Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFN kansiremonttia, kysymyksiä ja toivottavasti vastauksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFN kansiremonttia, kysymyksiä ja toivottavasti vastauksia

    Varoitus, tämä on sitten pitkä juttu...
    On jo aikakin, että tännekin saadaan jotain faktoja TDI:n kansihommista.
    Minä toimin tässä vapaaehtoisena koekaniinina ;)

    Taustaa:
    Ostin 1.9TDI Passatin AFN-koneella kun halvalla sain.
    - Sulo Wilén -
    Tarkemmin ajattelemalla koeajon jälkeen olisin voinut todeta kansivian, mutta itseni tuntien olisin sen kuitenkin ostanut.
    Ongelmana oli siis paineen kertyminen jäähdytysjärjestelmään, lämpöä ei tullut hyttiin kylmäkäynnistyksen jälkeen normaalilla tahdilla (tuli kuitenkin sitten lopulta) ja kun tarkkaan kuunteli, niin lorinaakin kuului kylmästartissa.
    Nesteet pysyivät omissa lokeroissaan ja niitä ei myöskään hävinnyt.

    Himo oli suuri päästä roplaamaan ja vaihtaa jakopään kamat samalla, vaikka matkaa siihenkin olis ollu vielä 25tkm.

    Tarkoitus oli, että olisin käyttänyt kannen koneistamossa varmistaakseni suoruuden.
    Nokkapyörä laittoi kuitenkin niin paljon hanttiin etten saanut sitä irti, ja sitä myöden jakohihnan "takapeltiä" ei saanut pois.
    Yritin siinä kotikonstein tarkastaa suoruutta mutta eihän moisesta varmuutta saa.
    Tuon tiivisteen vaihto on kuitenkin sen verta halpaa hommaa, että päätin kokeilla riskillä. Ja onneksi tavallaan kokeilin koska Motonetin laadukkaista kansipulteista kaksi antautui kiristyksen viimeisessä vaiheessa.

    Noh, auto on nyt ollut ajossa taas viidettä päivää remontin jälkeen ja edellä mainitut oireet ovat poissa. Ne vaan on korvaantuneet toisilla oireilla.
    Eli jäähdytysnestettä häviää. Se tapahtuu niin, että ajon jälkeen oksentaa paisuntasäiliön ylivuodosta jonkun verran pihalle.
    Nestettä ei kuitenkaan häviä mitään suuria määriä, maanantaina taisin viimeksi lisätä tilkan ja pinta on nyt vajunut alle sentin verran.
    Ajon jälkeen kun kokeilee ylävesiletkua, niin ehkä siellä on vähän ylimääräistä painettakin, vaikea sanoa.
    Nesteet ei edelleenkään mene sekaisin.

    Ja nyt niihin kysymyksiin.
    Omasta mielestä paras vaihtoehto olisi ottaa se kansi vaan taas pois, viedä koneistamolle höylättäväksi ja laittaa paksumpi tiiviste.
    Jotkut ovat sitä mieltä noiden pulttien katkeamisen vuoksi, että hakee vaan paremmat pultit jostain ja kokeilee. Ja toiset taas sitä mieltä, että uusi samanlainen pahvi + paremmat pultit.

    Jos nyt vien koneistamolle, niin onko kenelläkään käsitystä/faktaa että mikä on se määrä mikä noista kansista yleensä höylätään?
    Nykyisen tiivisteen paksuus on 1,53mm ja seuraava paksuus on 1,61mm, ja paksumpia ei enää saa.
    Dieselissä suuttimien ja venttiilien korkeus pitäisi pystyä pitämään mahdollisimman samana, joten ideaalia olis jos homma olis ok koneistamalla kannesta 0,08mm pois.
    Itsellä ei ole mitää käsitystä onko tuo liikaa, liian vähän vai sopivasti. Toki jos kansi ei ole suora, niin se ratkaisee paljon.

    Hehkujen irroitus ei ole ongelma, mutta mites suuttimet?
    Saako niitä 340tkm ajetusta kannesta kotikonstein ehjänä irti ja takaisin?
    Entä venttiilit, kuinka vaikea ne on nappasta irti?
    Mietin, että kauanko koneistamolta menee noiden irroittamiseen, vai onko se paljon edullisempi vaihtoehto irroitella itse?

