Löytyi toimiva ja helppo keino puhdistaa tukkeentunut dieselkatti. Katalysaattorin toiminta myös palautui, esim. pistävää hajua ei tule enää lainkaan lämpimän koneen käydessä.
Kohteena oli 394tkm ajettu A6 2.5TDI R5 AEL Aut -96. Havaittuja ongelmia oli noin litralla kohonnut matka-ajon kulutus (6,0) johon en löytänyt syytä ja kierrosten loppuminen 4100rpm, kun punaraja 4500rpm. Tämä aiheutti automaatin miettimistä vaihdoissa kaasu pohjassa sekä lyhentyneet ylös vaihtamisnopeudet. Näissä vanhemmissa katti on käsijarrun kohdalla ja ehkä viileämpänä taipuvainen tukkeutumaan.
Huolto meni näin:
1. Auto pukille keula hieman koholle, runsaasti WD40:ä kolmeen katin etupulttiin ja jäähtymään 30 minuutiksi.
2. Mutterit on kuparia ja helmi ruostumatonta terästä, joten kaikki kelpaa sellaisenaan takaisin. Avattu liitos laskeutuu itsestään niin, että kännykkälampulla näkee katin etuosaan. Tukossa oli n. 2/3 pinta-alasta ja pisaramaisia klönttejä nokea kennon reunoilla.
Lisäys: Jos on paineilmaa saatavilla, niin 150mm pitkä pilli, tai suutin letkun päähän riittää ja saa esipuhdistettua katin hyvin. Pakoputkesta tulee sitten kunnolla mustaa. Katti nokeutuu ja tukkeutuu vain edestä, takaosasta ei tarvitse puhdistaa. Jos ei ole liitosta katin etupuolessa, niin pari 8-12mm reikää riittää että saa puhdistettua, kunhan saa ne sitten tulpattua kestävällä menetelmällä.
3. Ruiskutettiin (VNT-huollosta) sattumalta jäljelle jäänyt 2/3 purkki Liqui Moly Schnell Reiniger kytkin- ja jarruosien rasvanpoistoainetta huolellisesti ja moneen kertaan kennostoon. Kaikki aine imeytyi suoraan kennoihin ja klöntit sulivat suihkuttamalla. Mekaaninen puhdistus ei ole tarpeen, eikä liene suositeltavaakaan. Aine ei aiheuta ihmeempiä haittoja luonnossa, paitsi kaloille. Kaikki rasvanpoistoaineet ovat periaatteessa samanlaisia.
4. Koska auto oli hieman keula koholla, aine valui katin kennostossa taaksepäin. (Tätä voisi auttaa esim. pitkänokkaisella paineilmapistoolilla puhaltamalla, toimii todella hyvin ja puhalluksen jälkeen katti on jo kunnossa) Jätin katin muhimaan vielä 30min ajaksi ja pultit kiinni.
5. Sitten ajamaan ennen kuin aine haihtuu katista kokonaan. Pienillä kierroksilla ei vastaa kaasuun kun katti on mössöä täynnä. Ajoin 200m hissukseen pikitielle ja sitten lappu lattiaan käsijarrua vastaan. Muistoksi jäi n. 40m pitkä musta nokivana :) Muutaman vedon jälkeen savutuskin loppui.
Nyt vetää selvästi paremmin 2000-> ja kiertää helposti 4500rpm, jolloin vaihtaa ilman viivettä. Homma on todella helppo uusia vaikka 100tkm välein ja ympäristöä säästävä verrattuna katin tyhjäykseen. Lähes hajuton diisseli on miellyttävämpi käyttää.
Kohteena oli 394tkm ajettu A6 2.5TDI R5 AEL Aut -96. Havaittuja ongelmia oli noin litralla kohonnut matka-ajon kulutus (6,0) johon en löytänyt syytä ja kierrosten loppuminen 4100rpm, kun punaraja 4500rpm. Tämä aiheutti automaatin miettimistä vaihdoissa kaasu pohjassa sekä lyhentyneet ylös vaihtamisnopeudet. Näissä vanhemmissa katti on käsijarrun kohdalla ja ehkä viileämpänä taipuvainen tukkeutumaan.
Huolto meni näin:
1. Auto pukille keula hieman koholle, runsaasti WD40:ä kolmeen katin etupulttiin ja jäähtymään 30 minuutiksi.
2. Mutterit on kuparia ja helmi ruostumatonta terästä, joten kaikki kelpaa sellaisenaan takaisin. Avattu liitos laskeutuu itsestään niin, että kännykkälampulla näkee katin etuosaan. Tukossa oli n. 2/3 pinta-alasta ja pisaramaisia klönttejä nokea kennon reunoilla.
Lisäys: Jos on paineilmaa saatavilla, niin 150mm pitkä pilli, tai suutin letkun päähän riittää ja saa esipuhdistettua katin hyvin. Pakoputkesta tulee sitten kunnolla mustaa. Katti nokeutuu ja tukkeutuu vain edestä, takaosasta ei tarvitse puhdistaa. Jos ei ole liitosta katin etupuolessa, niin pari 8-12mm reikää riittää että saa puhdistettua, kunhan saa ne sitten tulpattua kestävällä menetelmällä.
3. Ruiskutettiin (VNT-huollosta) sattumalta jäljelle jäänyt 2/3 purkki Liqui Moly Schnell Reiniger kytkin- ja jarruosien rasvanpoistoainetta huolellisesti ja moneen kertaan kennostoon. Kaikki aine imeytyi suoraan kennoihin ja klöntit sulivat suihkuttamalla. Mekaaninen puhdistus ei ole tarpeen, eikä liene suositeltavaakaan. Aine ei aiheuta ihmeempiä haittoja luonnossa, paitsi kaloille. Kaikki rasvanpoistoaineet ovat periaatteessa samanlaisia.
4. Koska auto oli hieman keula koholla, aine valui katin kennostossa taaksepäin. (Tätä voisi auttaa esim. pitkänokkaisella paineilmapistoolilla puhaltamalla, toimii todella hyvin ja puhalluksen jälkeen katti on jo kunnossa) Jätin katin muhimaan vielä 30min ajaksi ja pultit kiinni.
5. Sitten ajamaan ennen kuin aine haihtuu katista kokonaan. Pienillä kierroksilla ei vastaa kaasuun kun katti on mössöä täynnä. Ajoin 200m hissukseen pikitielle ja sitten lappu lattiaan käsijarrua vastaan. Muistoksi jäi n. 40m pitkä musta nokivana :) Muutaman vedon jälkeen savutuskin loppui.
Nyt vetää selvästi paremmin 2000-> ja kiertää helposti 4500rpm, jolloin vaihtaa ilman viivettä. Homma on todella helppo uusia vaikka 100tkm välein ja ympäristöä säästävä verrattuna katin tyhjäykseen. Lähes hajuton diisseli on miellyttävämpi käyttää.
Comment