Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mihin öljyt katosi? 2.5Tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja jupi78 Näytä viesti
    Mulla ei ainakaan ole merkitty tikkuun mitään min/max juttuja
    Tuo on kyllä ärsyttävä homma, entisessa autossa öljyn mittatikku oli myös sellainen että rajat piti vain arvailla. Oli syvennöksiä vähän väliä, sitten muuttui latteaksi ja taas pyöreäksi jne. Ohjekirjan kuva mittatikusta oli täysin erilainen, joten siitäkään ei aina ole apua.. Tikku kyllä näytti alkuperäiseltä, voihan se olla vaihtunutkin matkalla.

    Comment


    • #32
      Saksan kielisestä manuaalista kun tota tikku asiaa penkosin, niin siellä oli kuva jossa oli kylläkin hieman erillainen tikku, mutta siinä muovit toimii min max välinä. Tutkiskelin eilen moottoria ja 3 öljypohjan pulttia hiukan tihutti kannastaan. Putsasin ja kiinnitin ne uudelleen. Heitin myös öljytilan puhdistus litkut öljyn sekaan ja käytin 5 min ja päästin öljyt ulos. Kauempaa ei uskaltanut pitää kun venttiilit alkoi nakuttamaan. Vaihdoin suodattimen ja lisäsin manuaalissa lukeneen 5,4l Castrollin LL3 öljyä. Mittasin vanhat moottorista poistetut öljyt: 4,7l. 4,7l oli tikussa karhennetun rajan yläkohdassa. Ja nyt 5,4l on yli muovin. En usko vaikka tikku näyttää hiukan ylitäyttöä, että huohotin menisi nyt tukkoon, koska se on kuitenkin talvella uusittu ja puhdas. Koneeseen on kuitenkin lisätty manuaalin ilmoittama määrä öljyä.

      Comment


      • #33
        Kuinka kauan annoit valua? Pitäisin kuitenkin sitä tikun rasterointia lähinnä oikeana. Katsoin omaa manuskaa ja sielläkin kuvassa 2.5TDI V6 tikussa on muovit rajoina, AFN:n tikussa muoveja ei ole vaan tikkuun on taivutettu ja rasteroitu vaihteluväli. Tuohon AFN kun laittaa sen ilmoitetun 3,5 litraa, niin menee hieman jo yli rasterin. Sitähän voisit käydä liikkeessäkin vertaamassa, onko tikkusi oikea.

        Liika öljy kyllä palaa pois, mutta mm. karstoittaa ja tukkii katalysaattoria eli ei hyvä.
        Viimeksi muokannut jamietti; 24.7.2008, 11:52. Perustelu: typo

        Comment


          #34
          Jos sitä on aivan liikaa niin alkaa ilmeisesti kuohumaan tms. Ei ole tullut tosin koskaan vastaan moista.

          Pikkusen yli ylämerkin voi laittaa huoletta, tai on voinut ainakin meikän laitteissa.

          Comment


          • #35
            Jos tarkoitat, että kauanko annoin valua, kun päästin vanhan öljyt pois, niin n.20min. Eli niin kauan kun sieltä jotain tuli.

            Osaako joku sanoa, että kauanko moottorin pitää olla sammuksissa jotta öljy on valunut riittävästi että mittatikku näyttää oikein. Mulla esimerkiksi jos mittaan 15min jälkeen ja 2h jälkeen, niin 2h jälkeen on selkeästi enemmin öljyä kuin 15min jälk. Mikä on se oikea aika milloin ton öljyn pitäisi olla riittävästi laskeutunut. Tosin en ole testannut että kauanko tätä nykyistä Castrolli pitää odotella, mutta Mobililla ainakin kesti kauan.

            Comment


              #36
              Ja kun minä muistelen kuulleeni tuohon omaan kiuluun öljytikun lukuohjeeksi 3 min sammuttamisen jälkeen... Tarkoitti sit vissiin 3 tuntia :D Miten ne tarkistaa asian öljynvaihtopisteessä? Tokko ne sielläkään tuntisotalla autoa seisota.

