Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9TDi vuotaa öljyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1,9TDi vuotaa öljyä

    1,9tdi AHU hävittää öljyä vähän liian rutkasti. Pääsin taannoin jo vähän vilkuilemaan auton alle ja moottorin vasen kylki oli aika tukevasti vuorattu ajan kans. Joten putsailin paikkoja ja pienen hapetuslenkin jälkeen takas kattoo missä näkys tippaa.. sieltähän se ilmaantu, ensimmäisen pytyn pakosarjan alemmassa kiinnitys pultissa/mutterissa oli ihan reilu tippa.
    Miten onko mahdollista et se tuli sieltä jostain kierretangon kautta vai mistä??? ei ainakaan äkkiseltään näkynyt että se olisi valunut jostain ylempää.

    n. 1500km matkalla hävisi mittatikun puolestavälistä alarajaan.
    Viimeksi muokannut Jyppe; 24.7.2008, 22:05. Perustelu: otsikkoa korjattu

  • #2
    Veikkaisin et vuotaa venttilikopan välistä.

    Comment


    • #3
      pitää tarkistaa se, eipä tuo paljo tiivistekkään siihen varmaan maksa jos käyttäs auki ja kattos sen.

      Comment


      • #4
        Ainakin noista vitoskoneista löystyy imu-ja pakosarjan etupään pultit ajan saatossa. Turbo kun vuotaa öljyä läpi niin sitä tuppaa ajautumaan imusarjaan ja myös takaisin pakosarjaan ja sieltä sitten ykköspytyn kohdalta moottorin kuvetta pitkin alas.

        Omassa autossa oli öljynkulutus lähes samaa luokkaa. Turbon uusimisen jälkeen moottorin kylki on pysynyt puhtaana eikä öljyä ole kulunut nyt remontin jälkeen ajetun 4000km matkalla laisinkaan.
        Öljynkulutuksen huomasi kyllä savusta kun katsoi taustapeiliin.

        Comment


          #5
          Mitään vaikutusta käynnistyvyyteen edellisen kanssa?

          Comment


          • #6
            Venakopan tiiviste tarkistettu ja uusittu. Vuoto ei tule sieltä.
            Toi thomen vinkki vois olla mahdollinen. Kerran käytin turbolta välijäähdyttimelle menevää ja lähtevää paksua putkea irti, niin kyllähän siel öljyä oli havaittavissa. Miten jos turbo on ehjä niin päästääkö se tippaakaan öljyä noihin putkiin? Toki reilu 300tkm ajettuna alkaa varmaan turbokin jo vähän valskaamaan. Olen monesti kuunnellut kun kiihdyttää niin hyttiin kuuluu todella selvästi sellainen suhina. Olen miettinyt onko se turbon ääni, mutta eikö sen kuulu pikemminkin sihistä kimakammin. Kuuluuko muilla hyttiin selvästi turbon melut? Ja toinen noihin suhinoihin, kun konepelti on auki ja käyttää hetkellisesti korkeilla kiekoilla ja kun ne laskee niin jälkimainingeissa tulee pitkä suhina, aivan kuin jostain tulisi paineet pois. liekkö toi normaalia?

            Käynnistyvyydestä sen verran et, ei lähe aivan kerta heitolla käyntiin. Jos jättää avaimesta kääntämästä ens hörähdyksen jälkeen niin jää rynkyttää parille sadalle kiekalle. Eli saa reilusti startata loppuun asti. Mitään muuta ongelmaa ei siinä ole ollut.

            Comment


            • #7
              Suhina viittaa yleensä ahtovuotoon, kannattanee tehdä painetesti.
              A4 AHUssa kyllä kuuluu suhinat selkeämmin sisälle kuin Passatin vastaavassa (ei kuulu ollenkaan), vaikka ei olisikaan vuotoa.

              Se on ihan normaalia, että ahtoputkissa on öljyä, mutta eihän siellä sitä toki litroittain saa olla.

              Comment


              • #8
                Joo sen verran märkänä et sormet likaa. mutta ei puroksi asti kuitenkaan. Aattelin tehdä ton painetestin, kävin lukee niistä vähän jo juttujakin.

                Comment


                • #9
                  Vaikuttaa ihan normaalilta tuo öljymäärä.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                    Vaikuttaa ihan normaalilta tuo öljymäärä.
                    Niin ai tuo et sormet likaa...no hyvä jos noin.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla tuo nykyinen huohottaa sen verran ahtoputkistoon, että jos jonkun putken irroittaa, on hyvä laittaa rätti tukkeeksi ettei turhaan tipahtele tippoja ympäriinsä.
                      Ja silti kaikki on kunnossa.
                      Edelliset dieselit on tehny samaten.

                      Ja moni sanookin, että öljyisyys ahtoputkiston ulkopinnalla paljastaa ahtovuodon.

                      Eli ihan normaalia.

