Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mihin öljyt katosi? 2.5Tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mihin öljyt katosi? 2.5Tdi

    Outo homma tapahtui viikonloppuna. Kesken ajon mittaristo alkoi määkimään että öljy on loppu moottorista. Ajoin tien sivuun ja totta tosiaan, tikku hyvä kun kastui. Olin tarkistanut öljyt 2 viikkoa sitten ja se oli silloin ylärajassa, eli samassa kohtaa missä se oli ollut viimeiset 10tkm huollon jälkeen. Moottori ei ole kuluttanut tippaakaan öljyä aiemmin, täydet ollut aina kun öljyn on vaihdettu. Nooh, lisäsin puoli litraa öljyä ja lähdin matkaan ja seuraavana aamuna kun lähdin töihin niin sama juttu(välissä ajettu 50km), mittarit piippailivat ja taas oli puoli litraa kadonnut koneesta. Laitoin toiset puoli litraa ja jatkoin matkaa. Sen jälkeen olen ajanut 200km eikä öljypinta ole pudonnut milliäkään. Käytin auton Audin huollossa eikä löytynyt mitään vikaa. Ei öljyn roiskeita missään eikä mitään muutakaan erikoista. Olisin varmasti huomannut jos pakotukesta olisi tullut savuna puolilitraa öljyä 50km matkalla.

    Miten ihmeessä moottori voi yht.äkkiä hävittää litran öljyä eikä siitä jää jälkeäkään?

    BTW. huohotin vaihdettu talvella. Tarkistin myös sen, että ei ole uudelleen tukkeutunut.

    EDIT. Öljynvaihtosta 10tkm. Öljyt Mobil Longlife .507
    Viimeksi muokannut jupi78; 17.7.2008, 11:02.

  • #2
    Vuoto tuon on pakko olla. Ei mikään moottori voi muuten hävittää 0,5l öljyä 50km matkalla. Alin ahtoletku irti ja katso onko siellä öljyä. Muuten kyllä lähtisin etsimään vuotoa esim. öljypohjan tiivisteestä.

    Comment


    • #3
      Huolto purkas kaikki muovit pois ja ei löytänyt mitään vuotoon viittaavaan. Pitää varmaan tilata X-filesin Mulderi tutkimaan asiaa. Ilkeä homma tässä on, että pitäis repiä muutaman viikon päästä 2tkm vaunua perässä. Eikä olis kovin hauskaa jos saisi 50km välein lisäillä öljyä. Kai siitä saisi syytteen joltain ympäristöviranomaiseltakin?

      Comment


      • #4
        Kai sellainenkin olisi teoriassa mahdollista, että öljy jääkin koneeseen esim. tukkeutuneen öljykanavan takia eikä kierrä enää takaisin öljypohjaan?

        Comment


        • #5
          katsoppas ettei huohotin ole tukossa (kansienvälissä)
          se jos on tukossa, öljy menee paineen takia pyttihin ja palaa pois
          (saattaa savutella)

          Comment


          • #6
            Kuten tossa eka viestissä mainitsin, niin huohotin on vaihdettu viime talvena. Eikö sen voi tarkistaa moottorin käydessä nostamalla öljytikun ylös ja katsoo että sieltä ei painetta/öljyä puske. Ainakin näin sen kokeilin eikä tullut painetta. Viime talvena tosin kun tikun nostin niin samantien öljyä rupes roiskumaan. Ymmärsin että öljy menee turbon stefojen kautta palotilaan ja sitä kautta palaessaan savuttelee. Ainakin mulla pöllytti oiken kunnolla kun huohotin oli tukossa. Nyt ei pöllyttele.

            Toivottavasti mikään kanava ei ole tukossa. 120tkm jälkeen tähän moottoriin on vaihdettu LL öljyt 15tkm välein, joten ei pitäisi öljyjenkään olla ollut koskaan yliaikaa.

            Multa löytyis vanha Vagcom (versio 3.?), olisiko siitä mitään hyötyä tässä(öljynpaine mittauksia tai jotain)?

            Comment


              #7
              Jos se öljy olisi jäänyt koneeseen pyörimään, pitäisi ölytilassa olla nyt noin 1 litra liikaa kamaa.
              Jos se ei tullut putkesta, eikä vuotanut tiivisteiden välistä konehuoneeseen tms, jää jäljelle jäähdytysvesijärjestelmä. Onhan vedet oikean väriset?

