Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9TDI suorituskyky

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9TDI suorituskyky

    Moro

    Olen aika uusi audin ratissa ja ajattelin tiedustella hieman tuosta tdi:n suorituskyvystä.
    auto on -97 mallin a4 farkku, automaattilaatikolla ja 1.9 litran koneella, ilmeisesti afn?

    Kiihtyvyys 3000rpm jälkeen on aika säälittävää, ja kaupungissa tuntuu vääntö kyllä mutta kovemmassa kiihdytyksessä aivan hengetön... Vikakoodeja ei ollut kun viimeksi on käynyt vag-comin perässä. Aikaisemmin oli tämä ns magneettiventtiili viallinen jonka johdosta autolla ei yli 100kmh pystynyt edes ajamaan kun ei kiihtynyt :)

    Huippunopeus on mittariin noin 180, todellista varmaankin 170-175 väliin. Onko normaali? (testattu suljetulla alueella tottakai).

    EVRY modista pitäisi hieman tiedustella että mitä ja mihin? Etsisin itse mutta tällä hetkellä saunalahden gprs yhteys on jokseenkin hidas (tämänkin postaus sivun lataamiseen otti aikaa 5min).

    PS: edelliset autot ovat olleet +/- 300 hp saabeja joten sekin voi vaikuttaa tuohon tehon tuntumiseen, mutta silti jotenkin kaverin manuaalivaihteinen golf samalla koneella (-98 vuosimalli tosin) muistini mukaan oli pirteämpi. Vaikuttaako automaatti noin valtavasti?

    #2
    Ootko mafin tsekannut?

    Comment


      #3
      AFN:n 81 kW ei kyllä todellakaan liian ripeästi liikuta autoa, jonka omapaino on 1260...1480 kg, etenkään automaattilaatikolla varustettua autoa. Eikä tuota konetta vakiona ole mitään hyötyä kierrättää edes yli 3000 rpm:n, maksimivääntö, 235 Nm, kun tulee jo 2000 rpm:n paikkeilla.

      Comment


      • #4
        Onpa tuota myös AHU-koneella, eli 66kW.
        Automaattina AHU 0-100km/h 14,6s vs. AFN 12,8s.

        Kannattaa nyt siis huoltokirjan tarrasta tai jakohihnan suojamuovin päältä katsoa mikä se on, että tietää itsekin.

        Itsellä oli tätä Passattia ennen vastaava Golf automaattilaatikolla ja ei se tosiaan 3000rpm päälle vakiona enää oikein mihinkään kulje.
        Fiilis ja meno on aivan erilaista kovalla laatikolla.

        MAF nyt kannattaa vag-comin kanssa ainakin logittaa, jos vag-comin omistaa.

        Evry laitetaan pumpulle menevään johtosarjaan.
        Karkeasti ottaen liittimeltä katsot numero mitkä on 2 ja 3 johdot. Niihin liität johdot ja johtojen päihin potikan kanssa sarjaan luokkaa 300ohm vastus.
        Ei tartte laittaa välttämättä tuota vastusta sarjaan, se on vain varmistus jos joku vääntääkin potikasta ohmit nollille.

        Itse vääntelin tuollaisen tällä viikolla. Laitoin 560ohm vastuksen potikan kanssa ja tänään totesin tuon 560ohmin olevan niin hyvä, että heitin potikan mäkeen.
        Lisäksi siinä johtojen välissä on kytkin, saa tarvittaessa päälle/pois.

        Comment


          #5
          Kyllä mun AFN-koneinen Passat veti iloisesti yli 4000 rpm. Ettei ko. auto vaan olisi 66 kW AHU tai jos kerran N75-ongelmista on kärsitty, voi turbokin olla jumiutumassa. Autolla lienee jo jonkin matkaa ajettu..

          PSI:llä ryyditetty AFN ei mielestäni juuri häpeä suorituskyvyssä V6-TDI:lle, ainakaan manuaaliaskilla. Automaatti-V6-yhdistelmä ei tuntunut juurikaan rivakammalta.

          AFN:n vakio mutkan tilalle kun pulttaa päivityspuhaltimen ja suuttimet, alkaa tapahtua. Eikä tarvitse vielä kestävyydenkään kanssa tuskailla. Haulla löytyy.

