Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5TDi:n vikoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,5TDi:n vikoja

    Kokemattomana TDi ihmisenä olen seurannut vikakertomuksia dieselin osalta.
    Nokka-akselivikoja ainakin esiintynyt vm.2002 ja vanhemmissa malleissa. Kaikkialla niistä voi lukea asiaa ja asiatontakin. Onko vika uudemmissa malleissa saatu korjattua?
    mitens 2,7TDi?
    Aiempaa kokemusta on Volvon 2,5TDi:stä mutta sehän onkin peruskestävä kone!

    Kyse siis 2,5 V6 Tdi:stä

  • #2
    Monesti on öljyilläkin osuutta asiaaan, mitä kuraa sinne pataan heittää. Kannattaa vaihtaa 15tkm välein. Joskus kuullut, että nokka-akseliremppa täytynyt tehä 120tkm jälkeen. Omalla ajettu 184tkm ja vielä nokat ihan hyvässä kunnossa.

    Toinen on sitten tuon PA-pumpun "aivot" saattaa palaa tyhjänä sahaamisesta, että ei kannata antaa löpön loppua kesken. Suodattimen vaihdon jälkeen kannattaa imeä jollain laitteella järjestelmään löpöä ennenkuin alkaa käynnistellä.

    Comment


    • #3
      Ilmeisesti normaalilla huollolla ja käytöllä tämä V6:nen kestää "isältä pojalle".
      Kaikissa malleissahan jotain heikkoutta löytyy...

      Comment


      • #4
        Aiempaa kokemusta on Volvon 2,5TDi:stä mutta sehän onkin peruskestävä kone!
        Tarkoitit varmaan Audin ja vw:n vitoskonetta joka volvoista löytyy ;)


        V6 tdi:stä löytyy haulla reilusti asiaa.

        Comment


        • #5
          Minuakin on tämä asia nyt hieman alkanut askarruttaa, sillä kaverini on etsimässä B6 korista 2,5 tdi:tä. Voisiko joku nyt tiiviistää tähän mitkä moottorityypeistä ovat näitä vahvempia rullakeinuisia? Kaikki B-alkuiset vai vain osa näistä? BFC- ei ole rullakeinuilla?

          Tiedän, että haulla löytyy lisää ja sitä olen käyttänytkin. Mielestäni vaan tieto on osittain ristiriitaista...
          Viimeksi muokannut VilleK; 10.9.2008, 12:13.

          Comment


          • #6
            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=62606

            Ja jos nyt ETKAn ottaa ja katsoo mitä nokka-akseleita se tarjoaa noihin.
            AKE, AYM, BFC käy sama nokka-akseli ja BCZ, BDG, BAU, BDH taas nokka toisella osanumerolla.

            Tuosta voisi siis melko lailla 100% varmuudella tehdä johtopäätöksen, että jälkeen mainituissa on rullanokat.

            Comment


              #7
              Ekat BDH-koneet tuli Quattroihin 7/2003, samoin BFC vajaavetoisiin. Ilmeisesti '04 vuosimallin Quattrot on varmasti rullanokallisia.

              Lisätään varmuudeksi vielä, ettei BFC ole rullanokallinen kone! Kts. viestiketju aiheesta.
              Noiden liukunokkien materiaali muutettiin kyllä jossain kohtaa (2002?). Ovatko luotettavampia, jääköön muiden arvioitavaksi.
              Viimeksi muokannut arto s; 10.9.2008, 13:40. Perustelu: lisäys

              Comment


              • #8
                Kiitos näistä! Tästä tämä nyt sitten löytyy kätevästi kaikille tarvitsijoille "oikean" otsikon alta.

                Comment


                • #9
                  Kiitoksia kommenteista. Näitä vastauksia minäkin hain.

                  Comment


                  • #10
                    Ymmärtääkseni lokakuu 2001 oli se maaginen aika, jolloin tämä nokkien ja liukunokkien materiaalin7pinnoituksen vaihto tehty. B-alkuisilla koneilla ei pitäisi olla kulumis propleemia.
                    Tosin nyt tuossa omassa ajokissa vanha AFB kun laukesi niin oli aikas kuluneet nokat/liut ja vaihdokissa AKN -01 vuorelta niin siin taasen nokat ja liut kunnos. AFB ajettu 230 000km ja tuo AKN oli 120-130 000km ajettu.
                    Taitaa se suurin syy olla nuihin kulumisiin ja hajoamisiin öljyn laaruissa ja liian pitkissä vaihtoväleissä ;)).