              Comment


              • #8
                Koneessa on tällä hetkellä pari desiä liikaa(öljyä olen lisännyt n1,2l, mutta litra on kulunut), koska vahingossa yli täytin sitä hiukan, mutta ei litraa. Vedet yhtä punaiset kuin ennenkin.

                Comment


                  #9
                  Muistelisin, että tuon huohottimen saisi tukkoon juuri öljyn ylitäytöllä, joten sen kanssa sietää lie olla varovainen.

                  On kyllä melkoinen mysteeri..

                  Comment


                    #10
                    Jos litra tai pari vuotaa ulos niin kyllähän sen pitäs jo näkyä jossain muuallakin kuin tikussa.

                    Tai sitten se palaa turbossa ja katissa, mutta luulis tuon jo huomaavan.
                    Jos ottaa venttiilikopasta korkin auki niin tuleeko mitään ylimäärästä painetta tms. Normaalisti pientä paineetta pitääkin tulla, mutta ei mitään savuja tms.

                    Comment


                    • #11
                      Avasin korkin tyhjäkäynnillä ja hyvin pientä painetta sieltä tuli. Varmasti normaalia. Jonkun sortin "savua" sieltä kyllä tuli. en ole ennen korkkia käydessä avannut, joten en tiedä onko normaalia. Voisko joku jolla on sama moottori tarkistaa, että tuleeko sieltä mitään käryjä? Jos ei kuulu kuvaan, niin mitähän toi savu indikoisi? Nyt yli 400km, eikä miliäkään kulunut öljyä.

                      Voisiko todellakin joku kanava olla tukossa ja se litra öljyä jossain tukkeen takana. Eikö luulisi, että kone olisi antanut jotain muutakin merkkejä viasta.

                      Comment


                        #12
                        Luulisi paineiden nuosevan, jos koneessa olisi litra öljyä 'jumissa' jossain. Totuus on kyllä ollut ihmeellistäkin aika ajoin..

                        Comment


                        • #13
                          Pumpparissa tietynlainen suutinvika kuljetti moottoriöljyä tankkiin. Tämä ei kuitenkaan onnistune tässä tdi-koneessa? En tunne tätä konetta, paremmin tietävät kertoo.

                          Comment


                          • #14
                            Eli millä tavalla, kun en tunne pumpduusenin löpönsiirtoa?
                            Sen tiedän, että jakajapumpullisissa quattroissa on löpönsiirto eri tekniikalla kuin vajaavetoisissa.
                            Mm. quattroissa on siirtopumppu, jota vajaavedoissa ei ole.

                            Comment


                            • #15
                              Mekanismi jäi epäselväksi, kun omistaja ei ymmärtänyt kaikkea Laakkosen korjaajan puheesta. Pumppusuuttimet olivat päässeet liikkumaan kannessa ja samalla moottoriöljyä "kului" yli 1,5L/1000km. Löpö oli mustaa ja tankista poistettiin ämpärillinen öljyä. Tuli kuntoon ihanan kalliilla vaihtokannella.

                              Tuossa 2.5TDI koneessahan onkin VP44, eli tämä ei voi siinä olla mahdollista.

                              Taisi tuo q:n siirtopumppu olla sellainen, että nostaa löpöä tankissa pieneen altaaseen, josta pumppu imee kuten vajaavetoisissakin. Aika offia käyttöä on ajateltu, kuinkahan monessa citymaasturissa löytyy vastaavaa ;)
                              Viimeksi muokannut jamietti; 20.7.2008, 09:16.

                              Comment


                              • #16
                                Pumppareissa polttoaine kulkee kannen sisässä ja suuttimien/kannen välistä jos menee tiivisteet niin alkaa aineet sekoittua.

                                Mutta aiheeseen palatakseni minulle ei ainakaan tule muuta paikkaa mieleen minne voisi öljyä kerääntyä sen suurempia sivuvaikutuksia aiheuttamatta kun että kannesta olisi menny öljynpaluukanava tukkoon. Eli nokka saisi kerrankin kunnon voitelun kun ui öljyssä :)

                                Tuo on kyllä ihan tuulesta tempastu ajatus kun en kyseisen koneen kansirakennetta tunne....