                      Comment


                      • #12
                        joo. tutkimuksia tehty. kyllä se vaan näyttää tippaa muodostavan siihen ykkösen pakosarjan alapintaa.
                        mikä olisi järkevintä.. jos nyt turbo valskaa öljyä sen verran et kiertää tonne pakosarjalle asti ja sieltä ulos, uusiakko pultit ja vetästä tiukempaan jos sillä tokenis likaamasta kylkee vai pitäskö tuo turbo sit huollattaa. ei ainakaan tuntus että vedot ois hukassa tossa.

                        se hyvä puoli tässä on et ei tarvi noita öljyjä vaihella ku tulee tota lisäystarvetta aina sen verran:)

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                          Mulla tuo nykyinen huohottaa sen verran ahtoputkistoon, että jos jonkun putken irroittaa, on hyvä laittaa rätti tukkeeksi ettei turhaan tipahtele tippoja ympäriinsä.
                          Ja silti kaikki on kunnossa.
                          Edelliset dieselit on tehny samaten.

                          Ja moni sanookin, että öljyisyys ahtoputkiston ulkopinnalla paljastaa ahtovuodon.

                          Eli ihan normaalia.
                          miten sulla tuon öljyn kulutuksen laita sitten on? tarviiko lisäillä.

                          Comment


                          • #14
                            Ei syö yhtään öljyä mulla tuo.

                            Comment


                            • #15
                              vilkasin varsin ton turbolta laskeutuvan ahtoputken alapään, eli käytin lemmarin irti ja putki irti, niin oli melkein kuiva öljystä. Eli ei sen turbon pitäs kyllä kovin falskata.

                              On tämä kyllä ihan yhtä hepreaa välillä, et mistä joku johtuu...:(

                              Se ihmetyttää et miten se öljy ei pala pytyssä jos se kerran sen kautta tulis??

                              Omaan tyhmyyteenhän tietämättömyyden saa kyl pistää..ei voi kaikkee tietää.
                              Mut jatketaan katsasteluja ja kiitos kaikille jo tähän mennessä vastanneille!

                              Comment


                              • #16
                                Oliskos nokka-akselin stefa mitenkään mahdollinen?

                                Comment


                                • #17
                                  ei se näyttäs niin kaukaa tulevan.
                                  Mottia kun katto alta päin niin 2,3,4 pakosarjan juuret aivan kuivat, mutta tää ykkösen seutu on sit sotkeutunu ja kyllä se hyvin vahvasti näyttää siltä et jostain siitä likeltä tulee.

                                  Itse olen käyttänyt tuota Mobil rally formulaa..pysyiskö tämmösessä tapauksessa jokin muu öljy paremmin sisäpuolella.

                                  Käytin vielä kerran ahtoputkea irti siitä päältä, eli tällä kertaa imusarjalle tulevasta viimeisestä liitoksesta niin siellä taas öljyä oli jonkin verran. Jännää siinä mielessä että se öljy näyttää kertyvän sinne loppu päähän ja turbolta lähtevä alkupää oli suorastaan kuiva..

                                  ja tuli tossa viel semmonen tyhmä kysymys mieleen et voisko tota mitenkään käytännös testava, et ottas jostain liitoksen irti ja auto käymään ja siitä pällistelis et mitä sieltä putkesta oikeen tulee..?;)
                                  Viimeksi muokannut TimoN; 6.8.2008, 11:11.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla oli edellinen omistaja ajellut Mobilin 5w-50:llä. Ihan yhtä hyvin se tuntui pysyvän sisällä kuin käyttämäni Teboil Diamond 5w-40.

                                    Kävin oikein zoomailemassa omasta autosta mikä tuossa kohtaa vois vuotaa.
                                    Yllätys, että mullakin oli se kohta hieman öljyinen. Selkeästi on tullut venakopan välistä.
                                    Olen nimittäin käyttänyt tuota koppaa pari kertaa auki kun tein kansirempan.
                                    Muuta tuossa ei oikein voi olla sellaista, ellei sitten imusarjan tiivisteen välistä voi työntää?
                                    Ja yksi on nokka-akselin tiiviste (itsellä se on vaihdettu).

                                    Comment


                                    • #19
                                      edelleen oon sen venttiilikopan kannalla, kannattaa ihan paperilla pyyhkästä siitä että onko kostea.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No pitää vielä sitä venakoppaa tarkistella. Tuo imusarja on myös käyny mielessä, mutta kun ovat niin tiheessä ton pakosarjan kanssa siinä et vaikea väleihin nähä.
                                        Raaka peli ja imusarjat ja kaikki paskat pois ni rupeis näkymään, mutku.........