    Entä onko kenelläkään tietoa miten paljon noita kansia on mennyt halki?

    Jos homma menee reisille, niin vaihtokansikaan ei mahdottomia maksa. Se on n. 1000e nokkakepin ja venttiileiden kera.
    Ja silti auton kokonaishinta olisi kohtuuden rajoissa. Vaihtokannestakin on vaan höylätty varmasti lastu pois, ja mistä sen tietää sitten enää kuinka paljon...

    #2
    Suuttimet lähtee kyllä irti. Apua toki olis sopivan työkalun kanssa paukutella ulos. Ite sain pyörittämällä pihdeillä suuttimet irti.

    Kannestahan otetaan sen verran, että tulee suoraksi. kymppi on jo paljon monasti.

    Mitä me ollaan selvitelty niin ei tuo vaihtokansi pitäs noin kallis olla. Voin kysellä lisää jos haluat, mutta ei noita varastossa itelläkään ole.

    Koneistamo ottaa tuntihinnan, tulee siis suhteessa kalliiksi teettää koko paska siellä. JOs löytyy puristin venttilien irrottamiseen niin ehdotomasti itte.
    Kansihan ei välttämättä ole kiero, voihan se olla halkikin, eli se koeponnistus lienee turha mainita.
    Nokkapyörähän pitäis irrota ilman sen isompia ärräpäitä kun laittaa kepin toiseen päähän hahloon esim viilan. Lukittee silloin ja älyttömän kovassa ton pultin ei pitäs ollakkaan.

    Comment


    • #3
      0,08mm siitä haluaisin kuitenkin pois että korkeus pysyis samana paksummalla tiivisteellä sitten.
      Tiedä sitten mitä koneistamo sanoo.

      Otan totta kai vaihtokansista mielellään muitakin hintavaihtoehtoja vastaan, jos se sattuu olemaan halki jostain. Joten kysele toki.
      Mutta koeponnistus kertoo sitten.

      En tiedä tartteeko tuossa edes puristimia venttiilien irroittamiseen kun on se paininkuppisysteemi.
      En ainakaan korjausoppaasta eilen pikaisella tutkimisella mitään mainintaa erikoistyökalusta löytänyt, mutta täytyy hutkia lisää.

      Nokkapyörää yritin irti juuri pitämällä metallia siellä hahlossa + pidettiin erilaisilla "työkaluilla" nokkapyörästä kiinni ja vaimo väänsi pulttia hehtokilometrin pituisella jatkolla. Ei lähteny, eikä uskaltanu mahdottomia voimia käyttää kantta vasten.
      Myöskään pulttipyssyllä ei antautunu.
      Se on varmasti ollut sitten joskus pois ja laitettu liimaa väliin.

      No, täytyy tehdä sille omatekoinen työkalu parista lattaraudasta millä saa pidettyä niistä nokkapyörän rei'istä kiinni.
      Jos ei lähde, niin pitää kiikuttaa sitten vaikka vakioroparille aukaistavaksi.

      Comment


        #4
        Auttasko lämmittää sitä jollain, jos aukeis sitten.

        En tosiaan ole irrottanu ko kannesta venttiileitä, mutta olettaisin siellä olevan kuitenkin kiilalla olevat venttilijouset. Noi paininkupithan tulee siihen päälle. Pitäähän jollain venttiliit kiinnikkin saada :)

        Erikoistyökalu on esim normaali ruuvipuristin jossa toinen leuka on aukastu. Siitä saa sitten kiilat otettua irti. Ruuvi pää tulee venttiililautaseen.

        Comment


        • #5
          Kosani löytyy kyllä, joten voishan sitä sillä varovasti kokeilla.

          Täytyy tosiaan tutkia paremmin tuota venarakennetta. Luulis sitä nyt tuonkin homman pystyvän tekemään itse myös.

          Comment


          • #6
            Kokeile napauttaa 1,5kg lekalla pultin kantaan samalla kun kääntää, toista tarvittaessa.

