Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AJM hukkaa nestettä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AJM hukkaa nestettä

    Tais se tyyppivika iskeä eli kannentiiviste mennyt vai onko?

    Nestettä on kadonnu semmonen säiliöllinen muutaman sadan kilsan aikana. Eilen meni niin vähään, että säiliö oli tyhjä. Reilu litra sinne meni G12T:tä ja vettä.

    Lämmöt pysyy 90 asteessa kyllä ja nousee normaalisti. Vielä en muoveja ottanu irti, mutta pitänee viikonloppuna kattoa.

    Kun auton pysäyttää ja ottaa paisarin korkin auki, niin ei ole järjestelmässä painetta. Mahtaako korkista tms vuotaa, vai vesipumppu ongelma vai kannentiiviste? Vesipumppu on orggis ja vaihdettu n 60-70tkm sitten.

  • #2
    Yritä etsiä mistä se neste tulee pihalle, näkyykö paisuntasäiliön alla olevissa osissa valkoisia räkäpisteitä?

    Vesipumpun vuodon näkee heti hyvin kun ottaa vaan alasuojamuovin pois.

    Sit on se vesihaara kannessa yksi potentiaalinen kohde.

    Comment


    • #3
      Omassani oli tuo sama juttu viime kesänä. Ajoin sen Raumalta kotiin ja pysähdyin kesken matkan, niin säiliö tyhjeni siinä seisoskellessa. Kotiin päästyäni jouduin täyttämään pytyn uudelleen. Ei mielestäni normaalia kovempaa suhausta kuulunut korkkia avattaessa. On sitte melkeen 1800? juttu merkkihuollossa jakopäänosien kanssa, eli kannattaa miettiä missä teettää. Merkkiliikkeessä tosin saa sen 2v takuun.

      Comment


        #4
        Tiedä perhana viittiikö tota enään korjata.

        Sikäli tuo onnistuu iteltäki pitkälti korjata, mutta mutta. Arvoa kun tuolla ei juuri enään ole niin pistäis palasiks.

        Kattellaan nyt mistä se vois vuotaa. Ei yhtään painetta ollu paisarissa vaikka 100km oli ajeltu, että varmasti lämmin. Ehkä desin tms verran sieltä katos matkalla.

        Comment


        • #5
          Loriseeko kennossa missään vaiheessa. Itsellä aloitti sillä että kuului epämääräistä lorinaa lämppärin kennosta. Ihan loppuvaiheessa vasta alkoi puskemaan nestettä ulospäin järjestelmästä letkuliitoksista.

          Comment


            #6
            Kyllä sitä lorinaa on kuulunut melko kauan, heikosti kuulunut toki.
            Tänään nuuhkin ympäriinsä ja alipainepumpun suunnalta tuli hajua. Mitään vuotoa en löytänyt vielä. Toki voihan tuo haju kiertää nokan puolelta. Paisariin ei tule painetta eikä kuplia.

            Tuossa käytiin hieman kattelemassa jo vaihtoehtoja autolle ja oli eräässä liikkeessä melkein vastaava värkki myynnissä 5990,- hintaan. Ei viitti millään siis upottaa tuohon rahaa. Samalla tuli testattua 2.7tdi A4:sta ja anto "viimesen" silauksen passatille.
            Pysyis ny kasassa siihen asti, että korvaaja saapuu hamassa tulevaisuudessa.

            Toki saisin uuden kannen jne ihan edulliseen hintaan, mutta kattoo ny. Liikaa muutakin korjattavaa löytyy.

            Comment


            • #7
              Aja paisarin korkki löysällä, ettei tee painetta -näinhän Opeleilla ajetaan (anteeksi jos yleistin liikaa). Ei haittaa käytännössä muuta kuin keittolämpötila tulee alemmas ja himpun haihtuu nestettä. Mahdollista myös sisätilan kenno?

              Comment


                #8
                Voisha tuota testata. Ajattelin lykätä korjausaineet sisään, jos se auttaa jotain. On tuolleen aikasemmin syylärikin korjaantunut toisessa autossa.

                Comment


                • #9
                  No käy nyt vaihtamassa se auto, liikeessä ja annat ton vaihdossa

                  Comment


                    #10
                    Vaihtasin toki, mutta juuri nyt rahat on sidottu toiseen kohteeseen. Toki voisin ostaa tuon A4:n mitä kokeilin, mutten halua sitoa enempää rahaa menopuoleen juuri nyt.
                    Siksi tuo pitäs saada pysymään liikenteessä vielä toistaiseksi.

