Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9TDi vuotaa öljyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vnt-tekniikan kuluneisuus kannattaa tarkastaa. Jos näyttää pahalta, on turha sitä sinne enää laittaa. Ahtimen säätöhän on pielessä niputuksen jälkeen, mutta pakopainemittaus olisi jees asennuksen jälkeen.

    Päittäisvälys ahtimessa ei koskaan vähene, jos sitä sinne on päässyt tulemaan. Itseasiassa voitelu painehelan ja painelaakerin välissä huononee kokoajan. Painotus luonnollisesti jossakin huonon ja vielä huonomman välimaastossa.

    Pakosarjan tiivisteet mallia massa, eivät ole koskaan vuotaneet omissa projekteissa vaikka käytetyt ovatkin. Viime kevään vtt-testeissä käytin vain samoja, vaikka ahdin vaihtui kuusi kertaa.

    Comment


    • #32
      Lainaan topickia vaikka auto onkin eri ja vanhempaa tekniikkaa (AAZ).

      .Rupesi huutamaan öljypainevaroitusta ja konetila hmm sanoisinko hyvin öljytty. Putsailin paikkoja, kaasin lisää öljyä ja löin tulille; Turbon tuloöljyputki puskee urakalla öljyt pihalle öljynsouodattimen jalan päästä.

      Näyttäisi olevan helmiliitos. Jos näin niin minkä kokoinen ja onko tuo kiristysmutteri 17 mm avainvälillä?

      [edit]Itsellä oli ns ammattimies kiristänyt venttiilikopan niin tiukalla että ilmeisesti ne kumitiivisteet noiden pulttien ja kopan välillä (kopan alla & päällä) olivat lytyssä ja öljy nousi sitten pultien vartta pitkin koneen päälle. Varoiksi vaihdoin ja laitoin huomattavan paljon löysemmälle niin vuotaminen/tihkuminen loppui
      Viimeksi muokannut AnttiM; 7.8.2008, 09:47. Perustelu: topicciin liittyvän asian lisääminen

      Comment


        #33
        Alkuperäinen kirjoittaja MarcusS
        Vnt-tekniikan kuluneisuus kannattaa tarkastaa. Jos näyttää pahalta, on turha sitä sinne enää laittaa. Ahtimen säätöhän on pielessä niputuksen jälkeen, mutta pakopainemittaus olisi jees asennuksen jälkeen.
        Eeh.. Eikö AHUssa ole hukkaportillinen solmu? Näin olen antanut itseni ymmärtää.

        Comment


        • #34
          Kyllä vain.

          Comment


            #35
            löytyy myös AHH kone jossa vnt-ahdin. Viestini koski lähinnä vnt-versioita, mutta t15 ahtimissa on tavattu lämpölevyn läheistä kosketusta pakosiiven taustaan.

            Comment


            • #36
              juu on hukkaportillinen. Nykäsin ennen cityyn lähtöö tos pakosarjan kans auki. Kannatti ottaa ku ykkösen tiiviste oli vähän jo kärsiny. Ja vuotoa on ollu siinäki ainaki vähä. mut suurin on toi imusarjan vuoto mistä se on valuttanut jo vähän löystyneeseen pakosarjan väliin ja siitä ees päin.

              Tyhjää katti, kerroppa tosta lisää. Eli kait tarkotat katalysaattorin puhistusta vai. kuinka parhaiten onnistuu ja onko tuolla jotain vaikutusta johonkin et kannaattaako alkaa.

              Mikä toi turbo muuten on merkiltä ja malliltaan näis AHUissa. Näkyis kait se turbon kylestäki

              Comment


                #37
                Otetaan katti käteen ja lyödää posliinit sisältä rautakangella tms pois. Ei näy päästömittauksissa eikä enään ahdista paljoa putkessakaan.

                Ajansaatossa voi kerätä (kerää) karstaa sisään ja tukkeutuu. Aiheuttaa puhdittomuutta.

                Itellä edelleen olis sama operaatio edessä, mutta ei ole pystynyt/kerenny/jaksanu tehdä moista.

                Comment


                • #38
                  Turbo AHUssa on Garrett GT15 tai KKK K03.

