Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Millä kierroksilla dieselillä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Millä kierroksilla dieselillä?

    Lähestyn asiaa vähän eri suunnasta. Itse omistan multitronic laatikon, joka siis portaattomasti säätää välityksiä optimoiden näin polttoaineen kulutusta / tehoa. Rauhallisissa kiihdytyksissä laatikko vetää noin 1500-1800rpm alueella ja kaupunkinopeuksissa kierrokset ovat noin 1200-1300 tienoilla. 40-80kmh nopeuksissa kierrokset ovatkin sitten kuta kuinkin sen 1400-1600.

    Omaan korvaan kyllä tuollainen 1000rpm jurruuttaminen kuulostaa ikävältä ja ei varmasti ainakaan voimansiirron ikää pidennä (terveisin juuri kytkinremontin tehnyt)...

  • #2
    Mitä muutamissa on ollut mittari kiinni niin öljynpaineet 1000rpm 1bar ja pomppaa rajusti kun kierroksia alkaa olla n.2000rpm

    Comment


    • #3
      Vaihteilla 1-3 (no ykkösellä tietty väkisinkin) ajan kyllä ihan tonnista alkaen. Käytän tuota aika paljonkin, että ajan kaupungilla ja taajamassa kolmosellakin 1000-1300rpm.
      En kuitenkaan varsinaisesti vedätä noin alhaalta.

      Nelosta ja vitosta käytän jostain 1300-1400 alkaen mutta en silloinkaan yritä väkisin vedättää, ja tuo vanha hoppa kyllä jo silloin muistuttaakin ettei nyt oikein passais kiusata.

      Comment


      • #4
        Vaimo kävi Kainuussa pari viikkoa sitten. Matkaa tuli n. 1500 km, rauhallista ajoa lähinnä kutosvaihteella, vauhti 80-120 km. Ajoin sen jälkeen lähes suoraan katsastukseen ja nokiarvot 2,7 (3.0 hylkyraja).
        Katsastusmies kyseli olenko ajellut paljon nurkka-ajoa kun savuttaa. Tuli mieleen että pienillä kierroksilla ilman kovempia kiihdytyksiä taitaa dieseli nokeentua. Kutosvaihteen käyttö 2.5 Tdi:ssä on kivutonta jo 80 km nopeudessa (jos ei ole kovin mäkistä), mutta järkevämpää voisi olla ajella enemmän vitosella ja vasta moottoritienopeuksilla käyttää kutosta.
        Toin auton saksasta viime vuoden vaihteessa ja rekisteröintikatsastuksessa 1/08 arvot erittäin hyvät.

        Comment


        • #5
          Totta maar karstat puhdistetaan sitten maantiellä.

          Comment


            #6
            Jos oikein rauhallista ajoa suorittaa niin se on siinä 800 ja 1500 välimaastossa.
            Vitosella ja nelosella menee hyvin tyhjäkäynnillä tietyilla alueilla. Vitonen on oikeastaan
            isoin mitä kaupungissa tulee käytettyä. Kierrokset asettuu sopivasti siihen 1100-1200
            paikkeille 50 alueella. Vähän kyl koneestakin toki kiinni. Omassa toki on vääntöä heti
            siin 2000 paikkeilla se 420nm heti, joka ehkä aavistuksen avittaa. Jyrinää ei kyl ole
            kuulunut missään vaiheessa mistään kestään. Liikkeelle lähdössäkin kakkonen on hyvin
            toimivaksi osoittautunut ratkaisu. Harvoin tulee kuitenki oltua Sunnuntai-ajelulla loppujen
            lopuksi. Mua ei o vaan tollaiseen kitkutteluun tehty, joten yleensä lukuja vähän enemmän
            ja toki varmaan kulutuskin, mut kukapa sitä nyt laskis muutenkaan - kaikki menee mitä
            sinne laittaa. :)

            Kiireessä on sit siel 2000 ja 5000 välissä. :) Mut se nyt ei olekaan säästöliekitystä.

            Tähänkään varmaan ei ole mitään yhtenäistä totuutta. Kukin ajelee miten parhaaksi
            näkee.

