Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kansipahviremppa 2,5TDI 120KW 2003, omin päin ja guru-jeesiä saattaa tarvita

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kansipahviremppa 2,5TDI 120KW 2003, omin päin ja guru-jeesiä saattaa tarvita

    Mun A4 2,5TDI hyytyi eilen Hämeenlinnantien varteen, veto loppu ja lämmöt nousi jäähdytinneste-varoituksen tullessa näyttöön. Jäähdyttelin ja laskin vähän ajan päästä painetta säiliöstä (tuli litkua ulos ja kiehua porpotti). Paisuntasäiliö on aika harmaa väriltään, läpi ei juuri näy ja litku on vähän ruosteen väristä. Ei ole kuitenkaan mennyt hyytelöksi eikä venakopan korkistakaan mitään veteen viittaavaa näy.
    Jäähdyttelin ja laitoin vettä lisää. Ajaessa tuota ennen huomasin samalla että lämppäristä tulee pelkkää kylmää sisälle vaikka pyytää lämmintä. Kun annoin veden lisäyksen jälkeen kierroksia, ryöpsyttii kuplia ja vettä paisuntasäiliöstä ulos pienellä viiveellä kierrosten laskettua.
    Sain ajettua himaan kun ajoin vain 50km/h ja jäähdyttelin aina ylämäkien jälkeen... tyhjäkäynnillä pysty saamaan lämmön aina takas 90 asteeseen, Veto päällä lämmöt nousi heti jos yli 50km/h tai ylämäki.
    Jos on kansipahvi menny tohtiiko tehdä itte purku ja kasaus, kannethan voi tarkistuttaa /oikaista koneistamossa jos tarpeen. Olen autoja ikäni rassannu, mutten dieseliä rempannu, pari V8 konetta kylläkin. Jos ei uskalla, missä kannattais teettää Espoon nurkilla, Audicenterillä on aikaa vasta 7.7 ja hinta n. 1500?..
    Viimeksi muokannut kiuaskeksija; 27.6.2008, 23:00. Perustelu: moottoritiedot lisätty otsikkoon

    #2
    Ei tuo sen kummempi v-moottori ole kuin V8:t.

    Toisaalta jos kuplii ja on harmaata nesteet niin viittais kyllä kannentiivisteeseen tai kanteen itsessään.

    Onkos tuo B-koneella vai A-koneella? Eli onkohan rullakeinuilla jo. Sikäli remppaan se ei vaikuta mitään.

    Jotain ajoitus ja lukitustyökaluja tarttee nokkahihnaa ja ajoitusta varten, mutta niitäkin pitäis saada ostettua vaikka jostain tarvikeliikkeestä. Jossei löydy niin ebaysta löytyy.

    Comment


    • #3
      Ei ne nesteet ole harmaat, se säiliön muovi on niin tumman harmaa ettei siitä näy kunnolla läpi. Neste on sellaista ruosteen väristä. Onks jostain saatavissa mitään huolto-ohjekirjaa mistä löytyy kiristysmomentit jne. Alfamerilta en ole ainakaan Motonetistä tähän raamattua löytäny. Mistä koodista tiedän onko B- vai a- koneella?

      Comment


        #4
        Ok, ruosteenväri on ihan ok jos vanhat nesteet. Punaiset normaalisti.

        Koneen koodin näkee tyyppikilvestä tai huoltokirjasta.
        Ja kiristysmomentit pitäs saada kun kysyy joltain koneistamolta. Tai ainakin me ollaan saatu. Maahantuojankin pitäis nuo tiedot luovuttaa, mutta en tiedä maksaako se jotain.

        Comment


        • #5
          Tyyppikilpi sanoo koneesta 120kW, BFC, LY9B/LY9B, lienee B-kone?, on muuten 2002 toi mun kiesi käyttöönotettu, oli profiilissa virhe...

          Comment


          • #6
            niin ja mistä ne sytkyn merkit näkee kun ei oo käsikirjaa, Alfamerilla olis kyllä saksankielinen tolle koneelle, muttei englanninkielistä tolle koneelle?

            Comment


              #7
              Ei siellä varsinaisesti ole merkkejä vaan nokat ja kampura lukitaan ykk:hon työkaluin nokkahihnanvaihdossa.
              Pumppu tosin on sitten eri juttu. Siellä on varmaan jonkin työkalu myös milla se asetetaan ykk:hon ja loppu säädetään sitten joko kellolla tai läppärillä.