            Nestekierto vaikuttaa hämärältä.
            Testi: kone käyntiin ja kuminen ehkäisyväline paisarin korkin tilalle. Jos tulee ilmapallo minuutissa on vuotoa (kansi, -tiiviste, lohko).

            Eihän nestettä ollut pultin reijissä lohkossa? Alukansi yleensä asettuu paksuimmalla tiivisteellä ja jälkikiristyksellä kuumana. Voi kääntää kunnon pulteilla vielä 90+45 deg ohjeiden yli. En ole oikaissut yhtään alukantta tähän mennessä kop-kop.

            AFN on kone! Tonnilla saa saksasta testatun purkukoneen. (kaikki käytetyt on testattuja ;)

            Comment


              #7
              Venttiilirakenne on samanlainen kuin muissakin koneissa.

              Irroitus puristimella tai karkeammissa remonteissa vaikka sopivalla kiintoavaimella ja vasaralla.

              Comment


              • #8
                Ei ollut nestettä pultin rei'issä.

                Siis tarkoitatko, että kääntäisin kunnon pulteilla raakasti vaan vielä yhteensä 135 astetta yli?
                Noi Motonetin pultit on sitten todella suolesta, varmasti ei olis yksikään kestänyt tuota.

                Tietysti se tekis mieli kokeilla vielä tuotakin. Mutta säästääköhän siinä sitten väärässä paikassa taas kun joutuu joka tapauksessa nostamaan sen kannen ylös taas tiivisteen vaihtoa varten.
                Ehkä olis pitänyt tajuta laittaa heti paksumpi tiiviste, jos tuo ei sitten vaikuta mihinkään ruiskutukseen tms. mitään.

                Comment


                  #9
                  Juttua Ffp:llä tuosta oksentelusta. Kohteena tosin AHU.

                  http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=98655

                  Comment


                  • #10
                    Itse asiassa tämä ei nyt sitten oksentelekkaan.

                    Eilen kun auto oli parkissa paikalla joka on kallellaan, on turbon tihkuvasta öljytuloputkesta valuneet öljyt vissiin tulleet pohjapanssarin päältä pois.
                    Itse en läikkää paremmin tutkinut, mutta työkaveri soitti että öljyä se varmuudella oli.

                    Ja tuo on ainut kerta kun auton alla on remontin jälkeen läikkä ollut.

                    Jäähdytysnestettä häviää silti, kun vaan tietäis mihin. Kaikki olen tutkinut, ja punaista möhnää ei ole.
                    Remonttia ennen ei hävinnyt nestettä, eli lämppärikennonkaan ei pitäisi vuotaa.
                    Ei se noin kauan ilmataskujakaan siellä pidä, vaikka nestettä rempan jälkeen joku 4-5 litraa kaadoin koneeseen.

                    Täytyy vielä hetki seurailla ennen kuin nappaa työkaluja käteen, vaikka olinkin lorahduksen kuulevinani tänään käynnistyksen yhteydessä.

                    Edit: Tuosta ffp:n AHUn oksentelusta... AHU ja AFN ovat konehuoneeltaan samanlaisia turboa ja sen muutamaa ohjauskikkulaa lukuun ottamatta. Eli kaikki kansihommeliin liittyvät jutut pätevät molempiin.
                    Viimeksi muokannut A6tonen; 28.5.2008, 22:42.

                    Comment


                    • #11
                      Tuohon nokkapyörän irrottamiseen eräs kantapään kautta koettu juttu: on nimittäin käynyt niinkin, että kun tiukassa olevaa nuokkapyörää on lähdetty irrottamaan siten että "tapit niihin reikiin ja pitkällä jatkolla vääntämään" on tuloksena ollut nokkapyörän kappaleita ja edelleen kepin päässä ruuvi kiinni. Kuitenkin ns. oikealla kunnollisella kalliilla ammattilaistyökalulla, siis pulttipyssyllä, ei tarvinnut kuin hieman tarjota hylsyä pultinpäähän ja jo oli irti.

                      Comment


                      • #12
                        No, ei ole suuri vaiva ajaa paikkaan missä on kunnon pulttipyssy.