              Comment


              • #37
                AKN on kyllä varsin kaukana kakkiksen tärpättikoneesta joka suhteessa.

                En ole koskaan vaihdattanut moottoriöljyjä öljynvaihtoliikkeessä, mutta erään auton kuitteja selaamalla huomasin, että 5L tilavuuteen oli kuittien mukaan mennyt 4,5-6,5L riipuen paikasta. Ylävireistä suosittiin, kun on myös hinnoitteluperuste, paljonko sitten laitettu. Kaatajalla iso hukka-% ?

                Comment


                • #38
                  Liika öljy kyllä palaa pois, mutta mm. karstoittaa ja tukkii katalysaattoria eli ei hyvä.
                  + Tukkii huohottimen tuossa V6:sessa

                  Comment


                  • #39
                    ...ehkä. Tukkii varmasti likaisen huohottimen, mutta en usko että tukkii puhtaan huohottimen. Ja mikä siinä öljyssä ylipäätänsä sen tukkii. Jos öljyn seassa pyörii niin suurta roskaa, että jää huohottimeen, niin luulisi niiden jäävän enemminkin öljynsuodattimeen.

                    Comment


                    • #40
                      öljyn vaihdon jälkeen nyt 700km, eikä öljyä ole kadonnut milliäkään! Tiedä sitten oliko vika öljyissä vai vuotiko noi kiristetyt öljypohjan pultit.

                      Comment


                      • #41
                        Postaus poistettu, sekoitin asioita
                        Viimeksi muokannut jupi78; 27.2.2009, 13:49.

                        Comment


                          #42
                          En osaa sanoa mitä se maksaa, mutta kansia ei tarvitse irroittaa.

                          Jospa turbon (tai venttilinvarsien) tiivisteet valskaa sen verran että öljyt katoaa.

                          Comment


                          • #43
                            Onko puristuspaineita mitattu? Jos männänrenkaat jumissa/poikki niin diesel polttaa öljyt eikä näy savuna. Tätä vahvistaa tuo kuormituksen mukaan kasvava kulutus. Onneksi tämä on vain yksi mahdollisuus tässäkin tapauksessa ja Audeissa kai aika harvinainen.

                            Comment


                            • #44
                              Voi poistaa
                              Viimeksi muokannut jupi78; 27.2.2009, 13:50.

                              Comment


                              • #45
                                Kunnossa on. Öljypohjan pultit taas löysällä.
                                Viimeksi muokannut jupi78; 27.2.2009, 13:52.

                                Comment


                                • #46
                                  Kun dieselissä puristusrengas on jumissa tai poikki, niin öljyrengas öljyää mutta puristusrenkaat ei kaavi öljyä normaalisti pois sylinterin seinämältä vaan sitä palaa yhdessä muun dieselöljyn kanssa. Mitä kovempi kuormitus sitä kovempi lämpötila ja öljyn palaminen. Kasvanut ohipuhallus lisäksi nokeaa ja heikentää moottoriöljyä.

                                  Ottomoottorin matala puristuslämpötila ja vähäisempi ilman määrä ei anna niin täydellistä palamista öljylle ja näkyy savuna. En ole moottoriteknologian ammattilainen, joten korjaukset ja täsmennykset ovat tervetulleita!

                                  Comment


                                  • #47
                                    Minun autossa on samanlainen mysteerinen oire elikkä öljy häviää mittatikusta merkillisesti. Mylly on 2.5TDI V6 AKE. Tähän asti öljynvaihdon jälkeen on saanut ajaa 20tkm ilman öljyn lisäämistä. Mutta nyt viime aikoina on pitänyt lisätä öljyä tosi tiheään. Ensin ajoin 500km ja varoitus tuli öljyn vähyydestä. Tarkistin tikusta ja määrä oli alle alarajan. Sitten pääsin 70km ja taas vaati kone lisää öljyä. Sitten pääsin 10 km ja taas lisää öljyä. Täytin aina tikun ylämerkkiin asti. Tässä vaiheessa en uskaltanut ajaa enää kuin lyhyttä matkaa. Ja vielä kerran 10 km ja taas öljyn lisäys. Lisäsin öljyä 1.5 l yhteensä.