              Comment


              • #8
                Auts, kun toi läppärillä säätäminen ei oikeen oo hallussa. Harkinnassa on ollu hankkia jokin ODB laite tai softa ja alkaa opiskella asiaa, muttei ole tähän mennessä tarttenut. Omistetut autot on ollut sen verran vanhoja.
                Mieli tekisi/lienee olisi tarpeellista jokin sellainen hankkia naapurin kanssa kimppaan, hänellä kun on VW Touran, eli jokin VAG softa tai ODB laite kaiketi. Oletkos/ tai onko täällä palstoilla joku "guru" jolla olisi intoa ja hermoja junttia vähän opastaa. IT alalla olen ollut joten en ihan juntti, mutta tää autojen säätöhomma ilman ohjeita ja manuskoja ei onnistu...

                Comment


                • #9
                  Tuolta saa sopivan softan + kaapelin hankittua: http://www.ross-tech.com/

                  Kannattaa varmistaa että sama kaapeli käy molempiin autoihin.

                  ... Löytyisi tuo Alfamerin saksankielinen opus ylimääräisenä, jos joku kaipaa. V6 2.5tdi:tä käsittelevä osuus on tosin aika suppea ja ylimalkainen.

                  Comment


                  • #10
                    Ok, tsekkaan linkin, Kiitos!
                    Etsin lähinnä sellaista Alfamer-opas tyylistä" tee tässä järjestyksessä, purku, kasaus. Ja kun mulla ei oikein ole toi saksan kieli hallussa... Mutta onko tosiaan niin että pumppu on aina softalla säädettävä?

                    Comment


                    • #11
                      Softaksi Ross-Techin VAG-COM. Tarvitset autoosi uuden version, joka osaa toimita CAN-väylän kanssa.

                      Comment


                      • #12
                        Kato, Turbokiisseli! Moi.
                        Olen muuten tilannu päivävalot e-bayn kautta, ei mahu ne S6 päivävalot mun A4:seen, kun ei ole puskurin sisällä tilaa, lauhduttimet on tiellä.
                        Menen nyt hakeen ohjeet Klaukkalan Dieselistä ja alan remppaan itte, apuja varmaan tarttetaan. Koitan tehdä juttua rempasta niin että siitä on hyötyä muillekin. Joku voi
                        varmaan jeesata sen softan opettelun/harjottelun kanssa. Nyt Klaukkalaan!

                        Comment


                        • #13
                          Jos mielenkiintoa, rempan ohessa voisi tilastoida ja tarkistaa:

                          - nokkien kuluneisuus, rullien akselit/reiät kilometrimäärällä

                          - varaosat ja hinnat

                          - tuntimäärä, niin saat omalle työlle verottoman a-hinnan

                          - vanha vesipumppu, tarkistaen että hihnapyörä ja vesiratas ovat kunnolla kiinni ettei siinä vikaa, ennen kuin nakkaa sen kierrätykseen (ja korvaa uudella orkkispumpulla).

                          -hehkut helppo testata

                          -jos kannet käy koneistamossa, niin imusarjojen ja huohottimen pesu lensulla hoituu samalla pikkurahalla mikäli tarvetta

                          Comment


                          • #14
                            Kansipahviremppa- A4 2,5TDI 2003 on-line eteneminen, erehdykset vinkit ja avunpyynnöt

                            Aloitin siis tänään itse tekemään kansipahviremontin, tukena printatut nokkaremmin ja pumpun remmin vaihto-ohjeet, sekä printti spekseistä, momenteista jne. Ohjeaika korjaamolla kuulemma n. 10h, kesto 2-3pv ja hinta noin 1200-1500?. Aloin heti alkuun ymmärtää että tässä on aika savotta. Olen aiemmin duunannut vanhoja jenkkikoneita ja yhden kuplavolkkarin konerempan. Mekaaninen purkaminen ja kasaaminen ei ole ongelma, enemminkin oikean työjärjestyksen löytäminen ja turhan työn välttäminen.
                            Vaihe 1. Irroita etupuskuri.
                            OK, keula ylös ja turvallisesti tuettuna pukeille. Pyörät ja sisälokkarit pois, puskurin takaosan kiinnikkeet löytyy sieltä (3 mutteria)
                            Alamaski ja sumarien pikkumaskit lähtee nix nax - irti, entäs sitten?
                            Puskuri näyttää olevan tiukasti kiinni törmäysraudassa puskurin sisäpuolella ja se on taas kiinni rungoissa kahdella törmäysvaimentimella. Mutta mistään ei nää kuinka saisi puskurin irti törmäysvaimentimista?
                            Siis aloin irroittaa rungon päästä törmäysvaimentimia, kolmella torxilla kiinni. ylimmäinen ja alempi näkyvissä oleva oli helppo irroittaa, mutta alin oli ihan mahoton. Torx hylsyn sai osumaan vain sumarin maskin aukosta, mutta se jäi vinoon. Apukuskin puoleisen sain auki, kuskin puolella torx korkkasi ja ei irti millään.
                            Huolellla tutkimalla jo irti olevaa puolta peilillä puskurin sisäpuolelta hokasin että sumarin maskin aukon yläosan reiästä löytyi se torxi joka alun perin olis pitänyt irroittaa. Tällöin puskuri irtoaa ja törmäysvaimentimet jää runkoon kiinni.
                            Tämä touhu, puolen tunnin välein iskevässä sateessa ulkona otti yhteensä 5h, mukaanlukien pilalle menneen torx pultin irroitus.
                            Puskuri siis lähtee kyllä vartissa kun ottaa takareunat irti sisälokkarin sisälätä ja sitten ne kaksi torxia sumarin maskin aukon yläreunan reiän kautta.