                  Comment


                  • #39
                    on se uskomattoman mukavaa kun on toi nosturi millä hiisailla ylös ja alas.
                    Ei tähän hommaan kyl ois ilman tota lähteny:)

                    No tilanne sellainen et outellaan tiivisteitä ja turbon pultteja. Ehkä jo huomenis sais noi tiivisteet. Mut onhan tuossa viel laittelemistä ennen kasausta.
                    Imusarja suurimmalta osin alkaa olla puhas, saa viel tämän yön liueta ku on aikaa, pulloharja muuten äärettömän tärkeä kapistus tossa hommassa.

                    Tosiaan tota välijäähytintä en saanu kokonaan viel revittyä pois kun on se keula edessä. ei oo sopivaa torksia niihin isoimpiin pultteihin et sais sen keulan vedettyä edemmäs, mutta lampun valossa kattelin sitä et näyttäis ihan puhas olevan, mutta tietenkin sitä öljyä siel pohjalla pikkuläikkä oli. Liekkö tarvista edes irrottaa.

                    Sanokaapa viel alan ammattilaiset siitä asiesta että, nyt kun vuotopaikat on selvät ja ne saadaan tilkittyä, pitäisikö vielä päätänsä vaivata sillä itse öljyllä; minne se jatkossa menee vai meneekö minnekkään. Pitäskö jotain huohotusputkia katella tms.
                    Voiko mitään päätellä siitä että imuaukoista katselin sisään päin niin ainakin toisessa (edestä päin lukien) venttiilissä sen varsi oli kirkas osalta matkaa, aivan kuin oli saanu voitelua ympärilleen jostain, kun taas ekan ja kolmannen ne oli kauttaaltaan likaiset/nokiset.

                    Jälleen kerran saan kuitenkin KIITTÄÄ suuresti kaikkia keskusteluun osallistuneita. On ollut suuri apu ja tuki.

                    Comment


                      #40
                      Huohotusöljyn keräyssäiliön saa esimerkiksi tuolta. Itselläkin vastaava odottaa asennusta.

                      Comment


                        #41
                        vähän eri motti mutta tiisseli kuitenkin ja 360tkm ajettu, nyt kytkin rempan yhteudessä putsasin imusarjan ja vällärin.
                        Kumpikin oli aivan kauheassa kunnossa vällärissä oli pohjalla reilu kahvikupillinen öljyä ja vuorokauden kun liuotin poltto-öljyssä niin tuli aivan mustaa paskaa sisältä, mutta nyt kiiltää. Imusarjassa oli pahimmillaan karstaa 5-6mm "imuputken" alussa mistä ilma ahtautuu putkeen, sama käsittely kun vällärille ja höyrypesurilla perään niin taas "kiiltää"

                        Comment


                        • #42
                          joo kyllä sieltä mönjää lähtee.
                          Itellä tosiaan toi välijäähytin oli yllätävänkin puhdas. Tosin pieni läikkä pohjalla öljyä.
                          On se mukava päästä laittaa alkuviikosta kiiltävät osat takasin. Ja egr luonnollisesti veks!

                          Tiivisteet tuli tänään, mut tietenkin kaikki ei voi mennä nappiin, eli 2kpl pakosarjan tiivisteitä puuttui paketista. no maanantaina ne saadaan.
                          Eipä tässä sen puoleen hätiä oo vaikka lomat lopussa kun on toi legendaarinen 200riisseli toisena pirssinä niin ajelutetaan sitä näin välillä.

                          Comment


                          • #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja retulainen Näytä viesti
                            vähän eri motti mutta tiisseli kuitenkin ja 360tkm ajettu, nyt kytkin rempan yhteudessä putsasin imusarjan ja vällärin.
                            Kumpikin oli aivan kauheassa kunnossa vällärissä oli pohjalla reilu kahvikupillinen öljyä ja vuorokauden kun liuotin poltto-öljyssä niin tuli aivan mustaa paskaa sisältä, mutta nyt kiiltää. Imusarjassa oli pahimmillaan karstaa 5-6mm "imuputken" alussa mistä ilma ahtautuu putkeen, sama käsittely kun vällärille ja höyrypesurilla perään niin taas "kiiltää"
                            Antti, eikö siellä välijäähyn sisäänmenon alimassa kohdassa ollut ohut musta muoviputki? A6 malliset R5 TDI:t molemmissa on automaattinen alipainetoiminen öljynpoisto cuulerilta. Ei kerry mitään tuossa 390tkm ajetussa.