          Edit
          Tuo yläkierroksilla puutuminen viittaisi hukkaportilliseen turboon, joka löytyisi juuri AHU:sta.
          Viimeksi muokannut arto s; 11.9.2008, 19:33. Perustelu: turbo-asiaa

          Comment


            #6
            Veikkaisin, että Maffissa on jotain sanomista jo. Kelaa kuitenkin nopeuden sinne minne suunnilleen tuollanen liikahtaa. Ei AHU ota 175 automaatilla varmaankaan mittariin. Etenkään 180 mittarin mukaan.

            Automaatti kyllä hukkaa aika reilusti, eikä auta yhtään jos sillen on paljon ajettu.

            Voihan siellä olla myös ahtovuotoakin, imusarja voi olla aivan tukossa jos EGR käytössä jne.

            Comment


              #7
              Kyllä samanlaisella koneella olevan automaatin ja manuaalin eron selkeästi jo persdynolla huomaa, arvaat varmaan kumman eduksi. Jos vielä kilometrejä on reippaasti takana, niin sen automaattilootan toiminnastakaan ei mitään varmaa pysty sanomaan. Saattaa luistaa silleen salakavalasti vähän, niin menee siihen se pieninkin kiihtyvyyden tunne.

              AHU + automaatista kokemusta Passatissa, ei juuri elämää yli 3000 rpm.

              Comment


              • #8
                Itsellä -96 A4 Avant AFN-koneella ja automaattilootalla, huippuja en ole kokeillut mutta mittarin mukaan veti kyllä iloisesti 180km/h asti ja varmasti olisi mennyt 200km/h asti jos olisin uskaltanut.. Tai siis suljetulla radalla rata riittänyt, tuli mutka vastaan. Mutta kuitenkin, väittäisin että sulla jotain vikaa on. Itsellä tuli yläkierroksilla PALJON pirteyttä EGR:n tulppaamisen ja imusarjan pesun jälkeen.

                Comment


                • #9
                  Tuolla kyseisellä autolla on ny ajettu 278tkm. Laatikko on huollettu ja huollon jälkeen kertaalleen vaihdettu öljyt (olikohan huollon jälkeen ajettu joku 20tkm kun vaihdettiin öljyt ja jossai välissä taas pitäisi vaihdella öljyt lootaan).

                  Maffia en ole tarkistanut, näkeekös nuo arvot vag-comin avulla? Vai pitääkö liittimen navoista mittailla?

                  Kulutuksesta sen verran että isällä kun tuo auto oli ja pelkkää matkaa, kulutus oli talvella 5.9 matalimmillaan (15" nastapyörät peltivanteilla) ja kesällä noin 6.2-6.5 (17" alupyörät 235/45/17 kumeilla). Mutta nyt kun itselleni olen tuon lunastanut niin kulutus on 6.9-7.5.. Matkaa kun ajoin lähes koko tankillisen, kaupunki ajoa ei tullut juurikaan niin kulutus oli 6.9, alle tuon en tahdo päästä millään vaikka mielestäni ajotyyli on lähes sama ellei rauhallisempikin kuin isällä :) Matkanopeus on ollut joko rajoitusten mukaan tai noin +10kmh... Viimeisen tankillisen kulutus oli 7.4 kun ajoa oli 200km kaupunkia ja 550 kilsaa matkaa (matka-ajossa nopeus noin 110-115kmh)...

                  Comment


                  • #10
                    Maffia en ole tarkistanut, näkeekös nuo arvot vag-comin avulla? Vai pitääkö liittimen navoista mittailla?
                    Vag-comilla.

                    Comment


                      #11
                      Passatti tippilootalla ja 115hv pd:llä pitäs kulkea vähä yli 180, joten vakio AFN tomaatilla ei kyllä ota tuota enempää juuri.

                      Kulutus nousee aika nopeesti jos nopeus on yli 100km/h.

                      Sikäli AFN:ien kulutuksissa tuntuu olevan hirveitä eroja. Osa menee pitkälti alle 5:n, toiset taas sitä 6:tta.

                      Kaupungissa taas nuo tomaatit haukkaa aika runsaasti. EGR:n tulppaamisen pitäisi auttaa vain alavääntöön, koska EGR:n venttiili on auki vain matalilla kierroksilla.
                      Enemmän auttaa imusarjan putsaaminen, mutta ei se lisätehoa tuo vaan palauttaa hukassa olleita.

                      Siltikään tuollainen ei saisi viedä noin reippaasti joten joku kyllä ahistaa.