                            Vaihe 2. ala irroittaa muita osia.
                            Lisäksi sain tänään irrotettua ilmanputsarin kotelon, paisuntasäiliön kokoonpainumaputket pois rungosta ja koko etupellin vedettyä eteenpäin työasentoon. (siihenkin liittyy muutama kikka mitä ohjeessa ei ole, kerron niistä ensi kerralla jotta siitä olisi hyötyä muillekin). Niin ja ylemmät keularemmien suojakotelot sain otettua pois.
                            Jos tähän malliin menee aikaa, olen syksyllä saletissa.

                            Comment


                            • #15
                              Tänään ei sitten tapahtunu valitettavasti mitään, kun jouduin duuniin kesken kesäloman. Huomenna jatkan purkamista ja koitan laittaa muutamia kuvia nettiin linkin päähän. Jos joku tietää mistä löytyy kolmospytyn yläkuolokohdan merkki nokkapyörän päästä olis kiva jos kertoisi. Kyllä se huomenna löytyy kun otan hehkut pois ja haen sen sitä kautta. Sitten vaan lukitus kampuraan ja nokka pyöriin ennen hihnojen irrotusta.
                              Jos joku on itse tehnyt saman rempan, arvostaisin yhteydenottoa kovasti.

                              Comment


                              • #16
                                Moi, 4vant
                                Softan ja kaapelin tarttis olla sellainen että kävivi myös naapurin Harrin Touraniin. Hankimme kimpassa. Tosin hyvä vinkki myös nuo kaverit joilta saattaisi saada jeesiä. Laitoin anomuksen Audiklubiin vetämään, olen pitkän linjan autoharrastaja.
                                Tiedätkö ketään joka olis tehnyt tämän saman rempan. Tarvittavien erikoistyökalujen määrä ketuttaa, mutta aika suuren osan niistä voi tehdä itsekin. En esim. meinaa saada viskoosikytkintä kirveelläkään irti, propelli lähti kyllä, mutta se itse viskoosikytkin...

                                Comment


                                  #17
                                  Ensimmäisiin Touran malleihin pääsee koneeseen ja laatikkoon(DSG) käsiksi karvahattu kaapelillakin. Loput vaatikin sitten tuon can-tuen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Moi Kiitoksia kaikille, Virta loppui tältä illalta, yritin 2h saada rempan kuvia omalle nettisivulle, mutta kun "#¤%&/ serveri ei vastaa...
                                    Taidan hommata noita työkaluja tuolta, manuskan tilasin englannista tänään, pitäisi kattaa myös diesel koneet.
                                    Suurin osa roinaa purettu, laitan huomenne juttua ja kuvia...

                                    Comment


                                      #19
                                      Eipä auta tappivääntimet tuon dieselin kanssa. Viskon irroitus kahdella 32 mm avaimella, saattaa joskus olla oikeasti tiukassa. Toinen avain nojaamaan etuaisaan ja toiseen pitkä metalliputki jatkoksi niin eiköhän se siitä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kumpaan suuntaan sitä pitää vääntää?
                                        Yritimme kumpaankin suuntaan, sisempi avaimella nojaten etuaisan alapuolelle ja ulompaa aukipäin, sitten sisempi nojaten aisan päälle ja ulompaa vääntäen kiinnipäin. Tosin ei ollut pitkää putkea, vasaralla yritettiin avittaa.

                                        PÄIVÄN TÄRKEIN KYSYMYS? (noloa) mikä edestä katsoen on kolmospytty? Ja millainen yläkuolokohdan merkki on nokka-akselin remminpuoleisessa päässä?

