Eli ilmaantui tänään mielenkiintoinen vika autoon. Auto A4 Tdi 66kw 1998. Elikkä ajaessa yks kaks auto heitti vetämästä, ei kiihdy sitten millään yli satasen. Auton sammuttaminen auttaa, elikkä kun sammuttaa auton niin se pelaa ihan normaalisti siihen asti kun vauhti kiihtyy sataseen ja taas katoaa vedot. Mikä neuvoksi? Itse veikkaisin polttoaine suodatinta, tai turbovikaa kun ei tunnu ahtavan. Ja sen huomasin myös että polttoainetta auto alkoi syömään enemmän kuin liikaa vian ilmettyä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 1.9Tdi vedot hukassa?
Collapse
X
-
Ahtovuoto/N75 temppuilu tulee omalta kohdalta mieleen.
Koska se sammuttamalla tulee kuntoon niin jokin menee antureiden mielestä pieleen ja pistää koneen limp-modeen.
Yliahto vois olla syynä. Vakkomilla näkisi melkein heti mistä vois alkaa kattomaan.
Toisaalta on näistä kai turbojakin menny yks kaks, eli akseli poikki, mutta semmonen ei tule virtoja käyttällä kuntoon.
-
Ei käsittääkseni ahtovuodon sattuessa käyttäydy noin, eli tuo menee vikatilaan nyt varmaan yliahtamisen vuoksi.
N75, hukkaportti, map-anturi ainakin mahdollisia vikakohteita. Ja tuossahan näissä kaikissa kulkee ahtopaine, eli myös niitä ohjaavat letkut kannattaa käydä läpi.
Ensimmäiseki lukee vikakoodit, niin voi saada jotain osviittaa.
Comment
-
Yleensä se on ollut se N75. MAP on mahdollinen, mutta epätodennäköinen.
Jos on VNT-turbolla, voi siivet olla jumissa, jolloin ahdot ei putoa piikistä. Silloin alkaa olla turbon vaihto edessä.
Haulla aiheesta lisää. Ei ole ensimmäinen tällainen vika.
Comment
-
Ei taida olla VNT:tä tuossa 66kw vehkeessä.
Hyviä ehdotuksia on jo paljon, joten siitä tutkimaan.
Luulis tosin, että ennen 100:sta jo menis limp-modeen koska ahtopaineet piikittää kyllä aikasemmin jo. Jos lämä pohjassa kiihdyttää ykköseltä asti niin kerkeekö edes 100:een?
Polttoaineen kulutuksen lisääntyminen taas viittaa ilmaongelmiin eli ei saa ilmaa. Eli suomeksi ei ahda oikein.
Comment
-
Tsek
Voi olla, ei varmaan kyllä tuon ikäisessä. Tosin nyt kun tarkemmin lukee tuon avauksen, niin tuli tuo konetehokin ilmi. :)
Olen käsityksessä, että ECU antaa ahtojen nousta piikkiinsä hetkellisesti ja jos ei laske, menee vikatilaan. Pienillä vaihteilla ei välttämättä aika ylity. Minun ääni menee N75:lle.
Eikö MAFfin pyynnöt ja ahdot testata juuri kolmosella tai isommilla vaihteilla, koska ahdot nousee aiemmin, vai ymmärsinkö väärin? Saa korjata. :)
Comment
-
Minulla teki halpis tehoboksi tuon ilmiön. 160 kun oli lasissa katosi tehot. Ei kiihtynyt enää
edes 20km/h kuin etanan vauhdilla ylöspäin. Eli mitä alemmas vauhti putosi, sitä sitten mentiin.. Se oli mukavaa moottoritiellä :)
Sammuttaminen auttoi. Toimi muuten täysin normaalisti, mutta 160 km/h oli se raja.
PSI ei tee enää samaa. 200km/h testattu.Viimeksi muokannut Chocoeye; 25.8.2008, 19:33.
Comment
-
Noissa viesteissä kuuluu kirjoittaa, että "testattu radalla / kiihdytystapahtumassa / Saksassa / suljetulla alueella" :)
Oma AFN teki myös kerran tuon, eli tiputtu kiihdytyksessä tehot pois ja sammuttaminen auttoi. Vikakoodeja en päässyt lukemaan mutta ei tehnyt tuota enää toiste. Tuolloin oli kova pakkanen jo sillä nyt oli tekemistä asian kanssa, mutta itse veikkaisin VNT-siipien jumitusta. 66kW koneessa ei tietenkään VNT voi jumitella, joten siinä vika on todennäköisesti hukkaportissa tai MAP-anturissa.
