Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dieselin käyttö talvella - riittääkö lämpö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Dieselin käyttö talvella - riittääkö lämpö

    Ei ole kokemusta Audin dieselistä omalla kohdalla, joten mielenkiinnosta haluaisin tietää käyttäjien kokemuksia dieseleistä kabinetin lämmityksen suhteen. Riittääkö koneen tuottama lämpö vielä Suomessa vai pitääkö olla erillinen lämmitin?

    Jos ei riitä: mikä on koneen koko?
    Jos riittää: mikä on koneen koko?

    Pitääkö erikseen suojata keula?

    #2
    1.9 AJM 85kw kone ei pahimmilla (n -30) pakkasilla lämpee tarpeeksi. Jos nopeuden pitää noin 100-110km/h niin nostaa kyllä paremmin lämmöt 90 asteeseen. Syylärin eteen asennettava pahvi auttaa vähän asiaa.

    1.9 1Z Golffissa ja lämpöstä piisaa kyllä.

    Pumppusuutindieselit taitaa olla näitä "kylmiä" ja normi tekniikalla olevat taas lämpee tarpeeksi.

    Ei silti tartte kylmästä kärsiä kummassakaan.

    Comment


    • #3
      aikoinaan oli 1.9tdi golffi ahf koneella ja siinä ei meinannut tarjeta kauhean pitkälti ajella kun oli -27astetta. Lämpö mittari ei noussut juuri ollenkaan ja olo oli tosi viluinen. Autossa oli myös eeberi sillä sai hiukan paremmin lämpöä mutta ei sitäkään koko aikaa voinut päällä pitää. En kyllä laittanut mitään hinttipahveja keulan eteen.

      Tuskin enää tulee mitään -30 pakkasia.

      Comment


        #4
        A6 Avant 2002 ja moottorina 2.5TDI V6 (AYM). Tammikuussa 2008 Pyhätunturilla pääsi saksasta ajettu laite kokeilemaan varmaankin ensi kertaa -26 asteen lämpötilaa. Lämpöä riitti moottorille ja miehistölle.

        Comment


        • #5
          Itse ainakin pärjäsin viime talvena ainakin ihan hyvin 1,9l pumppusuutindieselillä (AVF). Sinänsä viimetalvi oli melko leuto, joten jäämme odottelemaan esitavlven pakkaslukemia, quattro-keleistä puhumattakaan.

          Comment


            #6
            Siis hyvin piisaa lämpö AJM:ssä jos pakkaset pysyy -20 luokassa. Ei mitään ongelmaa. Ko konehan on pumppusuutinvehje.

            Apua asiaan on saanut lisälämmittimellä tai sitten vedenlämmittimellä, eli hehkutulppia vesiletkussa tms. Golffissa moinen taitaa olla, mutta tiedä sen toimivuudesta enään.

            Comment


            • #7
              Joskus täällä taisikin olla juttua asiasta.
              Jakajapumpullisissa ainakin tarkenee kylmemmilläkin keleillä ilman lisähärveleitä.

              Nykyään tietenkin on jo kaiken maailman lisälämmittimet, eikä taatusti tule kylmä.

              Mulla on nyt neljäs diisseli menossa ja ei yhdessäkään ole kylmä tullut, kaikki on olleet jakajapumpullisia 1.9TDI koneita teholuokassa 90hv ja 110hv.

              Keulaa en ole koskaan suojannut.
              Jakajapumpullisen moottorikin tahtoo käydä kylmänä kaupungissa, mutta silti lämpöä on aina piisannut sisälle.
              Maantiellä lämmöt pysyy kyllä nätisti 90 asteessa, mikäli termostaattiasiat on kunnossa.

              Comment


                #8
                EGR-häiriöisillä on kuulemma ollut lämpenemättömyysongelmia, ei siis mikään ominaisuus. Edellisessä Volkkarissa tuli hämmästeltyä moottorin jopa nopeaa lämpenemistä.

                Nykyisessä kulkineessa himppasen jännittää tuon lämmön riitämisen kanssa, kun ei tahdo aina saavuttaa oikeaa käyntilämpötilaa edes kesällä ja ilmastoinnin lämmönsäätöläpän moottorikin on jumissa.. :)
                Alkaa olla aika paneutua noihin. Läpän moottorissa varmaan putsaus ja koneen (R5) puolella termostaatin (tai lämpötila-anturin) vaihto auttaa.

                Comment


                  #9
                  Kyllä niissä lämpö piisaa, kunhan on termari kunnossa. Monasti näissä huonosti lämpenevissä on ollu termari rikki. Itellä ei ole kyllä kylmä ollu dieseleissä.

                  Comment


                    #10
                    -34.5°C ennätys golfilla eikä tullut kylmä, löpön suodatettavuus alkoi kyllä hieman mietityttää

                    Comment


                    • #11
                      pistäkää eeberi... =) AFN lämpiää hitaasti mutta varmasti ilmankin, mutta auto tykkää kun sitä lämmittää ennen lähtöä

                      Comment


                        #12
                        Mun AFN lämpeni roikanperästä lähtiessä ihan hyvin. Kovilla pakkasilla jos lähti ilman lämmitystä (mitä ei siis juuri tapahtunut), sai ajella melkein vartin maantietä, että saavutti sen 90 astetta.

                        Kyllähän se lämmityksestä tykkää.

