Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon puhdistus (Garret VNT-15)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Eli pahimmillaan voi tulla jopa 5mm heitto johdesiipien asentoon? Aika holo kokoonpano saa kyllä olla siinä tapauksessa, tuo taitaa olla ns. worst case scenario jota käytännössä tuskin koskaan tapahtuu jos palikat on jotakuinkin kunnossa. En sano et noin ei voi jossain ahdimmalleissa olla, mut hieman epäilyttää että tehdas tekee esim. 9mm reiät palikkaan joka kiinnitetään 6mm pulteilla, ettei tämmösessäkin tapauksessa olisi yhdistelty osia eri ahdinmalleista..? Eli harrastajakorjaaja onkin sit ongelmissa jos joskus pitäis irrotella turbopajan välyksillä säädettyjä "hybridejä". En usko et tehtaalla kokoonpanolinjalla kukaan säätä ja mittaa pultireikien keskitykset sadasosalleen kohdalleen.

    Jossain malleissa tuo kello sitä paitsi kiinnitetään asentoon jossa reikien pienellä välyksellä ei oo mitään väliä. Esim. GT2260V mallin ahtimen johdesiivet liikkuu ääriasennosta toiseen ja siipien liike rajataan stoppariruuvilla, eli kellon asennolla ei oo muuta väliä kuin vain se et se liikkuttaa siipiä koko alueen läpi, eikä tällöin pakopesän asennon millin heitollakaan oo merkitystä. Tuossa tapauksessa kuka tahansa urpo voi irrotella ja koota pesät ja vnt-mekanismit pois ilman et tarvii murehtia siipien asennosta, jos ei siis mee koskemaan stoppariruuviin. Eli on siis lähes idioottivarma rakenne. Sama taitaa koskea lähes kaikkia GTxxxxV sarjan ahtimia. Kuva. Ja taitaapi olla niin et myös tämän topikin aloituspostauksen yksilössä on sama rakenne, ainakin VNT-17 on. KKK:sta ei oo omakohtaisia kokemuksia mutta taitaa siinäkin olla samantyylinen stopparisysteemi joskin näyttää olevan irtonainen palikka joka irtoaa kun pakopesän ottaa pois, mut epäilen suuresti et kyseisessä palikassa mitään 3mm välystä olis. 3 kymppä vois olla lähempänä totuutta.

    Siipimekanismien kuluneisuus toki sitten aiheuttaa omat vaivat jos on päässy pahaan malliin. Sormella liikutettaessa saattaa pelittää hienosti, mutta käytännössä jumittaa. Syynä on se et mekanismien kohtaamispinnat on kulunu vinoon ja mekanismi vain kiilaa itsensä jumiin kun sen pitäisi liikkua. Tässä tapauksessa taitaa koko ahdin olla jo ehtoopuolella ja helpointa on ehkä hommata uusi tilalle. Kyllähän noita VNT-mekanismejäkin myydään mailmalla jos nyt sattuu et haluaa kokeilla tee se itse miehen taitoja.

    Eli turhaa pelottelua koko VNT-hössötys sanon minä.

    Comment


      #32
      Niin, ikä ja kilometrit tekee tehtävänsä ja nämä VNT 15 mallit alkavat olla siinä iässä. Pahimmillaan välykset nimenomaan aiheuttavat hybridinkin tekovaiheessa ongelmaa, mutta yhdistettynä annettuihin "raja-arvoihin", joihin mm.asiakkaan omat vaatimukset kuuluu. Toisen kappaleen kirjoituksessasi on kuitenkin sen verran virhettä, että et voi sanoa koskevan lähes kaikkia malleja. Kokemus toisi edelleen eriävän mielipiteen.
      Alipainekellon pänningillä ei sinun mielestä ole siis merkitystä, kunhan liikkuu laidasta laitaan? Ei pidä paikkaansa. Siivet suppuun asento voidaan tavoittaa jo -0.4bar alipaineella, ja edelleen liikerata on laidasta laitaan. Mitähän tämä tekee ahtopaineen suhteen?
      Jos asiassa ei olisi ongelmaa, ei olisi korjauskieltoakaan.