            Comment


            • #7
              Eihän tuo 2.0tdi edes jaksa oikeasti vetää vakiona alta 1500rpm:n

              Comment


              • #8
                Passat 1.9tdi:ssä (130hv)oli kaverilla samanlaista oireilua kun ajoi 5 vaihteella alta 80km/h, niin jyrisi aika ikävästi.
                Ohjelmoinnilla jyrinä hävisi kokonaan. Tiiä sitten johtuiko tuo jyrinä siitä ku siellä pienillä kierroksilla ei ollu sitä vääntöä, jyrisi vaikka ei vedättänyt.

                Comment


                  #9
                  Manuaalivaihteisissa ainakin käsittääkseni laatikko tykkäisi yli 1500rpm kierroksista, niin saisi voitelua.

                  Comment


                    #10
                    R5-koneella ei 1400+ kierrokset tunnu pahalta. R4-koneella ei taas kehtaa laskea alle 1500kierrosta. Alle 1700 kierroksen ei juuri viitsi kiihdyttää. Nuo tuntuu omissa jotenkin vaan sopivilta.

                    Comment


                    • #11
                      No nyt minäkin ymmärrän, miksi mulla on tuon passatin kulutuslukemat suht. isoja. Eli ikinä, koskaan en ajele noin pienillä kierroksilla mitä porukka tuossa yllä on luetellut. Huh huh.

                      Tosin en kyllä pienellä vaihteella mielestäni huudatakaan konetta, mutta että reilulla 1000rmin:llä, never.

                      6. vaihdettakin käytän vain maantienopeuksilla eli n. 90km/h -100km/h mittarinopeudesta lähtien.

                      Comment


                        #12
                        1500rpm on varmaan joku nyrkkisääntö, jonka joku minua viisaampi on minulle joskus sanonut. Automaattivaihteistohan ei toimi aivan samoin, siellä voitelu tapahtuu kai paineella, eikä roiskevoiteluna niinkuin manuaalissa.

                        Ajelen itse tasaista ajoa min. 1500 kierroksilla, kiihdyttämään lähtiessä pykällän kyllä ringit 2000 paremmalle puolelle, säästää vähän 2-massaa ja kytkintä.

                        Comment


                          #13
                          Passatissa ei Tippi halua alle 1500 kiekan edes ajella. Vaihtaa pienempää suosiolla.
                          Golffissa taas jyristää jo sen verran, että sillä ajelee ennemmin 2000 kiekan paikkeilla. Nyt on ylikokoiset renkaat ja 80:in nopeudessa alkaa menemään jo jyristelyn puolelle, joten suosiolla 4:lle.
                          Ei kyllä tulis mieleenkään ajella 1000 kiekan tuntumassa, mutta toisaalta eipä tossa vnt-tekniikkaa olekkaan joka auttaa alaväännössä.

                          Comment


                            #14
                            Mielestäni koneen ja voimansiirron mekaanisen keston kannalta olisi syytä välttää tilanteita jossa kone rupeaa täristämään. Tärinä ja hakkaava kuormitus tuppaa olemaan paljon pahempi mekaanisille komponenteille kuin ns. staattinen kuorma.

                            Comment


                              #15
                              Tärinä/jyrinä lienee sit enempi rivikoneen ongelmia?

                              Comment


                              • #16
                                No mä tänään justiin kokeilin kanssa kaikkea, niin kyllä tuollakin pystyy ihan mutkattomasti nelosella ja vitosella ajamaan 1000rpm.
                                Eikä se oikeastaan jyrise ja täristele. Ei myöskään kakistellut kun löi lämän pohjaan, mutta eihän se kyllä mihinkään lähdekään siitä.

                                Ja huomaamatta ajelin nelosellakin 1100rpm näemmä kun tämä asia tuli mulle mieleen.

                                Kai tuossa mullakin toki hieman vaikuttaa, että on EGR disabloitu, 3bar map, vnt-tankoa hiplattu ja iq melko alhaalla.