                                        Joudun näitä kyselemään kun ei ole sitä ohjekirjaa eikä kuvia vielä... Tämän kun saan selville, pääsen eteenpäin, kampuran lukitustyökalun tulppa on jo auki ja tarttis löytää se "0ikea" yläkuolokohta. Jotta sais paikat lukittua kohdilleen ennen hihnojen ja kansien irrotusta.

                                        Itse annan tässä hyvän kikan, kampuran pyöritys käy helposti hehkujen poiston jälkeen kun kiertää kaksinkertaista vahvaa narua pari kolme kierrosta kampuran siimapyörän ympäri, pyörimissuuntaan päin ja sitten luuppaa kierretyn osan alkupään silmukan läpi ja vetää pyörimissuuntaan. Sitten löysää silmukkaa, kiertää narulenkin takasin vetoasentoon ja vetää taas.

                                        Sitten kysyisin vielä yhtä juttua. Kun irroitin imusarjoihin tulevan ilmatutken, huomasin että apukuskin puoleinen imusarjan tulo on aika täynnä möhnää. Kuskinpuoleisessa on paljon vähemmän.
                                        ohessa linkki sivulle mistä löytyy kuvia: www.tolkki.net

                                        Kiitti vaan taas kaikille. Koostan "päiväkirjaa" tästä projektista ja laitan sen sitten halukkaiden saataville. Jotta voin puolestani auttaa toisia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          tuo töhnä on pakokaasun takaisinkierrätyksen aiheuttamaa karstaa. ei muutakun putsata hyväksi ja poistaa järjestelmä käytöstä.ohjeita siihen löytyy varmaanki haulla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            OK, kiitti.
                                            Löytyi kyllä. Löytäis vielä sen mikä on kolmospytty...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kolmospytty on takimmainen oikealla puolella.

                                              Viskossa on oikeakätinen kierre.

                                              Tarvitset kampiakselin lukitsimeksi oikean työkalun, ei kannata meisselillä yms summassa yrittää koskapa ei onnistu.

                                              Pyöritä kone siihen asentoon jossa ruiskutuspumppu on lukittavissa 6mm pultilla (reikä kello 12) niin kampiakselin lukituskohta on jo "tontilla".

                                              Nokka-akselien takapäissä (oikealla kumitulppa ja vasemmalla ap-pumppu) on hahlot jotka asetaaan linjaan nokkapukkien leikkauslinjan kanssa.
                                              Nokkapyörissä ei ole virallisia merkkejä koska käyvät kaikkiin asentoihin (kartiokiinnitys).

                                              Mitäs vielä..

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos työkaluja haluat lainata niin heitä viestiä. Nouto ja palautus Vantaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitti, Olli-Pekka, tulin lukemaan viestejä kreivin aikaan. Meinasin vaan purkaa kannet pois, ja hoitaa ajoitukset takasin kohdalleen kun kansipahvit on vaihdettu ja kannet tarvittaessa osikaistu.
                                                  Mutta parempi jos saa nokat lukittua, jos lasilevyllä vaikuttaa suoralta, ja muuten ok, voisi vaikka panna takaisin sellaisinaan.

                                                  Taas kysymys. Mun nokkeremmin vaihdon ohjeet on jonkun vanhemman mallin, miten tästä vempeleestä saa sen nokkaremmin kiristimen löysättyä? Olen jo saanut irroitettua ne sen alumiinikopan pultit siitä edestä, mutta sehän ei pääse nousemaan ylöspäin ennen kuin olisi ne ylemmät muovikopan takimmaiset osatkin irti. Ja niitä taas ei tunnu saavan irti ennen kuin ottaa nokkien hihnaremmit irti? Ei vaikuta loogiselta...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mutta parempi jos saa nokat lukittua, jos lasilevyllä vaikuttaa suoralta, ja muuten ok, voisi vaikka panna takaisin sellaisinaan.
                                                    Mulla oli 4-sylinterisessä AFN:ssä hiukan samoja oireita (ylikuumentumista ei ollut).
                                                    Yritin kotikonstein kannen suoruutta selvittää ja paiskasin lopulta käyttämättä koneistamolla sen takaisin paikalleen, näinhän siinä kävi:
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=63817

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sain Janilta erikoistyökalut lainaksi ja nyt rupes homma etenemään, kas kun en hiffannu että kampuran päästä sittenkin löytyy ne pultit sen kumisen tulpan alta! Kun saa kampuran päästä sen hihnapyörän pois, lähtee tuo alumiinikoppa pois ja pääsee löystämään nokkaremmin kiristimen.
                                                      Ihmetellä täytyy miksi osa pulteista on kuusiokolo, osa Torx, ja osa kuuskantti kiintoavaimella avattavia...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pahoittelen palstalta poissaoloa, on ollut liian kiire projektin ja oman dunin kanssa.

