytkin- ja jarruosien rasvanpoistoainetta huolellisesti ja moneen kertaan kennostoon. Kaikki aine imeytyi suoraan kennoihin ja klöntit sulivat suihkuttamalla. Mekaaninen puhdistus ei ole tarpeen, eikä liene suositeltavaakaan. Aine ei aiheuta ihmeempiä haittoja luonnossa, paitsi kaloille. Kaikki rasvanpoistoaineet ovat periaatteessa samanlaisia.

    4. Koska auto oli hieman keula koholla, aine valui katin kennostossa taaksepäin. (Tätä voisi auttaa esim. pitkänokkaisella paineilmapistoolilla puhaltamalla, toimii todella hyvin ja puhalluksen jälkeen katti on jo kunnossa) Jätin katin muhimaan vielä 30min ajaksi ja pultit kiinni.

    5. Sitten ajamaan ennen kuin aine haihtuu katista kokonaan. Pienillä kierroksilla ei vastaa kaasuun kun katti on mössöä täynnä. Ajoin 200m hissukseen pikitielle ja sitten lappu lattiaan käsijarrua vastaan. Muistoksi jäi n. 40m pitkä musta nokivana :) Muutaman vedon jälkeen savutuskin loppui.

    Nyt vetää selvästi paremmin 2000-> ja kiertää helposti 4500rpm, jolloin vaihtaa ilman viivettä. Homma on todella helppo uusia vaikka 100tkm välein ja ympäristöä säästävä verrattuna katin tyhjäykseen. Lähes hajuton diisseli on miellyttävämpi käyttää.
    Viimeksi muokannut jamietti; 19.10.2008, 18:32. Perustelu: Lisäys

    #2
    Aplodeja!

    Tuosta alusta sai käsityksen, että automaattivaihteinen AEL veisi 5 litraa matka-ajossa, vai onko se kuitenkin 6 litraa?

    Oma AAT imee noin 6,6 litraa sekavassa mottoritie/maantie (50/50) ajossa, ehkä 100km/tankki kaupungilla. Ja se on sentään manuaali, tosin 5-vaihteinen.
    Pitänee koittaa tuota samaa käsittelyä ennen lastulle vientiä.

    Savutusta ei kauheasti ilmene ja vetokin tuntuu olevan vähän päivästä kiinni..

    Ilmeisesti mikä vaan jarrukliineri kelpaa?? Esim. CRC:n tuotetta löytyy kotoa valmiina.

    Comment


    • #3
      Kiitos, olin henkisesti varautunut paljon pidempään tesettiin tuon puhdistuksen kanssa, mm. bensalla ja kosanilla polttamiseen mopoaikojen kunniaksi sekä painepesurilla päästämiseen.

      Varmaan kaikki jarrukliinerit ovat liki samaa tavaraa, pääasia että toimii ja sitä on riittävästi sekä lentää voimalla pistemäisenä suihkuna. Paineilmalla voisit kokeilla avustaa aineen läpimenoa, muista suojalasit :) Varmaan tukkoisuutta löytyy.

      Kulutuksesta:

      Ennen kuin piti saada AEL tomaattipeli, oli 6-v AAT niin ikään Avant. Siinä oli valmiiksi katti tyhjätty, hammeria sekä PSI (jonka AEL peri). Kuo-Tornio-Kuo 3h+tavaroita meni joulukuussa 07 niukasti 5:lla. Matkalla oli liki kaikki säätilat ja aika lailla ohituksia tuli. Kulutukset ilmoitetaan 4,6/90 6,4/120 ja 7,5 kaup.
      Samat 6-v AEL.

      Ohjekirja ilmoittaa tälle AEL Aut Avant 4,8/90 6,8/120 ja 8,2 kaup.
      Sama AAT 5-v vastaavasti 5,0/90 7,0/120 ja 7,5 kaup.
      6-v Q Avant 4,8/90 6,8/120 ja 8,6 kaup. (Q lisä siis 0,4, luonnossa 0,5 pitänee)

      Automaatin välitys on tasan puolessa välissä 6-v 6:n ja 5-v 5:n välissä, kuten ilmoitettu kulutuskin, eli 5,5 pitäis kunnossa olevalla TDI:llä ja tomaattipelillä 100:n nopeuksissa päästä. Tuossa vaihteistossa ei tule iän myötä sellaista, että kolmosen ja nelosen pakat alkaa ottaa yhtäaikaa kiinni, jolloin kuluttaa ja loota tappaa itsensä. Kerron kulutuksesta muuttuiko, kun saan ajettua kärryvapaita kilometrejä riittävästi.

      Comment


        #4
        Mulla noi nopeudet näin kesärajoituksilla pyörii siinä 100 ja 120 km/h tietämissä, perus huojunta tietty mukaan.. :)
        Ei tuo kai sitten niin kauhean kaukana ole siitä, mitä sen pitäisi olla. Vekotin on kyllä herkistynyt jonkin verran sinä aikana, jonka se mulla on ajossa ollut (kohta 3kk), joten on se ainakin ollut vähän tukkossa. Yhdet Fortet on ajettu polttoainejärjestelmästä läpi.

        Pitää avata ja putsata tuo katti ja imuputkisto + kuuleri ennen säätöjen tarkistusta. Suuttimet uusitaan ens viikon lopulla.

        Comment


          #5
          Viime talvena tyhjäsin kanss katin kun kulutus pomppas 3-4 tankillisen aikana melkein litralla, kulussa en mitään tramaattista eroa huomannut. Keraamien tilalle laitoin suoran putken, ja operaation jälkeen kulutuskin tippui taas normaaliin!

          Nyt kulutus on semmoisen 5.7l/100km keskinopeudella ~60km/h raskaalla kaasujalalla!
          Ja yli sataa en oikeastaan aja, onhan tuo sentään pakettiauto!
          Viimeksi muokannut retulainen; 21.9.2008, 22:43. Perustelu: lisäys

          Comment

          Working...
          X