Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtopaineen säätösolenoidi napputtaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ahtopaineen säätösolenoidi napputtaa

    Kun kytken virrat päälle niin ahtopaineen säätösolenoidi alkaa naputtaa koko ajan noin 2 hertsin taajuudelle. En ennen ole asiaa huomannut. Kuuluuko se sen näin tehdä vai onko solenoidissa tai ohjausjännitteessä vika?

  • #2
    On noista ollut juttua, että on kuulemma ihan normaalia.
    Neljän VAG TDI:n kokemuksella en omistani ole moista kuullut.

    Mutta jos se toimii, niin anna naputtaa.

    Comment


    • #3
      Jos se ei tee sitä käynnin aikana, ei se lie kovin vaarallista. Ihan mielenkiinnolla kyllä luen, jos keksit syyn tuolle.

      Comment


      • #4
        Naputtaa myös käydessä. Taitaa olla ohjaussignaalissa vika kun näyttää tasajännitellä mitattuna, 6.3V kun varmaan pitäisi olla 12V tai sitten 0V. Voisko joku mitata referenssi mittauksen ensin pelkät virrat päällä ja sitten vielä käydessä!

        Comment


        • #5
          Se näyttää keskiarvoa, sun mittari ei taida ehtiä näyttämään muuttuvaa arvoa. Kyllä siellä 12V välillä varmasti käy.

          Comment


          • #6
            Voisin yrittää katella huomenna mittarin kanssa, mutta todennäköisesti mittari ei vaan ehdi mukaan.

            Auto siis toimii ok?
            Mietin vaan kun noissa on ollu sitä ongelmaa, että johtojen kuoret saattaa nirhautua ja ottaa runkoon. Voiko sellainen tapaus käyttäytyä näin?

            Comment


            • #7
              Näyttääkö mittari vaihtojännitteellä mitään järkevää?

              Mitenköhän tuo käyttäytyy, kun imusarjaan laitetaan painetta? MAP- ja ruiskutusmääräanturien signaalien perusteella tuota kai ohjataan. Mitähän ne näyttää? VAG-Com ois kova sana..

              Sitä vaan ajan takaa, että jos joku noista antureista on kaput. Tuon ohjaussignaalin omapäinen sekoilu voi olla vaikempaa korjata, jos ei sitten johdu johdoista.

              Comment


              • #8
                Niin se varmaan on, että se ohjaussignaali muuttuu välillä 0 - 12V ja se tasajännitemittaus keskiarvoistaa tuloksen. Vaihtojännitellä mitattuna tulos vaeltaa, eikä ainakaan minun mittarilla saa mitattua järkevää arvoa. Näyttääpä tuo moottori toimivan ainakin alhaisilla kierroksilla ilman sitä säätösolenoidiakin. irroitin ohjaussignaalin ja kokeilin sen vaikutusta, enkä huomaa mitään eroa?

                Minulla on VAGCOM käytössä. En ole juuri sitä käyttänyt muuhun kuin Airbag vian selvittelyyn. Miten sillä voisi alkaa selvitellä kyseistä solenoidin naputusongelmaa? Hyviä ehdotuksia!

                Comment


                • #9
                  Itse aloittaisin tarkastelun MAP- ja ruiskutusmääräanturien lukemista.

                  Olettaisin, ettei se ohjaussignaali saa vaeltaa tuolla tavoin, vaan siellä pitäisi olla tasainen jännite (12 VDC?), kun kaikki on ok. Ohjauksessa olisi silloin jotain omituista. Maavikakaan ei ole mahdoton ajatus.

                  Comment


                  • #10
                    Mitatkaa joku minulle referenssi mittaus niin tiedän onko vika säädinsolenoidissa vai ohjaus signaalissa!

                    Comment


                    • #11
                      Venttilin toiseen nastaan tulee 12v kun virta päällä (ei kaikissa autoissa, joissain syöttö tulee pa-pumpun releen takaa).
                      Toista nastaa ohjainlaite maadoittelee niin halutessaan.

                      Vaihtojännitettä mitattaessa mittari ei näytä mitään järkevää, koska signaali ei ole vaihtojännitettä.

                      Tee VAG-comilla output test (03), jolloin ohjainlaite aktivoi vuoron perään kaikkia toimilaitteita noin 1Hz taajuudella. Silloin on helppo mitata mitä tapahtuu.
                      Epäilen että naputus loppuu uudella venttiilillä.

                      Comment


                      • #12
                        Golffissa sattumalta kuuntelin tuota. Kyllä se mullakin pitää pientä nakutusta ja tuon melkein uusi.

                        Comment


                        • #13
                          Tottakai se sillon naputtaa kun sitä ohjataan, mutta pelkästään virrat päällä se ei sitä normaalisti tee.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä vanhemmat (1Z/AHU) naputtaa vaikka kone ei olisikaan käynnissä

                            Comment


                            • #15
                              Olisko siinä syy miksi tommolla naputtaa.
                              Eikös kyseessä ole AHU. Mulla tosin oli kaksi -97 AHUa aikanaan ja kumpikaan ei naputtanut.

                              Sori, en ole jaksanut mittailla tuota omaa. Enkä tiedä ohjataanko sitä eri tavalla AFN-koneessa, että onko siitä edes mitään hyötyä?

                              Comment


                              • #16
                                Niin se näyttää olevan, että toiseen nastaan tulee +12V ja toisen nastan ECU kytkee maihin noin 2Hz taajuudella. Siitä seuraa se säätösolenoidi naputtaa. Mutta miksiköhän se tekee sitä heti kun virrat on pelkästään kytkettynä? Luulisi sen olevan aluksi vakotilassa ja sitten vasta kun ahtopaineita on tarve säätää niin solenodia ohjataan. Moottori on tosiaan AHU ja vm -99.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei kovin lohdullista luettavaa..

                                  Comment

                                  Working...
                                  X