Alkuperäinen kirjoittaja jupi78
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mihin öljyt katosi? 2.5Tdi
Collapse
X
-
-
Saksan kielisestä manuaalista kun tota tikku asiaa penkosin, niin siellä oli kuva jossa oli kylläkin hieman erillainen tikku, mutta siinä muovit toimii min max välinä. Tutkiskelin eilen moottoria ja 3 öljypohjan pulttia hiukan tihutti kannastaan. Putsasin ja kiinnitin ne uudelleen. Heitin myös öljytilan puhdistus litkut öljyn sekaan ja käytin 5 min ja päästin öljyt ulos. Kauempaa ei uskaltanut pitää kun venttiilit alkoi nakuttamaan. Vaihdoin suodattimen ja lisäsin manuaalissa lukeneen 5,4l Castrollin LL3 öljyä. Mittasin vanhat moottorista poistetut öljyt: 4,7l. 4,7l oli tikussa karhennetun rajan yläkohdassa. Ja nyt 5,4l on yli muovin. En usko vaikka tikku näyttää hiukan ylitäyttöä, että huohotin menisi nyt tukkoon, koska se on kuitenkin talvella uusittu ja puhdas. Koneeseen on kuitenkin lisätty manuaalin ilmoittama määrä öljyä.
Comment
-
Kuinka kauan annoit valua? Pitäisin kuitenkin sitä tikun rasterointia lähinnä oikeana. Katsoin omaa manuskaa ja sielläkin kuvassa 2.5TDI V6 tikussa on muovit rajoina, AFN:n tikussa muoveja ei ole vaan tikkuun on taivutettu ja rasteroitu vaihteluväli. Tuohon AFN kun laittaa sen ilmoitetun 3,5 litraa, niin menee hieman jo yli rasterin. Sitähän voisit käydä liikkeessäkin vertaamassa, onko tikkusi oikea.
Liika öljy kyllä palaa pois, mutta mm. karstoittaa ja tukkii katalysaattoria eli ei hyvä.
Comment
-
Jos tarkoitat, että kauanko annoin valua, kun päästin vanhan öljyt pois, niin n.20min. Eli niin kauan kun sieltä jotain tuli.
Osaako joku sanoa, että kauanko moottorin pitää olla sammuksissa jotta öljy on valunut riittävästi että mittatikku näyttää oikein. Mulla esimerkiksi jos mittaan 15min jälkeen ja 2h jälkeen, niin 2h jälkeen on selkeästi enemmin öljyä kuin 15min jälk. Mikä on se oikea aika milloin ton öljyn pitäisi olla riittävästi laskeutunut. Tosin en ole testannut että kauanko tätä nykyistä Castrolli pitää odotella, mutta Mobililla ainakin kesti kauan.
Comment
-
AKN on kyllä varsin kaukana kakkiksen tärpättikoneesta joka suhteessa.
En ole koskaan vaihdattanut moottoriöljyjä öljynvaihtoliikkeessä, mutta erään auton kuitteja selaamalla huomasin, että 5L tilavuuteen oli kuittien mukaan mennyt 4,5-6,5L riipuen paikasta. Ylävireistä suosittiin, kun on myös hinnoitteluperuste, paljonko sitten laitettu. Kaatajalla iso hukka-% ?
Comment
-
Kun dieselissä puristusrengas on jumissa tai poikki, niin öljyrengas öljyää mutta puristusrenkaat ei kaavi öljyä normaalisti pois sylinterin seinämältä vaan sitä palaa yhdessä muun dieselöljyn kanssa. Mitä kovempi kuormitus sitä kovempi lämpötila ja öljyn palaminen. Kasvanut ohipuhallus lisäksi nokeaa ja heikentää moottoriöljyä.
Ottomoottorin matala puristuslämpötila ja vähäisempi ilman määrä ei anna niin täydellistä palamista öljylle ja näkyy savuna. En ole moottoriteknologian ammattilainen, joten korjaukset ja täsmennykset ovat tervetulleita!
Comment
-
Minun autossa on samanlainen mysteerinen oire elikkä öljy häviää mittatikusta merkillisesti. Mylly on 2.5TDI V6 AKE. Tähän asti öljynvaihdon jälkeen on saanut ajaa 20tkm ilman öljyn lisäämistä. Mutta nyt viime aikoina on pitänyt lisätä öljyä tosi tiheään. Ensin ajoin 500km ja varoitus tuli öljyn vähyydestä. Tarkistin tikusta ja määrä oli alle alarajan. Sitten pääsin 70km ja taas vaati kone lisää öljyä. Sitten pääsin 10 km ja taas lisää öljyä. Täytin aina tikun ylämerkkiin asti. Tässä vaiheessa en uskaltanut ajaa enää kuin lyhyttä matkaa. Ja vielä kerran 10 km ja taas öljyn lisäys. Lisäsin öljyä 1.5 l yhteensä.