                    Comment


                      #11
                      Toinen kuuluuisa selitys on ollut tyhjäkäynti. Öljy ei kuulema jaksa nousta nokille asti pienillä kierroksilla ja voitelu on vajaata. Kun pinnoite viimein antaa periksi, se on menoa ja nokka-nostaja -paketti kuluu pilalle nopeasti.

                      Katselin itsekin tuossa männä keväänä pariakin AFB-koneista C5-Avanttia, mutten uskaltanut ottaa kumpaakaan. Molemmat taisi olla vuosikertaa '98. Liikaa kysymysmerkkejä niissä, joten taloon tuli R5-koneinen.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla on tuollainen 2,5 tdi -99 vuodelta, onko se nyt mikä kone sitten, ake, akn vai mikä? Ajettu jo reilu 300t eikä missään ainakaan ole mainintaa nokkien tai kansien vaihdosta. Pitäisikö huolestua? Jäi muuten korjaamolle kun vaihtovat polttoainesuodattimen eikä saaneet ilmattua. Akun sahasivat tyhjäksi ja boosterilla vielä mutta työaika loppui niin sinne jäi. Kiva...

                        Comment


                          #13
                          afb tai akn jos pitää veikata.

                          Comment


                          • #14
                            Jäi muuten korjaamolle kun vaihtovat polttoainesuodattimen eikä saaneet ilmattua. Akun sahasivat tyhjäksi ja boosterilla vielä mutta työaika loppui niin sinne jäi. Kiva...
                            Kannattaa sitten heittää iltarukous pumpun puolesta jos ovat kovasti sahailleet.

                            Comment


                            • #15
                              Uudehko pumppu, kysyin että eikös näissä mene pumppu sököksi jos kovin sahaa, väitti että näin ne on käyntiin lähtenee. En kyllä ite aio maksaa jos saivat rikki...

                              Comment


                              • #16
                                No joo, en minäkään niistä tiedä ja en ole joutunu todistamaan.
                                Mutta paljon saa lukea, että pumpun aivot ottaa itteensä, lämpeää siis.

                                Ne aivotkin kai saa vaihdettua erikseen, jos näin pääsee käymään.

                                Comment


                                • #17
                                  Kannattaa Jarkko tosiaan sitten vaatia sitä uutta pumppua sieltä, jos hajos.
                                  Sanot viel, että "Minähän sanoin!" :D

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu, ei tosiaan lähteny käyntiin enää, alipainepumpulla imi suodattimeen ja suihkuputkistakin tuli tavaraa. Saapa nähä menikö jo pumppu...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pitääkö paikkansa, että rullanokat on quattroissa malleissa 7/2003 jälkeen?
                                      Olis kiinnostuksen kohteena auto 3/2003 mutta epäilyttää!

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos kiinnostuksen kohde on BFC-koneella, nokat on liukulaakereilla.
                                        Ei ne kaikki välttämättä risoja ole..
                                        Viimeksi muokannut arto s; 18.9.2008, 13:56. Perustelu: kone-tyypin korjaus

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jep, sain tänään iltapäivällä auton, oli lähteny käyntiin, MUTTA, miksi ihmeessä sinne oli pitäny fram:in uuden suodattimen tilalle laittaa alkuperänen suodatin ja akkukin piti uusia siinä samalla, sitten se olikin mystisesti heti lähteny käyntiin... 320 euroa jotain ja akku pelkästään 220 rapiat... Pikkasen meinasin revetä! :D Siis polttoainesuodattimen vaihto ja osakin oli omasta takaa!!!
                                          No, akun lupasin palauttaa hetimiten kun sen jaksan irrottaa, entinenkin oli vielä ihan hyvässä vedossa ennen kuin se tyhjäksi sahattiin, kesti kuitenkin jotain 10-15 pitkää starttausta ennenkuin antoi hyytymisen merkkejä. Toisen suodattimen sain palautettua(tuttu kauppias), samalla otin sieltä varmuuden vuoksi uuden akun satasen halvemmalla(100a). Enpä muuten hoksannu vähentää laskusta akun asennuksen hintaa, korjaan kun palautan sen toisen akun, tai vois sen vaihdattaa siellä, ite kun sen tukkivatkin sinne. Vikakoodit piti kattoa ja huomautukset poistaa, eli se huollosta huomauttava teksti mutta eihän se kadonnu sieltä mittarista(service OEL). Hintaa jäi lopulta 170, alkuperänen suodatin(en tiedä onko oikeasti), vikakoodin luku ja 2h asennukset siihen päälle. Paljonko se suodattimen vaihto ja järjestelmän ilmaus oikeasti kestää?

