Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9Tdi vedot hukassa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.9Tdi vedot hukassa?

    Eli ilmaantui tänään mielenkiintoinen vika autoon. Auto A4 Tdi 66kw 1998. Elikkä ajaessa yks kaks auto heitti vetämästä, ei kiihdy sitten millään yli satasen. Auton sammuttaminen auttaa, elikkä kun sammuttaa auton niin se pelaa ihan normaalisti siihen asti kun vauhti kiihtyy sataseen ja taas katoaa vedot. Mikä neuvoksi? Itse veikkaisin polttoaine suodatinta, tai turbovikaa kun ei tunnu ahtavan. Ja sen huomasin myös että polttoainetta auto alkoi syömään enemmän kuin liikaa vian ilmettyä.

    #2
    Ahtovuoto/N75 temppuilu tulee omalta kohdalta mieleen.
    Koska se sammuttamalla tulee kuntoon niin jokin menee antureiden mielestä pieleen ja pistää koneen limp-modeen.
    Yliahto vois olla syynä. Vakkomilla näkisi melkein heti mistä vois alkaa kattomaan.

    Toisaalta on näistä kai turbojakin menny yks kaks, eli akseli poikki, mutta semmonen ei tule virtoja käyttällä kuntoon.

    Comment


    • #3
      Ei käsittääkseni ahtovuodon sattuessa käyttäydy noin, eli tuo menee vikatilaan nyt varmaan yliahtamisen vuoksi.

      N75, hukkaportti, map-anturi ainakin mahdollisia vikakohteita. Ja tuossahan näissä kaikissa kulkee ahtopaine, eli myös niitä ohjaavat letkut kannattaa käydä läpi.

      Ensimmäiseki lukee vikakoodit, niin voi saada jotain osviittaa.

      Comment


        #4
        Yleensä se on ollut se N75. MAP on mahdollinen, mutta epätodennäköinen.
        Jos on VNT-turbolla, voi siivet olla jumissa, jolloin ahdot ei putoa piikistä. Silloin alkaa olla turbon vaihto edessä.

        Haulla aiheesta lisää. Ei ole ensimmäinen tällainen vika.

        Comment


          #5
          Ei taida olla VNT:tä tuossa 66kw vehkeessä.
          Hyviä ehdotuksia on jo paljon, joten siitä tutkimaan.

          Luulis tosin, että ennen 100:sta jo menis limp-modeen koska ahtopaineet piikittää kyllä aikasemmin jo. Jos lämä pohjassa kiihdyttää ykköseltä asti niin kerkeekö edes 100:een?

          Polttoaineen kulutuksen lisääntyminen taas viittaa ilmaongelmiin eli ei saa ilmaa. Eli suomeksi ei ahda oikein.

          Comment


            #6
            Tsek

            Voi olla, ei varmaan kyllä tuon ikäisessä. Tosin nyt kun tarkemmin lukee tuon avauksen, niin tuli tuo konetehokin ilmi. :)

            Olen käsityksessä, että ECU antaa ahtojen nousta piikkiinsä hetkellisesti ja jos ei laske, menee vikatilaan. Pienillä vaihteilla ei välttämättä aika ylity. Minun ääni menee N75:lle.
            Eikö MAFfin pyynnöt ja ahdot testata juuri kolmosella tai isommilla vaihteilla, koska ahdot nousee aiemmin, vai ymmärsinkö väärin? Saa korjata. :)

            Comment


            • #7
              Minulla teki halpis tehoboksi tuon ilmiön. 160 kun oli lasissa katosi tehot. Ei kiihtynyt enää
              edes 20km/h kuin etanan vauhdilla ylöspäin. Eli mitä alemmas vauhti putosi, sitä sitten mentiin.. Se oli mukavaa moottoritiellä :)
              Sammuttaminen auttoi. Toimi muuten täysin normaalisti, mutta 160 km/h oli se raja.
              PSI ei tee enää samaa. 200km/h testattu.
              Viimeksi muokannut Chocoeye; 25.8.2008, 19:33.