Auto seisoi parkissa päivän jonka jälkeen tarkistin öljyn määrä. Yhtäkkiä öljyä oli mittatikussa liikaa 2-3 cm yli ylärajan. Imin liian öljyn pois ja tilasin korjaamolle ajan. Eivät löytäneet korjaamolla vikaa. Kertoivat että auto ei savuuta ajettaessa eikä moottorissa ole ulospäin öljyvuotoja. Kun öljytikun ottaa tyhjänkäynnillä pois niin moottori ei huohota. Asentaja kertoi että hänen mielestä moottori on kunnossa.
Korjaamokeikan jälkeen vaihdoin varalta öljynsuodattimen ja tarkistin sitten öljyn määrän joka oli ylämerkissä. 5km ajoa ja sammutin auton. Virta päälle ja taas herja että liian vähän öljyä. Tarkistin tikusta ja alle alarajan on taas 5km ajon jälkeen.
Minne öljy menee jemmaan kun sitä pitää lisätä noin tiheään? Kerran tosiaan öljyt ovat tulleet myös pois sieltä jemmasta öljypohjaan, kun öljyä oli tikussa ihan liikaa.
Comment
-
Öljyä on tikussa ollut vähän, alarajassa tai vähän alle mutta olen tainnut usein katsoa heti ajon jälkeen öljymäärän. Joskus olen katsonut määrän kun auto on seissyt yön yli. Esim tänä aamuna öljy oli normaalissa.
Suurin erehdys tässä on että luulin öljysensorivikaa vähäiseksi öljymääräksi. Pelkkä öljykannu ei ole syttynyt kertaakaan. Oppia ikä kaikki...
Comment
-
Öljyä on tikussa ollut vähän, alarajassa tai vähän alle mutta olen tainnut usein katsoa heti ajon jälkeen öljymäärän. Joskus olen katsonut määrän kun auto on seissyt yön yli. Esim tänä aamuna öljy oli normaalissa.
Katso aina saman ajan kuluttua ajon jälkeen, niin tiedät mitä siellä sitä öljyä on. Ei kuitenkaan niin, että ryntäät heti koneen sammutettuasi tikkua kyyläämään.
Comment
-
AKEen vaihdettiin öljyt 1500km sitten. Viimeinen 40tkm, eli minun omistusaikani on ajettu 13tkm vaihtovälillä, ja Castrol Edge 5w-30 FST:llä. Ajoin ensin n. tonnin taajama-ajoa pakkaskelissä kuukauden aikana, ei oireita.
Viime perjantaina ajoin kärry perässä Oulu-Tampere (500km), pakkasta lähtöpäässä siinä kymmenkunta astetta, perillä tuplaten. Määränpäässä purin kärrykuorman ja hörppäsin kahvit, olisiko tässä mennyt 1-2h aikaa. Sen jälkeen lähdin kebabmiestä morjestamaan, ja takaisin tultuani huomasin että rakas rinkelitär oli merkannut reviirinsä parin jalkapallon kokoisella öljyläntillä. Lisäksi auton pohja putkistoa myöten oli aivan öljyssä. Tutkin asiaa yläkautta taskulampun avulla, ja tulin päätelmään että vuotokohta on jossain turbon alapuolella, sillä siellä on erityisen öljyiset näkymät. Eli apukuskin puolella turbon ja tulipellin välissä on sotkuisinta.
Jätin auton yöksi parkkiin, ja menin aamulla tutkimaan tilannetta uudelleen. Samanlainen lätäkkö, ja pohja edelleen samassa öljysotkussa. Öljyä oli hieman alamerkin alle tässä vaiheessa.
Seuraavana aamuna ajoin auton lämpimään halliin sulamaan, pesukadun kautta. 30h myöhemmin hain auton, lisäsin puoli litraa öljyä, ja ajoin sillä 20km taajama-ajoa. Öljyt vajaa 100C, jäähdytinneste 90C kun pääsin perille. Taas auto seisoi ulkona -10C:ssä yön yli. Aamulla tarkistamaan, ja pohjamuovin tuuletusaukon alla oli n. golf-pallon kokoinen öljyläikkä lumessa.
Taas ajoin koneen lämpimäksi, ja jätin yöksi parkkiin. Edelleen on muutama pisara mustaa lumella. Öljyt alamerkissä.
Huohottimen vaihdosta, tai kunnosta yleensäkään ei ole havaintoa, joten sen lienee ainakin mahdollinen vikakohde. Mikä muu tuollaisen voisi aiheuttaa? Myös turbolta lähtevä musta, kuminen putki oli alapinnaltaan öljyssä, mutta voihan se olla roiskeitakin.
Viime talvena koneesta katosi hyvinkin samaan vuodenaikaan puoli litraa öljyä, eikä sen määränpäätä löytynyt koskaan. Tuollaisessa 350tkm rullatussa konehuoneessa kun on mustaa vähän siellä sun täällä, niin vuotokohtaa on maallikkona aika haastava paikantaa. Eikä sitä viitsisi alkaa väkisin kastelemaankaan.
Halp?Viimeksi muokannut tumpsi; 22.1.2013, 10:44.
Comment
Comment