                                                        Kaikki on nyt purettu, (monta jemmattua pulttia on löydetty sen onnistumiseksi), koko härdellin pääsyy oli viallinen vesipumppu!
                                                        Pumpun bakeliittipyörä oli irronnut akseliltaan ja pyöri melkein täysin tyhjää...

                                                        Kansista en osannu itse sanoa mitään, käytin ne R-koneistuksessa, purkivat ne siellä, pesivät ja ajoivat tasot suoriksi. Lisäksi putsasivat ja hioivat venttilien pinnat, tarkistivat ohjurit ja vaihtoivat varsien kumit. Nokkien pinnoissa oli pientä kulumaa, on kuulemma aina.
                                                        Muutoin hyvä suoritus, paitsi etteivät osanneet olla varmoja menikö nokat oikein paikoilleen... Ja pesukin oli ollut hiemen vaillinainen, sillä ainakin imukanaviin oli jäänyt vähän sitä paksua kovettunutta möhkää.
                                                        Hintaa tuli 540eur, mielestäni sikakallista!

                                                        Menin kansien kanssa Audicenter Espooseen rukoilemaan ohjeita miten nokat saa varmistettua kohdilleen. No ei ryökäle varaosatiskin mies ohjeita saanut asentajilta kun kävi kysymässä. Toi vaan terveisiä että ei niitä pysty itte laittamaan takaisin oikein, siihen tarvitsee useita erikoistyökaluja.
                                                        Pähkäisin sitten itte homman poikani kanssa kuntoon. Katsoin ottamani digikamerakuvat ja laitoin nokkien takaosan lukituskappaleen avulla nokat siihen asentoon, että merkit olivat venakopan tiivisteen suuntaisesti kohdallaan, venttiilit samalla tavalla auki kuin poisotettaessa (3-pytyn yläkuolokohdassa), ja kannen pulttien reikien kolot nokassa oikein kohdallaan. ohessa linkki kuviin:www.tolkki.net
                                                        Jos joku asian hyvin tunteva vois vielä kuitata että ne on kohallaan, saisi lisää mielenrauhaa..


                                                        Ainoa erikoistyökalu oli se nokka-akselin lukitustyökalu.

                                                        Koneen ja konehuoneen pesin, hyvä vinkki tulpata öljykanavat on pienet ovenkarmitulpat K-raudasta! ei mene pesuvedet sisään. ja jokin tulppa siihen yhteen pikkukanavaan.
                                                        Ja pesun jälkeen spray-öljyä pyttyihin.

                                                        Tänään siis alan kasaamaan häkkyrää, uutta osaa on seuraavasti:
                                                        - kaikki remmit ja kaikki välirissat
                                                        - vesipumppu
                                                        - kaikki kansien, imusatsien ja venakopan tiivisteet
                                                        - nokka-akselin stefat
                                                        - kannen pultit
                                                        - termostaatti
                                                        - kampiakselin hihnapyörän pikkupultit

                                                        Hintaa hyvillä suhteillakin/alennuksilla kertyi tuolle kasalle 560...

                                                        Terv: Pekka

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          KANNATAA KATSOA UUSI KUVA, KOLLAASI, IRROITETTAVAT OSAT! www.tolkki.net
                                                          Näiden lisäksi toki paljon pientä pulttia jne. ja konehuoneessa pari vesiputkea irrallaan.

                                                          Huuhtelin myös turbon välijäähdyttimet ja niiden väliset letkut. Sinne kertyy turbosta pientä öljypöllyä, mikä on ihan normaalia Audi-huollon mukaan. Kunhan ei ole litrakaupalla, sanoivat.
                                                          Nyt takasin kasaamaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hintaa tuli 540eur, mielestäni sikakallista!
                                                            Miten sen nyt ottaa, näyttäis olevan yhdessä kannessa venttiilejäkin jo enemmän kuin 1.9TDI:n kannessa ja kun sulla noita kansia on kaksi.
                                                            Noh, ehkä sikäli kallista kun minulla yhden kannen 160e:n hintaa kuului nuo mainitsemasi hommat, ja lisäksi nokka-akselin tiiviste sekä n. 70e hintainen painetesti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X