                                    Auto seisoi parkissa päivän jonka jälkeen tarkistin öljyn määrä. Yhtäkkiä öljyä oli mittatikussa liikaa 2-3 cm yli ylärajan. Imin liian öljyn pois ja tilasin korjaamolle ajan. Eivät löytäneet korjaamolla vikaa. Kertoivat että auto ei savuuta ajettaessa eikä moottorissa ole ulospäin öljyvuotoja. Kun öljytikun ottaa tyhjänkäynnillä pois niin moottori ei huohota. Asentaja kertoi että hänen mielestä moottori on kunnossa.

                                    Korjaamokeikan jälkeen vaihdoin varalta öljynsuodattimen ja tarkistin sitten öljyn määrän joka oli ylämerkissä. 5km ajoa ja sammutin auton. Virta päälle ja taas herja että liian vähän öljyä. Tarkistin tikusta ja alle alarajan on taas 5km ajon jälkeen.

                                    Minne öljy menee jemmaan kun sitä pitää lisätä noin tiheään? Kerran tosiaan öljyt ovat tulleet myös pois sieltä jemmasta öljypohjaan, kun öljyä oli tikussa ihan liikaa.

                                    Comment


                                      #48
                                      Ettet sekoittanut öljytason valoa öljyanturinvikavaloon?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Öljyanturinvikavalo :D Ehkä huottimen kunto kannattaisi tarkistaa, joku ilmatasku voisi olla. Toisaalta olisikin hyvä, jos kansiin jäisi öljyä reilusti, nokat saisi voitelua...
                                        Viimeksi muokannut jamietti; 9.4.2010, 18:57.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Kuuluu piippaus ja näyttöön tulee öljykannunkuva sekä teksti sensor. Tarkoittaako se että joku sensori on rikki eikä sitä että öljy on vähänä? Pitäiskö lukea vikakoodit?

                                          Comment


                                            #51
                                            No öljykannu+sensor on juuriksi öljyanturivikavalo. Kun öljyt vähissä, syttyy pelkkä öljykannu.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Pitääpä ostaa uusi öljyanturi. Anturi lienee öljypohjan alapinnassa oleva mötikkä. Kiitos neuvosta.

                                              Comment


                                                #53
                                                Jo vain. Samalla ku laskee öljyt pois, niin vaihta tuon sit samalla kertaa.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Eikös anturi toimi oikein jos hälyttää ja kerta olet vielä itse todennut tikusta että öljyä on vähän. Liekö öljynkierrossa jotain hämminkiä.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Tuo sensor-teksti viittaa anturin viallisuuteen. Öljymäärän varoitus on "level too low" tjms.

                                                    Edit. varmaan riippuu mallista/mittaristosta mutta noin ainakin A6 lowline.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Öljyä on tikussa ollut vähän, alarajassa tai vähän alle mutta olen tainnut usein katsoa heti ajon jälkeen öljymäärän. Joskus olen katsonut määrän kun auto on seissyt yön yli. Esim tänä aamuna öljy oli normaalissa.

                                                      Suurin erehdys tässä on että luulin öljysensorivikaa vähäiseksi öljymääräksi. Pelkkä öljykannu ei ole syttynyt kertaakaan. Oppia ikä kaikki...

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Ettei vain öljynpaluukanava kannesta ole tuhkautunut umpeen, ja se öljy jää kansien päälle lillumaan?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Öljyä on tikussa ollut vähän, alarajassa tai vähän alle mutta olen tainnut usein katsoa heti ajon jälkeen öljymäärän. Joskus olen katsonut määrän kun auto on seissyt yön yli. Esim tänä aamuna öljy oli normaalissa.
                                                          Näin sitä ei kannata tehdä.