                        Comment


                        • #13
                          1997 AFN lämpeni hitaasti mutta varmasti viime talvena -10 - 20 pakkasella. Pahvi syylärin edessä olisi varmasti auttanut.

                          Nykyinen AWX puhaltaa kyllä nopeasti lämmintä kabiiniin sähkövastusten ansiosta, mutta koneen lämpeneminen ihan pikku pakkasillakin kestää jonkin aikaa. Kovilla pakkasilla en ole vielä edes ehtinyt ajella.

                          Comment


                            #14
                            ATL tuntuu olevan aika hidas lämpiämään. Päivittäisellä 8 km kaupunkialueen työmatkalla ei meinaa lämmöt ehtiä normaaliin edes näin vajaan 15 asteen lämpötiloissa. Maantiellä kyllä lämmöt nousee hyvin niin kesällä kuin talvellakin.

                            Talven varalle on sitten webasto, sen avulla kyllä lämpöä riittää kabiiniin niin ennen ajoa kuin ajon aikanakin. On vaan sen verran harvemmin vastaan tuleva moottori tämä ATL että ei taida olla juuri mun kokemuksista apua alkuperäiselle kysyjälle.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                              1997 AFN lämpeni hitaasti mutta varmasti viime talvena -10 - 20 pakkasella. Pahvi syylärin edessä olisi varmasti auttanut.

                              Nykyinen AWX puhaltaa kyllä nopeasti lämmintä kabiiniin sähkövastusten ansiosta, mutta koneen lämpeneminen ihan pikku pakkasillakin kestää jonkin aikaa. Kovilla pakkasilla en ole vielä edes ehtinyt ajella.
                              Sorry offtopic, mutta missä moottorikoodillissa Audeissa näitä sähkövastuksia?

                              Comment


                              • #16
                                Tarkoitetaanko tässä sähkövastuksilla yhtä kuin niitä hehkutulppia kannen takaosassa vesilinjassa?
                                Mulla on tuollaiset AFN:ssä.

                                Comment


                                  #17
                                  Uusissa saattaa olla lähes kaikissa, vanhemmissa ei.
                                  Uudessa 77kw Caddyssä oli oletuksena webasto ilman kelloa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eli siis AVF:ssä on jonkinmoiset sähkövastukset jotka edesauttavat jäähdytttäjän nesteen lämpeämistä kylmässä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      tuleekos tohon mimmonen vastus ja mihin tohon mun autoon ku siinä ei ole . eli letkujen välille vai lohkoon .

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tossa juttua siitä.
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ight=vastuk%2A

                                        Siinä on vaan kannen taakse tulevaan vesiliitäntään tökitty hehkutulppia. Niitä sitten ohjataan päälle kun kierrokset ylittää 2500rpm, selvästi kuulee aina kun rele napsahtaa kylmällä koneella jos kiihdyttää yli tuon.

                                        En ymmärrä miksei niitä voi pienemmillä kierroksilla ohjata päälle, vai onko tuo systeemi viisaampi kuin luulenkaan...

                                        Comment


                                        • #21
                                          niin mut tarkotin sitä (lohkolämmitystä) eli tuleeko se lohkon kylkeen se vastus vai vesiletkuun ?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ai sitä.
                                            Niitä on sekä että.
                                            Nykyään taitaa olla ainakin Defalta hankala saada sitä lohkoon laitettavaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              sen lohkoon laitettavan mielummin laittasinki :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                Motonetissa näyttää olevan vielä joitain Temroja jäljellä, se on vähän niin kuin Defan kopio.
                                                Calixinkin taitaa olla sellainen, hinnasta päätellen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Defa taisi luopua lohkon kylkeen asennettavasta vastuksesta, kun eivät kestäneet. Mun Passatissa oli kolmas vastus menossa kahden vuoden sisään.

                                                  Calixilla ainakin on lohkon kylkeen laitettava.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    jos defalla on letkujen väliin laitettava niin laitan sen sitte mistä sais etuusasti

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      AD-Varaosilta ainakin löytyy. Onko halvin, en tiedä.

                                                      Kun laitat, laita johonkin pystyletkuun, ettei pääse vahingossakaan kuivaksi. Tästäkin on ollut juttua jossainpäin foorumeita.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        jep, letkulämmitin tulee asentaa ehdottomasti pystyyn tai elementti palaa jo ensimmäisellä lämmityskerralla. Itellä oli AFN:ssä viime talvena Calixin letkulämmitin ja se pelasi todella mallikkaasti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          En ymmärrä miksei niitä voi pienemmillä kierroksilla ohjata päälle, vai onko tuo systeemi viisaampi kuin luulenkaan...


                                                          Kutosessa, 1998 AFN napsahtaa vastukset heti päälle kun laturi alkaa lataamaan. Systeemi on kuitenkin riippuvainen sähkön kulutuksesta (laturin kuormitus-% vagcomilla) ja lisäksi näitä 330W vastuksia kytkeytyy yksitellen pois veden lämmetessä. Konekin lämpenee nopeammin laturin jarrutuksen ansiosta. Saksassa nämä kuului Winter-pakettiin penkkilämpöjen ym. kanssa. Eberiä ei tarvitse kuin esi- ja taukolämmitykseen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ehkä se toimii tässä Passatissa samalla tavalla.

                                                            Eipä tuo auto mielestäni lämmennyt eilen aamulla kun oli pakkasta yhtään nopeammin kuin AHU ilman vastuksia vastaavalla ilmalla. Voi olla, että ne hehkutkin on moro.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X