      Puolestani asia on käsitelty. Jokainen tehköön mieleisekseen omat vehkeensä.

      Comment


        #33
        No tottakai ikä tekee tehtävänsä ja paikat kuluu ihan fyysisesti, mut silloin auttaa vain ja ainoastaan uuden ahtimen hommaaminen jos kerta teidän mielestä VNT-ahtimia ei korjata(kuitenkin niitä suomen maassakin huolletaan ja korjataan menestyksellisesti). Mitä hävittävää silloin on jos nyt sattuu systeemit jumittavan ja harrastelija yrittää nollakustannuksilla elvyttää lisää elinaikaa, jos kerran uuden ahtimen hommaaminen on edessäpäin joskus?

        Ihan uudet autot varmasti ovat nykyään jo hyvinkin tarkkoja säädöistään, mut uudella autolla ajava tuskin paljon ruuvaa sitä. Jos uuteen autoon on varaa, niin usein sen huollattamiseenkin on hyvin varoja. Ei tarvi sotkea omia kätösiään. Käytännössä köyhät duunari tee se itse kaiffarit(kuten minä itse) ajaa hieman vanhemmilla vehkeillä, eikä niissä tosiaankaan oo merkitystä onko kello puoli milliä eri asennossa jos kuitenkin säätöalue(tanko ja stoppari) itsessään on koskematon. Ja toisaalta jos tuntuu et siivet liikkuu hieman väärään tahtiin niin ei homman säätäminen nyt mitään rakettitiedettä ole. Ahtojen käyttäytymistä kuitenkin useimmissa vehkeissä voi seurata livedatalla tai logittaa. Ongelmia saattaa lähinnä tulla siitä et ahdin on niin ahtaassa tilassa ettei sinne mahdu ruuvaamaan. Myydään ja vaihdetaanhan noita kelloja noihin ahtimiin vaikka missä ilman ongelmia. Eri asia on jos tommosia holoholo palikoita löytyy joissa saa aikaseksi sen 5mm heiton niin todennäköisesti syntyy ongelmia, mutta luulen silti et ne koskee enneminkin juuri näitä rakennettuja "hybridejä" joihin on vaihdettu osia eri mallien ahtimista. Ja kyllähän kauppias tietysti mielellään tekee semmosen systeemin et asiakas palaa toistekin. Sehän säästää asiakkaan rahaa vai miten se meni?

        Se et valmistaja on laittanut korjauskiellon ja evää varaosien saannin taitaa nyt kumminkin olla enneminkin rahakysymys jolla varmistetaan uusien kokonaisuuksien myynti ja sitä kautta suuremman rahavirran jatkuminen. Vai luuleeko joku et kuluttajan parasta ajatellaan, et miten ihmiset vois säästää roposiaan?

        Korostan nyt vielä sitä ahtimen varsinainen huolto on asia erikseen, en väitä että osaisin huoltaa ahtimen, eikä ole vehkeitäkään siihen. Jätän kyllä mielellään laakerien vaihdon, siipien ja aksiloiden tasapainotukset jne. ammattilaisten käsiin ja luotan siihen et homma tehdään hyvin. Mutta tommonen vanhemman dieselin vnt:n puhdista ja kokoa operaatio ei useimmissa tapauksissa kuitenkaan nyt niiiin ihmeellinen ole. Jos ei pelkää nostaa mottia pois konetilasta tai pemistää vaihdelaatikkoa pöydälle niin ei sitäkään hommaa tarvi pelätä. :)

        Comment


          #34
          Heh ompas jostain niin mitättömän pienestä asiasta tehty nyt näin iso juttu. ;)