                        Koneistamoon olin yhteyksissä ja kyselin heidän mielipiteitään, ja sain mielestäni melko kattavan ja asiallisen vastauksen.
                        Tässä poimintoja vastauksesta:
                        Kyllä noita TDi:n kansia on "jokunen" tehty. Niitä on ollut myös halkinaisia, mutta huomattavasti vähemmän kun noissa etukammiokoneissa.

                        Kannen tasohionta siihen on suositeltavaa tehdä, sillä todennäköisin syy kansitiivisteen palamiseen on kannen painuminen paikoista jossa vesitila menee palotilan alle.

                        Valmistaja ei suosittele kannen tasohiontaa, vaan myyvät siihen uuden kannen. Kuitenkin hionnassa siitä lähtee vain n. 0,10-0,20 pinnasta pois. Jos lähtee enemmän niin kansi on ollut jo tosi "kiero".
                        Kansitiivisteen paksuuteen ei tasohionnalla ole merkitystä, vaan mäntien korkeus (suhteessa lohkon tasoon) määrittelee paksuuden. Eli jos mäntiä joskus joutuu vaihtamaan, niin silloin on kansitiivisteen paksuus määriteltävä uudelleen.

                        Venttiileitä ei välttämättä aina tarvitse irroittaa kannen hionnan takia. Yleensä venttiilit ovat senverran tasopinnan alapuolella etteivät haittaa hiontaa.
                        Painetesti, koneistus, purku ja kasaus (ilman mahdollisia osia) alennuksilla vajaa 170e.

                        Comment


                          #13
                          Kannattaa vaihdattaa ohjurit ja läpätä venttiilit kun kerran on auki. Ei kyllä ole omaa kokemusta dieselin kansista mutta 8v bensan pakoventtiilin ohjuri kuluu melkein kuin itsestään.

                          Comment


                          • #14
                            Kattoo ny, luulisi niihinkin jostain ohjearvoja mittoihin löytyvän.
                            Jos ei, niin käy ostamassa yhden ohjurin.

                            Venttiilivarren kumit nyt ainakin kannattaa vaihtaa jos purkaa kannen, niistä tulee 12e lisähintaa.

                            Ei pelkkien ohjureidenkaan ostamisesta paljoa tule (24e) mutta koneistus maksaa sitten.
                            Jos ne vaikuttaa hyviltä, niin mitä suotta sitten.

                            Seetit voi olla sit eri juttu taas...

                            Comment


                            • #15
                              Joo, eli tänään hoksasin öljynsuodattimen kuoressa punavalkoisia "kurapisteitä", jotka oikeasti ovat jäähdytysnestettä.
                              Paisuntasäiliön ylivuodosta sitä siihen pirskuu, ilmeisesti ajossa.
                              Siinä syy nestehävikkiin.

                              Ensi viikolla jossain vaiheessa nousee sitten kansi pois ja lähtee koneistamoon, kun ei oikein aikaisemmin ehdi.

                              Täytyy miettiä ja ihmetellä tällä välin jos nostais sen pois vetämättä keulaa huoltoasentoon ja näkemättä alapyörää, menis jokseenkin nopeamman ja helpomman kautta.

                              Comment


                              • #16
                                Eilen illalla touhustelin auton kanssa pari tuntia ja nostin kannen pois purkamatta ja vetämättä keulaa huoltoasentoon.

                                Vähän teki tiukkaa taas nostella sen jakohihnan takasuojapellin kanssa koko sydeemi pois kun piti jakohihnaa vielä suojella öljyltä ja muulta.

                                Nokkapyörän pultinkin sain lopulta irti omalla pulttipyssyllä kun "huolsin" pyssyn. Siellä oli kaksi o-rengasta ahdistamassa ilmalinjassa.
                                Lisäksi asiaan auttoi ilmeisesti se, kun en pitänyt nokkapyörästä millään kiinni.

                                Tänään jos saisi vielä purettua sen verran, että saisi koneistamolle viedä katsottavaksi.

                                Huomasin kansipultteja avatessa, että osa oli oudon löysällä verrattuna ensimmäiseen avauskertaan!?
                                Pitänee kiristää "yli" niitä kunnon pulteilla.