                    Vai haluaisko joku ostaa multa 2h,k,s rivarikämpän Vaasasta pikapikaa? :)

                    Rintajuippi tarjoaa 2te kun ajaa auton liikkeeseen. Enempää en moisesta vois kuvitellakkaan vaihdossa :)

                    Comment


                    • #11
                      Minä nyt en dieseleistä mitään tiedä, mutta omasta kun meni kansipahvi siten että vei nestettä noin puoli litraa/300km, niin kyllä sen aina käynnistyksessä huomas kun ei millään meinannu lähtee käymään neljällä, ja liikennevaloissakin kehitty semmonen suojasavu ympärille. Meni kuitenkin niin pikkuhiljaa että paine kerkes poksautella melkein kaikki nesteen kanssa tekemisissä osat rikki, ennenkun tuli nuo käynnistysvaikeudet ja huomasin ykköspytyssä vettä. Uskomattoman nopeesti muuten haihtuu tuommonen 90asteinen neste kuuman moottorin kupeelta.

                      Comment


                        #12
                        Joo on kokemuksia kansipahvin hajoamisista kyllä. Bensavehkeissä onneksi on menny aina sylinterin puolelle, eikä öljyn sekaan.

                        Tuo ei pölläyttele, ei haise, ei siis tunnu menevän pakopuolelle.
                        Nesteet on puhtaat, eikä öljyn seassa näy mitään.
                        Nesteet tuntuu kiertävän normaalisti, eikä painetta ilmaannu säiliöön.

                        Onko paisarin korkissa vain o-rengas, eikä muuta tiivistystä? Ihmettelen miten tuo ylensä pitää painetta jos noin on.

                        Pakko olla vuoto jossain muualla. Katellaan nyt.

                        Comment


                        • #13
                          Korkissahan on paineensäätöventiilli, ja sen pitämä paine on aika alhainen, oliko se joku 2 bar vai alle?

                          Vuoto voi olla niinkin yksinkertaisessa paikassa kuin lämpöanturissa, sellainen on nähty että tarvikeanturin runko halki.

                          Comment


                          • #14
                            Mikäli tuon AJM -koneen perässä on automaattilaatikko, niin silloinhan siinä taitaa olla tuo surullisen kuuluisa nestejäähdytteinen pakokaasujen takaisinkierrätys.
                            Ainakin yhden automaattilaatikolla olevan TDI PD Passatin tiedän, jossa tehtiin kansiremppaa ja vaikka mitä , mutta nesteiden katoamisen syy olikin juuri tuo vesijäähdytteinen EGR.
                            Vesi katoaa siis suoraan pakoputkeen, jolloin vuotoa on melko vaikea havaita.

                            Edit :

                            Kohtalotovereita :

                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=egr

                            Comment


                            • #15
                              Ei oikeastaan liity aiheeseen, mutta tuossa laittamassasi linkissä oli todettu ettei se ole jäähdytys, vaan lämmitys.

                              Comment


                                #16
                                Mun AFN lopetti jäähdytysnesteen kulutuksen, kun vaihdoin paisarin korkin. Ei ollut kuulemma ensimmäinen.

                                Comment


                                  #17
                                  todettu ettei se ole jäähdytys, vaan lämmitys.
                                  Taitaa se silti jäähdytys olla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    :) Itse luulin sen olevan jäähdytys, sitten kerrottiin lämmitys. Nyt se olis kuitenkin jäähdytys.
                                    Mikolla lienee aika pitkälti faktaa asiasta, mutta voisko joku nyt kertoa mikä sen funktio on?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuo ei taida olla Petrillä ongelman ydin, ainakaan jos ne keväällä tuodut pellin palat on kiinni siellä Passatissa? Eli EGR:n kautta ei pitäisi mitään päästä pakoputkeen, eikä koneeseen päin... Petri vahvistakoon.

                                      Comment


                                        #20
                                        Laipat on Golffissa, mutta kyllä Passatissakin on EGR disabloitu.
                                        Voishan tuokin olla syynä tietysti.

                                        Käytössä on ollu myös evry iät ja ajat. Mietin myös tuota polttoaineen jäähdytyssysteemiä, että voisko se kulua jos 100% käytössä koko ajan.