                      Comment


                      • #12
                        Ei se vakiona mitenkään pitkälle vedä, 3500 hyytyy täysin. Käy optimoimassa säädöt vaikka Karalalla, saa tippilootankin säädettyä kohdilleen.
                        Olikos tuo tipillä vai jollain peru automaatilla,joka on varsin hitaanpuoleinen.

                        Lastutettuna on etenkin manuaalilla tarpeeksi ripeä. No mulla on semmoinen 350Nm ja tehot siihen suhteutettuna, isäpapan 1.8T:n pesee kyllä selkeästi.

                        Comment


                        • #13
                          Vieläkään ei kyllä ole tullut varmuutta siihen, että onko tuo nyt AFN vai AHU?
                          AHU sitten viekin vähän enemmän kun sitä potkuakin on 20hv vähemmän.

                          Mutta ei se silti ehkä noin paljoa veis, maffia vaan ihmettelemään vag-comin kanssa.

                          Comment


                            #14
                            Vertaan vain omaani tuota, joka nyt ei ole ehkä enään elämänsä parhaimmassa vedossa ja silti menee siihen 6:n pintaan. Välillä hieman allekkin.

                            Comment


                              #15
                              MAFfin ja ilmanputsarin tarkistus.
                              Koska oot viimeksi vaihtanut PA-suodattimen?

                              Ja kurkkaa se moottorin koodi joko huoltokirjasta, tavaratilan seinästä (tarra molemmissa)tai jakopään kannesta.

                              Comment


                              • #16
                                Tuon kun vireistää sinne parinsadan kerhoon, niin tomaattiinkin tulee sen verran kaivattua eloa, että mistä parempaa. Kulutuskaan ei muutu kuin polkemalla. Kokemukseni C4 2.5TDI A yhdistelmästä, 400 ajetulla avaamattomalla tekniikalla ja kaikki vaan toimii kuin olisi 100 ajettu C4. A4 enempi Passat?

                                Comment


                                • #17
                                  Parinsadan kerhoon saa aikalailla vireistää, mutta ahtimen päivittämällä (400€ saksasta), suuttimet ja softa niin saa sen 160-170hp ja 350Nm

                                  Comment


                                  • #18
                                    Taitaa tuo AG4 laatikko sanoa moro mennessään noilla tehoilla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja kontio
                                      Parinsadan kerhoon saa aikalailla vireistää, mutta ahtimen päivittämällä (400€ saksasta), suuttimet ja softa niin saa sen 160-170hp ja 350Nm
                                      Kyllä noilla muutoksilla pitäisi 150 kW onnistua. Kestääkö, on jo toinen juttu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Helpompi ja järkevintä juurikin noin. Vois mennä ilman softaakin tuohon, ainakin moottori. Merkittävästi eloisampi kuitenkin orkkiksesta.

                                        Pariin satkuun viellä askarreltavaa pumppu, intake, cooleri, softat ja loota siekkiselle sitten kun on moro. Kanttakin saisi kattella, eli ei vastanne kulut tehonlisäystä ja luotettavuuskin jo heikentyy reippaasti. Ja sorry offtopic.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jo se,että jaksaa vetää 1500-4000rpm vakion 2000-3000 sijaan on iso muutos

                                          Comment


                                          • #22
                                            auto on ilmeisesti alun alkujaan AHU koneella oleva, mutta kun laittoi johdon perään boxin yms niin ilmoittaa AFN:ksi sekä liittimet yms on AFN, AHU on erilainen liitin kuin tuossa. Ja kahdella korjaamolla todettu AFN koneeksi.

                                            Tuo maffin putsaus pitäisi suorittaa tässä jossain välissä. hieman hitaasti tämä tutkiminen etenee intin takia :) Ja virittämisestä, korkeintaan pelkän lastun laitan, en kuitenkaan mitään suurempaa koska juurikin laatikon kestävyys on suurin ongelma :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Intin? Hyi helv****... Otan osaa.
                                              Onneks on käyty jo muutama vuosi sitten,toivottavasti ei tarvi kertailla muuten kuin partiokisoissa =)

                                              Se moottorikoodi lukee huoltokirjan kansilehdessä, jakopäänhihnan päällä ja varmaan peräkontissakin. Saattaapi olla myös stanssattu johonkin konetilaan, en muista mihin.

                                              Mutta kaipa se sitten AFN hyvin todennäköisesti.

