Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dieselin käyttö talvella - riittääkö lämpö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Olettaisi, että ne vedenlämmityshehkut on ennemmin moro kuin auton omat. Enemmän ne ainakin on käytössä.
    En muista varmasti, mutta motonettiä selatessa muistikuva olisi, että ko käyttöön on omat hehkunsa?

    Comment


    • #32
      Olettaisi, että ne vedenlämmityshehkut on ennemmin moro kuin auton omat.
      Just niitä tarkoitin. Ja on kyllä ihan erilliset nuo hehkut kannen päädyssä.

      Comment


      • #33
        Meinasin, että ovat eri malliset hehkut vedenlämmitykseen.
        Mikähän niissä on oikeasti erona? Jotkut pikahehkut vai mitä ne on?

        Comment


        • #34
          Niissä ei liene muuten mitään eroa normaaleihin ulkoisesti kuin sähköliitäntä.
          Mulla on sellaiset missä on sähköliitos jengoilla.
          Jostain kyllä luin, että joissain autoissa on myös samantyyppisellä (ellei jopa samanlainen) "tulpanhattu" kuin käynnistyshehkuissa.

          Tehosta en tiedä, että onko käynnistyshehkut saman tehoiset kuin nämä lämmityshehkut.

          Comment


          • #35
            Tossa kuva tästä kapistuksesta.
            http://picasaweb.google.com/aki.rant...28226995205202

            Kyllähän noi kuitenkin poikkeaa aika paljon normi hehkusta. Taitaa olla lyhyempi ja kanta lienee 12 tai 13mm kun normaalissa on 10mm.

            Comment


            • #36
              Lisätään vielä, että 4B:ssä saa nuo pois päältä (kuten kesällä kompuran) kliman Econ -napilla. Kestää jos ajelee Eco päällä :) Muuten siis kytkeytyy automaattisesti päälle +5 asteen alapuolella ja löytyy kaikista TDI-malleista ohjekirjan mukaan.

              4B:ssä nuo ei sijaitse kannen takaosassa vaan ilmeisesti jossain lähempänä lämppärin kennoa?
              Viimeksi muokannut jamietti; 10.9.2008, 13:42.

              Comment


              • #37
                Voisko Passatissa olla samanlainen toiminta.
                Olen nimittäin ajellut ECON päällä, kun uusi ilmastoinnin hihna venyi ja kiljuu hetken kompuran lähtiessä päälle (tai sitten kiristin kiristimen huonosti).

                Täytyypä kokeilla laittaa AUTO päälle.

                Olen niin huono ruotsin kielessä, että ei ohjekirjastakaan taida apuja olla tähän hätään...

                Comment


                • #38
                  AAT:ssä pärjää talvella sisätiloissa ihan hyvin, mutta EGR kun on kytketty pois toiminnasta niin on ongelmia saavuttaa normaali vedenlämpö ainakin mittarin mukaan toisin kuin kesällä.
                  Eberi kyllä auttaa tähän mutta ei sekään kauhean kustannustehokasta ole.

                  Viime talvena kokeilin pahviakin nokalle huonoin tuloksin. Vai voisiko tämä lämpömittarin neulan nousemis ongelma johtua ajoviiman jäähdyttämästä vesilämpö-anturista?? Eikös joissain audeissa tälläisiäkin ongelmia ole ollut, että anturi jäähtyy ajoviimasta!

                  Comment


                  • #39
                    Antti, kuten totesit, pahvista ei ole muuta kuin sotkemaan toimiva auton jäähdytysjärjestelmä.

                    Ajoviima ei kai tuon koneen lämpöanturiin vaikuta. Tämän voi todeta vaikka ylämäkeen laittamalla kolmosella lapun hetkeksi lattiaan. Hetken päästä on lämmöt 90 ja siitä laskee, kun hukkalämpöä ei kehity riittävästi. Mutu, että ei paljon konetta kuluta, vaikka menee vajaalämpöisenäkin, niinhän aina lämmetessä sekä kaupungissakin monesti on. Nykyään kun ei ole rikkiä, niin syöpyminen on ihan eri asteikolla kuin ennen. Itse pidän EGR:n (AFN talviautossa) toiminnassa mukavuussyistä, hiljainen käyntiääni ja nopea lämpeneminen.

                    Comment


                    • #40
                      Aamulla oli lämpötila melkein nollassa, niin tökkäsin climan AUTO-asentoon.