                                                          Katso aina saman ajan kuluttua ajon jälkeen, niin tiedät mitä siellä sitä öljyä on. Ei kuitenkaan niin, että ryntäät heti koneen sammutettuasi tikkua kyyläämään.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            AKEen vaihdettiin öljyt 1500km sitten. Viimeinen 40tkm, eli minun omistusaikani on ajettu 13tkm vaihtovälillä, ja Castrol Edge 5w-30 FST:llä. Ajoin ensin n. tonnin taajama-ajoa pakkaskelissä kuukauden aikana, ei oireita.
                                                            Viime perjantaina ajoin kärry perässä Oulu-Tampere (500km), pakkasta lähtöpäässä siinä kymmenkunta astetta, perillä tuplaten. Määränpäässä purin kärrykuorman ja hörppäsin kahvit, olisiko tässä mennyt 1-2h aikaa. Sen jälkeen lähdin kebabmiestä morjestamaan, ja takaisin tultuani huomasin että rakas rinkelitär oli merkannut reviirinsä parin jalkapallon kokoisella öljyläntillä. Lisäksi auton pohja putkistoa myöten oli aivan öljyssä. Tutkin asiaa yläkautta taskulampun avulla, ja tulin päätelmään että vuotokohta on jossain turbon alapuolella, sillä siellä on erityisen öljyiset näkymät. Eli apukuskin puolella turbon ja tulipellin välissä on sotkuisinta.

                                                            Jätin auton yöksi parkkiin, ja menin aamulla tutkimaan tilannetta uudelleen. Samanlainen lätäkkö, ja pohja edelleen samassa öljysotkussa. Öljyä oli hieman alamerkin alle tässä vaiheessa.

                                                            Seuraavana aamuna ajoin auton lämpimään halliin sulamaan, pesukadun kautta. 30h myöhemmin hain auton, lisäsin puoli litraa öljyä, ja ajoin sillä 20km taajama-ajoa. Öljyt vajaa 100C, jäähdytinneste 90C kun pääsin perille. Taas auto seisoi ulkona -10C:ssä yön yli. Aamulla tarkistamaan, ja pohjamuovin tuuletusaukon alla oli n. golf-pallon kokoinen öljyläikkä lumessa.
                                                            Taas ajoin koneen lämpimäksi, ja jätin yöksi parkkiin. Edelleen on muutama pisara mustaa lumella. Öljyt alamerkissä.

                                                            Huohottimen vaihdosta, tai kunnosta yleensäkään ei ole havaintoa, joten sen lienee ainakin mahdollinen vikakohde. Mikä muu tuollaisen voisi aiheuttaa? Myös turbolta lähtevä musta, kuminen putki oli alapinnaltaan öljyssä, mutta voihan se olla roiskeitakin.

                                                            Viime talvena koneesta katosi hyvinkin samaan vuodenaikaan puoli litraa öljyä, eikä sen määränpäätä löytynyt koskaan. Tuollaisessa 350tkm rullatussa konehuoneessa kun on mustaa vähän siellä sun täällä, niin vuotokohtaa on maallikkona aika haastava paikantaa. Eikä sitä viitsisi alkaa väkisin kastelemaankaan.

                                                            Halp?
                                                            Viimeksi muokannut tumpsi; 22.1.2013, 10:44.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Huohotinviat harvinaisia kun AKEssa on aina syklonimallinen.

                                                              Myös turbolta lähtevä musta, kuminen putki oli alapinnaltaan öljyssä, mutta voihan se olla roiskeitakin.
                                                              Jos tuo on se alempi niin se on ahtopaineletku ja saattaa olla halki. Työntää öljyä ulos ahtoilman mukana.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X