Varoitus, tämä on sitten pitkä juttu...
On jo aikakin, että tännekin saadaan jotain faktoja TDI:n kansihommista.
Minä toimin tässä vapaaehtoisena koekaniinina ;)
Taustaa:
Ostin 1.9TDI Passatin AFN-koneella kun halvalla sain.
- Sulo Wilén -
Tarkemmin ajattelemalla koeajon jälkeen olisin voinut todeta kansivian, mutta itseni tuntien olisin sen kuitenkin ostanut.
Ongelmana oli siis paineen kertyminen jäähdytysjärjestelmään, lämpöä ei tullut hyttiin kylmäkäynnistyksen jälkeen normaalilla tahdilla (tuli kuitenkin sitten lopulta) ja kun tarkkaan kuunteli, niin lorinaakin kuului kylmästartissa.
Nesteet pysyivät omissa lokeroissaan ja niitä ei myöskään hävinnyt.
Himo oli suuri päästä roplaamaan ja vaihtaa jakopään kamat samalla, vaikka matkaa siihenkin olis ollu vielä 25tkm.
Tarkoitus oli, että olisin käyttänyt kannen koneistamossa varmistaakseni suoruuden.
Nokkapyörä laittoi kuitenkin niin paljon hanttiin etten saanut sitä irti, ja sitä myöden jakohihnan "takapeltiä" ei saanut pois.
Yritin siinä kotikonstein tarkastaa suoruutta mutta eihän moisesta varmuutta saa.
Tuon tiivisteen vaihto on kuitenkin sen verta halpaa hommaa, että päätin kokeilla riskillä. Ja onneksi tavallaan kokeilin koska Motonetin laadukkaista kansipulteista kaksi antautui kiristyksen viimeisessä vaiheessa.
Noh, auto on nyt ollut ajossa taas viidettä päivää remontin jälkeen ja edellä mainitut oireet ovat poissa. Ne vaan on korvaantuneet toisilla oireilla.
Eli jäähdytysnestettä häviää. Se tapahtuu niin, että ajon jälkeen oksentaa paisuntasäiliön ylivuodosta jonkun verran pihalle.
Nestettä ei kuitenkaan häviä mitään suuria määriä, maanantaina taisin viimeksi lisätä tilkan ja pinta on nyt vajunut alle sentin verran.
Ajon jälkeen kun kokeilee ylävesiletkua, niin ehkä siellä on vähän ylimääräistä painettakin, vaikea sanoa.
Nesteet ei edelleenkään mene sekaisin.
Ja nyt niihin kysymyksiin.
Omasta mielestä paras vaihtoehto olisi ottaa se kansi vaan taas pois, viedä koneistamolle höylättäväksi ja laittaa paksumpi tiiviste.
Jotkut ovat sitä mieltä noiden pulttien katkeamisen vuoksi, että hakee vaan paremmat pultit jostain ja kokeilee. Ja toiset taas sitä mieltä, että uusi samanlainen pahvi + paremmat pultit.
Jos nyt vien koneistamolle, niin onko kenelläkään käsitystä/faktaa että mikä on se määrä mikä noista kansista yleensä höylätään?
Nykyisen tiivisteen paksuus on 1,53mm ja seuraava paksuus on 1,61mm, ja paksumpia ei enää saa.
Dieselissä suuttimien ja venttiilien korkeus pitäisi pystyä pitämään mahdollisimman samana, joten ideaalia olis jos homma olis ok koneistamalla kannesta 0,08mm pois.
Itsellä ei ole mitää käsitystä onko tuo liikaa, liian vähän vai sopivasti. Toki jos kansi ei ole suora, niin se ratkaisee paljon.
Hehkujen irroitus ei ole ongelma, mutta mites suuttimet?
Saako niitä 340tkm ajetusta kannesta kotikonstein ehjänä irti ja takaisin?
Entä venttiilit, kuinka vaikea ne on nappasta irti?
Mietin, että kauanko koneistamolta menee noiden irroittamiseen, vai onko se paljon edullisempi vaihtoehto irroitella itse?
Entä onko kenelläkään tietoa miten paljon noita kansia on mennyt halki?
Jos homma menee reisille, niin vaihtokansikaan ei mahdottomia maksa. Se on n. 1000e nokkakepin ja venttiileiden kera.
Ja silti auton kokonaishinta olisi kohtuuden rajoissa. Vaihtokannestakin on vaan höylätty varmasti lastu pois, ja mistä sen tietää sitten enää kuinka paljon...