              Comment


              • #8
                Noissa viesteissä kuuluu kirjoittaa, että "testattu radalla / kiihdytystapahtumassa / Saksassa / suljetulla alueella" :)

                Oma AFN teki myös kerran tuon, eli tiputtu kiihdytyksessä tehot pois ja sammuttaminen auttoi. Vikakoodeja en päässyt lukemaan mutta ei tehnyt tuota enää toiste. Tuolloin oli kova pakkanen jo sillä nyt oli tekemistä asian kanssa, mutta itse veikkaisin VNT-siipien jumitusta. 66kW koneessa ei tietenkään VNT voi jumitella, joten siinä vika on todennäköisesti hukkaportissa tai MAP-anturissa.

                Comment


                • #9
                  Mulla tekee kerran kuussa kanssa vikatilan, tämmöinen sieltä on aina löytynyt:
                  1 Fault Found:
                  17958 - Charge Pressure: Control Deviation
                  P1550 - 35-10 - - - Intermittent

                  Sammuttaminen auttaa, en ole jaksanut ressata mutta kai tuonkin joskus voisi korjata.Osaako joku suoralta kädeltä heittää mikä vikana? N75 tai MAP aika varmasti mutta kumpi?
                  Tehoja siis riittävästi, tietääkseni 3barin mappia ei ole vaihdettu eli voisko se tehdä tuon?

                  Comment


                  • #10
                    Voihan ne olla sulla siivetkin kai.
                    Paljos sulla on niitä paineita ja onko se isommilla vaihteilla kiihdytettäessä kun menee vikatilaan?

                    Comment


                    • #11
                      Juu, on se yleensä nelosella motarin rampissa kun olen vian päälle saanut.Mutta ahdin on suht tuore 1749VA (paineita tais olla piikki 1,6bar)

                      tämmöisen löysin variantclubin foorumilta
                      Olisiko jollakin ensikäden tietoa, vikakoodia puskee kun ajelee yli 100 km/h nopeudella hetkenaikaa:
                      17958 - Charge Pressure: Control Deviation
                      P1550 - 35 - 10 Intermittent
                      .
                      .
                      .
                      hakemaan Metro-Auton marmoritiskiltä N75:n (99€), jonka jälkeen vikakoodien kuittaus ja testilenkki (reiluhkolla matkanopeudella) ja vika on poissa.
                      Pitäisköhän sitä käydä tuo palikka hakemassa...?
                      Viimeksi muokannut kontio; 25.8.2008, 23:44. Perustelu: ahdin

                      Comment


                      • #12
                        VB? Ettei VA, eikös bertta ole poikittaiskoneen.

                        Jos ahdin on tuore, niin ei varmaan sitten se. Ja tuskin mappikaan sitten jos vain piikkinä käy nuo paineet tuolla.
                        3bar mappi ei ole kyllä kallis, siinä Tampereen skeidatiskillä kävin itse hakemassa muistaakseni 35e ja sulla sen vaikutus varmaan parempi vielä ;)

                        Tuota N75:tä voi esim. jarrukliinerillä yrittää putsailla, eikä sitä tiedä mikä on alipaineletkujen tilanne.
                        Mulla oli niin haperoja, että ihme miten yleensäkin mikään vielä toimi.

                        Edit: Ai sä korjasitkin jo VA:n sinne ;)

                        Comment


                        • #13
                          No tuore ja tuore,30tkm ajettu (olettaen että ollut uusi kun sinne on Itävallassa pistetty)

                          Pitää varmaan ainakin tuo mappi vaihtaa, siis Vemixiltä vai?

                          Juu,menee veeaa ja veebee aina sekaisin.

                          Comment


                          • #14
                            siis Vemixiltä vai?
                            Joo, sieltä.

                            Comment


                              #15
                              Jos Kontiolla on jo ohjelma tehty 2,5bar mapille, ei sinne kannata 3bar mappia laittaa ainakaan ilman ohjelman muutosta. Voi ampua ahdot vähän taivaisiin kun ECU näkee ahdot paljon pienempinä kuin ne ovat.

                              Comment


                              • #16
                                Okei.Mitäs se mappi siellä niinkuin fyysisesti oikein tekee? Tutkii ahtopainetta?

                                Comment


                                • #17
                                  Se on ikään kuin ahtomittari, joka kertoo paineet eculle. Ecu lähettää sitten säätökäskyjä taas eteenpäin.
                                  3bar mappi saa aikaan vakiossa sellaisen 15-20% luokkaa olevan ahtojen nousun.

                                  Enpä tiedä miten se lastutetussa käyttäytyy, kuvittelin että samalla tavalla.