                            Muutenkin toimiva vehke: huohotuksessa öljynerotin, pelaa huoltovapaasti ilman lämmitystä, eikä pudottele jäätä ahtimeen. Mutta on se cuuleri melkein makaavassa asennossa :(

                            Comment


                              #44
                              Ja noin postimerkin kokoinen..

                              Comment


                                #45
                                Tiedän Jarmo mitä tarkoitat mutta ei ole minulla öljynpoistinta.
                                Ainoa nippa/lähtö mitä löytyy on coolerin "yläpäässä" oleva N75 paine lähtö,
                                josta tulikin mieleeni että minkä takia N75 paine otetaan coolerilta eikä esim. samasta lähdöstä kuin MAPille joka on imusarjan perässä!

                                Comment


                                • #46
                                  Moroo!

                                  Nyt on saatu taas rinkelit tien päälle. Ja hyvin paikat pelaa. Ei muuta kuin ajelua jonkun aikaa ja sit lopputarkistukset et ei mistään vuotele enään. On mukava kun motin kylki kiiltelee:)

                                  Onko muuten tossa egr:n tulppauksessa merkitystä mihin väliin sen peltilätkän laittaa. Itse laitoin siihen egr:lle tulevan putken ja egr-venttiilin väliin.

                                  Comment


                                    #47
                                    Ei kai sillä niin merkitystä ole. Jos laitat pakosarjan puolelle laipan, ei itse venttiilikään enää nokeennu. Imusarjan puolella ei ole ihan niin kuuma, joten laipan materiaalilta ja vahvuudelta ei kysytä ihan niin paljon. Ei sielläkään sentään kaljatölkistä tehty laippa kauaa kestä, luulisin..

                                    Pääasiahan on, ettei noki jne ylimääräinen kura pääse enää sotkemaan imusarjaa eli reitti on poikki.

                                    Comment


                                    • #48
                                      En tiedä mitä sillä sitten on merkitystä kun reitti venttiililtä imusarjaan on edelleen auki, ellet sitten tulpannut myös alipaineletkua.

                                      Jos yhtä laippaa meinaa, niin laittaisin sen imusarjan ja EGR:n väliin. Silloin reitti on 100% varmuudella poikki.
                                      Itsellä on laippa pakosarjan päässä, sekä tuossa EGR:n ja imusarjan välissä ja alipaineletku on myös poistettu kokonaan ja lähtö tulpattu.

                                      Voisin siis tehdä siitä vaikka koristeen takan reunalle.

                                      Comment


                                      • #49
                                        En tulpannut letkua. Sitä mietinkin et pitäskö sekin kuristaa tukkoo.
                                        Eikö ton koko höskän vois vetää veks ja tulppais vain tukevalla laipalla imusarjan ym. Tietenkin se katsastusinssi tulee siinä vaiheessa napisemaan.

                                        Comment


                                          #50
                                          Kyllähän sen egr:n pois voi ottaa, kunhan laittaa katsastukseen takaisin. Ei ne kyllä sitä edes hokaa välttämättä kattoa.

                                          Mulla on ollu passatissa hieno patentti egr:n letkun päässä näkyvillä eikä ne motkottanu mitään. Toisaalta Passatissa tai tuossa AJM:ssä on tosi hyvin muovien alla piilossa tuo systeemi jotta sen vaikka poistais.

                                          Letku pitää ottaa irti, muuten se venttiili aukeaa kuten ennenkin. Tiedä sitten ahdistaako se vai ei kun on vain matalilla kierroksilla käytössä muutenkin.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Yksi konsti tuohon tulppaukseen on laittaakkin ahtopaine menemään siihen ohjausletkuun ja tulpata alkuperäinen letku.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Öljyä alkanut häviämään täällä...
                                              Pohjamuovi näytti öljyiseltä, joten öljypohjan tiiviste (toivottavasti).