                      Eipä se sen nopeammin lämmennyt.

                      Comment


                      • #41
                        Ei kun mittaamaan tuleeko jännitettä tulpille... hyvä tuo on kun toiminnassa.

                        Comment


                        • #42
                          Joo, voisihan ne mitata kun ovat helposti käsillä.

                          Jos tuo kone nyt sen nopeammin tästä enää lämpiää.
                          Se on sellainen 7km matka ja sitten kone on nollakelissä 90 asteessa mittarin mukaan.
                          Ensin 2km taajamanopeutta ja 5km maantiellä-> kone normaalilämmössä.

                          Comment


                          • #43
                            Muistelisin, että oma olisi ollut lämmin samoissa ajoissa, noin suurinpiirtein.

                            Comment


                            • #44
                              EGR mulla on myös pois käytöstä, että sekin kai vaikuttaa jonkin verran.

                              Comment


                              • #45
                                Sen huomioiden lämpiää kokolailla nopeasti..

                                Comment


                                • #46
                                  Täälläkin vahvistetaan, että AFN on nopea lämpenemään verrattuna AEL:iin. Puhallin sentään pukkaa lämmintä molemmissa hetkessä käynnistyksen jälkeen.
                                  AAT vielä matka-ajossa 6:lla kylmillä chillasi moottorin 50 asteeseen, joka ei vielä tuntunut kabiinissa toimivien sähköapujen ansiosta.

                                  Comment


                                    #47
                                    Mulla AFN -99 passatti lämpeni tänään +5 aamulla noin 12 min (11 km) normaalilämpöön. Ajosta pari kilsaa 40, pari 80, 4 60 ja loput 110. Tuntuu aika hitaalta lämpenemään. Ja egr tulpattu.

                                    Comment


                                    • #48
                                      kyllä mullakin saa hervannasta linnainmaalle 8km ajella että alkaa lämpiämään. eeberi on kova.

                                      Comment


                                      • #49
                                        1Z golffi ja semmonen vajaa 10min ajoa ja lämmöt 90:s. 2 kilsaa taajamaa ja loput maantietä.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Aamulla oli lämpötila melkein nollassa, niin tökkäsin climan AUTO-asentoon. Eipä se sen nopeammin lämmennyt.
                                          Nyt viileinä aamuilla testaillut tuon kutosen lämpiämistä. AUTO-asennossa lämpiää kabiini melko hitaasti, mutta kun manuaalisesti laittaa puhallusta 5-6 pykälää niin lämpiää huomattavasti nopeammin. Lämmintä alkaa tulla lähes heti kun käynnistää auton, AUTO-asento ei sitä tunnu tajuavan ja nostaa puhallusta vasta reilusti myöhemmin.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Mulla on kyllä muuten ECON-asennossa, joilloin se on muuten sama kuin AUTO mutta kompura on disabloitu.

                                            Hyvin se pöhistää jo muutaman kilometrin jälkeen, on oikeastaan kaikissa vageissa toiminut hienosti tuo systeemi.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kyllähän se tosiaan muutaman kilometrin jälkeen puhaltaa automaatillakin hyvin, mutta mun mielestä silti hivenen turhan myöhään.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Siis automaatti-ilmastointihan odotelee, jotta nesteet on tietyt lämpösiä, ennenkuin alkaa pöhöttämään lujempaa. Sellasta se automatiikka on, että asiat päätetään välillä vastoin meidän ajatuksia :)

                                                Audeissa ylensä talvella piti laittaa puhaltamaan manuaalisesti jotta sai ikkunoihin puhallusta kylmänä lähties. Volkkareissa ole kuin manuaali ilmastoinnit niin niissä ei ole ko ongelmia.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Eberi on toki esilämmityksessä ylivoimainen, koska moottori lämpenee 4-5kW teholla kunnolla ja siten mm. hihnat selviää tavallista vähemmällä. Samoin climatronic ohjautuu eberin kautta, eli puhaltelee sisälle vasta kun moottori jo lämmennyt, oliko neste 40 asteeseen, säästää akkua. Webasto ajanee saman asian, ei ole kokemusta koska Ebereitä ollut ja muutama varaosanakin :)

                                                  Climassa toimii hyvin lasien huurteenpoisto -nappula, ei tarvitse olla kauan päällä.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X