                                Comment


                                  #17
                                  Hiplaamaton AFN värisee ja täryyttää ihan selvästi tuossa 1400 rpm tietämillä isommilla vaihteilla. Vetää kyllä iloisesti sinne 4400 rpm asti ja kuolee vasta ihan punarajalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse kyllä kaupungissa pyrin pitämään kierrokset alle 1500rpm, ja muutenkin 50km/h 4. vaihde, 65km/h 5. ja kahdeksankympin jälkeen isken kutosen. Kyllä sitä konetta pitää kuulostella. Tasaisella huomaa, että auto kulkee sitä viittäkymppiä nelosella aivan pintakaasulla, joten tuntuisi etta ainetta kuluu vähän.

                                    Olen tosin huomannut, että kun ajaa esim. pitemmän matkan matka-ajua 90km/h kutosella ja sitten risteyksen jälkeen tekee täyskaasukiihdytyksen niin putkesta antaa aikamoisen voimasavun. Tämän "puhdistustoimenpiteen" jälkeen kun pysähtyy uudelleen ja taas lähtee täyskaasulla, niin ussakkaa ei enää tule!

                                    Eli välillä kannattaa varmasti tehdä se täyskiihdytys, ettei ala noki kertymään paikkoihin. FFPn sivuilta joskus lueskelin, että joku oli pistänyt asetonia dieselin sekaan, joka oli poistanut noet koneesta ja käyntiäänikin oli kuulema tämän jälkeen ollut kuin kissan kehräystä. Tiedä sitten, mitä haittavaikutuksia tuolla on?

                                    Comment


                                      #19
                                      Olen havainnut tuolla juuttuvasiipisellä varustetulla ajellessa kanssa tuon pöläytyksen kiihdytettäessä. Tosin mulla se pisti silmään, kun maantiellä ajelin ensin tasakaasulla rekan perässä. Ohittamaan lähtiessä pienempi tupaan ja lappu lattiaan, mikä aiheutti pölinää takalasissa. Muuten ei kyllä savuta pätkääkään.

                                      Tuo vanhan liiton puhaltimella oleva taas alkaa tupruttaa vasta kun kierrokset nousee yli 3500. Taitaa loppua ilma, kun sitä ihan tosissaan tarvitaan.

                                      Kokeilin ajella tuolla R5-koneella pienillä kierroksilla, eikä tuo tuntuisi kovasti pahaa tykkäävän himppasen alle 1400 rpm-ajostakaan nelosella. Varmuudeksi taidan kuitenkin pitää jengakellossa sen 1400 ja yli, kun on kolmosta isompi silmässä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tomaattiliiteri R5 AEL:in perässä sallii suurimmalla säästöohjelmalla kiinteillä vaihteilla 1200rpm, siitä ylöspäin sallii kevyen kiihdytyksenkin ilman jurinoita (muuten vaihtaa pienempää). Uskon tehtaan ohjelmiin laatikossa ja koneessa, että ajaja ei voi kovin liikaa kuormittaa (195-renkaat hyvä ylikuormitussuoja:)

                                        Enemmänkin rekisterin yläpäässä olisi tarvetta säätöön, kun lappu pitää painaa rauhallisesti lattiaan satasen vauhdissa, että kestää kiinteä kolmonen, jos painaa nopeasti, heti tulee kakkonen ja kierroksia on jonnin verran, sitten nappaa kolmoselle ja haetaan urien pohjat jne. Laatikko on kyllä sportin puolella heti, jos pyyntiä vähänkään. Nelosen kokonaisvälitys on tarkkaan manuaalin 5-vaihteisen ja 6-vaihteisen puolessa välissä, eli hieman lyhyempi kuin man. 6-vaihde.

