Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tdi:n turbo on kaput

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tdi:n turbo on kaput

    Elikkä rakas Beetlemme on vuotanut hieman öljyä jostain jonkun aikaa. Tippa siellä toinen täällä.

    Tänään hävisi autosta vedot ja tuli savuinen käynti.

    Kun nostin auton ylös on auto näköjään tiputellut öljyä välijäähyn putken juuresta, eli öljy valunut turbolta putkea pitkin välijäähylle.

    Pakoputken joustinputki on aivan öljyssä.

    Elikkäs taitaa olla turbo rikki ja uuden etsiminen edessä.

    Auto 1998 1.9 tdi 90 hv jenkkimalli.

    Laitetaanko samalla jonkun esim 110 heppaisen pakosarja ynnä turbo? Käykö tuohon mikään esim. audin malleista?

    Itsellä kokemusta a4 110 hv mallista ja nyt 131hv mallista.

    Kiitos kuulemiin

    Ps jos jollain turboa tarjolla yms olemme todella kiinnostuneita;)

  • #2
    Kannattais kysellä jostain turbopajalta paljon maksaa korjaus. Jos selviää pelkällä tiivistesarjalla, tulee se huomattavasti halvemmaksi kuin uuden osto.

    Comment


    • #3
      eipä taida audeista löytyä suoraan sopivaa... suosittelen ottaa turbon pois ja kattoa välykset ja siipien kunnon!!

      Comment


        #4
        näköjään tiputellut öljyä välijäähyn putken juuresta
        Tsekkaahan ne putket/letkut ekaksi, ahtovuoto olisi täällä veikkauksena koska se öljy siellä tietyissä paikoissa näkyy.

        Comment


        • #5
          Sen verran, että pakoputken jousto-osan läpi on tullut öljyt. Auto savuttaa sinistä kunnolla ja aikaisemmin turbo vinkui mutta nyt ehkäpä ennemminkin kahisee?

          Mukavassa paikassa vetarin päällä. Onneksi on nosturi:).

          Ilmeisesti pakosarja kannattaa otta irti ja penkissä turboa irrottamaan.

          Muut liitokset kenties ok mutta jäähyn liitiimestä tiputellut öljyä jo pitempään. Muutama tippa yössä.

          Oujee sano...

          Alkoi siis käryämään tuosta noin vain

          Comment


            #6
            Eiks tos o normi ALH kone, jossa on VNT17 turbiini?

            tsek tsek

            Comment


            • #7
              03.30 pakosarja + turbo irti:). urpoa väsyttää. Alakautta vetari irti sisemmästä päästä.

              Turbo väljä, imupuoli siivistä raapinut.

              Huomenna uutta metsästämään. Fin turbo alkoi kiinnostamaan ja mitäköhän muita vaihtoehtoja tuohon olisi?

              Parempi kuitenkin ajatella isomman suuntaan kun nyt kerran ruvettiin?

              Öitä

              Comment


              • #8
                Oliko pakosarja ja tubo samaa pakettia vai erilliset, jos erilliset niin silloin tuoss on AGR kone johon ei suoraan löydy oikein mitään isompaa joutuu hiukan soveltamaan ;)
                hx25 vois olla ihan toimiva peli pienellä pakopesällä, tosin vaati jo isompaa suutinta, ohjelman muokkausta ja putkiston muutoksia mut sillä vois saada jonkun 170-190hp...

                Comment


                • #9
                  carrett

                  3

                  01

                  06

                  g46 m53

                  imupuolen kanavassa lyöty numero 46

                  Pakosarjassa lukee KP g 1 tai 6 1

                  Pakosarjassa numero sarja 712211-1

                  Gt 17490 viiminen nolla ehkä
                  038253019C
                  713672-9
                  Viimeksi muokannut roadster; 23.7.2008, 12:40.