                                        Jatkoo...
                                        Tarkistin venakopan niin että kuletin paperia kopan ja imusarjan välissä kokomatkalta aivan pohjasta asti... aivan kuiva, ei minkään laista märkyyttä. Eli venttiilikopan tiivisteen voi jo unohtaa.
                                        Tuota imusarjaa tarkastelin myös alta käsin niin kyllä senkin juuri ykkösen kohalta on likautunut ja jopa vähän märkäki.
                                        Eli varmaan alkaa vaihtoehdot käymään vähiin: vuotaa joko imusarjan ykkösen kohalta ja valuu siitä myös pakosarjan kantaan, tai sitten kumpiki päästää läpi.
                                        Miten jos se nyt vuotais vaikka tuolta imusarjasta ja sen sais esim. kirittyä niin et vuodot loppuisi, niin vähenisikö tuo öljynkulutus vai kulkeutuuko se jonnekin pakoputkeen tai niin ees päin.
                                        Viimeksi muokannut TimoN; 6.8.2008, 12:18.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kuuleriinhan se huohotettu öljy muistaakseni kertyy, oletko sitä jo tsekannut? Nyt jos en ihan väärin muista, on ilman reitti imukotelosta turbon kautta välijäähdyttimeen, josta imusarjaan. Olisko nyt niin, että kone huohottaa jostain syystä öljyä kovasti tuonne imuputkeen. Tämän takia voisi siis kuvitella, että turbon pää on kuiva ja vasta kuulerin jälkeen alkaa olla paskaa.

                                          Ja jos se ei enää pääse imusarjan välistä, mihin se sitten menee? Valuu joko kuuleriin tai imuilman mukana sylinteriin, jossa aiheuttaa kaikkea jännää!

                                          Tämä siis meikäläisen paras arvaus.

                                          Comment


                                            #22
                                            Voisko tulla öljykorkista?

                                            Comment


                                            • #23
                                              öljy korkista ei tule.

                                              kiitos artolle varteenotetavasta viestistä.

                                              Tällä hetkellä innostus tutkimuksiin niin suuri että turbo omia pulttejaan vaille irti. ja sit katastella imusarjaa ja käytetään sekin mahdollisesti irti ja putsataan egr:n tuottamasta askasta, ja sitä myöten tukitaan se niin ei likaa enää.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei huono veto ollenkaan. Ei taatusti mene hukkaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  kaks alempaa turbon pulttia paukahti poikki, ja viimeinen siellä pienimmässä kolossa olisi parhaillaan tulossa ehjänä ulos. kärsivällisyyttä kärsivällisyyttä...:)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vähän myöhässä, mutta imusarjan tiivisteen välistä se tosiaan voi myös tulla. 1z:ssa sitä tuli juuri sieltä, oli pultit löystyneet ajan myötä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      jes. auto nosturilla sillä mallilla et paikat on nyt auki imusarjaa myöten.
                                                      imusarja tekee bensiinin kanssa tuttavuutta yön yli ja huomen sit putsaamaan. Mömmöö oli ihan kiitettävästi noin 2mm kertuus ympäriinsä.
                                                      Kyllä se oli tuo imusarja mikä varmasti pahiten vuosi. Tiivistekin oli ykkösen alalaidan kohdalta märkä. Pakosarja kiritään uusiin nyyttoneihin,,vai kannattasko sekin käyttää irti ja vaihtaa tiiviste?

                                                      huomenna haetaan sit uudet tiivisteet ja samalla ilmastoinnin kiristinrullan laakeri tai koko höskä ku vikisee niin maan .....leesti:)
                                                      Yksi tärkeä kysymys: Mitä tehrään ton kierukan kans. Päällisin puolin ehjä, ei tunnu välystä akselissa pitkittäissuunnassa tai muutenkaan. Ja miten ton turbon voitelun suhteen kun aukaisin sen alemman turbolta poistuvan öljyputken niin olisiko sieltä pitänyt tulla öljyä jonkun verran. Eihän vaan ole tukossa mikään...
                                                      Voiko turbon kuntoa yleensä tavantallaaja mitenkään tarkastaa,muuten kuin silmillään. Siivet kyllä pyörii nätisti, ei kahinoita tms.
                                                      Viimeksi muokannut TimoN; 6.8.2008, 23:47.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Olen ymmärtänyt, että jos turbossa ei ole päittäisvälystä, ei sitä kai ole mikään pakko vaihtaa. Toinen asia on, jos halut isomman tilalle..
                                                        Voiteluasiasta en sitten tiedä.

                                                        Nyt kun puhallin on irti, olisi hyvin tilaa vaihtaa se pakosarjan tiiviste ja pultit. Onhan siinä taas kyllä oma jumppansa, mutta osat ei paljoa maksa ja oishan se sitten tehty.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sorry, nyt luettu tarkemmin, siis allaoleva hätäinen kommenttini koskien VNT-turboa, jota AHU:ssa ei ole.

                                                          Puhdista se turbo, ei ole paha rasti ja kuvallisia ohjeita löytyy vaikka tästä

                                                          Helpolla vois vaihtaa 1749VA kompurapuolen ;)
                                                          Viimeksi muokannut jamietti; 7.8.2008, 13:19.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Juu ei mitää hätää jos ei välyksiä turbossa.
                                                            Mulla tuntuu pieni päittäisvälys tuossa 370tkm ajetussa, mutta hyvin se silti puhaltaa.

                                                            Isompi kompurapuoli ja multa 2.5tdi:n suutinkärjet? :)

                                                            Ja jos pakosarjaan ei ole mitään älytöntä hommaa vaihtaa tiivisteitä niin vaihda ihmeessä. Porsii kuitenkin sitten sieltä seuraavana.

                                                            Ja kun auto on pukeilla, niin tyhjää samalla katti :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X