                                              Olisko kenelläkään Alfameria tai Bentleytä josta tsekata öljypohjan pulttien kiristysmomentti?
                                              Venakopan momentit otetaan myös kiitollisena vastaan mikäli tulee vaihdettua sekin, niin vois vetää oikein momenttiin.

                                              Comment


                                                #53
                                                Mullon Passattiin Alfamerin kirja. Kokeilen muistaa kattoa illalla, jos joku muu ei ole kerenny pistää infoa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Ainakin vanhemmissa 4-koneissa se on 20 Nm, vaikka on pieni ruuvi 6 tai 7 mm (tuollaiset yleensä 10-15 Nm).

                                                  Eräskin pasaati vuotaa välijäähdyttimeltä öljyä eli rinksuliitos taitaa aueta kun ei ole painetta ja päästää ylimääriset öljyt mäkeen?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Välijäähy näkyy sisälokarin puolelta kun joku on siihen ilmeisesti kairannut tarkistuskolon.
                                                    Se näytti ok:lta ja ympäristö kuivalta.

                                                    Jos pääsis tänään (auto)pukille tiputtamaan pohjamuovin pois, selviäis lopulta.
                                                    Mutta ei kai siellä paljon mahdollisuuksia ole.

                                                    Öljyhävikki on kyllä yhtäkkiä ollut aika suurta.
                                                    Alle viikko on aikaa kun viimeksi katsoin tikkuun ja oli aavistuksen alle merkkien puolivälin.
                                                    Eilen olikin sitten jo vähän alle alamerkin.
                                                    Ajoa ollut ehkä max. 300km tänä aikana.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Yhtäkkinen vuoto viittais johonkin muuhun kuin öljypohjan tiivisteeseen, esim stefaan tms. Katso nyt kumminkin mikä se oikeesti on.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Arvataan turbon paluuputki.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Vois muuten tosiaan olla yksi vaihtoehto.

                                                          Noh, illalla sen toivottavasti tietää.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Siis... tuli vähän sellainen hämmentyneen idiootin olo.
                                                            Eli:
                                                            Viime viikolla tarkastin öljyt, oli about siinä merkkien puolivälissä.
                                                            Eilen tarkastin öljyt, aika lailla alamerkissä. Lisäsin n. puoli litraa, käytin autoa ja tarkastin parin minuutin seisonnan jälkeen -> about merkkien puolivälissä.
                                                            Tänään tarkastin kahteen otteeseen (käytin autoa välissä), niin se onkin yhtäkkiä ylämerkissä.

                                                            Ei ole paikasta kiinni, tarkastan aina samassa paikassa ja pari minuuttia sen jälkeen kun olen moottorin sammuttanut.
                                                            Mitä ihmettä?

                                                            Öljyä ei olis siis hävinnyt 8tkm sitten olleen öljynvaihdon jälkeen kuin ehkä pari desiä, silloin en täyttänyt ihan ylämerkkiin.

                                                            Öljypohja kyllä tihkuttaa, sen olen jo laittanut aiemmin merkille, mutta mitään isompaa vuotoa ei ole missään.
                                                            Öljypohjan yläpuolella lohkossa on tasainen kohta, jossa makasi öljyä pieni lammikko.
                                                            Öljypohjasta se tuskin ylös lentää.
                                                            Paikka on suodattimen alla, mutta suodattimesta, sen jalasta ja siihen tulevista letkuista ei jäänyt märkää käteen.

                                                            Turbon paluuputki täysin kuiva. Kampuran päässäkään ei ollut märkää.

                                                            Ei taida öljypohjan vaihto olla mikään ihan yksinkertainen, se näytti menevän apurungon alle -> itse en taida alkaa.

                                                            Vesipumpun alaosassakin oli punaista kökköä, joten kansirempan jälkeen sieltä hävinnyt osa, eikä kaikki paisarin ylivuodosta.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Täällä on ollut vähän samanlaisia 'ongelmia'..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X