Varmaan käsitelty aihe, mutta en löytänyt. Eli saako C5 A6 V6 Q:n laatikkoon sovitettua tuota pientä (AFN) tehopakkausta? Adapteri ei ole sinänsä ongelma. Onko kukaan tehnyt? EU ei kai blokkaa säännöksillä? Varmaan jokin este löytyy :) Sitä vaan, kun aihioita löytyy aika edukkasti ja voisi olla helpompi kuin pohjalevyn vaihto, mitä Eestin pojat tehneet.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.5TDI V6:n tilalle 1.9TDI?
Collapse
X
-
Arvaa kiroilinko noita V6-TDI-koneita tuossa kevvän mittaan, kun oli C5-Quattro hakusessa! Noita kun ei piru vie ole muilla kuin Vee-kutosilla, jos dieselin huolii. Kävi mielessä ihan samat jutut, tosin ajatuksena oli 96kW-moottori.
AFN on kyllä mainio pata..
-
.. kyllähän sen ominaisuuksissa löytyy.
Tarkennan kehitelmää (tämä ehkä kuuluisi Moottorit ja voimansiirto -alle, mutta jatkan tähän vielä) :
Poimitaan konevikainen A6 6-v 2.5TDI Q -98-> saksasta ja vaihdetaan tilalle esim. hieman uudempi AFN täydellisenä johtoineen apulaitteineen sekä laatikko(?) mittaristo vastaavasta A4 Q:sta. Teknisesti ei kai ylivoimaista, kiinnitykset löytyy, kardaanin pituus ei ongelma, jne.?
Entä tämä kun tulee Q-kutonen pikkulohkolla, jollaista ei ole valmistettu, vaatiiko VTT-päästötoditusta, vai riittääkö käytönaikainen mittaus tai löytyykö muuta "ylipääsemätöntä"?
En ole pysynyt säännösten perässä, kun edellisestä vastaavasta projektista on yli 8 vuotta. Taitaa nyky EU pikkuhiljaa tappaa ropaavan kansalaisen halut harrastaa tekniikan vaihtoja. Ajatuksena tämä kyllä kiinnostaa, -ja tietää voiko pian unohtaa...
ot:
Quattron edut kesällä:
- sateella eli kesällä voi kiihdyttää liikkeelle lähdössä
- renkaat kuluu tasaisemmin ja eturenkaat ei menehdy kudosrikkoihin ennen aikojaan (vaikka on painetta 2.8bar)
- ei hakeudu urien pohjalle heti kaasutettaessa
- ajoneuvoyhdistelmän liikuttelu onnistuu mökkien pihoissa
- vieles mehr...
Comment
-
AFN on tyypitetty pata. Sen pitäisi jo riittää. Onko sitä saanut C5-koriin? Joku 81 kW vaihtoehto on ollut, mutta oliko AFN? Siinä tapauksessa ei kai pitäisi olla ongelmaa..?
Vaihteiston vaihtamista yrittäisin itse välttää viimeiseen asti, jos vaan mahdollista. Taitaa olla halvempaakin istuttaa AFN tuon 2.5:n lootaan, kuin käyttää AFN+Q-lootaa sovitteena voimansiirtojen välillä. Tai mistä sitä tietää.
Comment
-
Splended!
Minkä mukaan päästöt lasketaan Eurooppalaisessa järjestelmässä? EU-kulutus ja siitä jollain kaavalla? Meinaan vaan, että silloinhan tyypitykset koskevat yhdistelmää (kori+moottori+voimansiirto yms.), joten mitenköhän on mittauksien kanssa?
Toisaalta saahan autoa modifioida muutenkin. Kaikki muutokset periaatteessa vaikuttavat yhdistelmän painoon etc. kulutukseen vaikuttaviin tekijöihin. Tietääköhän AKE itsekkään?
Edit:
Päättele tästä nyt sitten:
Alkuperäinen kirjoittaja "AKE:n verkkosivutVähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Ja samalla sivustolla:
Alkuperäinen kirjoittaja "AKE:n verkkosivutMuutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.
Muutoskatsastuksessa voidaan tietyin edellytyksin hyväksyä myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Comment
-
Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Hauska ajatus, ainakin tuolla tavalla saa auton joita ei kovin montaa liikenteessä ole. Millaiseksi mahtaa suorituskyky jäädä, varmaan samaan luokkaan kuin tällä A160cdi:llä. Ehtii toki silläkin aivan tarpeeksi.
Comment
-
Paitsi että, '..kaikkine päästöihin vaikuttavine laitteine ja rakenteineen..'. Siinä se mikä jännittää, kun C5Q dieseliä ei ole saanut kuin 2.5l-kokoisena.
Riippuu varmaan katsastajasta, mitä haluaa. Fiksu katsoo, että samaa konetta on saanut tähän koriin, joten vastaavuus on, ja jättää huomioimatta 4-vedon, kun on alkuperäistä pienempikin.
Tai sitten vaatii voimansiirronkin vaihdon. Pahimmassa tapauksessa tosiaan sen päästömittauksen.
Comment
-
Mielenkiintoinen ajatus korjata tämäkin vääryys, että A6:en ei ole saanut tuota taloudellisempaa konetta q:n yhteyteen. Raportoihan, miten paperisota hoituu ja valota hieman kustannuksia+työmäärää vaikka hyvällä projektikertomuksella, jos hommaan alat!
^Kontio: VB-ahdinta ei oikein saa mitenkään pitkittäismoottorin yhteyteen, mutta VA:sta saa tehtyä paremman ja alkuperäisen näköisen ulkoisesti.
Comment
-
Poikkean aiheen tiimoilta konttorilla. Samalla pitää kysellä, missä järjestykessä mennään tullauksen ja moottorinvaihdon kanssa. AFN onkin tuossa toisessa kutosessani, joka lievästi säädettynä on mielestäni aivan riittävä aihioksi tuohon Q:nkin, kulkee vaan niin pienellä eikä äänet häiritse.
Eikös tuossa V6:ssa ole kehityskelpoinen ahdin tuon nappulan muokkaukseen, olisi sitten vähemmän vaihdettuja osia ;) 240mm kytkimiä ja erilaisia vauhtipyöriä olisi jo tallissa. Pitää selvittää tuon laatikon sopivuudesta AFN:ään, pituusasemasta ja kiinnikkeistä. Harmi ettei sopivan vaihteiston kuvaa ollut tuolla.
Comment
Comment