Olipas masentavaa huomata keskiviikkona, että oli roiskinut öljynsuodattimen kylkeen pisteitä taas paisuntasäiliön ylivuodosta.
Nestepintakin oli vajunut ihan vähän. Viime lisäyksestä taitaa olla kyllä yli kolme kuukautta aikaa.
Noh, sen jälkeen kun avasin paisuntasäiliön korkin, ei ole tuota viinijuhlien ääntäkään kuulunut.
Silloin kun tein kansiremppaa, huomasin että paisuntasäiliön korkki oli hieman öljyinen. Nesteen seassa ei kyllä ollut öljyä silmin havaittavissa.
Eilen tilasin uuden korkin, jonka tänään toivottavasti saan.
Jospa tuossa vanhassa korkissa on öljyä sen verran, että se ei toimi enää oikein.
Perjantaista saakka ajellu uusi paisarin korkki paikallaan.
Mitään ääniä ei ole kuulunut ja ylävesiletku tuntuu ajon jälkeen pehmeämmältä, eikä tietenkään kuulu niin kova sihausta kun aukaisee korkin.
Kai siinä sitten oli vikaa.
Tänään aamulla huomasin, että lämpömittari ei noussutkaan samaa tahtia kuin ennen.
Ennen otti n. 6-7tkm näillä ilmoilla normilämpöön, nyt meni 10-12km.
Paine taitaa tosiaan olla pienempi, eikö tuo siitä kieli?
Kuulostaa 'EGR-häiriöisellä' normaalimmalta..
Oman ex-Passatin (AFN) veden katoaminen korjaantui myös paisarin korkin vaihdolla. Kerkesin jo pelästyä, kun sen piti olla huollon yhteydessä vaihdettu, laskutettu ainakin oli. Vesi hävisi edelleen.
Paskaisen näköinen korkki pisti silmään ja ostin kostoksi vielä uuden. Siihen loppui hävikki.
Lainaampa tätä vanhaa keskustelua kun omaan autoon ilmaantui vastaavaa vaivaa.Auto on A6 C5 1.9TDI Avant.
Pari kuukautta sitten tuli hälytys jäähdytysnesteen vähyydestä ja tuolloin lisäsin vajaan litran ainetta.
Viikko sitten tuli uudestaan häly ja nestettä meni jälleen noin litra.Tuolloin vajaus ilmeni myös ylämäkeen ajaessa puhalluslämmön putoamisena,alkoi puhaltaa kylmää ilmaa sisälle.Tasamaalla puhalsi jälleen lämmintä.
Parina viime päivänä nestettä on hävinnyt noin 1.5 litraa/100km ja ilmeisesti tulee paisuntasäiliön ylivuodon kautta.Paisuntasäiliöön tulee ilmaa/painetta vesiletkusta jatkuvalla syötöllä ja sisäpuhallus vaihtelee kylmän ja lämpimän välillä jatkuvasti.Pienillä kierroksilla vain kylmää ja kovemmilla lämmintä(paitsi ylämäessä aina kylmää).Koneen lämmöt eivät ole missään vaiheessa nousseet 90 astetta korkeammalle.Jäähdytysneste ei ole värjääntynyttä eikä öljyn seassa ole vettä eli nesteet eivät ole menneet sekaisin.
Kaikki oireet viittaavat kansipahvivaurioon tai sitten kansi on halki :(.
Ei taida olla muuta tehtävissä kuin kansi irti ja koneistamoon(jos löydän täältä sellaisen).Taitaa tosin olla pakko viedä koko auto pajalle kun ei ole paikkaa jossa tehdä remonttia.Tuossa kadunvaressa ei oikein viitsi ruveta purkamaan enkä ole dieselmoottorista kantta koskaan irroittanut.Bensakoneisessa tuo ei olisi mikään ongelma.
Kaikkein eniten tässä harmittaa se,että on vain kaksi työpäivää ensi viikolla ja sitten kuuden päivän pääsiäisloma.Autoa en varmasti saa korjaamoon ennen pääsiäistä ja ei tuolla uskalla minnekään pidemmälle lähteä.
Täytyy tilata tiiviste ja uudet kannenpultit sekä toivoa ettei kansi ole halki.
Onneksi löysin nettikaupan joka myy alkuperäisosaa huomattavasti marmoritiskiä halvemmalla.
Korjaamokyselyjen jälkeen olen nyt päätynyt vaihtamaan kannentiivisteen itse.On sen verran suolaisia hintapyynnöt tuosta työstä.Halvin tarjous 10200nok eli 1300euroa pelkkä työ.En kyllä viitsi maksaa liki kahden viikon nettopalkkaani tuosta.Kannnen aion kyllä käyttää korjaamolla oikaistavana ja painetestissä halkeamien varalta.Tuolle hommalle ei hirveästi hintaa kerry.
Tallipaikkakin onneksi järjestyy ettei tarvitse kadunvarressa ruveta remonttia tekemään.Työkaveri lupasi antaa oman tallinsa käyttöön remontin ajaksi.Tallista löytyy paineilmavehkeet yms. joten helpottaa huomattavasti.Kunhan uudet tiivisteet ja pultit saapuvat alkaa Audin sydänleikkaus.Vuokra-auton joutuu tuoksi aikaa ottamaan,että pääsee käymään töissä ja tekemään remppaa,mutta tuon vaihtotyön hinnalla ajaa vuokravehkeellä kuukauden
Tossa saattaa sitten joutua ostamaan kaikkea pientä oheissälää, jotka jo vanhuuttaan menee väkisin rikki, ja jotka tietysti olisivat korjaamolla nostaneet laskun hintaa.
En nyt ihan tarkkaan muista mitä kaikkea itse jouduin lisäksi laittamaan. Kalliimmasta päästä taisi olla huohotinputki ja turbon öljyputki.
Rakensin sen helposti hajoavan huohotusputken alapäähän rautatavarasta vastaavan laipan ja hitsasin siihen putkenpätkän joka sopi tiukasti alapäästään katkaistun muovisen huohotusputken pyöreän kohdan sisälle. Nyt ei murru putki ainakaan laipastaan.
Passatin kansirempassa hankittiin espanhjalainen vaihtokansi uusilla venttiiliohjureilla ja läppäsin kanteen vanhat venttiilit. Vanha nokka-akseli kelpasi myös uuteen kanteen. Vaikka vanha kansi oli halki hehkutulpan reiän vierestä, niin suurin osa sisuskaluista oli vielä ihan käyttökelposia.
Comment