                  Comment


                    #10
                    Se viimeinen on B, eli ilmeisesti puhallin on Garret GT1749B. Taitaa olla hukkaportillinen ja kun Volkkarista puhutaan, moottori lienee sinänsä luotettava AGR.

                    Ihan arvailua kyllä..

                    Comment


                    • #11
                      Multa saa afn:n vakion halvalla jos se tässä auttaa...en jaksa perehtyä =)

                      Comment


                        #12
                        AFN:ssä on GT1749V eli VNT-puhallin. Ei istu hukkaportillisen tilalle ihan noin vaan.

                        Comment


                        • #13
                          elikkä fiksuinta olisi varmaan laittaa se 150 heppasen powerdieselin turbo painepuolen adapterilla ikäänkuin heittämällä?

                          Psi boxi olemassa ja kiinni.

                          Comment


                          • #14
                            eikös sekin vnt ole???

                            Comment


                            • #15
                              Psi boxi olemassa ja kiinni.
                              ei ole paras ratkaisu

                              edit_ siis ei toimi välttämättä kunnolla jos turbo päivitetty

                              Comment


                              • #16
                                Onko tuo sitten jossain tilanteessa paras ratkaisu?

                                Comment


                                • #17
                                  Ajattelin laittaa turbon tässä lähipäivinä. Kun se nyt muuttuu tuottavammaksi voi löpön syöttö jäädä miedoksi.

                                  Voihan tosiaan olla, että boxi on jo ns. täysillä tai sitten jää suuttimet pieniksi. Lastun teko yms.

                                  Laajakaista lamdaa voisi kokeilla myös testi mielessä.

                                  Ensin turbo kaikkine putsauksineen paikalle ja mallia n.150hv.

                                  Tästä sitten seuraa varmaan ravistukset ja kytkimen loppu:).

                                  Aikuisena ajattelin kuitenkin ajella rauhassa ja ohitella sujuvammin. Sellainen viivalta lähtö ei ole nyt hakusessa:).

                                  Comment


                                  • #18
                                    ohitella sujuvammin
                                    Nelosellakin jo mulla vauhtipyörä pistää vastaan, jos maffilla on hyvä päivä niin jopa kolmosella... että se siitä sujuvuudesta =) toki pintakaasulla liikkuu hienosti, mutta se on sama lopputulos polkea vakiota lauta lattiassa kuin pintakaasulla viritetyssä...

                                    Comment


                                      #19
                                      Dieselissä ei ole lambdaa joten turha kai semmosta sinne on sovitella?
                                      Jos turbo muuttuu isommaksi kannattaa softakin vaihtaa sopivaksi. Muuten voi olla vikamoodeja tai muita ongelmia tiedossa.

                                      Onko tuo pd?

                                      Saat tarpeeks pirtetyttä jo lastulla, eli kun vaihdat turbon niin tekee sopivan ohjelma. Kyllä suutinten pitäs riittää vielä jos ei haeta huipputehoja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Auto 1998 1.9 tdi 90 hv jenkkimalli.
                                        Onko tuo pd?
                                        Ooppa Petri tarkkana =)

                                        Comment


                                          #21
                                          Ahaa joo. Eli samaa sontaa kun 1Z:t ja AHUT. Kytkin ei kestä kovin pitkälle, eli lastullakin saa jo ilmeisesti luistamaan.

                                          Suuttimet piisaa sinne minne kytkinkin eli noin 130hp/300nm? Vakioturbo taas on aika piikissä noin 130hp tehoilla. Toki siitä saa revittyä enemmänkin tehoa ulos mutta kestävyyden ehdoilla.