                                        Vieläkin uskon, että vuotaa jostain muualta kuin kannentiivisteestä koska hajua tulee konehuoneen puolelta jostain.

                                        Ja automaattihan tässä tosiaan on.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko EGR disabloitu siis sekä imusarjan - EGR:n väliin laitetulla "sokkolaipalla" että EGR:n - pakosarjan väliin laitetulla laipalla ?
                                          Omassa entisessä A4 1.9 TDI kulkineessa tuli laippa laitettua vain tuon EGR - imusarja liitoksen väliin.

                                          Mikäli laippa on vain EGR:n ja imusarjan välissa, vuotaa tuo jäähdytys / lämmitys elementti nesteen silti suoraan pakosarjaan + pakoputkeen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Molemmista päistä, tosin en ole tarkistanu patentin kuntoa vähään aikaan.
                                            Mutta otetaan silti tarkistuksen alle tuo.

                                            Comment


                                              #23
                                              Okei, pääsi hieman tutkimaan. Kannentiiviste lienee ok ja jonkin verran painetta paisuntasäiliöönkin kertyy.

                                              Paineet ja nesteet katoaa sen takia, kun tuolta alipainepumpun alapuolelölta lorottelee nesteitä pihalle. Yritin Alfamerin kirjasta tutkailla, että mikäs siellä oikein semmosta vois tehdä, mutta ei ollu mitään kuvaa tai viittausta moiseen.

                                              Paikkakin on ahdas, eli pitää jonkun verran purkaa edestä ja silti ei ole tilaa.

                                              Onko porukalla hyvää ehdotusta mistä voisi tulla pihalle? Näyttäisi tuosta EGR:n jäähdytyssysteemistä tulevat putket menevän sinne suunnalle.
                                              Viimeksi muokannut Puuhapete; 24.8.2008, 16:34.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vikakohde löyty. Letku numero 038121473 Breather Hose.
                                                http://i449.photobucket.com/albums/q...tti/letku1.jpg
                                                http://i449.photobucket.com/albums/q...tti/letku2.jpg
                                                http://i449.photobucket.com/albums/q...tti/vuoto1.jpg

                                                Samalla sai vaihdettua viimesen hehkutulpan, koska löpösuodattimen jalka piti irroittaa, jotta putken sai pois. Samalla tuli tulppa näkyviin.
                                                Ja kun auto on telakalla niin samalla sai kuskin ikkunan taas pelaan, kun vaihto uuden mekanismin.

                                                Eiköhän se tästä taas.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tippuu tippuu

                                                  Taitaa olla yksi yleisiä vuotokohtia letkulämmitin. Lämppärissä O-renkaalla tiivisretty kotelo / lämmitin. Mulla ainaskin hori ilmaa järjestelmään lämppärin kautta. Lorinat loppuivat kun eliminoin letkulämmittimen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mullakin taitaa olla tuossa letkulämmäri, mutta toistaiseksi se onneksi vielä on tivis. Toimivuudesta taas voi olla montaa mieltä.

                                                    Ja katosi vuodot onneksi tuon letkun vaihdolla. Edelleen siis mennään orggis kansitiivisteellä :)

                                                    Tämän ilouutisen johdosta auton vaihtoa voi taas lykätä eteenpäin :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ja taas katos nesteet. Yllättävän kauan kestikin.
                                                      Haisee pakkasnesteelle taas konehuoneessa, joten vuoto ilmeinen.

                                                      Koskahan tuosta pääsisi oikeasti eroon.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jatketaan yksinpuhelua. Ehkä joku näistäkin saa jotain irti.

                                                        Vika löyty EGR:n vesiletkusta. Tippilootasessa ja AJM-koneisessa Passatissa on vesijäähdytetty EGR tms ja sen vesiputki oli tehnyt saman kun tuo aikasempi eli toinen pää on purukumia. Vesi pääsi ulos pienestä reiästä.
                                                        Numero moiselle letkulle on 8D0 819 372 B
                                                        Ensiksi tuli mieleen jotta tuon ohittaisi vaan, mutta letku on ns väärästä päästä rikki eli kannen päästä. Ja onpa vielä pikaliitoksella varustettu.

                                                        Molemmat letkut siis oli paskana lähes samasta paikasta eli kannen ja tulipellin välistä paikasta missä ei ole käsille juuri tilaa.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X