                                        Manuaali AFN vakiona toimii ilman oireita tuosta 1000rpm ylöspäin. Edellinen ajanut lähes kaikki ajot alle 2500rpm, mutta ajotyyli oli rivakka, eli lappua suruttomasti tonnista ylöspäin ja nopeita vaihtoja (olin kyydissä). Niin olivat saksassa Audilla opastaneet sparenit ajamaan. Auto oli kyllä mainiossa kunnossa, ei imusarja likaa ja vnt ei tarkerrellut (122tkm). Vaihteistosta kuului hento ujellus tasan 120km/h nopeudessa. Se hävisi, kun laitoin mt-90 +heavy schock proof sekoituksen sisään koneen säädön jälkeen. Nykyään dmf antautuu jos vedättää alle 2000rpm.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pitää kokeilla, josko tuo AATukin jaksasi nurisematta jyristellä siellä 1200 rpm tietämillä.
                                          Ilmaisesti sille vauhtipyörälle olisi terveellisempää, jos kuski viitsii vaihtaa pienemmälle vähän hanakammin. Muutenkin olen pelännyt koko ajan voimansiirron puolesta ja harrastanut täyskaasukiihdyksiä vasta, kun moottorissa on tarpeeksi kierroksia (yli 1700, mielummin 2000).

                                          AFN:lle pitäisi varmaan tehdä hammer-mod, jos tuo ei satu menemään kaupaksi ennen sitä. Alkaa näyttää pahalta sen puolesta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse ajelen aina kun mahdollista mahdollisimman isolla vaihteella. A4:ssa käytän kutosta jopa 60-70km/h vauhdeissa, mikäli on tasamaata/loivempaa alamäkeä. Täryyttäähän tuo kolmilitrainenkin kutosella jos ylämäkeen yrittää tuolla vauhdilla. Itse vältän juurikin tuota täryytystä, eli ajelen niin isolla kuin ilman täryytystä vain pääsee. Välttelen myös pienillä kierroksilla reilumpaa kaasun painelua. Eli melkoisen taloudellisesti tulee ajeltua 1000-1500kierr/min. Tietysti taas vastapainona tulee kiihdyteltyä silloin tällöin reippaammin.

                                            Pikkuisen ärsyttää tavallaan tuo kuudes vaihde siinä mielessä kun on tottunut tuolla vanhalla 80:llä käyttämään vitosta aina kaupunkiajosta moottoritienopeuksiin. Myös ohitukset sujuvat suht vaivatta 2.8 bensakoneella koskematta vaihteisiin. Toisin on tuolla kuusivaihteisella diisselillä. Tuntuu melko elottomalta lähteä 80 vauhdista kiihdyttämään kutosella. Tosin, eihän sitä siihen ole tarkoitettukkaan ja jos vaihteiden runkkaus ei kiinosta niin olisi pitänyt ostaa automaatti. Eli omaa hölmöyttä kaikki tyyni :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Käytin tuossa hoppaa katsastuksessa, enkä sitten tajunnut moottoritiellä päästellä karstoja pois ennen sinne menoa! :P

                                              Inssi otti auton sisälle, ja sitten ku päästömittaukseen päästiin, niin pani lapun lautaan suorilta ja iski kuule semmosen pössäkän sinne halliin, että piti ovi aukasta! :D
                                              Sano vaan: "Joo, taitaa olla vähän karstaa, että otetaan tuo päästömittaus sit ulkona..."
                                              (huom. Huomasin, että toinen inssi takana olevalla autolla nosti kierroksia rauhallisesti ja pani pedaalia hillitysti pohjaan, mulla taas polkas rajotinta vasten, niin että kyllä turbo vihelsi iloisesti Lentävää kalakukkoa. Inssillekkin pääsi pieni hymy huulille... Onko teillä ollut samanlailla vai halusiko se vaan kokeilla miten mylly ottaa kierroksia?)

                                              No kateltiin auto siinä läpite ja sitten mentiin pihalle, niin ei enää ees pahasti antanu savua ja toisella polkaisulla meni jo sitten läpi.

                                              Päästömittauksen lukemat olivat siis: 6 ja yli ekalla kerralla, kun halli täyttyi savusta. 2 pihalla toisella polkaisulla ja 1.52 lopullinen tulos kolmannella polkaisulla ulkona.

                                              Eli jos ajelee isolla pykälällä, niin kannattaa välillä sitten päästellä niitä höyryjä pihalle sieltä, varsinki ennen katsastukseen menoa! :)

                                              Comment

                                              Working...
                                              X