Comment
-
Mulla tekee kerran kuussa kanssa vikatilan, tämmöinen sieltä on aina löytynyt:
1 Fault Found:
17958 - Charge Pressure: Control Deviation
P1550 - 35-10 - - - Intermittent
Sammuttaminen auttaa, en ole jaksanut ressata mutta kai tuonkin joskus voisi korjata.Osaako joku suoralta kädeltä heittää mikä vikana? N75 tai MAP aika varmasti mutta kumpi?
Tehoja siis riittävästi, tietääkseni 3barin mappia ei ole vaihdettu eli voisko se tehdä tuon?
Comment
-
Juu, on se yleensä nelosella motarin rampissa kun olen vian päälle saanut.Mutta ahdin on suht tuore 1749VA (paineita tais olla piikki 1,6bar)
tämmöisen löysin variantclubin foorumilta
Olisiko jollakin ensikäden tietoa, vikakoodia puskee kun ajelee yli 100 km/h nopeudella hetkenaikaa:
17958 - Charge Pressure: Control Deviation
P1550 - 35 - 10 Intermittent
.
.
.
hakemaan Metro-Auton marmoritiskiltä N75:n (99€), jonka jälkeen vikakoodien kuittaus ja testilenkki (reiluhkolla matkanopeudella) ja vika on poissa.
Comment
-
VB? Ettei VA, eikös bertta ole poikittaiskoneen.
Jos ahdin on tuore, niin ei varmaan sitten se. Ja tuskin mappikaan sitten jos vain piikkinä käy nuo paineet tuolla.
3bar mappi ei ole kyllä kallis, siinä Tampereen skeidatiskillä kävin itse hakemassa muistaakseni 35e ja sulla sen vaikutus varmaan parempi vielä ;)
Tuota N75:tä voi esim. jarrukliinerillä yrittää putsailla, eikä sitä tiedä mikä on alipaineletkujen tilanne.
Mulla oli niin haperoja, että ihme miten yleensäkin mikään vielä toimi.
Edit: Ai sä korjasitkin jo VA:n sinne ;)
Comment
-
Se on ikään kuin ahtomittari, joka kertoo paineet eculle. Ecu lähettää sitten säätökäskyjä taas eteenpäin.
3bar mappi saa aikaan vakiossa sellaisen 15-20% luokkaa olevan ahtojen nousun.
Enpä tiedä miten se lastutetussa käyttäytyy, kuvittelin että samalla tavalla.
Itsellä tuo on vakio-ohjelman kanssa, mutta ahdoista ei mitään käsitystä.
Mittarin asensin mutta sattui viallinen, piikkiahdot 2bar ja jatkuvatkin 1,5bar ;)
Tuollaista ei ihan vakiossa saa 3bar mapilla aikaa, olis varmaan hyrrästä tullu akseli jo otsaan.
Comment
-
se,että maf on uusi ei tarkoita sitä että se antaisi oikeaa lukemaa,ts systeemi vuotaa jostain tai jotain.hankit piuhan vaikka elekmalta ja demoversiollakin saa lokitettua ja luettua yksittäisten modulien vikakoodeja,täydellistä vikaskannausta sillä ei saa tehtyä mutta esim moottori onnistuu aika hyvin.
Comment
-
Jusulle:
Siis eikö tyhjäkäynnillä pitäskin olla miinuksella. Mutta onkohan tuon -0.2 turhan paljon. Sehän melkeen ahtaa jo tyhjäkäynnillä :)
Ja kyllähän ahtoputkessakin alipainetta voi olla. Eihän turbokoneet tyhjäkäynnillä kuitenkaan ahda.
Eikö ole vetoja ennen 3000:ia sitten vai?
Comment
-
Garretin mukaan noita VNT-turboja ei voi entrata tai huoltaa, mutta kyllähän niitä putsailtu on ja ihan toimiviksikin vielä. Sitä en sitten tiedä, kuinka hyvin nuo putsatut pelaa tai kestää..
Kokemuksia kenelläkään?
Pitäisiköhän näistä vedot hukassa/N75- yms. topikeista tehdä oikein tuonne FAQ-osastolle joku ketju? Ei ole kuitenkaan ihan tavattomia vikoja.
Comment
Comment