                                Edit: Kannentiiviste ja pultit metsästetty. Salon Autotarvikkeesta Reinzin pulttisarja rapiat 17e ja tiiviste 36e. Olispa eka kerralla tullut kysyttyä tuolta, eikä Motonetista.
                                Viimeksi muokannut A6tonen; 4.6.2008, 11:20.

                                Comment


                                • #17
                                  ostitiko vakio kannenpultit vai kovemmat'???

                                  Ootko laittanut samat pultit 2 kertaan??

                                  Aika paljon helpommalla oisit päässyt kun olisit ottanut keulan audista pois, ei o kun alle tunnin homma... ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Luulisin, että on vakiot. Ei ollut kyllä puhetta tarvikeliikkeissä moisista kun ei ole tuollaisesta itselläkään tietoa.

                                    Enkä ole laittanut samoja pultteja kahteen otteeseen.

                                    Jos olis Audi, niin vois ottaakin keulan pois ;)
                                    Ei vaan, ei ole mielestäni yhtään hankalampi purkamatta keulaa.
                                    Hankaluuksia tässä on teettänyt se hihnan takasuojapelti, joka nyt onneksi on vihdoin irti.
                                    Kannen asennus pitäis olla nyt helppo hommeli.

                                    Ainoa vaan, että tänään kun nyppäsin nokka-akselin rattaan pois niin hoksasin ettei kiilaa (hihnapyörässä ei edes uraa, akselissa kyllä).
                                    Arvatkaa tuliko merkattua asentoa...
                                    Hihnapyörään on jäänyt onneksi jälki nokan kiilaurasta missä nokkapyörän ura pitäisi olla.
                                    No, tekemällä oppii.

                                    Perjantain pitäisi saada kansi takaisin. Täytyy vain toivoa, että puhelin ei soi sitä ennen...

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei sitä asentoa nokkarattaalle merkatakkaan. Asento määritellään nokka-akselin päähän laitettavalla lukituslatalla ja laittamalla vauhtipyörältä tms merkki kohalle.
                                      Eli ratas kiristetään vasta kunnolla kuin merkit on kohallaan.
                                      Pumppu taasen asennetaan kohalleen sellaisella tapilla. Näet pumpun rattaassa pienemmän reijän johon tappi pitäisi laittaa. Rattaan takaa, olikos se lohkossa , löytyy tietenkin aavistuksen ohuempi reikä mitä rattaalla. Tuolla saa siis myös lukittua pumpun kohalleen.
                                      Pumpun lopullinen säätö ratasta tai pumppua kääntämällä ja läppärillä tdigraphista kattomalla.
                                      Tämä siis 1Z:ssa mutta AFN:n pitäs olla melko samanmoinen kyllä. Ainakin pääpiirteittäin :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu, nuo merkkihommat on kyllä tiedossa.
                                        Ei oikein muuten olis menny eka remppa jakohihnavaihtoineen putkeen ;)

                                        Tuo nokkaratas ilmeisesti kirrataan lopullisesti vasta kun jakohihna on kiristetty. Silloinhan nokkarattaan pitäis olla about oikeassa asennossaan akselilla.

                                        Sen verran vaan vähän tilaa venttiilien ja mäntien välissä (~0,5mm ehkä), että virheille ei ole varaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No niin, kansi on takaisin koneistamolta.

                                          Kansi ei ollut halki ja venttiilit sekä ohjurit olivat volkkarin spekseissä.
                                          Painunut se oli, joten pinnasta raapaistiin 0,15mm pois.

                                          Purin itse suuttimet ja hehkut pois mutta en viitsinyt alkaa äheltämään venttiilien kanssa.
                                          Koneistamo siis purki ne, tasohioi, kasasi ja haki vielä uudet venttiilivarren kumit sekä nokka-akselin tiivisteen (ja asensi tietty).
                                          Hinta-arviohan oli n. 170e Audiclub alennuksilla ilman em. tiivisteitä, ja lopulliseksi hinnaksi tiivisteiden kera tuli 160e.
                                          Plus että sain kattavan selvityksen ennakkoon ja väliaikatietoja painetestistä sekä venttiilien ja ohjurien kunnosta.

                                          En voi kuin suositella Virtasen Moottorin koneistamoa Salossa.