                                  Itsellä tuo on vakio-ohjelman kanssa, mutta ahdoista ei mitään käsitystä.
                                  Mittarin asensin mutta sattui viallinen, piikkiahdot 2bar ja jatkuvatkin 1,5bar ;)
                                  Tuollaista ei ihan vakiossa saa 3bar mapilla aikaa, olis varmaan hyrrästä tullu akseli jo otsaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    kuinkas mulla ku eilen laitoin mittarin ja ajelin sillä . lähtee kiihdyttään 3000 nakkaa paineet 1.5 ja sitte tippuu 1.1 . lastu mulla on mut eikö toi turbo pitäsi jo 2000 tulla joukkoon . lisäksi käy tyhjäkäynnillä kokoajan - 0.2 onko se normaalia ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      ota vag com kauniiseen käteen, engine->measuring blocks->ja noin kanava 5 tai 6,vedät pari reipasta kiihdytystä ja katot miltä maffin arvot näyttää. pitäis nousta 1200, ja actual koko ajan vähintään specified.

                                      edit ja tuo että tyhjäkäynnillä 0,2 veikkaisin että mittari pa*kana?

                                      Comment


                                      • #20
                                        maf on aivan uusi :D ja muutkin anturit 500 e ostetut . lähtee järki ku ei löydy vikaa . ja en taira saada vag katottua ku ei ole lisenssiä vai kuinka ?

                                        Comment


                                          #21
                                          Noita anturitietoja saa luettua ja logattuakin.

                                          Onko sulla turbo vaihdettu tai käytetty irti jossain kohtaa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niin, mikäs vika Juhalla sitten on?

                                            Riippuen vähän mistä tulee tuo letku joka menee ecuun, voi alipainettakin olla.
                                            Jos tulee suoraan ahtoputkelta, niin tuskin on mutta jos tulee joltain venttiililtä, niin tuo alipaine voi hyvinkin pitää paikkansa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              se,että maf on uusi ei tarkoita sitä että se antaisi oikeaa lukemaa,ts systeemi vuotaa jostain tai jotain.hankit piuhan vaikka elekmalta ja demoversiollakin saa lokitettua ja luettua yksittäisten modulien vikakoodeja,täydellistä vikaskannausta sillä ei saa tehtyä mutta esim moottori onnistuu aika hyvin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                ai,se olikin alipainetta eikä painetta =)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jusulle:

                                                  Siis eikö tyhjäkäynnillä pitäskin olla miinuksella. Mutta onkohan tuon -0.2 turhan paljon. Sehän melkeen ahtaa jo tyhjäkäynnillä :)
                                                  Ja kyllähän ahtoputkessakin alipainetta voi olla. Eihän turbokoneet tyhjäkäynnillä kuitenkaan ahda.

                                                  Eikö ole vetoja ennen 3000:ia sitten vai?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    petri . nyt se on todettu vaikka heti en uskonukkaan mut turbo on rikki . se menee vaihtoon .

                                                    turbo on jumissa .
                                                    Viimeksi muokannut jusu31; 27.8.2008, 09:32.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      VNT-turbohan tuossa oli? Ei taida olla eka jossa VNT jumittelisi.

                                                      Nyt sitten tilalle vähintään se VA ahdin, eli 130hp koneisen turbo.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        juha ehti jo multa lunastaa 120 tonnia ajetun VNT-15:n, 120€ taisin rahaa pyytää =)

                                                        1749VA maksaa saksassa semmoisen 400-500€ vähän käytettynä, mikä ei ole paha hinta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos et meinaa isompaa laittaa niin silloin kannattaa yrittää putsata sitä

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Garretin mukaan noita VNT-turboja ei voi entrata tai huoltaa, mutta kyllähän niitä putsailtu on ja ihan toimiviksikin vielä. Sitä en sitten tiedä, kuinka hyvin nuo putsatut pelaa tai kestää..
                                                            Kokemuksia kenelläkään?

                                                            Pitäisiköhän näistä vedot hukassa/N75- yms. topikeista tehdä oikein tuonne FAQ-osastolle joku ketju? Ei ole kuitenkaan ihan tavattomia vikoja.
                                                            Viimeksi muokannut arto s; 27.8.2008, 18:20. Perustelu: Ehdotus

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X