                                          Comment


                                            #22
                                            En tiedä varmasti, mutta jos suodatin on yhtään niin hyvin käsillä, kuin se on ollut R4- ja R5- koneissa, ei siihen yli tuntia pitäisi mennä. Ei edes sahaamatta ilmattuna, jos kerran alipainepumppu on käytössä.
                                            Taitaa olla noita akkusekoilutunteja mukana laskussa. Ja vähän pakkomyynniltä haisee, jos ovat ottaneet auton työn tehtäväksi ja asiakas on kertonut tuovansa itse osat. Vai kerroitko vasta auton vietyäsi?
                                            Sama se, itse käyttäisin jatkossa eri pajaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Paja vaihtuu, laitan jatkossakin kotona näitä laitteita. Aika vissiin opetella dieselin sielunelämäkin. Onneksi on tämmösiä foorumeita missä voi sitten kysellä tyhmiä. Ainiin... Onko se öljynsuodatin siinä kansien välissä, koneen päällä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                A6 on rullakeinut kaikissa 3/2003 eteenpäin valmistetuista lähtien.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En ole satavarma, mutta muistelisin, että huohottimen suodatin olisi koneen päällä, kansien välissä. Se sama, joka ajanmittaa tukkeutuu ja aiheuttaa savutusta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Öljynsuodatin on kansien välissä. Apukuljettajan puoleisen kannen vieressä. Musta muovikorkki päällä, 32mm hylsy käy avaukseen.
                                                    Kampikammion huohotin sen takana alempana.

                                                    tuossa omaani vaihdoin eilen suodattimen seuraavasti: keula oli hieman alaspäin---tankissa 3/4 naftaa eli riittävästi---- suodattimeen imureiästä naftaa sisään noin puoli litraa( puhtaus tärkeätä )---putket kiinni ja ilman kaasunpolkemista käyntiin---- samalla toinen laittoi VAROVASTI paineilmaa letkulla tankkiin näin helpottaen p-a:n nousemista---starttasimma kaksi kertaa noin 15 sek. pätkiä taukoa oli pari minuuttia,että startti hieman jäähtyi ---- kone oli tulilla ilman mitään kakomisia...
                                                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 18.9.2008, 23:34. Perustelu: Yhdistetty.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Noin sen oisin itekkin tehny miten TIM100 tuossa kertoilikin. Pitää suositella audifoorumin lukemista asentajille, täältä nuo ohjeet itekki löysin ja koitin ehdotella myös asentajille. Syy miksi en viitsinyt itse vaihtaa suodinta ja ilmata on juurikin tuo pelätty syöttöpumpun pimeneminen kun autoa sahataan käyntiin. Nyt tiedän. Tuosta öljynsuodattimesta piti kysyä kun myyjä ei puhunut mitään että olisi vikaa löytynyt... Vnt ahtimen ohjainsiivikon säätökello oli rautalangalla sidottu jumiin, sen näkee kun muovin irrottaa öljynsuodattimen vaihtoa varten.
                                                      Siis öljyt kehui vaihtaneensa ja suodattimen ihan äskettäin. Kuinka nopeasti tommonen 2.5 tdi sitten mustaa öljyt? Pari tuhatta ajettu ja kyllä öljy on ihan mustaa niinku yleensä öljynvaihdon edellä tapaa ollakkin..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Dieseli kun dieseli mustaa öljyt käytönnössä heti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistähän voisi mahdollisesti löytää tuohon vnt ahtimeen siivikon säätökellon? Garretilta ei osia saa joten vinkit olis tervetulleita. Ahdin siis gt2025vnt. Luulisi että samanlainen vois olla muissakin vnt ahtimissa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Varmaan kuitenki 2052v.
                                                            Uuden semmoisen saa kun tilaa uuden ahtimen.
                                                            Ellei sit halua itse rakentaa moistaa hienoa systeemia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X