Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5 sylinterinen 10V TDI 20V TDI:ksi ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 5 sylinterinen 10V TDI 20V TDI:ksi ?

    Miksiköhän kukaan ei ole vielä customoinut vanhaa 2,5 TDI 10v konetta 20v TDI:ksi ? Google kertoo, että alueelta on vähän tarinaa.

    Moni on stroukannut 20v bensaympäristöä dieselkilkkeillä, mutta mitäs jos heitettäisiin mielikuvitus nurin ja tunataan vastaavaa dieselympäristöä 20v kannella, tuubisarjalla, isolla coolerilla ja isolla turbolla. Asennusaihioita löytyy varmasti riittävästi ja 4-Vetopuoli on hallussa.

    Siinä olisi uutta ja erikoisempaa haastetta. 20v katubensakoneiden voimantuotto osataan, joten nyt olisi Audin viissylinterisen 20v turbon dieselöinnin vuoro ja paljon voimaa ja vääntöä ?

    Englantilaiset oikaisevat:
    http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=15967

    Audi jätti T5 tuotekehitysalueen kesken. Muut merkit kirivät tuloksiin 2000-luvulla:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-5

    http://www.conceptcarz.com/vehicle/z...o_24_JTDm.aspx

    Volvolla kone löytyy XC90 sarjan nelivedosta.

    Kuka tekee ensimmäisen Audi 5 cylinder 20V TDI Quattron ?

    #2
    Itellä ei riitä taito moiseen, mutta unelma auto olis Audi Coupe TDI 20V Quattro. Siitä vois jo hieman maksaakin... :)

    Comment


      #3
      Johtuu varmaan siitä, että tarvis saada ruiskutussuutin mahtumaan sinne tulpan poteroon ja teettää todella erikoisen näköiset männät jotta saadaan puristukset ylös, sekä spesiaalinokat että ei venttiilit törmäile sitten niihin pattipää-mäntiin.
      Imukanavien muoto on näin maallikon silmin myös tdi-koneelle epäsuotuisa, joskaan en ole nähnyt esim. vw 16v-tdi kanavia.

      Comment


      • #4
        Tuo palotilahomma on varmasti yksi vaikeimmista toteuttaa.
        Dieselissä se on tosiaan männässä ja kansi on tasainen.

        Comment


          #5
          Periaatteessa ei varmaan ole väliä onko palotila männässä vai kannessa, mutta tuo bensakoneen palotila on älyttömän iso ja sen täyttäminen on melko haasteellista. Männässä oleva palotila on ratkaisuna kyllä hyvä, sillä saadaan polttoaine pyörteilemään tehokkaasti. Bensakoneen palotilan kanssa saattaisi olla ongelmana se, että löpö ei sekoitu tarpeeksi ennenkuin on paljon kierroksia ja ahtoja kehissä, jolloin tdi:n kapeahko tehoalue kapenee entisestään.

          Jos oikein saivarrellaan, niin TDI-koneissa palotila on männässä. Kammiokoneissa ~tasainen mäntä.

          Comment


          • #6
            Jos oikein saivarrellaan, niin TDI-koneissa palotila on männässä. Kammiokoneissa ~tasainen mäntä.
            Joo, näinhän se menee.

            Comment


              #7
              Jos oikein saivarrellaan, niin TDI-koneissa palotila on männässä. Kammiokoneissa ~tasainen mäntä.
              Paitsi että ei laajemalla skaalalla, ainakin monissa kuorma-autojen koneissa ollut palotilat männässä jo ennen kuin suoraruiskuista oli unelmoitukaan.

              Comment


                #8
                ^Taisivat olla juuri niitä suoraruiskuja..

                Comment


                • #9
                  Juurikin näin, maalla Fordson Super Major -61. Suoraruisku ja hienosti muotoiltu kuppimainen, keskeltä terävähkö palokammio männässä. Kansi sileä.

                  Nyt menee jo perustutkimuksen ja dsl-kulttuurihistorian puolelle:

                  (Huippukone kerrassaan, kannentiiviste kerran vaihdettu käyttäjän virheen vuoksi. 3. suuttimet menossa. Apulaitteet kaikki alkuperäisiä)
                  Majorin konetta on käytetty mm. ZIM-takseissa korvaamassa alkuperäistä bensakonetta. Sellaisenkin raadosta vähän osia tallella.

                  Comment


                    #10
                    Joo, ei se dieselin suorasuihkutus ole uusi keksintö todellakaan. Kuorma-autoissa ja työkoneissa ollut käytössä käsittääkseni jo viime vuosisadan alkukymmeniltä. Henkilöautoissa yleistynyt tosin vasta viime vuosikymmeninä.
                    Esikammion läsnäolo poistaa tarkoituksen männän muotoilulta, kun polttoaine ruiskutetaan esikammioon.

                    Comment


                      #11
                      Eikös se -89 100 ollut maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suoraruisku henkilöauto.

                      Comment


                      • #12
                        Näyttäisi olevan.
                        The first Volkswagen Group TDI engine was a 2.5L inline five-cylinder introduced in the Audi 100 in 1989
                        Tai no, tuossa mainitaan vain ensimmäinen VAG TDI.

                        Mutta TDI historiaa:
                        This type of engine was transformed by electronic control of the injection pump, pioneered by the Volkswagen Group in 1989.
                        Ja vielä edittiä:
                        Many Audi enthusiasts claim that the Audi 100 TDI was the first turbo charged direct injection diesel sold in 1989, but actually it isn't true, as the Fiat Croma TD-i.d. was sold with turbo direct injection in 1986 and two years later Austin Rover Montego. What was pioneering about the Audi 100, however, was the use of electronic control of the engine, as the Fiat and Austin had purely mechanically controlled injection. The electronic control of direct injection really made a difference in terms of emissions, refinement and power.
                        Viimeksi muokannut A6tonen; 13.6.2008, 14:36.

                        Comment


                          #13
                          Fiiatilla oli suoraruiskuja hlöautoissa jo kauan ennen.

                          Comment


                            #14
                            Ensimmäinen ei-kuorma-auton suoraruisku oli Fjord Transitissa -84. Niiiiiin rumaääninen moottori, ettei mikään ihme, että kesti vielä useita vuosia sivistää suoraruiskun terävä paineennousu henkilöautoon sopivaksi. Tosin, ensimmäinen Transitin diesel, joka lähti puun alta varjosta käyntiin ilman starttipilottia.

                            Comment


                            • #15
                              ...ja joka kulki mittariin melkein 1,5 satasta syöttöruuvia reippaasti kiristettynä (SA:n suljetulla lentokenttäalueella)

                              Comment


                              • #16
                                Tuossa eräästä 6-mukisesta diesel projektista oleva video.
                                Ahtaa tyhjäkäynnillä jo 0,5 bar

                                http://www.youtube.com/watch?v=Yv2aX58lx2Q

                                ..... lisää boostia ja hieman savua:
                                http://www.youtube.com/watch?v=Skam-aeCFOY
                                Viimeksi muokannut Tommy200rs; 16.6.2008, 11:23.

                                Comment

                                Working...
                                X