          Comment


          • #35
            Alipainekellon pänningillä ei sinun mielestä ole siis merkitystä, kunhan liikkuu laidasta laitaan? Ei pidä paikkaansa. Siivet suppuun asento voidaan tavoittaa jo -0.4bar alipaineella, ja edelleen liikerata on laidasta laitaan. Mitähän tämä tekee ahtopaineen suhteen?
            Aiheuttaa muuten jonkinmoisen vit****en kun ensin on koitettu nostaa ahtoja tankoa lyhentämällä sitten tullaan kyselemään softaa kun auto ei enää toimikkaan niin kun pitää (menee vikatilaan).
            Luonnollisesti turbo on silloin aina turhan kuuma että kärsisi sitä tankoa alkaa himmailemaan kohdilleen, voisihan tuon muutoksen softallakin kompensoida mutta silloin on soppa valmis jos ahtimen joskus joutuu vaihtamaan. Eli sillä tangon mitalla on melkoinen merkitys jo puoli kierrosta muuttaa ahtimen käytöstä melkoisesti.

            Comment


              #36
              Joo, toiset varmaan ompelee puhkipiereskeltyjä kalsareitakin ehjäksi, että välttyisi uusien ostamiselta... :)

              Comment


              • #37
                Täällähän on hauskaa tekstiä, ja välillä ihan asiaakin :)

                Ymmärrän kyllä "alanmiehiä" että heille siitä aiheutuu päänsärkyä kun joutuvat näitä autotalliseppien korjauksia selvitellä. Ja näin ollen laskuttaa "turhista" tunneista jotka asiakas olisi voinut välttää olemalla roplaamatta koko myllyä, mutta syntyykin vain foorumeilla iso huhu kalliista ja asiansaosaamattomasta lafkasta.

                No toisaalta ammatinvalinta kysymys.. eipä siellä tehollakaan terveitä hoideta vaikka niin saataisiin takuulla tyytyväisempiä asiakkaita :D

                Eikä tuollainen vnt nyt niin ihmeellinen mylly ole ettei sinne järjen kanssa voi kurkata.. lopun alkuahan se joka tapauksessa on kun sinne katsoo, ja jos sillä saa muutaman kilometrin viatonta ajoaikaa niin mikäs siinä.. jos porsii niin kohtahan se olisi paskana ollut avaamattakin.. vin-vin asiakkaalle ja turbo-pajoille.

                Comment


                  #38
                  Eri asia on jos tommosia holoholo palikoita löytyy joissa saa aikaseksi sen 5mm heiton niin todennäköisesti syntyy ongelmia, mutta luulen silti et ne koskee enneminkin juuri näitä rakennettuja "hybridejä" joihin on vaihdettu osia eri mallien ahtimista. Ja kyllähän kauppias tietysti mielellään tekee semmosen systeemin et asiakas palaa toistekin. Sehän säästää asiakkaan rahaa vai miten se meni?
                  Ja ketäköhän mahdat tällä tarkoittaa? Onko tullut jotenkin epäselväksi, että väistelisin omia vastuitani?

                  Comment


                    #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja MarcusS
                    Ja ketäköhän mahdat tällä tarkoittaa? Onko tullut jotenkin epäselväksi, että väistelisin omia vastuitani?
                    @ #23
                    Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu
                    Millään lailla en nyt tarkoittanut et teidän liike ei ottaisi vastuuta tekemisestään, vaan niin kuin yleisesti ottaen nykyään on valitettavan paljon semmosia korjaamoja joilla ei välttämättä ole yhtään sen enemmän kokemuspohjaa tietyistä automalleista ja osakokonaisuuksista jne. ja sit kun tehdään asia väärin tai jopa rikotaan jotain niin minkäänlaista vastuuta ei haluta ottaa. Mutta tämä ei ole suunnattuna FIN-turbolle, ei ole omakohtaista kokemusta liikkeestä, mutta kuullut vain hyvää siitä.
                    Vai olisko jotain syytä olla eri mieltä?