                                Comment


                                • #17
                                  Asiasta mitään paremmin ymmärtämättä tuli vaan tästä mysteeristä mieleen, kun omassa AVF:ssä jäätyi huohotin. Välijäähdyttimestä kaadettiin sit toista litraa öljyä pois.

                                  Ei varmaan ole tässä tapauksessa mahdollista, että öljy löytäisi tiensä cooleriin, ja odottelisi siellä kunnon kiihdytyksiä, että pääsee ilman mukana pikkuhiljaa liikkeelle?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tota samaa kaverikin ehdotti. Olisiko joku huohottimen letku ollut hetkellisesti tukossa ja sen takia öljyt mennyt cooleriin. Onkohan vaikea homma tarkistaa että onko siellä öljyä? Mitähän haittaa siitä olisi jos siellä öljyä olis? Varmaan ei ainakaan jäähdytä ilmaa samalla tavalla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei jäähdytä niin hyvin ja pahimmassa tapauksessa alkaa käymään sillä öljyllä ja ei muuten reakoi kaasuun eikä virtojen sammuttamiseen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli jos ei ennätä kytkimellä ja vaihteella jarruttamaan konetta niin tappaa itsensä kierroksiin (situation bits and pieces). Eräs volvokuski kertoi, että kierroksilla houkuttelee öljyt liikkeelle ennen ohitusta ja sitten vetää mahtavasti ja maalaa maisemaa :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Miten ton coolerin saisi tarkistettu helpoiten?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Otat sen irti ja kokeilet valuuko sieltä öljyä ulos. Tai ainakin putket irti ja kokeilet lähdöistä, onko kovin öljyiset. Jos coolerissa on reilusti öljyä, niin ainakin mulla paikallaan kaasua poljeskellessa kierrokset meinasivat välillä jäädä päälle/vähän jo ryntäilläkin.

                                            Tosiaan jos sitä öljyä lähtee tarpeeksi coolerista imuilman matkaan, niin moottori alkaa käymään sillä öljyllä, eikä tottele enää kaasupoljinta tai virtojen sammutamista. Kierrokset ryntää holtittomasti ja kone kiertää itsensä tärviölle, jos vaihdetta/jarrua vasten sitä ei alussa ennätä/pysty tukahduttamaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuli tossa mieleen, että kuinka nopeasti pitäisi ton moottorin öljyn laskea, jotta tikusta saisi luotettavan tuloksen. Viimeviikolla ylitäytin 2 desiä koska en muistanut, että ton moottrorin öljyt laskee todella pitkään ennenkuin sen voi mitata. Kävin kaupassa ja tarkastin öljyt (15min ajon jälkeen) ja huomasin että pari desiä vajaa ja lisäsin öljyä. Saman tien kun öljyn sinne kaadoin niin tajusin että toi 15min ei riitä ja ylitäytin moottorin juuri. Olen tämän huomannut monesti että moottori pitää olla käyttämättä pitkän aikaa jotta sen voi mitata.

                                              Eilen aloin poistamaan tota 2 desiä jotka moottoriin vanhingossa kaadoin. Ostin paikallisesta honkkarista jonkun öljy pumpun joka työnnettiin öljytikusta sisään. Auto oli hiukan kallellaan juuri öljytikun suuntaan joten en ole ihan varma näyttikö tikku oikean öljyn määrän. Mutta 4,5 desiä sieltä otin pois ja tikun mukaan vielä sinne jäi mahdollisesti ylitäyttöä.

                                              Audihuolto on aiemmin laittanut sen verran öljyä että raja on ollut tikun karhennetun osan yläreunassa (onko tämä oikea yläraja?), nyt se jäi vielä hitusen muovin päälle. Eli mahdollisesti siellä on vielä se 0,5l liikaa öljyä?