                                              ffp:n foorumilla on infoa maffin poraamisesta, eli anturi irti (joutunet tuhoamaan ne torxit laikalla ja tilalle tavalliset ruuvit), sitten sinne takaseinään 5-10mm reikä että antaa isompaa virtausarvoa.Tämä toimii putsauksen jälkeen ainakin hetken...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ne MAF:n hassut torxit saattaa saada irti hyväkärkisillä pihdeillä reunasta pyörittämällä. Kannattaa kokeilla ennen irtiporailua. Tilalle sitten tavalliset pulttikaupparuuvit.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Turbo tuossa kuitenkin on erillinen, eli ei ole pakosarjassa kiinteästi. Onko tästä mitään päätelmiä koneen/turbon mallista. VNT se ei todellakaan kuitenkaan ole :)

                                                  Maffia ei ilmeisesti saa putsattua millään tms? eli joko uusi tai tuo poraamis kikka? Vag-Com pitäisi jostain hommata, mistä? Tosin tuosta asiasta taidan etsiä tietoa itsekin pian.

                                                  PS: ja inttiä käyn hieman osamaksulla ja vielä olisi muutama viikko edessä... joutunut aina eurojen loppumisen lähestyessä siirtyä työelämään :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Siis mikä liitin on erilainen AHU vs. AFN?

                                                    Saisitko otettu kuvia konehuoneesta?

                                                    Ja tarkasta kaikki autosta löytyvät tarrat, kuten onkin jo todettu.
                                                    Jakopään suojakansi, huoltokirja, varapyöräkotelo ja kerro meille mitä konekoodeja niistä löytyi.

                                                    Edit: Niin joo, tarkoittanet ECUn liitintä (pinnimäärää).

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      AHU:ssa eri pinnimäärä? 1Z:aan voi heittää AFN:n boksin samaan liittimeen ja ei pitäs olla kovin isoa eroa 1Z:n ja AHUN välillä.

                                                      Maffia voi kokeilla tekohengittää CrC:ltä ko tarkoitukseen löytyvällä sprayllä. Ei vaikuttanu tosin Golffin kuumalankamaffii mitenkään kyllä.

                                                      Enemmän autto kun vapautti ilmalle imusarjassa enemmän tilaa kuin pikkulillin verran mitä ennen putsausta oli.

                                                      En välttämättä edes laittas lastua, jos laatikon kestävyydestä on huolta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Uusi MAF ei maksa mansikoita, satanen riittänee. Hae suosiolla orkkis, kun haet. Tarvikkeiden toiminnassa on ollut sanomista.
                                                        Olikohan orkkis vaihto-osa? Jos on, ei välttämättä kannata porata. Tästä en ole siis ihan satavarma.

                                                        Jos piuhan perässä sanoo AFN, silloin ainakin ECU on AFN:stä ja VNT-ohjauksella varustettu. Itse en kyllä keksi mitään järjellistä selitystä VNT-ECUn vaihdolla, jos ei vaihda puhallinta myös. Mikäli puhallin on kuitenkin hukkaportillinen (kuten AHUssa), ei ole ihme, jos kulkupuoli ei ole kunnossa. Tai väittäisin ainakin, ettei hukkiksen ohjaaminen VNT-kellon ohjelmalla pelaa niinkuin pitäisi.

                                                        Uskoisin, että kone on kuitenkin ihan oikea AFN ja tuo hengettömyys viittaisi ahdistukseen, eli joko imusarja alkaa olla muurattu umpeen ja/tai puhaltimen siivet ei aukea enää ihan levälleen.

                                                        Paljon selviää EGR:n avauksella ja MAFfin vaihdolla. Itse aloittaisin halvimmasta, eli EGR:n avaus. Siitä näkee imusarjan sisällön.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olisko tuokin asioita jotka on -98 paikkeilla muuttunut.

                                                          Mun edellisissä AHUissa oli molemmissa 68-pinninen ECU ja tässä AFN:ssä on 80.
                                                          Jossain vaiheessa on tullut TDI:hin 121-pinninen myös, ainakin sellaisia AHF:n kytkiksiä olen nähnyt. Ja minulla oli vm. -98 AHF, sen ECUn pinnimäärää en tosin koskaan katsonut.

                                                          Olikohan orkkis vaihto-osa?
                                                          Ainakin multa raavittiin marmorilla 30e pantti maffista ja ei ole kovin montaa viikkoa aikaa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Saako satkulla MAF:in näihin? Itellä käsitys, että maksais useamman satasen moinen kuumalankaviritys.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X