Kun kytken virrat päälle niin ahtopaineen säätösolenoidi alkaa naputtaa koko ajan noin 2 hertsin taajuudelle. En ennen ole asiaa huomannut. Kuuluuko se sen näin tehdä vai onko solenoidissa tai ohjausjännitteessä vika?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ahtopaineen säätösolenoidi napputtaa
Collapse
X
-
Näyttääkö mittari vaihtojännitteellä mitään järkevää?
Mitenköhän tuo käyttäytyy, kun imusarjaan laitetaan painetta? MAP- ja ruiskutusmääräanturien signaalien perusteella tuota kai ohjataan. Mitähän ne näyttää? VAG-Com ois kova sana..
Sitä vaan ajan takaa, että jos joku noista antureista on kaput. Tuon ohjaussignaalin omapäinen sekoilu voi olla vaikempaa korjata, jos ei sitten johdu johdoista.
Comment
-
Niin se varmaan on, että se ohjaussignaali muuttuu välillä 0 - 12V ja se tasajännitemittaus keskiarvoistaa tuloksen. Vaihtojännitellä mitattuna tulos vaeltaa, eikä ainakaan minun mittarilla saa mitattua järkevää arvoa. Näyttääpä tuo moottori toimivan ainakin alhaisilla kierroksilla ilman sitä säätösolenoidiakin. irroitin ohjaussignaalin ja kokeilin sen vaikutusta, enkä huomaa mitään eroa?
Minulla on VAGCOM käytössä. En ole juuri sitä käyttänyt muuhun kuin Airbag vian selvittelyyn. Miten sillä voisi alkaa selvitellä kyseistä solenoidin naputusongelmaa? Hyviä ehdotuksia!
Comment
-
Itse aloittaisin tarkastelun MAP- ja ruiskutusmääräanturien lukemista.
Olettaisin, ettei se ohjaussignaali saa vaeltaa tuolla tavoin, vaan siellä pitäisi olla tasainen jännite (12 VDC?), kun kaikki on ok. Ohjauksessa olisi silloin jotain omituista. Maavikakaan ei ole mahdoton ajatus.
Comment
-
Venttilin toiseen nastaan tulee 12v kun virta päällä (ei kaikissa autoissa, joissain syöttö tulee pa-pumpun releen takaa).
Toista nastaa ohjainlaite maadoittelee niin halutessaan.
Vaihtojännitettä mitattaessa mittari ei näytä mitään järkevää, koska signaali ei ole vaihtojännitettä.
Tee VAG-comilla output test (03), jolloin ohjainlaite aktivoi vuoron perään kaikkia toimilaitteita noin 1Hz taajuudella. Silloin on helppo mitata mitä tapahtuu.
Epäilen että naputus loppuu uudella venttiilillä.
Comment
-
Niin se näyttää olevan, että toiseen nastaan tulee +12V ja toisen nastan ECU kytkee maihin noin 2Hz taajuudella. Siitä seuraa se säätösolenoidi naputtaa. Mutta miksiköhän se tekee sitä heti kun virrat on pelkästään kytkettynä? Luulisi sen olevan aluksi vakotilassa ja sitten vasta kun ahtopaineita on tarve säätää niin solenodia ohjataan. Moottori on tosiaan AHU ja vm -99.
Comment
Comment