                                              Eli jos koneessa on kuitenkin ollut kokoajan riittävästi öljyä, niin missä se oli silloin kun infonäyttö piiputti että öljy mininissä ja tikkukaan ei kastunut kuin pari milliä. Silloin lisäsin 0,5l ja ajoin 50km ja sama juttu piippaus ja tikku kastui 2mm. Tääs lisäsin 0,5l. Ja yht'äkkiä ylitäyttö. Voisiko todellakin öljy "palloilla" pitkin konetta eikä ilmestyä "mittaus paikalle". Onko toi anturi muuten samassa paikassa kun mittatikkukin? Onko muillakin yhtä hidas öljyjen laskutuminen, kuin tässä myllyssä?

                                              Toivottavasti löysitte tekstin seasta kaikki kysymykset ja keksitte jonkun vastauksen niihin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mittaa auto aina samassa paikassa eli asennossa. Ite katton kylmänä ja pistän suunnilleen ylämerkkiin. Ei se desi kaks siellä haittaa.

                                                Jos öljyn pinta on asteikolla niin siellä on tarpeeksi öljyä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Voihan se FIS/infonäyttö häiriöidä myöskin. Ajossa se ei voine öljyn määrää mitata kun se varmaan heiluu aika paljon. Mutta öljyn painetta kyllä ja siitä käsittääkseni tulee tuo kannun kuva. Luulisin sen mittaavan öljyn määrää myös autocheckillä ennen liikkeelle lähtöä. Ehkä paras kun luottaa tikkuun ja mittaa vaikka aamuisin ennen liikkeelle lähtöä, jos pysyy kohdillaan tarkistaa öljynpaineanturin/antureiden toiminnan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikähän kohta tossa tikussa on yläraja? karhennettu vai muovi?

                                                    Taidan vaihtaa öljyt. Johan noilla LL öljyillä ajettiinkin 10tkm. Taidan vaihtaa öljymerkin samalla Mobilista Castrolliin(mielen rauhan takia). Kannattaisko tohon koneeseen tehdä myös forte käsittely? Jos vaikka siellä jotain tukosta olisi syntymässä.

                                                    Haluaisin myös tietää koneen öljyn paineen, mutta en sitä VagComista löytänyt. Onkohan siinä tätä toimintoa, jos on, niin missä? Entä näkyykö öljynpinnan taso VagComissa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei se Forte pahaa ainakaan tee. Tuo tukos-teoria alkaa kuulostaa kaikkein toden näköisimmältä.
                                                      Ja jos olen jutuista täällä oikein ymmärtänyt, tuo vaihto Castroliin on ihan peliliike noissa V6-vehkeissä. Itse olen tuossa 4-koneessa käyttänyt Shellin ja Mobilin tuotteita, joista jälkimmäiset on pysyneet koneessa paremmin. Shellin kama hävisi mystisesti johonkin. 5-koneesta en tiedä sanoa, mitä kamaa sinne juuri huollossa laitettiin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mikähän kohta tossa tikussa on yläraja? karhennettu vai muovi?
                                                        Muistaakseni siinä on ihan selkeät min/max merkit, en pääse tarkastamaan omasta kun se on ainakin tämän viikon pajalla :(

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja jupi78 Näytä viesti
                                                          Mikähän kohta tossa tikussa on yläraja? karhennettu vai muovi?

                                                          Taidan vaihtaa öljyt. Johan noilla LL öljyillä ajettiinkin 10tkm. Taidan vaihtaa öljymerkin samalla Mobilista Castrolliin(mielen rauhan takia). Kannattaisko tohon koneeseen tehdä myös forte käsittely? Jos vaikka siellä jotain tukosta olisi syntymässä.

                                                          Haluaisin myös tietää koneen öljyn paineen, mutta en sitä VagComista löytänyt. Onkohan siinä tätä toimintoa, jos on, niin missä? Entä näkyykö öljynpinnan taso VagComissa?
                                                          Onko tähän mitään? Pitäisikö sen öljynpaineen löytyä VagComista?

                                                          Mulla ei ainakaan ole merkitty tikkuun mitään min/max juttuja

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Manuaalista öljytikuista kuvia ja muutakin. Jos löytyy rasterointi eli pyällys niin siinä alueella pitäis pysyä.
                                                            Joku vois mitata etäisyydet vastaavasta koneesta esim. tulpasta ylä- ja alarajaan niin saa viilattua merkit?
                                                            Viimeksi muokannut jamietti; 23.7.2008, 13:43. Perustelu: lisäystä

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X