                                          Tänään kasaus sitten.
                                          Toivottavasti tää nyt tulis kuntoon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Yksinpuhelu jatkuu...

                                            Auto tuli tosiaan kasaan alkuillasta.
                                            Lähti tulille hienosti, tehot tallella ja sitä rataa... Mutta en tiedä mikä on käsikopelolla oikea paine ylävesiletkussa, edelleen vaan tuntuis kovalta.

                                            Noh, mitään nestettä ei kuitenkaan hävinny ja ruiskinu.
                                            Seurataan joku päivä ja katotaan.

                                            Jos siellä nyt jotain vielä on, niin pakko olla kannessa joku "piilohalkeama" joka tulee kuumana esille. Muuta ei nyt keksi.

                                            Kannen ylikiristykseen ei uskaltanut edellisten pulttikatkojen takia lähteä.

                                            Mutta kiva on kun kiisseli kulkee taas.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kannattaa kattoa se muoviletku mikä menee kanteen paisuntasäiliön puolelta että onko siinä halkeamia ja onko tiiviste kunnossa... kai laitoit samalla uuden yläpääntiivistesarjan?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä kaikki letkut ja tiivistykset on ok.

                                                Uudet venttiilivarren kumit ja nokka-akselin tiiviste laitettiin lisäksi.
                                                Venttiilikopan tiivistettä turha ostella kun tiivisteliiman kanssa tuntuis olevan ok.

                                                Piti tuosta kannen korkeudesta vielä mainita, että ostin sen paksumman tiivisteen sitten kun oli tiedossa että 0,1-0,2mm lähtee kannesta.
                                                Koneistamolta kerrottiin, että vaikuttaa tuollainen heidän tietojen mukaan vain käynnistymiseen, jos vaikuttaa.

                                                Samalla tavalla se edelleen lähtee käymään, kulkee ja kuluttaakin tietokoneen mukaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kait se on tuomittava tämä remppa onnistuneeksi.

                                                  Nestettä ei häviä, ei lorise, lämmintä tulee hetimmiten ja ei sitä painettakaan ole normaalia enempää.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mikä oli alkuperäisten oireiden syy ja mites toi toinen tiiviste, oliko risa vai vaan huonosti puristunut?
                                                    Et sattunu ottamaan kuvia projektin tiimoilta?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Syy molempiin remontteihin oli kannen painuminen nelossyltyn kohdilta.
                                                      Sellainen kohta jossa mäntä ja vesikanava ovat lähekkäin. Ilmeisesti puhalti siitä hippasen vesikanavaan, en ainakaan muuten keksi miksi painetta järjestelmässä.

                                                      Siksi kai tuo toinen tiivistekään ei pelannut. Voi olla, että kahden kannenpultin katkeamisessa viimeisessä kiristysvaiheessa oli jotain syytä, en tiedä.

                                                      Kuvia on ensimmäisestä rempasta yhden käden sormilla laskettava määrä.
                                                      Voisin ne picasaan ladata. Kuvia oli tarkoitus ottaa, mutta en oikein tiennyt lopulta mitä siinä olis pitänyt kuvata.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        http://picasaweb.google.com/aki.rantala/Passat
                                                        Siinä ne avuttomat kännykällä otetut kuvat.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Useampi tuhat kilometriä takana ja kaikki tuntuis muuten olevan ok, paitsi jossain päin autoa etuoikella joku autotonttu juo viiniä?

                                                          Sieltä siis kuuluu täsmälleen samanlainen ääni kuin täyden viinipullon suusta, kun siitä kaadetaan viiniä.
                                                          Ensin kuvittelin sen olevan joko kondenssivettä tai muuten vaan vettä, mutta ei sitä nyt satoja litroja siellä voi mennä.

                                                          Kai se sitten jollain tapaa lämppärin kennosta kuuluu, ei ole kuitenkaan sitä lorinaa jota kuului kannen ollessa epäkunnossa.

                                                          Ajossa ääni ei kuulu (muu melu ehkä peittää sen), mutta kun stoppaa johonkin auton käydessä, niin ploplottaa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos nestettä ei katoa, luulisi olevan vaan ilmaa järjestelmässä.. Vai?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X