Otsikon mukaisessa autossa ilmenee, ei kuitenkaan ongelmaksi asti, maantieajossa yllättävän alhainen polttoaineen kulutus. Sekä FIS:n että tankattujen litrojen ja ajettujen kilometrien mukaan kulutus on kesän aikana ollut noin 5,2 l / 100 km kun ajetaan muun liikenteen mukana 80 ja 100 rajoitusten alueilla. Moottoritienopeuksissa sitten kyllä imuttaa noin 7,5 l / 100 km eli tuttu hyppäys kulutuksessa nopeuden noustessa 110 km/h:n yli.
Itse aloin epäillä MAF:n vikaa siten, että se kertoo ECU:lle ilmamäärän olevan todellisuutta pienemmän. Silloinhan ajelen perin laihalla seoksella ja kulutuslukemat voisivat olla siitä peräisin. Tätä epäilystä tukee se, että voimasavut puuttuvat myös pienillä vaihteilla tossua antaessa.
Itseäni ei haittaa lainkaan, vaikka 114 Kw:sta jokunen olisikin karannut laitumelta, jos sillä saa kompensoitua näitä kasvaneita polttoainekuluja. Jos vaan saisi varmuuden siitä, että alhaisen kulutuksen syy ei aiheuta myöhemmin suuria kustannuksia.
Onko muilla vastaavia huomioita? Tai muita ajatuksia, miksi maantiekulutus on pudonnut noin 0,8 l / 100 km totutusta? Varsinaista kaupunkiajoa tulee niin vähän, että siitä kulutuksesta on mahdotonta sanoa mitään.
Itse aloin epäillä MAF:n vikaa siten, että se kertoo ECU:lle ilmamäärän olevan todellisuutta pienemmän. Silloinhan ajelen perin laihalla seoksella ja kulutuslukemat voisivat olla siitä peräisin. Tätä epäilystä tukee se, että voimasavut puuttuvat myös pienillä vaihteilla tossua antaessa.
Itseäni ei haittaa lainkaan, vaikka 114 Kw:sta jokunen olisikin karannut laitumelta, jos sillä saa kompensoitua näitä kasvaneita polttoainekuluja. Jos vaan saisi varmuuden siitä, että alhaisen kulutuksen syy ei aiheuta myöhemmin suuria kustannuksia.
Onko muilla vastaavia huomioita? Tai muita ajatuksia, miksi maantiekulutus on pudonnut noin 0,8 l / 100 km totutusta? Varsinaista kaupunkiajoa tulee niin vähän, että siitä kulutuksesta on mahdotonta sanoa mitään.
Comment