On jo aikakin, että tännekin saadaan jotain faktoja TDI:n kansihommista.
Minä toimin tässä vapaaehtoisena koekaniinina ;)
Taustaa:
Ostin 1.9TDI Passatin AFN-koneella kun halvalla sain.
- Sulo Wilén -
Tarkemmin ajattelemalla koeajon jälkeen olisin voinut todeta kansivian, mutta itseni tuntien olisin sen kuitenkin ostanut.
Ongelmana oli siis paineen kertyminen jäähdytysjärjestelmään, lämpöä ei tullut hyttiin kylmäkäynnistyksen jälkeen normaalilla tahdilla (tuli kuitenkin sitten lopulta) ja kun tarkkaan kuunteli, niin lorinaakin kuului kylmästartissa.
Nesteet pysyivät omissa lokeroissaan ja niitä ei myöskään hävinnyt.
Himo oli suuri päästä roplaamaan ja vaihtaa jakopään kamat samalla, vaikka matkaa siihenkin olis ollu vielä 25tkm.
Tarkoitus oli, että olisin käyttänyt kannen koneistamossa varmistaakseni suoruuden.
Nokkapyörä laittoi kuitenkin niin paljon hanttiin etten saanut sitä irti, ja sitä myöden jakohihnan "takapeltiä" ei saanut pois.
Yritin siinä kotikonstein tarkastaa suoruutta mutta eihän moisesta varmuutta saa.
Tuon tiivisteen vaihto on kuitenkin sen verta halpaa hommaa, että päätin kokeilla riskillä. Ja onneksi tavallaan kokeilin koska Motonetin laadukkaista kansipulteista kaksi antautui kiristyksen viimeisessä vaiheessa.
Noh, auto on nyt ollut ajossa taas viidettä päivää remontin jälkeen ja edellä mainitut oireet ovat poissa. Ne vaan on korvaantuneet toisilla oireilla.
Eli jäähdytysnestettä häviää. Se tapahtuu niin, että ajon jälkeen oksentaa paisuntasäiliön ylivuodosta jonkun verran pihalle.
Nestettä ei kuitenkaan häviä mitään suuria määriä, maanantaina taisin viimeksi lisätä tilkan ja pinta on nyt vajunut alle sentin verran.
Ajon jälkeen kun kokeilee ylävesiletkua, niin ehkä siellä on vähän ylimääräistä painettakin, vaikea sanoa.
Nesteet ei edelleenkään mene sekaisin.
Ja nyt niihin kysymyksiin.
Omasta mielestä paras vaihtoehto olisi ottaa se kansi vaan taas pois, viedä koneistamolle höylättäväksi ja laittaa paksumpi tiiviste.
Jotkut ovat sitä mieltä noiden pulttien katkeamisen vuoksi, että hakee vaan paremmat pultit jostain ja kokeilee. Ja toiset taas sitä mieltä, että uusi samanlainen pahvi + paremmat pultit.
Jos nyt vien koneistamolle, niin onko kenelläkään käsitystä/faktaa että mikä on se määrä mikä noista kansista yleensä höylätään?
Nykyisen tiivisteen paksuus on 1,53mm ja seuraava paksuus on 1,61mm, ja paksumpia ei enää saa.
Dieselissä suuttimien ja venttiilien korkeus pitäisi pystyä pitämään mahdollisimman samana, joten ideaalia olis jos homma olis ok koneistamalla kannesta 0,08mm pois.
Itsellä ei ole mitää käsitystä onko tuo liikaa, liian vähän vai sopivasti. Toki jos kansi ei ole suora, niin se ratkaisee paljon.
Hehkujen irroitus ei ole ongelma, mutta mites suuttimet?
Saako niitä 340tkm ajetusta kannesta kotikonstein ehjänä irti ja takaisin?
Entä venttiilit, kuinka vaikea ne on nappasta irti?
Mietin, että kauanko koneistamolta menee noiden irroittamiseen, vai onko se paljon edullisempi vaihtoehto irroitella itse?
Entä onko kenelläkään tietoa miten paljon noita kansia on mennyt halki?
Jos homma menee reisille, niin vaihtokansikaan ei mahdottomia maksa. Se on n. 1000e nokkakepin ja venttiileiden kera.
Ja silti auton kokonaishinta olisi kohtuuden rajoissa. Vaihtokannestakin on vaan höylätty varmasti lastu pois, ja mistä sen tietää sitten enää kuinka paljon...
Comment