                                          Comment


                                            #22
                                            Dieselissä ei ole lambdaa joten turha kai semmosta sinne on sovitella?
                                            Kyllä sillä laajakaistalla voi haistella palamatonta happea myös dieselistä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä sillä laajakaistalla voi haistella palamatonta happea myös dieselistä.
                                              Mutta onko siitä diesel-moottorin kanssa mitään iloa? Dieselhän ei toimi tietyllä seossuhteella vain pääsääntöisesti happiylijäämällä. Kuvittelisin ainakin että happea löytyy dieselin pakopuolelta lähes aina ja hapen puutteen huomaa paljaalla silmälläkin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Laajakaistalla voi palamatonta happea haistella, mutta iloa siitä ei juurikaan ole. Palamatonta happea on siinä vaiheessa vielä reilusti, kun näkyvää savua alkaa muodostua. Toisaalta taas ruiskutuspuolen komponenteista riippuen sama polttoainemäärä voidaan saada poltettua samalla ilmamäärällä tehokkaammin tai vähemmän tehokkaasti.
                                                Sen sijaan pakolämpö ja pakopainemittarit ovat järkevämpi sijoitus. Ahtoa ja syöttöä voi lisätä niin paljon, kunnes pakolämpö alkaa olla liian korkealla -> paikat sulaa, kansi halkeaa. Savunmuodostustakin kannattaa toki tarkkailla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja roadster Näytä viesti
                                                  elikkä fiksuinta olisi varmaan laittaa se 150 heppasen powerdieselin turbo painepuolen adapterilla ikäänkuin heittämällä?

                                                  Psi boxi olemassa ja kiinni.
                                                  Jos vaihdat hukkaportillisen tilalle vnt:n niin menee vaihtoon N75 ecu/softa

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    038253019C
                                                    Nopeasti googlattuna tuo on vnt-turbo.

                                                    Mikäs moottori roadsterilla on pellin alla? ALH?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Auto moottori tyyppiä en tiedä. Otteessa 72 kw. Rungon numerolla ja turbon numeroilla olen pelaillut + tunteella.

                                                      Autossa on Speed Buster 2 boxi.

                                                      Turbossa on itsessään alipaine härpäke eli sellainen säädin mikä oikea nimi lieneekään. Pyöreä pötikkä joka tulee myös uuden turbon mukana.

                                                      Sanoivat turbon oleva mallia 110hv.

                                                      Fin Turbo taitaa nyt saada mun luottamuksen jos he kerran sanovat, että power dieselin 150hv turbo käy painepuolen adapterilla. Ajattelin laitella samalla uudet tiivisteet ja putsailla paikat.

                                                      Tunnustetaanko, että olen huono noissa nippeli tiedoissa ja moottorityyppi tietenkin pitäisi jostain autosta kaivaa, ehkä penkin alta?

                                                      Enemmänkin suorittaja tyyppiä, eli turbo pois ja uusi tilalle.

                                                      Mikä lie pötikkä, painekello tai joku, niin sen kaksi pulttia on tiukassa ja vaatii operaatiota kosta pultinkannat lämmössä haurastuneet+ruosteiset.

                                                      Muuten kaikki lähti nätisti.

                                                      Näköjään iän mukana vasara jää useammin pakkiin ja lopputulos on kolhuttomampi:).

                                                      Nyt rupes grillaus houkuttamaan kun tuota lomaakin vielä on:).

                                                      Tässä välissä iso kiitos jo kaikille!!!

                                                      Juu ja samalla ajatteli muuttaa takimmaisen vaimentimen efektor malliseksi. Orggis näyttäisi painavankin ahdistuksen lisäksi kohtuudella.
                                                      Viimeksi muokannut roadster; 25.7.2008, 14:48.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ^huoltokirjassa, eka sivu, tarrassa on kauhea määrä koodeja, sieltä kaivat jonkun aalla alkavan =)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Huoltokirja löytyy mutta ei sellaista sivua. Tiedän kyllä mitä tarkoitat.

                                                          Mulla kirjoitettu käsin 1. kohtaan rungonnumero ja 2. 3. yms. tyhjiä.

                                                          08 13 98 ja Volswagen Kirkland, Quebec leima.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Nokkahihnan suojakotelossa on tarra tai paksissa on tarra.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X