                    Comment


                      #40
                      Kerros nyt Thuppu montako VNT-ahdinta olet huoltanut ja säätänyt?

                      Comment


                        #41
                        Mikä tää homma nyt on? Jarkko, vastaus kysymykseesi löytyy @ #33 Säätämiseen ei ole ollut tarvetta, ne mitä on tullut puhdistettua tai muuten vain avattua(tarkistettu onko turbiini ja kompura ehjä koska joskus ainakin GT2556 mallin ahtimista on puuttunut paloja turbiinista mikä on aiheuttanut yliahto-ongelmia) ovat toimineet ok koska kellon asento ei niissä muutu vaikka on käyttänyt auki.

                        Comment


                          #42
                          Alkaa karkaamaan käsistä keskustelu.
                          TI miehet, sekä palkkaansa asiasta saavat, ei kumpikaan voi kieltää toista tekemästä näitä asioita.
                          Se onnistuuko TI huolto on aivan toinen juttu, koska ei se aina ammattimiehiltäkään mene varmasti putkeen. Muutenhan ei takuita tarvitsisi antaa?

                          Jos TI mies mokaa niin ei siinä mikään turboliike häviä, vaan voittaa. TI miehen takuu on peilissä.

                          Mistä te oikeasti väittelette?

                          Comment


                            #43
                            Kiinnosti tarkempi kokemuspohja, jolta tätä keskustelua käydään.

                            Nyt mietin miten hölmö ja taitamaton olen, kun olen joutunut tuntikaupalla säätämään VNT-ahtimia virityskäytössä. Pieni muutos kellon varteen on kompromissi heräämisen ja yliahdon, pakopaineen ja pakolämmön väliltä.

                            Mun puolesta jokainen TI-mies saa tehdä autolleen, mitä tahtoo.

                            Comment


                              #44
                              Vakio vehkeille(korkeintaan lastuviritetyille) en menisi ensimmäisenä sattumaan vnt-säätötankoon. Mutta ilmeisesti osa täällä on puhunut rankasti kustomoiduista viritysturboista kun itse olen tarkottanut ihan vakiovehkeitä, säikeen otsikon mukaan kyse olis ollu vnt-ahtimen puhdistuksesta... koko juttu on siis silkkaa toistemme väärinymmärrystä.

                              Comment


                                #45
                                kyse on ollut nimenomaan vakiovehkeistä, itse sinä olet tuonut hybridit mukaan keskusteluun. Mutta, säätö kuin säätö, tietämättä lottoamista ja onnekkaita sattumia.

                                Niin monet kymmenet tapaukset on nähty, että ehjä ahdin on väärän diagnoosin ja foorumihuutelun takia avattu ja siinä samalla on ahtimen säätö mennyt pieleen. Seurauksena on tullut lisää ongelmia, mm.polttoaineen kulutus on muuttunut, herääminen mitä sattuu, lisää vikatiloja.. Kaikki liian innokkaan TSI toiminnan seurauksena. Tästä minä olen varoittanut.

                                Täällä kirjautuneista moni varmaan osaa asian - ok, mutta muista palstaa lukevista ei tiedä mitään.
                                Viimeksi muokannut MarcusS; 8.9.2011, 12:53.

                                Comment


                                • #46
                                  VNT:n puhdistusoperaatiosta

                                  Kyllä Marcus on mielestäni osoittanut vain ammattimiehen vastuuntuntoa toppuutellessaan VNT:n avausaikeita.
                                  Itse halusin vain useamman mielipiteen asiasta kun täällä ilmeisesti kuitenkin joku oli operaation onnistuneestikkin saanut tehtyä.
                                  Enpä olisi arvannut viestiä kirjoittaessani että tästä näin perkeleellinen kilpalaulanta alkaa...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X